Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintotukea ei enää saa toiseen tutkintoon

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vuotta 2005 aloittaneilla on ikuinen opiskeluoikeus. Täten nämä henkilöt voivat vapaasti olla opiskelijoita ja nostaa toimeentulotukea vielä nykypäivänäkin, vaikka opintotukikuukaudet olisi loppuneet jo vuosia sitten.

Tämän 2005 jälkeen aloittaneilla opinto-oikeus on rajattu max. seitsemään vuoteen ylemmässä korkeakoulututkinnossa. Lisää saa ainoastaan anomalla ja henkilöllä tulee olla myös oikeasti realistinen tavoite valmistua. Lisää ei saa todellakaan jos opintoja on suoritettu vain murto-osa tutkinnosta.

Vierailija
62/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos on esim. aloittanut ensimmäisen tutkintonsa 2010, niin ei vähennetä opintotukikuukausia? Niiltä vain vähennetään, jotka aloittavat ensimmäisen tutkintonsa 2015? Kö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:32"]

Ennen vuotta 2005 aloittaneilla on ikuinen opiskeluoikeus. Täten nämä henkilöt voivat vapaasti olla opiskelijoita ja nostaa toimeentulotukea vielä nykypäivänäkin, vaikka opintotukikuukaudet olisi loppuneet jo vuosia sitten.

Tämän 2005 jälkeen aloittaneilla opinto-oikeus on rajattu max. seitsemään vuoteen ylemmässä korkeakoulututkinnossa. Lisää saa ainoastaan anomalla ja henkilöllä tulee olla myös oikeasti realistinen tavoite valmistua. Lisää ei saa todellakaan jos opintoja on suoritettu vain murto-osa tutkinnosta.

[/quote]

Tälläinen kaikki on mennyttä viimeistään ensi vuonna, kun Kataisen kaavailevat maisterileipomot astuvat yliopiston tilalle. Pitkällä tähtäimellä Suomen ainoa päteminen siis laskee, kun yliopisto haluaa toimia mmaisterien leipomona, ihan synkronissa sen kokoomusideologian kanssa, ei se osaaminen, vaan titteli ja sillä päteminen siis. Meillä on tulevaisuudessa sellaisia pikku mr.rydmaneja asiantuntijoina, joitka muistavat korkeintaan tenttikirjan nimen, sisällöllä ei lie väliä tai osaamisella. Se on status ja tittelitietoisuus, ei osaaminen, eikä kiinnostus.

Miksi juuri Kokoomus onkin kunnostautunut mm. gradujen varastamisessa ja työn teettämisessä muilla? Tälläisille varmaan hepposta kieltää muilta se, mihin ei omat kyvyt riittäneet edes siellä amk:ssa ja oli rahaa ostaa ja teettää se lopputyö muilla. Olisihan se vielä kätevämpää, että saisi opiskelupaikankin rahalla tai ilman opiskeluakin sen tittelin sillä samalla, nyt varmaan joutuu maksaa muille siitä ihan turhaan.

Vierailija
64/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:13"]

Opintotuki on se pienin sosiaalietuus mitä täällä maksetaan ja siitä nyt sitten päätetään leikkailla isojen saksien kanssa? Millähän tavalla se säästää, jos useampi joutuu olemaan tämän muutoksen takia toimeentulo- tai työttömyystuilla, jotka siis ovat paaaaljon suuremmat kuin opintotuki? Työllisyystilanteet vaihtelevat eli uudelleen koulutus on usealle pakollinen vaihtoehto, jos jää työttömäksi eikä omalta alalta enää hommia löydy. Nyt siis pitäisi jäädä kattoon syljeskelemään? Voi vee tämän hallitusporukan kanssa!"#@ 

[/quote]

Miksi pitää olla oma ala?

Vierailija
65/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:58"]

Eihän tuo kiellä opiskelemista, siitä vain ei saa enää tukea. 

Itse olen opiskellut yo-pohjaisen ammattitutkinnon. Samalta alalta on myös AMK- ja kandintutkinnot. Nyt on työn alla samanaikaisesti sekä ylempi AMK-tutkinto ja maisterintutkinto. Senttiäkään en ole nostanut opintotukea mihinkään näistä. Ensimmäistä koulua lukuunottamatta olen opiskellut työn ohessa ja sisään on päässyt AMK:n alempaa tutkintoa lukuunottamatta pelkillä papereilla.

Kohtuu ilmaistakin on ollut opiskelu, ainoastaan yliopistossa on lukukausimaksut. Enemmän on ollut kiinni omasta viitseliäisyydestä kuin mistän muusta.

[/quote]

Kaikenlaisia pilipalitutkintoja voikin opiskella työn ohessa, on pelkkää kirjatenttiä ja esseetä. Mutta ne oikeat yliopisto-opinnot vaativat läsnäoloa keskellä päivää. Opiskele siinä sitten työn ohessa.

[/quote]

Ei ole mikään pilipalitutkinto vaan tietojenkäsittelyn liittyvää kaikki. Datanomi, tradenomi, luonnontieteiden kandi ja vielä puuttuu filosofian maisteri ja ylempi AMK. Mulla joustava työ josta olen voinut olla poissa päivälläkin. Toisaalta hyväksilukuja mulla on jokaisessa tutkinnossa ekaa lukuunottamatta. :)

Opiskelen ihan hyvikseni. Mitään tutkintoa ei ole pakko suorittaa. Kun on aloittanut ennen viimeistä yliopistouudistusta on vielä ikuisuusopiskeluoikeus. :)

Vierailija
66/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muita viestejä, vain otsikon. Joo, opintotukikuukaudet harvoin riittää kahteen tutkintoon. Mutta yliopistotutkintoon saa enemmän kuukausia kuin amk tai sitä alempaan ilmeisesti

no, mutta jos on hyvä syy kouluttautua uudelleen, ei esim ole löytänyt töitä omalta alaltaan, niin kolutuksen ajaksi voi saada uuden tutkinnon ajaksi kuntouttavan uudelleenkoulutuksen tukea.. Olisiko se kuntoutustukea?! En tiedä. Kaverini ei ole ollut kuntoutuåstuella vaan työttömänä, joten sairaskaan hän ei ole, kuten yleensä kunttuen saajat ovat. No, eräs ystävä on uudelleenkouluttautumassa amkn jälkeen yliopistolla ja saa tuota uudelleenkouluttautumisen tukea kelalta. Eli kannattaa kyllä kysellä, eri elämäntilanteessa oleville tarjolla eri tukia eri koulutuksiin. 

Vierailija
67/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:56"]

Eli jos on esim. aloittanut ensimmäisen tutkintonsa 2010, niin ei vähennetä opintotukikuukausia? Niiltä vain vähennetään, jotka aloittavat ensimmäisen tutkintonsa 2015? Kö?

[/quote]

Ymmärtäisin sen niin, että jos aloitat sen toisen tutkinnon ennen tuota aikarajaa on kaikki ok, mutta jos yrität sen jälkeen ei enää tukia tipu. Eli nyt vaan nopeasti vaihtamaan vielä alaa, jos sellaista haluaa.

Vierailija
68/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:50"]

Voi vittujen vittu.

Kyllä, itse valitsin tyhmästi ja opiskelin alalle, joka ei työllistä. Siinä sittin perse hiessä painoin samaan aikaa miljoonaa paskaduunia, että sain syödä. Kyllä, olin kiitollinen opintotuesta, mutta se ei riittänyt kuin kattamaan asumisen. 

Nyt toivottavasti uravaihdos edessa ja laitoin yhteishaussa paperit menemään, että voisin päästä kiinni joskus työelämään. Mutta, enhän mä voi enää opiskella, mun juna meni jo. Toiseen amk-koulutukseen ei asiaa.

[/quote]

mene ammattikoulutukseen tai oppisopimukseen

Vierailija
69/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:33"]

Opiskelijat ei saa kyllä toimeentulotukea, eikä kai työttömyystukeakaan saa kuin erityistapauksissa. Paitsi jos jättää selvästi opinnot kesken, eli ihan eroaa opiskelupaikasta. Mitenköhän ne päättäjät ei näe tätä ristiriitaa että on hieman epäkannattavaa että jos jää kotiin tekemättä mitään, niin saa kyllä tukia, vaikka työllistymismahdollisuudet sen kun heikkenee. Mutta jos haluais opiskella että pääsis joskus töihin, niin rahaa ei irtoa.

-28

[/quote]

Kyllä minä sain opiskelijana myös toimeentulotukea, kun menot olivat liian suuret.

[/quote]

Ei pitäisi saada. Laske menojasi

Vierailija
70/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelee kahta tutkintoa rinnakkain, uudistus ei vaikuta mitenkään.

Vierailija
71/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskellut yo-pohjaisen ammattitutkinnon. Samalta alalta on myös AMK- ja kandintutkinnot. Nyt on työn alla samanaikaisesti sekä ylempi AMK-tutkinto ja maisterintutkinto. Senttiäkään en ole nostanut opintotukea mihinkään näistä. Ensimmäistä koulua lukuunottamatta olen opiskellut työn ohessa ja sisään on päässyt AMK:n alempaa tutkintoa lukuunottamatta pelkillä papereilla.

Kohtuu ilmaistakin on ollut opiskelu, ainoastaan yliopistossa on lukukausimaksut. Enemmän on ollut kiinni omasta viitseliäisyydestä kuin mistän muusta.

[/quote]

Kaikenlaisia pilipalitutkintoja voikin opiskella työn ohessa, on pelkkää kirjatenttiä ja esseetä. Mutta ne oikeat yliopisto-opinnot vaativat läsnäoloa keskellä päivää. Opiskele siinä sitten työn ohessa.

[/quote]

Suomessa on avoin yliopistokin. Voi niitä ilta/yötöitäkin tehdä

Vierailija
72/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:40"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:33"]

Opiskelijat ei saa kyllä toimeentulotukea, eikä kai työttömyystukeakaan saa kuin erityistapauksissa. Paitsi jos jättää selvästi opinnot kesken, eli ihan eroaa opiskelupaikasta. Mitenköhän ne päättäjät ei näe tätä ristiriitaa että on hieman epäkannattavaa että jos jää kotiin tekemättä mitään, niin saa kyllä tukia, vaikka työllistymismahdollisuudet sen kun heikkenee. Mutta jos haluais opiskella että pääsis joskus töihin, niin rahaa ei irtoa.

-28

[/quote]

Kyllä minä sain opiskelijana myös toimeentulotukea, kun menot olivat liian suuret.

[/quote]

Ei pitäisi saada. Laske menojasi

[/quote]

Jos ei saa enää opintotukea, saa toimentulotukea. 

Vierailija
73/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 20:50"]

Voi vittujen vittu.

Kyllä, itse valitsin tyhmästi ja opiskelin alalle, joka ei työllistä. Siinä sittin perse hiessä painoin samaan aikaa miljoonaa paskaduunia, että sain syödä. Kyllä, olin kiitollinen opintotuesta, mutta se ei riittänyt kuin kattamaan asumisen. 

Nyt toivottavasti uravaihdos edessa ja laitoin yhteishaussa paperit menemään, että voisin päästä kiinni joskus työelämään. Mutta, enhän mä voi enää opiskella, mun juna meni jo. Toiseen amk-koulutukseen ei asiaa.

[/quote]

mene ammattikoulutukseen tai oppisopimukseen

[/quote]

Nuorisotakuu muuten ainakin omalla alallani on käytännössä vienyt yli 30-vuotiailta mahdollisuuden oppisopimuskoulutukseen. Ne paikat on varattu nuorille, ja nuorista saa enemmän tukea.

Ja jos oikein käsitin, tänä vuonna tuli toisen asteen koulutukseen myös se muutos, ettei koulutukseen valita niitä joilla on jo tutkinto.

Tilanne nyt vaan on se, että niitä mahdollisuuksia kouluttautua, joita oli vielä 2 vuotta sitten, ei ole enää. Näihin nykyisiin uudistuksiin on liitetty aikuiskoulutuksen voimakas kehittäminen, mut ainakaan toistaiseksi se ei vielä taida näkyä missään. Ehkä lähitulevaisuudessa sitten...

Vierailija
74/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:08"]

Jos opiskelee kahta tutkintoa rinnakkain, uudistus ei vaikuta mitenkään.

[/quote]

Jatkossa ei saa opiskella kahta tutkintoa rinnakkain.

Vierailija
75/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 19:47"]

Tähän päälle yliopistouudistus, jossa jo kandin suorittaneet eivät saa jatkossa opiskelupaikkaa siinä missä muut hakijat. Mikä tälläisen pointti oikein on? Nyt jo työttömiä tohtoreitakin biologiasta, kemiasta ja biokemiasta ja näiden pakko osallistua niille työkkärin linnunpönttö-kursseille ja mennä opiskelemaan vaikka bussikuskiksi, kun se ei käy enää, että nämä opiskelisivat ehkä hieman jotain muutakin.

Tällä systeemillä tapetaan ihmisiä, voin vaan kuvitella sen nuoren ilmeen, joka pyrki lukiosta lääkikseen ja jäi vain pisteen parin päähän sisäänpääsystä, mutta kemiaa lukemaan pääsi, mutta tämä ei ole se ala mitä tämä haluaa tehdä. Näin tulee lisää syrjäytyneitä, eikä tosiaan lisää koulutettua työvoimaa.Ahdistaa ihan näiden nuorten puolesta ja suututtaa! Joku Kokoomuksen valonväläys tämäkin sitten, että ne lapset kellä rikkaat vanhemmat ja rahaa pistää tuhansia euroja takuuvalmennukseen lapsilleen ja elättää tätä välivuoden ajan voittavat tällä menolla ja saavat hemmotellut penskansa siihen opinahjoon rahalla tavalla tai toisella, muut sitten joutuvat ottamaan riskejä ja vaarantamaan tulevaisuutensa. Eriarvoistamista ja isosti!

[/quote]

Koska tuolla halutaan varmistaa että ne jotka hakevat ensimmäiseen koulutukseen myös sinne pääsevät. On väärin että toiset käy toista tai kolmatta koulutusta kun toiset ei saa mitään koulutusta. 

Pitää ottaa myös itse vastuu alasta minne kouluttautuu. 

[/quote]

Ne, jotka eivät pääse, niin heidän pitää vaan päntätä enemmän pääsykokeisiin. Ei pidä viisasta rangaista tyhmän tyhmyydestä.

[/quote]

No jos se olisi viisas niin se valitisi kerralla oikean alan. 

Vierailija
76/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis voiko opiskella kahdessa paikkaa yhtäaikaa vielä? (ilman opintotukea)

Vierailija
77/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 21:11"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 19:21"]

Ihan oikea päätös. Ei ole valtion vastuulla elättää ns. 'ikuisia opiskelijoita' ja muita 'haahuilijoita'. Tämä päätös kun ei kuitenkaan estä pääsyä opiskelemaan uutta alaa - se vain täytyy itse rahoittaa, jos kyse on saman tasoisesta tutkinnosta. Lisäksi mikään aikuisopintotuki jne. muut vippas-konstit eivät häviä.

Hyvä päätös. Kivuttomasti säästöä paikasta, johon on tuhlaantunut ylimääräisiä euroja.

[/quote]

Jees. Ymmärrät varmaan, että suomeksi tämä uudistus tarkoittaa sitä, että  monet opiskelijat siirtyvät toimeentulotuen piiriin. Toimeentulotuki on noin kaksi kertaa suurempi kuin opintotuki eikä sen kanssa tarvitse edes miettiä miten saa kesäopinnot täyteen. 

Joten jos tässä nyt yhdessä kohdassa säästettiin, se maksaa toisessa kohdassa huomattavasti enemmän. Opintotuki on pienin sosiaalituki mitä maksetaan. On typerää säästää siinä, koska kuitenkin tulottomalle ihmiselle on perustuslain mukaan pakko taata jonkinlainen elintaso.

[/quote]

Paitsi että sitten menettää opiskelupaikkansa.

[/quote]

Siis menettääkö? Mun kämppis ainakin opiskeli vallan mainiosti toimeentulotuella vielä 2005. Jos ihminen ei ole oikeutettu mihinkään muuhun tukeen, hän on sekä yleisen asumistuen että toimeentulotuen piirissä. Ei ainakaan ennen vaadittu, että menettää opiskelupaikkansa - vaaditaanko sitä tosiaan nyt? Ei ihmistä voida jättää ilman mitään tuloja, se on laitonta.

[/quote]

Ei ole laitonta. Jos saa yleisiä tukia muita kuin asumistukea niin menettää oikeutensa opiskella. Muista että opiskelu ei ole pakollista. Yhteiskunta lähtee siitä että ihminen on vapaa työhön tai sitten on opiskelija. 

Koko opintotuki menettäisi merkityksensä jos voisi saada muitakin tukia. Eihän sitä töissä tarvitsisi olla ollenkaan. Miksi luulet että opiskelijat asuvat opiskelija-asunnoissa/soluissa ja tekevät illat töitä ja kuitenkin syövät maksalaatikkoa? 

Vierailija
78/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hey, en tiedä, keskustelitteko jo tästä. Miten siis käy opintotuen saamisen, jos esimerkiksi vaihtaa alaa samantasoisen koulutuksen sisällä ENNEN kuin saa tutkinnon?! Siis ennen kuin saa amk tutkinnon valmiiksi, niin hakee toiselle alalle ja pääsee, niin saahan silloin sentäs sitä opintotukea ja as lisää?! Tai jos vaihtaa yliopistossa pääainetta ennen kandin tutkintoa tai maisterin tutkintoa, niin saako silloin enää opintotukea?! Jäi epäilyttämään....?! Mutta nykysinhän esim eri pääaineen kandin pohjalle voi rakentaa jonkun toisen aineen maisterin tutkinnon. Mites tollanen?!

Vierailija
79/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2014 klo 22:02"]

[/quote]

[/quote]

Ei ole mikään pilipalitutkinto vaan tietojenkäsittelyn liittyvää kaikki. Datanomi, tradenomi, luonnontieteiden kandi ja vielä puuttuu filosofian maisteri ja ylempi AMK. Mulla joustava työ josta olen voinut olla poissa päivälläkin. Toisaalta hyväksilukuja mulla on jokaisessa tutkinnossa ekaa lukuunottamatta. :)

Opiskelen ihan hyvikseni. Mitään tutkintoa ei ole pakko suorittaa. Kun on aloittanut ennen viimeistä yliopistouudistusta on vielä ikuisuusopiskeluoikeus. :)

[/quote]

Juuri sinunkaltaisten takia oikeuksia pitääkin poistaa ja tukia leikata. 

Vierailija
80/136 |
04.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein että ei voi ensin käydä harrastuksen vuoksi jotain taidekoulua ja sitten sen perään oikean ammatin josta pääsee jopa töihin. Oppilaitoksilla pitäisi olla joku vastuu koulutusmääristä ja työllistymisestä.

Sen sijaan kun on ollut pitkään työelämässä (tai työttömänä), täytyisi olla oikeus vaihtaa alaa ja kouluttautua uudelle alalle.

Tuskinpa nykynuorista monikaan tekee koko työ historiaansa samalla alalla, saati samassa työpaikassa, kuten suuret ikäluokat vileä tekivät. Uusi koulutus jossain vaiheessa tulee yhä useammilla eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme