Amiksesta yliopistoon?
Pääseekö helposti? Tunnetteko ketään joka on päässyt yliopistoon ilman lukiota?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:56"]
Minä pääsin yliopistoon kemiaa lukemaan ammattioppilaitoksen papereilla. Pohjakoulutuksena oli laboratorioalan perustutkinto eli laborantti. Ei tuottanut tuskaa opiskella kemiaa, fysiikkaa ja matematiikkaa. Toisaalta olen aina ollut kiinnostunut ko aineista ja olen vapaa-ajallani opiskellut joitain aihepiirejä itsenäisesti, ihan vain huvin vuoksi. Sain amispapereilla joitain hyväksilukujakin.
Riippuu ihmisestä miten pärjää. Useilla lukion käyneilläkin on ongelmia eli ylioppilaslakki ei automaattisesti tarkoita menestystä yliopistossa. Oma motivaatio on suurimmassa roolissa.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta: mikä yliopisto antaa amispapereista hyväksilukuja? Porvoon yliopisto, luulen!
[/quote]
Joo, minäkin haluaisin kuulla tämän. Ja koska tällainen on tapahtunut? Käsittääkseni hyväksiluettavien opintojen täytyy olla samantasoisia niiden opintojen kanssa, joihin ne hyväksiluetaan. Eli yliopistossa voidaan hyväksilukea amk-opintoja, koska ovat molemmat samantasoisia eli korkea-asteen opintoja, mutta amis on toinen aste ja yliopisto korkea-aste, jolloin niitä ei voi hyväksilukea koska ovatalempitasoisia opintoja.
Kyllä pitää olla hyvät perselihakset, jos aikoo esimerkiksi teknisiä aloja lukemaan amiksen jälkeen. Joutuu opiskella kaikki pitkän matikan, fysiikan ja/tai kemian kurssit ennen pääsykokeita. Ja usein näissä tarvitsee opettajan apua ja ohjausta. Aika rankkaa ja aikaa vievää olisi itsekseen yrittää niitä kaikkia opiskella. Sama mennä jollekin valmennuskurssille tai ottaa iltalukiosta kursseja.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 18:31"]
Tunnen, pari merkonomia luki valtiotieteitä vaasassa
[/quote]Vaasassa ei voi lukea valtiotieteitä. Hallintotieteitä varmaan tarkoitat.