Amiksesta yliopistoon?
Pääseekö helposti? Tunnetteko ketään joka on päässyt yliopistoon ilman lukiota?
Kommentit (43)
Itse harkitsin tätä, mutta asiaan perehdyttyäni hieman sain selville, että esimerkiksi ruotsi ja englanti, joita pakollisena olisi, lähtee siltä tasolta, että lukion pakollinen oppimäärä on käyty ja hallussa.
Itselleni tämä olisi tarkoittanut sitä, että ammattikoulun puolikkaan opintoviikon ruotsin kielen kurssin ja kahden opintoviikon englannin opiskelun jälkeen olisin ollut samalla viivalla lukiosta tulleiden kanssa, jotka ovat käyneet ruotsia vähintään viisi kurssia ja englantia kuusi. Pulassa olisin siis ollut, varsinkin tuon ruotsin kanssa, joka on muutenkin heikoilla kantimilla, kun sitä ei oikein kuule, tai käytä missään. Tämän vuoksi päätin käydä iltaopiskeluna aikuislukion. Eikä siitä matematiikasta ja äidinkielestäkään todellakaan haittaa ole! :-)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 20:32"]
Kyllä pitää olla hyvät perselihakset, jos aikoo esimerkiksi teknisiä aloja lukemaan amiksen jälkeen. Joutuu opiskella kaikki pitkän matikan, fysiikan ja/tai kemian kurssit ennen pääsykokeita. Ja usein näissä tarvitsee opettajan apua ja ohjausta. Aika rankkaa ja aikaa vievää olisi itsekseen yrittää niitä kaikkia opiskella. Sama mennä jollekin valmennuskurssille tai ottaa iltalukiosta kursseja.
[/quote]
Ei sitä ihan alusta tarvitse kuitenkaan lukea. Tekniikan alalla on fysiikkaa, kemiaa ja matikkaa myös eikä siellä koko aikaa peruskoulun matikkaa kerrata. Ainakin omat pojat toinen lukiossa ja toinen amiksessa ja alkuvaiheen fysiikat olivat hyvin samantyyppisiä.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:45"]
Mä olen lähihoitaja ensimmäiseltä ammatiltani, nyt opiskelen Tampereen yliopistossa lääketieteellisessä :) Eihän se helppoa ollut, mutta lukemalla, lukemalla, lukemalla aukesi ovet toisella yrittämällä :)
[/quote] miten pärjäsit kemian ja fysiikan kanssa kun et ole käynyt lukiota? Entä biologia, ja pitkä matematiikkakaan ei ole pahitteeksi. joten en usko.
En minäkään lukenut lukiossa kuin lyhyen matikan ja pakolliset kurssit kemia/fysiikka/bilsa ja ihan 5 niistä peräti sain. Silti pääsin opiskelemaan lääkikseen, opiskella kun voi itsenäisesti. Amiksesta pääsee ihan hyvin yliopistoon ja ihan mille linjalle haluaa, kun vain töitä tekee sen eteen paljon. Älkää kukaan sen takia jättäkö pyrkimättä!!!!
Kielissä tietysti voi tulla ongelmaa, jos ei ole yhtään lukenut. Monilla kyllä englanti on hyvin hallussa ilman pitkää enkkuakin. Mitä vaan voi oppia.
Yleensä reitti amis,ammattikorkea ja sitten yliopisto. En tunne ketään suoraan amiksesta yliopistoon mennyttä. Lukiota ei ole pakko käydä.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:45"]
Mä olen lähihoitaja ensimmäiseltä ammatiltani, nyt opiskelen Tampereen yliopistossa lääketieteellisessä :) Eihän se helppoa ollut, mutta lukemalla, lukemalla, lukemalla aukesi ovet toisella yrittämällä :)
[/quote] miten pärjäsit kemian ja fysiikan kanssa kun et ole käynyt lukiota? Entä biologia, ja pitkä matematiikkakaan ei ole pahitteeksi. joten en usko.
[/quote]
Niin kuin kirjoitin, lukemalla ja laskemalla. 2 vuottahan siihen meni + valmennuskurssi sinä keväänä, kun hain toista kertaa.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 21:38"]
En minäkään lukenut lukiossa kuin lyhyen matikan ja pakolliset kurssit kemia/fysiikka/bilsa ja ihan 5 niistä peräti sain. Silti pääsin opiskelemaan lääkikseen, opiskella kun voi itsenäisesti. Amiksesta pääsee ihan hyvin yliopistoon ja ihan mille linjalle haluaa, kun vain töitä tekee sen eteen paljon. Älkää kukaan sen takia jättäkö pyrkimättä!!!!
Kielissä tietysti voi tulla ongelmaa, jos ei ole yhtään lukenut. Monilla kyllä englanti on hyvin hallussa ilman pitkää enkkuakin. Mitä vaan voi oppia.
[/quote]
Ja tähän roskaan voisikin lopettaa koko paskaketjun.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 18:15"]Pääseekö helposti? Tunnetteko ketään joka on päässyt yliopistoon ilman lukiota?[/quote]
Hohhoijaa, tätä taas...
[/quote]
Mulla on ihan näin lähellä, että lopettaisin koko av:hen osallistumisen. Kaikille akateemisille pitäis melkein joku Nobelin palkinto jakaa, että jaksaa tätä matalaotsaista paskaa, jota niskaan sataa koko ajan.
Opiskelen luokanopettajaksi, taustalla ammatillinen tutkinto. Hyvin olen pärjännyt, mutta olenkin aina ollut hyvä lukemaan, joten siitä on varmasti ollut hyötyä. Ammattikoulussahan ei hirveästi opiskelutekniikoita harjoitella. Ruotsin pakolliset lukion kurssit (5) suoritin kyllä iltalukiossa ensimmäisen opiskeluvuoden aikana.
Minulla takana lukio, yo-pohjainen amis ja tradenomin tutkinto. Pelkillä radenomin papereilla ja perustepaperilla pääsin yliopistoon erillishaun kautta. Tradenomiksi pääsin lukemaan erilishaun kautta tenttimällä yhden suomenkielisen kirjan kun ei työkokemus yo-pohjaisen amiksen jälkeen suoraan riittänyt.
Ylemmän AMK-tutkinnon pääsi myös suorittamaan pelkillä papereiden täyttämisellä. Ja yo-pohjaiseen tutkintoonkin riitti aikanaan papereiden täyttö. Kohtuu helposti oon omalla kohdalla opiskelemaan pääseminen onnistunut ja alana tietojenkäsittely.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 21:38"]
[/quote]
Ja tähän roskaan voisikin lopettaa koko paskaketjun.
[/quote]
Aha :D
Mä en taida tuntea ketään... Muutama kaveri on käynyt ensin amiksen ja sen jälkeen jossain vaiheessa iltalukion, ja ovat sitten hakeneet yliopistoon, mutta pelkästään amispohjaisia en tunne (itse olen opiskellut valtiotieteitä ja kavereissa on valtsikalaisten lisäksi humanisteja sekä kasvatustieteilijöitä, eli sekin varmasti vaikuttaa, kun alat ovat sellaisia joissa pitää lukea paljon. Ehkä teknisemmillä aloilla voi olla eri juttu).
Sinänsä pohjakoulutuksella ei ole väliä, koska valintakoe ratkaisee ja lukio/amis antaa vain kelpoisuuden, mutta jos ei ole tottunut lukemaan, niin on varmasti tosi hankala valmistautua pääsykokeeseen.
Minä olen käynyt ensin lukion sitten amiksen. Jos nyt pitäisi mennä yliopistoon, niin en tiedä miten onnistuisi... Amispohjalta en lähtisi yrittämään. Toki ihmiset on erilaisia ja osa voikin pärjätä hyvin!
Luulen, että tekniikka ja kaupan ala ovat helpoimpia. Vastus on vastus sekä amiksessa että yliopistossa kuten myös debet ja kredit, eli noissa saa eniten perustietoa alasta. Tekniikan puolella amiksessa on hyvinkin lahjakkaita poikia, jotka eivät vain ole halunneet lukioon. Aika moni heistä tosin jatkaa sitten amk:aan.
Tunnen neljä. Yksi opiskelee oikeustieteellisessä, toinen yhteiskuntatieteitä. Molemmat tosin Rovaniemellä. Sitten kaksi merkonomia jotka opiskelevat molemmat kauppatieteellisessä.
Minä pääsin yliopistoon kemiaa lukemaan ammattioppilaitoksen papereilla. Pohjakoulutuksena oli laboratorioalan perustutkinto eli laborantti. Ei tuottanut tuskaa opiskella kemiaa, fysiikkaa ja matematiikkaa. Toisaalta olen aina ollut kiinnostunut ko aineista ja olen vapaa-ajallani opiskellut joitain aihepiirejä itsenäisesti, ihan vain huvin vuoksi. Sain amispapereilla joitain hyväksilukujakin.
Riippuu ihmisestä miten pärjää. Useilla lukion käyneilläkin on ongelmia eli ylioppilaslakki ei automaattisesti tarkoita menestystä yliopistossa. Oma motivaatio on suurimmassa roolissa.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:56"]
Minä pääsin yliopistoon kemiaa lukemaan ammattioppilaitoksen papereilla. Pohjakoulutuksena oli laboratorioalan perustutkinto eli laborantti. Ei tuottanut tuskaa opiskella kemiaa, fysiikkaa ja matematiikkaa. Toisaalta olen aina ollut kiinnostunut ko aineista ja olen vapaa-ajallani opiskellut joitain aihepiirejä itsenäisesti, ihan vain huvin vuoksi. Sain amispapereilla joitain hyväksilukujakin.
Riippuu ihmisestä miten pärjää. Useilla lukion käyneilläkin on ongelmia eli ylioppilaslakki ei automaattisesti tarkoita menestystä yliopistossa. Oma motivaatio on suurimmassa roolissa.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta: mikä yliopisto antaa amispapereista hyväksilukuja? Porvoon yliopisto, luulen!
Meillä oli lääkiksen kurssilla yksi lihanleikkaaja, kirurgi hänestä tuli.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 18:15"]Pääseekö helposti? Tunnetteko ketään joka on päässyt yliopistoon ilman lukiota?[/quote]
Hohhoijaa, tätä taas...