Nolointa mitä olet "alentunut" tekemään köyhyyden vuoksi?
Mikä on ollut häpeällisin teko, varastaminen tms.
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 16:04"]
Mä opiskeluaikoina kans näpistin kaupasta joskus makaronia, kun tilillä ei ollut edes sen paketillisen verran rahaa. Yhessä vaiheessa mä varastin kans alusvaatteita ja sukkia, kun ei mulla ollut ehjiä semmoisiakaan.
Kesällä ei tullut opintotukia, enkä ollut saanut kesätyöpaikkaa, vanhemmiltani en vain kehdannut kysyä rahaa lainaan, koska olin itse kovapäisenä teininä halunnut lähteä kotoota pois ja olla "aikuinen". En osannut hakea oikeanlaisia tukia tms. Olin yli 2 kk ilman pennin pyörylää, lainailin kavereilta rahaa aina silloin tällöin, tai isäni (onneksi!) saattoi tuoda jotain pientä purtavaa käydessään kylässä. Jotenkin häpesin omaa rahattomuutta niin paljon, etten koskaan kertonut kellekkään, että en saa edes joka päivä syödäkseni. Vuokratkin jäi rästiin ja pahasti.
Kävipä sitten niin, että oltiin kesäiltaa ulkona viettämässä kavereiden kanssa, ja meidät kutsuttiin yhtiin pieniin kotipippaloihin käymään. En tuntenut paikan omistajaa ollenkaan, en ollut koskaan tavannutkaan koko tyyppiä. Olin syönyt edellisen kerran lähes 30 tuntia aiemmin, ja silloinkin paketillisen nuudeleita. Ykskaks pyörryin tämän omistajan syliin sohvalle. Silloin joku kavereistani keksi kysyä että millon mä oikeen oon syöny viimeks, ja ekaa kertaa mä uskalsin sanoa jollekin, mikä mun tilanne oli. Se omistaja anto mulle sitte pikkusen välipalaa, leipää ja nuudeleita tms. Ja mun kaveri pakotti mut kertomaan mun vanhemmille, missä mennään. Luojan kiitos joku osasi puuttua mun asioihini.
Tästä aikaa 5 vuotta ja mulla ei oo koskaan ollu asiat paremmin. Vaikken rikas ookkaan, mut mä saan ruokaa pöytään!
[/quote]
En ole tuo kirjoittaja, mutta olen myöskin opiskelija. Pikkukaupungeissa Kelan asumistuki ja opintoraha voi riittää ihan mukavaan elämään... Toisaalta kaupungeissa kuten Helsingissä ei kyllä normaali opintoraha tule riittämään asumistuen kanssa jos ei satu saamaan yhtä niistä harvoista ja halvoista opiskelija soluasunnoista. Voi olla kusessa jopa lainan kanssa jos asuu yksityisessä ja tulee jokin yllättävä meno.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 15:19"]
Töitä yksityiselle yritykselle.
[/quote]
Mitä noloa tässä muka on?
Mä sain siis tuolloin kelalta 300e ja risat (en muista todellakaan, paljonko tarkalleen) ja tuosta rahasta jäi mulle vuokran jälkeen 100e/kk käteen. Siitä mun kuului maksaa mun pintomateriaalit eli kankaat, kirjat, langat yms. Ja tietysti ruoka. Aina tilipäivänä ostin kaapin täyteen näkkäriä, makaronia ja puuroa joilla mukamas pitäis elää suht pitkäänkin, mut äkkiä ne vaan sieltä kului pois.
Pakastinta ei tossa mun hulppeassa soluasunnossani ollut ollenkaan, joten näillä mentiin.
En ehkä tehnyt aina oikeita valintoja kaupassa käydessäni, mutta silti mielestäni 100e kk ei riitä kenellekkään, ei edes yksinasujalle.
Tyhjentänyt lasten tileiltä mummon sinne laittamat rahat, useampaan otteeseen vieläpä. Olen oikeasti todella häpeissäni tästä, mutta olen katsonut silti paremmaksi vaihtoehdoksi kuin pikavipin tms. Useammasta satasesta kyse, tarkoitus maksaa takaisin kunhan pystyisin... Joitakin kertoja olen rahaa laittanutkin takaisin, mutta nostanut aina uudelleen tarpeen tullen :(
Hävettää ihan hitosti, jos lapset tai mummo kyselevät, paljonko rahaa on tilille kertynyt. Sanon sen summan mitä siellä pitäisi olla, vaikka oikeasti on vain senttejä.
Joo, pitäisi muuttaa lasten tilit sellaisiksi, ettei sieltä pysty niin vaan nostamaan.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 16:21"]
Tyhjentänyt lasten tileiltä mummon sinne laittamat rahat, useampaan otteeseen vieläpä. Olen oikeasti todella häpeissäni tästä, mutta olen katsonut silti paremmaksi vaihtoehdoksi kuin pikavipin tms. Useammasta satasesta kyse, tarkoitus maksaa takaisin kunhan pystyisin... Joitakin kertoja olen rahaa laittanutkin takaisin, mutta nostanut aina uudelleen tarpeen tullen :(
Hävettää ihan hitosti, jos lapset tai mummo kyselevät, paljonko rahaa on tilille kertynyt. Sanon sen summan mitä siellä pitäisi olla, vaikka oikeasti on vain senttejä.
Joo, pitäisi muuttaa lasten tilit sellaisiksi, ettei sieltä pysty niin vaan nostamaan.
[/quote]
Näin tein minäkin ja kun lapsi täytti 18v niin kaikki olin maksanut takaisin, eikä kukaan edes tiedä, että jouduin sieltä lainaamaan.
Nolointa (näin jälkikäteen naurattaa ja nolottaa, silloin en tajunnut) on varmasti ollut tämä: Olin kerran yöjuoksusta eksynyt erään miehen luokse yöksi. Mulla oli kassissa tyhjiä pulloja. Soitin äidilleni aamulla, että tulisi hakemaan minua ja hän lupasi tulla. En halunnut mennä äidin kyytiin kassi tyhjiä pulloja kilisten, joten laskin pullot ja vaadin miestä maksamaan niiden pantit!! Mies hämmentyneenä maksoi! Summa ei ollut suuri, pullojakin oli vain muutama, mutta rahaa kaikki köyhälle.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 16:11"]
[/quote]
[/quote]
Olla orjana joka arkipäivä klo 8-16 surkealla palkalla, ilman minkäänlaisia vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön, mahdollistaa pomon rikastuminen oman kurjan taloudelisen tilanteen vuoksi, menettää omanarvontunto tietäen, että sinua ei arvosteta, vaikka toisin vakuutellaankin. Kyllä. Noloa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 16:41"]
[/quote]
[/quote]
Olla orjana joka arkipäivä klo 8-16 surkealla palkalla, ilman minkäänlaisia vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön, mahdollistaa pomon rikastuminen oman kurjan taloudelisen tilanteen vuoksi, menettää omanarvontunto tietäen, että sinua ei arvosteta, vaikka toisin vakuutellaankin. Kyllä. Noloa.
[/quote]
Herranjestas mitä p....a. Kaikkienko pitäisi olla pomoja??? Kerro miten tuo olisi mahdollista?? Juuri tuollaisten työttömien tuet pitäisi jättää maksamatta ja jakaa rahat tarvitseville.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 16:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Herranjestas mitä p....a. Kaikkienko pitäisi olla pomoja??? Kerro miten tuo olisi mahdollista?? Juuri tuollaisten työttömien tuet pitäisi jättää maksamatta ja jakaa rahat tarvitseville.
[/quote]
Komppi tälle,aika hyvin on asiat jos noloin köyhyyden takia alentuminen on joku vähemmän miellyttävä työ :D
Itsekin olen joskus opiskeluaikoina kituuttanut noin 100 € kuukausibudjetilla.Varastamiseen olen liian lainkuuliainen,mutta olen mm.kerännyt ahkerasti pulloja ja vaatteissa on ollut paikkaa paikan päällä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 15:33"]
Vessapaperin varastaminen on varmaan nolointa mitä olen tehnyt.
[/quote]
Mulla tää sama. Opiskeluaikana varastin koulun vessasta paperia. Kulki repussa huomaamattomasti kotiin.
Pikavippejä (lukuisia), osamaksuja, luottokortteja, kaupoista varastamista... ja kyllä, hävettää niin pirusti. Kaikki tämä opiskellessa, opintotuen ja lainan lisäksi tein koko ajan töitä, mutta kirjat sekä materiaalit maksoi ihan pirusti eikä raha koskaan riittänyt loppukuulle. Nyt valmistuneena vakituisessa työssä maksan näitä velkojani selkä vääränä. Kaikkea "turhaa" maksettavana vielä kolmisen tonnia, opintolainaa kymppitonnin verran (tästä en aio ottaa paineita). Luottotiedot kuitenkin edelleen kunnossa eikä maksuhuomautuksia koskaan tullut, olen sen verran tunnollinen pohjimmiltani. Mutta oli se sairasta maksella pikavippejä toisilla samanlaisilla silloin aikoinaan.. kannoin kaunaa luokkakavereilleni joilla oli säästössä kaikenmaailman rippijuhlarahoja ja joita vanhemmat edelleen tukivat. Itse en ole koskaan moista kokenut sen jälkeen kun muutin 16-vuotiaana omilleni, tai sitä ennenkään.
Köyhästä perheestä on pirun vaikea ponnistaa.
Työskentelin puhelinmyyjänä viime vuonna. Se oli aivan kamalaa, kestin kuukauden mutta sitten lopetin. Sain kuulla niin paljon huutoa, uhkailuja yms. "asiakkailta" että jokaisen työvuoron jälkeen menin kotiin itku kurkussa. Samalla vuoropäälliköt kehottivat koko ajan olemaan entistä reippaampia ja pirteimpiä, eli käytännössä päällekäyviä. Onneksi sain rahallisen tilanteeni korjattua.
Helsingissä opiskelen, ja vaikka ala on ns. hyvä (oikeustiede) niin ei se kyllä ole auttanut minua saamaan töitä kun ei minulla ole vielä kandiakaan.
Jouduin varastelemaan pyöriä, osia autoista, bensaa...
Dilaamaan aineita ja virolaista viinaa.
Luojankiitos opinnoista on jo aikaa 15 vuotta. Ei enää tarvitse kuin muistella kauhulla niitä aikoja. Opiskeluajat näyttäisi olevan kaikille yhtä ankeat.
Helpointa olisi tietenkin ollut alkaa myymään itseä, mutta sitä osaa itsestäni en halua kadottaa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 16:26"]
Tein töitä siivoojana.
[/quote]
Mitä noloa? Olen harkinnut itsekin, palkka vaan tahtoo olla niin paska. Nolompaa mun mielestä joutua esittelemään sossutädeille tiliotteitaan.
Opintoraha riittää kyllä hyvään ruokaan ihan hyvin, kun on sinkku. --- kyllä välillä voi leffaan mennä tai pitää pienen herkkupäivän.
[/quote]
:::::::::::::::::DDDDDDDDDDDDDD:D.d.:D:Ddd-d-d-d:D::DD:D:D:D:DDDDdddd
t. Ilman opintolainaa tilini menisi miinukselle vuokran maksun jälkeen.
Myin persettä vuoden verran rahoittaakseni dokaamiseni plus muun sikailun. Onneksi tuli järkeä päähän myöhemmin. Kaduttaa, mutta kykenen elämään itseni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:59"]
Opintoraha riittää kyllä hyvään ruokaan ihan hyvin, kun on sinkku. --- kyllä välillä voi leffaan mennä tai pitää pienen herkkupäivän.
[/quote]
:::::::::::::::::DDDDDDDDDDDDDD:D.d.:D:Ddd-d-d-d:D::DD:D:D:D:DDDDdddd
t. Ilman opintolainaa tilini menisi miinukselle vuokran maksun jälkeen.
[/quote]
Oma valinta asua kalliisti. Itse olen Helsingissä asunut ensin 400 euron yksiössä, jolloin tein opintotuen lisäksi töitä. Kun lopetin työt, muutin 198 euron opiskelijasoluun.
Keräsin yöllä pulloja, jotta saadaan edes perunoita. Hävetti niin paljon, siksi yöllä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 15:56"]
Ihmetyttää kyllä ne ihmiset, jotka opiskeluaikana ovat kituuttaneet opintolainalla pelkkiä kaurahiutaleita syöden, ja eivät ole ottaneet opintolainaa tilannettaan helpottaakseen. Mä en ainakaan nälissäni kykene tekemään yhtään mitään, saati sitten jotain vaativaa ajatustyötä. Opintolaina on halpaa lainaa ja just siihen tarkoitettu, että selviää opiskeluajasta jos ei ole esim. töitä. Ai niin, mut opintolainan ostaminen taisikin tän palstan mukaan olla noloa ja luonteen heikkoutta?
[/quote]
Opintoraha riittää kyllä hyvään ruokaan ihan hyvin, kun on sinkku. Ruuan lisäksi se ei kyllä riitä bilettämiseen, matkusteluun, konsertteihin, jatkuviin uusiin vaate- ja meikkiostoksiin, kalliisiin harrastuksiin jne., mutta kyllä välillä voi leffaan mennä tai pitää pienen herkkupäivän.
Se on semmoinen valinnan paikka, haluaako elää nuukasti ja aloittaa työelämän tyhjältä pöydältä vai haluaako elää leveästi opiskeluajan ja tuhlailla ties mihin ja sitten työelämän alkaessa ruveta maksamaan lainaa vuosikausien ajan. Siinä ei ihan heti oteta autolainaa tai asuntolainaa, kun makselee ensin niitä opintolainoja pois. Varsinkin jos töiden saaminen vähänkin on heikoissa kantimissa, lainan ottaminen ei ole hyvä juttu. Mutta ihan miten kukakin haluaa tehdä.