Opintotukea ei enää saa toiseen tutkintoon
Aika kova päätös. Ekalla kerralla pitää osua ammatinvalinta kohdallaan.
Kommentit (136)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:50"]
Voi vittujen vittu.
Kyllä, itse valitsin tyhmästi ja opiskelin alalle, joka ei työllistä. Siinä sittin perse hiessä painoin samaan aikaa miljoonaa paskaduunia, että sain syödä. Kyllä, olin kiitollinen opintotuesta, mutta se ei riittänyt kuin kattamaan asumisen.
Nyt toivottavasti uravaihdos edessa ja laitoin yhteishaussa paperit menemään, että voisin päästä kiinni joskus työelämään. Mutta, enhän mä voi enää opiskella, mun juna meni jo. Toiseen amk-koulutukseen ei asiaa.
[/quote]
mene ammattikoulutukseen tai oppisopimukseen
[/quote]
Nuorisotakuu muuten ainakin omalla alallani on käytännössä vienyt yli 30-vuotiailta mahdollisuuden oppisopimuskoulutukseen. Ne paikat on varattu nuorille, ja nuorista saa enemmän tukea.
Ja jos oikein käsitin, tänä vuonna tuli toisen asteen koulutukseen myös se muutos, ettei koulutukseen valita niitä joilla on jo tutkinto.
Tilanne nyt vaan on se, että niitä mahdollisuuksia kouluttautua, joita oli vielä 2 vuotta sitten, ei ole enää. Näihin nykyisiin uudistuksiin on liitetty aikuiskoulutuksen voimakas kehittäminen, mut ainakaan toistaiseksi se ei vielä taida näkyä missään. Ehkä lähitulevaisuudessa sitten...
[/quote]
Oppisopimus EI ole valtion kontrollissa. Kuka tahansa joka ITSE löytää työpaikan niin pääsee sinne. Oppisopimus työpaikka pitää itse etsiä
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:08"]
Jos opiskelee kahta tutkintoa rinnakkain, uudistus ei vaikuta mitenkään.
[/quote]
Jatkossa ei saa opiskella kahta tutkintoa rinnakkain.
[/quote]
Ai miten niin ei saa?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:50"]
Voi vittujen vittu.
Kyllä, itse valitsin tyhmästi ja opiskelin alalle, joka ei työllistä. Siinä sittin perse hiessä painoin samaan aikaa miljoonaa paskaduunia, että sain syödä. Kyllä, olin kiitollinen opintotuesta, mutta se ei riittänyt kuin kattamaan asumisen.
Nyt toivottavasti uravaihdos edessa ja laitoin yhteishaussa paperit menemään, että voisin päästä kiinni joskus työelämään. Mutta, enhän mä voi enää opiskella, mun juna meni jo. Toiseen amk-koulutukseen ei asiaa.
[/quote]
mene ammattikoulutukseen tai oppisopimukseen
[/quote]
Nuorisotakuu muuten ainakin omalla alallani on käytännössä vienyt yli 30-vuotiailta mahdollisuuden oppisopimuskoulutukseen. Ne paikat on varattu nuorille, ja nuorista saa enemmän tukea.
Ja jos oikein käsitin, tänä vuonna tuli toisen asteen koulutukseen myös se muutos, ettei koulutukseen valita niitä joilla on jo tutkinto.
Tilanne nyt vaan on se, että niitä mahdollisuuksia kouluttautua, joita oli vielä 2 vuotta sitten, ei ole enää. Näihin nykyisiin uudistuksiin on liitetty aikuiskoulutuksen voimakas kehittäminen, mut ainakaan toistaiseksi se ei vielä taida näkyä missään. Ehkä lähitulevaisuudessa sitten...
[/quote]
Oppisopimus EI ole valtion kontrollissa. Kuka tahansa joka ITSE löytää työpaikan niin pääsee sinne. Oppisopimus työpaikka pitää itse etsiä
[/quote]
Siten niin että ei saa.
Siis miten mä käsitin tän, niin eihän tossa ole mitn ongelmaa yliopisto-opiskelijalla. edelleen saa hakea oikeutta toiseen tutkintoon ja sitähän voi opiskella samaan aikaan kuin sitä pääainetta, johon alunperin haki ne tukikuukaudet... Kitkuttaa yliopistossa sitten ne maksimi 70 opintotukikuukautta ja samaan aikaan opiskelee sitten vaikka niitä kahta eri tutkintoa... Vaikea muutenkaan kuvitella, että ne alkaa kyttäämään yliopistolla, että missä tahdissa opiskelet kahta pääainetta esimerkiksi, ilmeisesti pitää sitten vaan pykästä kaksi eri gradua suht samaan aikaan ulos, että eivät evää opintotukea.
ihan parasta kyllä on, ton päätöksen perusteellahan ihmiset yliopistolla alkaa todellakin nostelemaan ne maksimitukikuukaudet pihalle, eli valmistuvat myöhemmin, ku. Jahkaavat vaikka kahden eri pääaineen kanssa, kummasta haluavat valmistua...
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:33"]
Opiskelijat ei saa kyllä toimeentulotukea, eikä kai työttömyystukeakaan saa kuin erityistapauksissa. Paitsi jos jättää selvästi opinnot kesken, eli ihan eroaa opiskelupaikasta. Mitenköhän ne päättäjät ei näe tätä ristiriitaa että on hieman epäkannattavaa että jos jää kotiin tekemättä mitään, niin saa kyllä tukia, vaikka työllistymismahdollisuudet sen kun heikkenee. Mutta jos haluais opiskella että pääsis joskus töihin, niin rahaa ei irtoa.
-28
[/quote]
Kyllä minä sain opiskelijana myös toimeentulotukea, kun menot olivat liian suuret.
[/quote]
Ei pitäisi saada. Laske menojasi
[/quote]
Minä nyt vaan sain. Oli kallis kämppä ja vielä vesi+sähkö siihen päälle. Vaikka mielestäsi "ei pitäisi saada", niin sain silti. Muutenkin mielestäni typerää, että ei muka voisi saada toimeentulotukea, jos on joutunut ottamaan jonkun kalliin asunnon.
Jos mulla on nyt kaksi opiskelupaikkaa ja opiskelen molemmissa yhtäaikaa, niin viekö joku sen toisen kohta pois vai?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:56"]
Eli jos on esim. aloittanut ensimmäisen tutkintonsa 2010, niin ei vähennetä opintotukikuukausia? Niiltä vain vähennetään, jotka aloittavat ensimmäisen tutkintonsa 2015? Kö?
[/quote]
Ymmärtäisin sen niin, että jos aloitat sen toisen tutkinnon ennen tuota aikarajaa on kaikki ok, mutta jos yrität sen jälkeen ei enää tukia tipu. Eli nyt vaan nopeasti vaihtamaan vielä alaa, jos sellaista haluaa.
[/quote]
Ei sitä alaa oikein voi enää muuttaa, kun yhteishakukin meni ohi jo 1.4. Olisin kyllä hakenut johonkin, jos olisin vain ehtinyt vielä. Toki on syksylläkin jotain hakua, mutta niissä ei yleensä kovin häävit vaihtoehdot ole.
Oppisopimuspaikoissa monet suuret yritykset ovat tehneet sen linjavedon, että ne paikat on valittu nuorille. On heille paitsi imagokysymys, myös ihan rahakysymys. Monilla kaupungeilla ja kunnilla on tällä hetkellä päällä rekrytointikielto, mikä koskee myös oppisopimuskoulutusta, sillä siinä kuitenkin ollaan työsuhteessa.
Saahan niitä sopimuspaikkoja kysellä, mut ei kannata ihmetellä jos niitä ei tänä päivänä mistään meinaa löytyä.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:08"]
Jos opiskelee kahta tutkintoa rinnakkain, uudistus ei vaikuta mitenkään.
[/quote]
Jatkossa ei saa opiskella kahta tutkintoa rinnakkain.
[/quote]
Ai miten niin ei saa?
[/quote]
Voitko antaa linkkiä tähän ettei muka saisi?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 19:06"]
Samaan aikaan nuo päättäjät itse ovat niitä entisiä ikuisia opiskelijoita, jotka ovat hyötyneet yhteiskunnan huippua tavoitellessaan mm. siitä, että ennen ei korkeakouluissa ollut mitään viiden tai seitsemän vuoden enimmäisrajaa valmistumiselle. Saivat rauhassa luoda suhteitaan ja muodostaa hyvävelikerhoja, joiden tuella ovat nyt nelikymppisinä vallankahvassa.
[/quote]
Jos opintoaika meinaa loppua kesken, sitä voi hakea lisää. Ainakin nyt kahtena ensimmäisenä vuonna, kun tuota käytäntöä on noudatettu, on lisäaikaa myönnetty lähes kaikille sitä hakeneille opiskelijoille.
http://yle.fi/uutiset/lahes_kaikki_yliopisto-opiskelijat_saivat_lisaaikaa_opinnoilleen/6268076
http://yle.fi/uutiset/lisaaikaa_myonnettiin_taas_lahes_kaikille_yliopisto-opiskelijoille/6825766
Koska lisäaikaa myönnettään käytännöllisesti katsoen kaikille sitä hakeville, tämä pistää miettimään, että onko tuo rajoitettu opinto-oikeus aivan turha. Pitäisikö ikuinen opiskeluoikeus palauttaa ja käyttää nekin resurssit, jotka menee nykyisellään lisäaikakäsittelyyn käyttää yliopistojen opintojen sekä opinto-ohjauksen tehostamiseen. Ehkä sillä tavalla saataisiin valmistuneitakin enemmän.
Monikohan olisi hakenut tässä yhteishaussa, jos opintotuen muutoksista olisi tiedotettu hyvissä ajoin ENNEN 1.4? Oliko tää nyt ihan strateginen veto, että tietoa pantattiin siihen että viimeinen yhteishaku niille, jotka haluavat opiskella toisen korkeakoulututkinnon, on jo ohi?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:11"]
Opiskelijat ei saa kyllä toimeentulotukea, eikä kai työttömyystukeakaan saa kuin erityistapauksissa. Paitsi jos jättää selvästi opinnot kesken, eli ihan eroaa opiskelupaikasta. Mitenköhän ne päättäjät ei näe tätä ristiriitaa että on hieman epäkannattavaa että jos jää kotiin tekemättä mitään, niin saa kyllä tukia, vaikka työllistymismahdollisuudet sen kun heikkenee. Mutta jos haluais opiskella että pääsis joskus töihin, niin rahaa ei irtoa.
-28
[/quote]
Kyllä minä sain opiskelijana myös toimeentulotukea, kun menot olivat liian suuret.
[/quote]
[/quote]
Jos ei saa enää opintotukea, saa toimentulotukea.
[/quote]
Sekä menettää opiskeluoikeuden
[/quote]
Ei menetä.
Mikä helvetin trolli täällä on =DDD
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:21"]
-28
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei todellakaan menetä. Silloin joutuu ainoastaan omasta pussista maksamaan kaikki opintoihin liittyvät kulut.
Maksulliseksi toinen opiskelupaikka.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:14"]
siis voiko opiskella kahdessa paikkaa yhtäaikaa vielä? (ilman opintotukea)
[/quote]toisesta pitäisi maksaa käypä korvaus, onko jo tehty lakiehdotusta?
70 kuukautta saa tukea, jos ei ensimmäisen vuoden aikana ehdi huomata että on väärällä alalla, vaikka on jo aikuinen, ei enää mikään 15v, niin ihan omaa syytä. Muutenkin korkeakouluissa lorvitaan kirjoilla ihan turhaa vuosikausia, ei opiskelupaikkaa oteta sen takia että samalla on kiva käydä töissä ja pykätä muutama kakara, kun opiskellaan niin sitten opiskellaan, ja sitten kun on valmistuttu mennään töihin. Ärsyttää sellaiset jotka vie sekä opiskelupaikan että työpaikan, töitä, eikä varmaan opiskelupaikkojakaan riitä kaikille, ei niitä tarvi sitten rohmuta molempia itselleen.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:58"]
Eihän tuo kiellä opiskelemista, siitä vain ei saa enää tukea.
Itse olen opiskellut yo-pohjaisen ammattitutkinnon. Samalta alalta on myös AMK- ja kandintutkinnot. Nyt on työn alla samanaikaisesti sekä ylempi AMK-tutkinto ja maisterintutkinto. Senttiäkään en ole nostanut opintotukea mihinkään näistä. Ensimmäistä koulua lukuunottamatta olen opiskellut työn ohessa ja sisään on päässyt AMK:n alempaa tutkintoa lukuunottamatta pelkillä papereilla.
Kohtuu ilmaistakin on ollut opiskelu, ainoastaan yliopistossa on lukukausimaksut. Enemmän on ollut kiinni omasta viitseliäisyydestä kuin mistän muusta.
[/quote]
Kaikenlaisia pilipalitutkintoja voikin opiskella työn ohessa, on pelkkää kirjatenttiä ja esseetä. Mutta ne oikeat yliopisto-opinnot vaativat läsnäoloa keskellä päivää. Opiskele siinä sitten työn ohessa.
[/quote]
Ei ole mikään pilipalitutkinto vaan tietojenkäsittelyn liittyvää kaikki. Datanomi, tradenomi, luonnontieteiden kandi ja vielä puuttuu filosofian maisteri ja ylempi AMK. Mulla joustava työ josta olen voinut olla poissa päivälläkin. Toisaalta hyväksilukuja mulla on jokaisessa tutkinnossa ekaa lukuunottamatta. :)
Opiskelen ihan hyvikseni. Mitään tutkintoa ei ole pakko suorittaa. Kun on aloittanut ennen viimeistä yliopistouudistusta on vielä ikuisuusopiskeluoikeus. :)
[/quote]
Juuri sinunkaltaisten takia oikeuksia pitääkin poistaa ja tukia leikata.
[/quote]
Opintotukia on ole käyttänyt senttiäkään, joten turha syyttää minua tukien leikkauksesta. Veroja maksan sen verran että katson oikeudekseni opiskella verorahoillani niin kauan kuin huviittaa ja niin monta tutkintoa kuin huvittaa. Jotta kateellisuutesi olisi täydellinen en ole ollut töistä päivääkään palkattomalla vapaalla jatkotutkintoja suorittaessani ja töitä ole tehnyt jo yli 22 vuotta. Yhtä tutkintoa työnantaja tuki antamalla käyttöön palkallisesti 2h viikossa. :)
Ai niin ja noista yliopiston ajanvietetutkinnoista kertyy myös eläkettä, kun ne on suoritettu 2005 jälkeen. Ei sillä väliä vaikka samaan aikaan kertyy eläketä myös työtulosta. :)
Niin ja hyvin on irronnut jo AMK:n jatkotutkintoonkin 2 vuotta lisäaikaa. :) Eli eipä sieltäkään ole pakko ollut valmistua. Ehkäpä nyt keväällä valmistun loputa. :)
Jokos pyörtyä kupahdit kateudesta.
Niin, totta, yhteishakuhan meni just....
Älkää ikinä tehkö kandia, sillä allekirjoitatte vain sen, että ette muuta saa enää. Tästä yliopistouudistukseksta kaikki olleet miltei pakosta hiljaa ja samalla kaikki epäluuloisia ja ahdistuneita, tästä ei ole saanut tiedottaa kukaan eikä kukaan tiedä missä mennään. Se vain on varmaa, että opintoja tehdään hankalammiksi niille, joilla jo opiskelupaikka ennestään tai se surkein tutkinto alalta miltä hyvänsä.
Sen minkä olen nyt ymmärtänyt, niin juuri tästä maisterileipomosta ollut puhe jne. ja pitää valmistua viimeistään 5v:ssa ja mitään jatko-opintoja ei kannata suunnitella edes omalle alalle, vaan mennä suoraan töihin kuten Katainen kaavailee.
Jatkossa yliopisto tulee olemaan vähän kuten maksullinen tehdas, eli otetaan jopa niitä joiden kyvyt ei riitä, mutta sitä motivaatiota ja rahaa on sitäkin enemmän. Ei yliopisto ole enää mikään vapaan tieteen lahja kansalle, vaan Kataisen kaavailema rikkaiden tittelitehdas. Tähän suuntaan siis kehitys kaavailtu.
Kokoomus aina kannattanut sitä, että jokainen rikas voi olla ns. kauppakirjalla fiksu, jos summa oikea. Voi olla ihan mitä vaan, kun rahaa riittää tarpeeksi! Nyt meille tulee näitä lääkäreiksi ja tuomareiksi jatkossa. Odottakaapa jokunne vuosi vaan.
-28
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]