Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintotukea ei enää saa toiseen tutkintoon

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin sekin on ihan tyhmä idea että niiden opiskelupaikan saantia vaikeutetaan joilla on jo paikka tai tutkinto. Mielestäni korkeakouluihin pitäis aina ottaa ne lahjakkaimmat jotta yhteiskunta kehittyy. Usein myös ne jotka hakee opiskelemaan toista tutkintoa on motivoituneempia kun ovat saaneet kasvaa ja miettiä mitä haluavat tulevaisuudessa tehdä. Metsään mennään tällä tavalla. Toki uudet ylioppilaat pääsee sitten helposti opiskelemaan, mutta onko niistä kaikista sitten aloilleen ja onko se ala oikea, ja mitä jos ei ole eikä toisinkaan saa valita. Ja mitä tuo kaikki tekee yhteiskunnalle lopulta....

Vierailija
102/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 23:09"]

Älkää ikinä tehkö kandia, sillä allekirjoitatte vain sen, että ette muuta saa enää. Tästä yliopistouudistukseksta kaikki olleet miltei pakosta hiljaa ja samalla kaikki epäluuloisia ja ahdistuneita, tästä ei ole saanut tiedottaa kukaan eikä kukaan tiedä missä mennään. Se vain on varmaa, että opintoja tehdään hankalammiksi niille, joilla jo opiskelupaikka ennestään tai se surkein tutkinto alalta miltä hyvänsä.

Sen minkä olen nyt ymmärtänyt, niin juuri tästä maisterileipomosta ollut puhe jne. ja pitää valmistua viimeistään 5v:ssa ja mitään jatko-opintoja ei kannata suunnitella edes omalle alalle, vaan mennä suoraan töihin kuten Katainen kaavailee.

Jatkossa yliopisto tulee olemaan vähän kuten maksullinen tehdas, eli otetaan jopa niitä joiden kyvyt ei riitä, mutta sitä motivaatiota ja rahaa on sitäkin enemmän. Ei yliopisto ole enää mikään vapaan tieteen lahja kansalle, vaan Kataisen kaavailema rikkaiden tittelitehdas. Tähän suuntaan siis kehitys kaavailtu.

Kokoomus aina kannattanut sitä, että jokainen rikas voi olla ns. kauppakirjalla fiksu, jos summa oikea. Voi olla ihan mitä vaan, kun rahaa riittää tarpeeksi! Nyt meille tulee näitä lääkäreiksi ja tuomareiksi jatkossa. Odottakaapa jokunne vuosi vaan.

[/quote] Tarkoitatko ettei kandin papereita kannata ottaa ulos vai? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:58"]

Eihän tuo kiellä opiskelemista, siitä vain ei saa enää tukea. 

Itse olen opiskellut yo-pohjaisen ammattitutkinnon. Samalta alalta on myös AMK- ja kandintutkinnot. Nyt on työn alla samanaikaisesti sekä ylempi AMK-tutkinto ja maisterintutkinto. Senttiäkään en ole nostanut opintotukea mihinkään näistä. Ensimmäistä koulua lukuunottamatta olen opiskellut työn ohessa ja sisään on päässyt AMK:n alempaa tutkintoa lukuunottamatta pelkillä papereilla.

Kohtuu ilmaistakin on ollut opiskelu, ainoastaan yliopistossa on lukukausimaksut. Enemmän on ollut kiinni omasta viitseliäisyydestä kuin mistän muusta.

[/quote]

Kaikenlaisia pilipalitutkintoja voikin opiskella työn ohessa, on pelkkää kirjatenttiä ja esseetä. Mutta ne oikeat yliopisto-opinnot vaativat läsnäoloa keskellä päivää. Opiskele siinä sitten työn ohessa.

[/quote]

Ei ole mikään pilipalitutkinto vaan tietojenkäsittelyn liittyvää kaikki. Datanomi, tradenomi, luonnontieteiden kandi ja vielä puuttuu filosofian maisteri ja ylempi AMK. Mulla joustava työ josta olen voinut olla poissa päivälläkin. Toisaalta hyväksilukuja mulla on jokaisessa tutkinnossa ekaa lukuunottamatta. :)

Opiskelen ihan hyvikseni. Mitään tutkintoa ei ole pakko suorittaa. Kun on aloittanut ennen viimeistä yliopistouudistusta on vielä ikuisuusopiskeluoikeus. :)

[/quote]

Sulla on joustava työ, useimmilla meistä muista ei ole joustava työ vaan jopa sellainen vaativa työ, ettei sen päälle opiskella enää illallakaan yhtään mitään. Minäkin tein iltaopintoja vielä edellisessä työssä, josta siitäkään ei olisi voinut olla pois päivällä (rajasi opiskeluvaihtoehtoja aika rankasti). Nykyisellään en voi tehdä myöskään iltaopintoja, koska työ ja työmatkat vievät niin paljon aikaa.

Vierailija
104/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tämä lakimuutos tulee voimaan?

Vierailija
105/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 06:34"]

Milloin tämä lakimuutos tulee voimaan?

[/quote]

Kesällä 2015 ilmeisesti:

http://www.hs.fi/kotimaa/Opintotuki+poistuu+toisesta+samantasoisesta+tutkinnosta/a1396576672086?ref=hs-art-new-1

Vierailija
106/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 19:48"]

Noi voi jumalauta ja nillin nallin. Eikös sitä saatana mennä opiskelemaan sitä., mihin on parhaat olemassa olevat mahdollisuudet (lukiomenestys, "helppouden" tuntu)? Hyvin kerkiää tuen määrittämissä raameissa. Itte FL ja ihan joo kohtuunopsaan omaa soveltuvuutta tukevalle alalla. Ei se nyt pullamössöt mee niin, että opiskellaan (ja hengaillaan ainejärjestöjen bileissä), kun se folkloristiikka NIIN tuntuu just mun jutulta. VIttu te ootte idiootteja. Mennään opiskelemaan sinne minne pääsee, plussaa, jos ala miellyttää. Ei yhteiskunnan tehtävä ole elättää 30plus-vuotiaita munniharpun virittäjän maisteriohjelmia!

[/quote]

Ymmärrätkö kuinka monet lääkäreistäkin ovat sellaisia, jotka eivät ole päässeet ensimmäisellä hakukerralla sisään?

[/quote]ellei kemia ja fysiikka kolahda niin et sinne pääse vaikka kävisit kymmenet kurssit eli täytyy olla myös olla realisti

Vierailija
107/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli korkeakouluihin tulee kunnon maksut niin lahjakkuuksia jää ulkopuolelle. Tietysti pitää olla stipendijärjestelmä. Sinne pääsee niitäkin joiden ei pitäisi päästä. Yks juttu vois olla sellainen että kuka vaan pääsee yliopistoon opiskelemaan mutta eka vuotena karsitaan ja vielä toisenakin vuotena. ts paskat tippuu rattailta.

Vierailija
108/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:45"]

Lainalla ja kauhealla määrällä töitä saan vissiin jatko-opintoni rahoittaa.:/

T: perheellinen kätilö, jolla alkaa ensi vuonna terkkarin erikoistumisopinnot

[/quote]

En ole hoitajia koskaan älykkäänä pitänyt, mutta viitsisitte edes lukea uutisen, ennen kuin vauhkoatte. Ihmiset huutaa pää punaisena täällä, eikä edes lue, mistä on kyse.

''Kultaseni, sinä voit aivan hyvin käydä erikoistumisopintosi rauhassa

Vierailija
109/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:32"]

[/quote]

En ole hoitajia koskaan älykkäänä pitänyt, mutta viitsisitte edes lukea uutisen, ennen kuin vauhkoatte. Ihmiset huutaa pää punaisena täällä, eikä edes lue, mistä on kyse.

[/quote]

Sinulle ei ole ainakaan jaettu hyviä käytöstapoja. Aivan turha ilkeä kommentti, kun voisi asiallisestikin kertoa.

Terveisin ei tuo hoitaja ylempänä.

Vierailija
110/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeansuuntainen päätös.

Varsin hyvin tämän Pisa-kansan aikuiset (18-vuotta ja yli) osaavat arvioida minne mennä opiskelemaan. Näin osattiin ennenkin ja ihan hyvin meni. Nykyään ikuinen opiskelu on leeboilua ja pitkitettyä teinileikkiä toisten maksamana.

[/quote]

Ammattikoulun luokkatovereistani alle puolet on työllistynyt tietotekniikka alalle, lähes kaikki ovat jatko-opiskelleet jotain muuta, itse jatkoin tietotekniikan opiskeluja pidemmälle ja on kyllä täysin sattumaa, että todella sovelluin alalle, jolle alunperin ajauduin kun en muutakaan keksinyt. Jos olisin tänäpäivänä saman valinnan edessä, valitsisin toisin. Enkä usko, että suurin osa tietää alle parikymppisenä varmasti mille alalle haluaa.

Vierailija
111/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi HS:n uutisessa lukee että opintotukikuukausien maksimimäärään ei kosketa, vaikka Ylen uutisessa uutisoitiin nimenomaan siitä, että 64 tippuu 55:een?

http://yle.fi/uutiset/hallitus_poistaa_opintotukikuukausia/7172614

Toinen kysymys: jos uutta kanditutkintoa voi opiskella niin, että suorittaa vanhan alan maisteria ja saa siihen opintotukea, valvotaanko sitä että tekeekö opiskelija todella niitä maisterin opintoja?

Entä mitä tapahtuu jos ei ole ottanut kandin papereitaan ulos ja aloittaa toisen kandin tutkinnon?

Vierailija
112/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 19:41"]

Miksi ei voi opiskella työttömyystuella ollessa?

[/quote]

Koska silloin et voi mennä töihin. Työttömyystukea maksetaan ihmiselle joka on kykenevä ottamaan täysipäiväistä työtä vastaan. Miten teet 40 tuntia viikossa työtä ja opiskelet täysipäiväisesti? Varsinkaan kun työaikoja ei saa itse valita?

[/quote]

Ettekö ole kuulleet ns. työttömän omaehtoisesta opiskelusta?? Silloin työttömän EI odoteta hakevan töitä, vaan hän on SITOUTUNUT OPISKELEMAAN PÄÄTOIMISESTI sen kahden vuoden ajan, jonka on mahdollista opiskella työttömyysetuudella tuettuna. Mahdollisuudesta omaehtoiseen päätoimiseen opiskeluun TE-toimistot päättävät tapauskohtaisesti. Edellytyksenä on, että se parantaa selvästi työllistymismahdollisuuksia.

Työttömyysetuus voi olla ansiopäiväraha tai Kelan päiväraha. Ja aluksi se maksetaan 200 pv ajalta korotettuna + koko kahden vuoden omaehtoisen opiskelun tukiajan aikana jokaikiseltä arkipäivältä (ei loma-ajalta, jos sellaista on) maksetaan 9 eur ylläpitokorvausta verottomana.

t. itsekin omaehtoisia opiskeluja AMK:ssa tehnyt, jo valmistunut  (2 vuotta ansiopvrahalla + päälle opiskelin vuoden opintotuella, joka juuri riitti. Aiemmin olen suorittanut yliopistotutkinnon)

Vierailija
113/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 09:16"]

Miksi HS:n uutisessa lukee että opintotukikuukausien maksimimäärään ei kosketa, vaikka Ylen uutisessa uutisoitiin nimenomaan siitä, että 64 tippuu 55:een?

http://yle.fi/uutiset/hallitus_poistaa_opintotukikuukausia/7172614

[/quote]

Tuossa ylle linkatussa Hesarin uutisessa lukee näin:

"Myöskään tukikuukausien enimmäismäärää ei nyt aiota leikata. Opintorahan myöntötilanteessa vain ryhdytään tarkastelemaan, onko opiskelijalla jo vastaavan tasoinen tutkinto. Opintotukikuukausia voi nyt saada enimmillään 70 kuukautta. Ensi syksynä aloitettavissa opinnoissa tukikuukausien määrä pienenee 64 kuukauteen. Kyseessä on hallituksen aiempi säästöpäätös, ei maaliskuun kehysriihessä tehty."

Eli maksimimäärää ei pienennetä nyt tällä päätöksellä uudestaan, vaan sitä oli jo pienennetty aiemmin, vaikka päätös ei vielä ole astunut voimaan.

Vierailija
114/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:29"]

Oppisopimuspaikoissa monet suuret yritykset ovat tehneet sen linjavedon, että ne paikat on valittu nuorille. On heille paitsi imagokysymys, myös ihan rahakysymys. Monilla kaupungeilla ja kunnilla on tällä hetkellä päällä rekrytointikielto, mikä koskee myös oppisopimuskoulutusta, sillä siinä kuitenkin ollaan työsuhteessa.

Saahan niitä sopimuspaikkoja kysellä, mut ei kannata ihmetellä jos niitä ei tänä päivänä mistään meinaa löytyä.

[/quote] 

Joopa joo. Opiskele yliopistotasolla opsolla. Ei toimi. Vain amistutkinnot onnistuvat.

Vierailija
115/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:19"]

Itse olen opiskellut yo-pohjaisen ammattitutkinnon. Samalta alalta on myös AMK- ja kandintutkinnot. Nyt on työn alla samanaikaisesti sekä ylempi AMK-tutkinto ja maisterintutkinto. Senttiäkään en ole nostanut opintotukea mihinkään näistä. Ensimmäistä koulua lukuunottamatta olen opiskellut työn ohessa ja sisään on päässyt AMK:n alempaa tutkintoa lukuunottamatta pelkillä papereilla.

Kohtuu ilmaistakin on ollut opiskelu, ainoastaan yliopistossa on lukukausimaksut. Enemmän on ollut kiinni omasta viitseliäisyydestä kuin mistän muusta.

[/quote]

Kaikenlaisia pilipalitutkintoja voikin opiskella työn ohessa, on pelkkää kirjatenttiä ja esseetä. Mutta ne oikeat yliopisto-opinnot vaativat läsnäoloa keskellä päivää. Opiskele siinä sitten työn ohessa.

[/quote]

Ei ole mikään pilipalitutkinto vaan tietojenkäsittelyn liittyvää kaikki. Datanomi, tradenomi, luonnontieteiden kandi ja vielä puuttuu filosofian maisteri ja ylempi AMK. Mulla joustava työ josta olen voinut olla poissa päivälläkin. Toisaalta hyväksilukuja mulla on jokaisessa tutkinnossa ekaa lukuunottamatta. :)

Opiskelen ihan hyvikseni. Mitään tutkintoa ei ole pakko suorittaa. Kun on aloittanut ennen viimeistä yliopistouudistusta on vielä ikuisuusopiskeluoikeus. :)

[/quote]

Juuri sinunkaltaisten takia oikeuksia pitääkin poistaa ja tukia leikata. 

[/quote]

Opintotukia on ole käyttänyt senttiäkään, joten turha syyttää minua tukien leikkauksesta. Veroja maksan sen verran että katson oikeudekseni opiskella verorahoillani niin kauan kuin huviittaa ja niin monta tutkintoa kuin huvittaa. Jotta kateellisuutesi olisi täydellinen en ole ollut töistä päivääkään palkattomalla vapaalla jatkotutkintoja suorittaessani ja töitä ole tehnyt jo yli 22 vuotta. Yhtä tutkintoa työnantaja tuki antamalla käyttöön palkallisesti 2h viikossa. :)

Ai niin ja noista yliopiston ajanvietetutkinnoista kertyy myös eläkettä, kun ne on suoritettu 2005 jälkeen. Ei sillä väliä vaikka samaan aikaan kertyy eläketä myös työtulosta. :)

Niin ja hyvin on irronnut jo AMK:n jatkotutkintoonkin 2 vuotta lisäaikaa. :) Eli eipä sieltäkään ole pakko ollut valmistua. Ehkäpä nyt keväällä valmistun loputa. :)

Jokos pyörtyä kupahdit kateudesta.

[/quote]

Todellisuudessa vain reilusti keskitulon yläpuolella olevat palkansaajat  maksavat tähän yhteiskuntaan enemmän kuin saavat. Jos tulosi ovat alle 3000 eur/kk niin olet reilusti saamapuolella, ts. aiheutat opiskeluillasi kuluja valtiolle.

[/quote]

Kun ei ole ollut pitkään aikaan alle 3000€/kk. Voin siis hyvillä mielin harrastaa opiskelua. :)

Vierailija
116/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:32"]Ennen vuotta 2005 aloittaneilla on ikuinen opiskeluoikeus. Täten nämä henkilöt voivat vapaasti olla opiskelijoita ja nostaa toimeentulotukea vielä nykypäivänäkin, vaikka opintotukikuukaudet olisi loppuneet jo vuosia sitten.

Tämän 2005 jälkeen aloittaneilla opinto-oikeus on rajattu max. seitsemään vuoteen ylemmässä korkeakoulututkinnossa. Lisää saa ainoastaan anomalla ja henkilöllä tulee olla myös oikeasti realistinen tavoite valmistua. Lisää ei saa todellakaan jos opintoja on suoritettu vain murto-osa tutkinnosta.

[/quote]

Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu opintojen pääasialliseksi rahoitustavaksi. Pitää olla myös ns. ensisijainen tulo. Jos sitä ei ole, mutta valmistuminen on parista kuukaudesta kiinni, voi saada toimeentulotukea opintojen loppuun saattamiseen. Tämän jälkeen jos on tuloton opiskelija, tippuu tuki 20% ja 40%.

Vierailija
117/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 08:32"]

[/quote]

[/quote]

Ja mitä ihmeen jatko-opintoja kätilöopinnot nuo yleensäkään ovat?

Jatko-opinnot = lisensiaatin- tai tohtorintutkinto

Vierailija
118/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Opintotukia on ole käyttänyt senttiäkään, joten turha syyttää minua tukien leikkauksesta. Veroja maksan sen verran että katson oikeudekseni opiskella verorahoillani niin kauan kuin huviittaa ja niin monta tutkintoa kuin huvittaa. Jotta kateellisuutesi olisi täydellinen en ole ollut töistä päivääkään palkattomalla vapaalla jatkotutkintoja suorittaessani ja töitä ole tehnyt jo yli 22 vuotta. Yhtä tutkintoa työnantaja tuki antamalla käyttöön palkallisesti 2h viikossa. :)

Ai niin ja noista yliopiston ajanvietetutkinnoista kertyy myös eläkettä, kun ne on suoritettu 2005 jälkeen. Ei sillä väliä vaikka samaan aikaan kertyy eläketä myös työtulosta. :)

Niin ja hyvin on irronnut jo AMK:n jatkotutkintoonkin 2 vuotta lisäaikaa. :) Eli eipä sieltäkään ole pakko ollut valmistua. Ehkäpä nyt keväällä valmistun loputa. :)

[/quote]

Todellisuudessa vain reilusti keskitulon yläpuolella olevat palkansaajat  maksavat tähän yhteiskuntaan enemmän kuin saavat. Jos tulosi ovat alle 3000 eur/kk niin olet reilusti saamapuolella, ts. aiheutat opiskeluillasi kuluja valtiolle.

Vierailija
119/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 17:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuvitteletkohan sinä, että tämä kaikki lysti maksetaan ansiotulojen verotuksella? Suurin osa rahoista tulee erilaisista arvonlisäveroista eli meidän kulutuksemme on se ratkaisevampi tekijä. Pienituloinen, joka käyttää kaikki rahansa paikalliseen talouteen on yhteiskunnalle tärkeämpi kuin vähän paremmin tienaava tyyppi, joka käyttää suuren osan rahoistaan esim. matkusteluun.

Vierailija
120/136 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2014 klo 11:09"]Mutta eikös tuki edelkeen säilyjos vaikka ammattikoulusra hakeutuu yliopistoon? Nehän eivät ole samanarvoisia. Entä amkista yliopistoon?

[/quote]

Amiksesta yliopistoon kyllä, amk:sta yliopistoon ei.

[/quote]

Jos amk:sta ei ole tutkintoa vaan se on kesken, silloin ei ole vielä kandi eikä vaihtamisella ole niin suuria vaikutuksia?

[/quote]

Silloin yliopiston kandin tutkintoon saa käyttää vielä sen verran tukikuukausia mitä on jäänyt amk-opinnoista jäljelle. Jos kaikki alempaan korkeakoulututkintoon varatut tukikuukaudet ovat kuluneet kesken jääneeseen amk-tutkintoon, niin kandin tutkintoon yliopistossa ei voi saada tukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä