**Esikoista yrittämässä jo pidemmän aikaa**
Hei,
Halusin aloittaa uuden ketjun, koska kaipaan vertaistukea teiltä jotka yrittävät esikoista ja hommat ei vaan mene nappiin. Meillä yritystä takana jo n. 10kk. Turhautuminen, ahdistus, väsymys, vihaisuus,pelko, suru ja muut tunteet eivät ole minulle mitenkään tuntemattomia. Tämä matka ollut pitkä ja kivinen. Ei kuitenkaan vielä niin pitkä kuin joillain, mutta tuntuu jo todenteolla pahalta. Jossain välissä olisi tarkoitus hakeutua tutkimuksiin ja siitä mahdollisesti hoitoihin jos ei nyt luomuna ennen sitä tärppää. Ollaan kahdenkympin puolessa välissä mieheni kanssa ja esikoista ei vain ala kuulumaan. Montaa asiaa on kokeiltu ja alkaa konstit olla vähissä. Yksi alkuraskauden keskenmeno syksyllä ja nyt odotetaan uutta plussaa testiin.
Olisi kiva jos haluaisitte vaihtaa ajatuksia asiasta. Jotkut varmaan tuntevatkin nimimerkkini toisesta ketjusta ja tutut ovat tietysti enemmän kuin tervetulleita. Tälläistä ketjua en nyt tästä kärkipäästä vain löytänyt. Löytyisiköhän sieltä joku samassa tilanteessa oleva mimmi :) ?
Kommentit (647)
Mulle joskus sanottiin prolaktiinista, että tiettyyn aikaan ja syömättä piti olla. Tota rintojen hyväilyä ja seksikieltoa en tiennyt. Me Viel muistaakseni hommailtiin ennen niitä labroja ja pyydän miestä hyväileen rintoja usein. Hupsista! Eli onkohan siinä prolaktiinissa ollut oikeasti koskaan mitään häikkää?
Tavattu 10/2012
Aloitettu yrittäminen 08/13
Hoitoihin haettu 05/14
Miehen spermassa vikaa ja jatkekettu luomuna 09/14
Naimisissa 10/2014
Asistente1escolar: Joo, siis mulle ainakin nimenomaan molemmilla kerroilla kun noita labroja on otettu, keväällä ja nyt viimeksi, painotettu että EI seksiä 2-3 päivään eikä myöskään mitään rintojen hyväilyä ennen verikokeisiin menoa. Sitä sitten aloin miettimään itse, että vaikuttaako esim.suihkussa käynti jollain tavalla, siis kun joutuuhan sitä itseään pestessä kumminkin itseään koskemaan, joka paikasta.. :D No, ei varmaan se vaikuta mutta mä sitä vaan mietin sillon kun se hyväilykin oli kiellettyä.. :D Ei sillä että mä itseäni suihkussa jotenkin erityisesti hyväilisin mutta.. :D Mikä nyt hyväilyksi sitten lasketaan..Onko sulla siis todettu että olis prolaktiiniarvot koholla tai jotain? Veikkaan että ei oo varmaan sitten tulos ollut ihan totuudenmukainen, jos ootte just ennen labroja harrastaneet seksiä... No jos mua ei oo kilpparikokeeseen ohjeistettu kunnolla, niin eipä oo näköjään sinuakaan sitten tuohon prolaktiinitestiin ohjeistettu.. :D :/
Joo, itsekin sain viimeksi eilen kuulla, että nythän olisi hyvä aika tehdä lapsi kun työtönkin olen. Meilläkin olisi jo puolitoistavuotias jos olisi heti tärpännyt.
Ensi kerralla kun menen lääkäriin jostain syystä niin pyydän päästä noihin kilpparitesteihin, mulla kun on monia oireita vajaatoimintaan liittyen. Mutta ei ainakaan tään lapsettomuuslääkärin mielestä ollut vikaa mun verikoevastauksissa.
Weebee: Klinikka aukeaa vasta ensi viikolla, mutta onneksi menkat alkoivat eilen noin 4 päivää myöhässä niin keretään hoito tehdä. Eka ultra kun on kp10-11 ja siitä 3-4 päivän päästä siirto. Pitää soittaa heti maanantaina ja varata aika ensimmäiseen PAS:iin!
Kimallus-84: Huh, onpa hoidot kalliita yksityisellä. Pitää olla onnellinen, että meiltä löytyy julkiselta puolelta nämä palvelut. Muuten jäisi meillä hoidot käymättä. Hyvä, että riittää raha näihinkään nyt kun ei töitä ole.
Hummingbirdy: Lupaava horoskooppi, toivotaan parasta! :)
Asistente1escolar: Meitäkin ohjeistettiin kuten Kimallusta. Eli nimenomaan seksi kiellettyä muutamana päivänä ennen verikoetta sekä kaikki hyväily ym. Itsellä prolaktiiniarvo ok, mutta miehelläni oli koholla ja oli koholla kun otettiin uudestaan verikoe (tämä voi viitata miehellä aivokasvaimeen). Nyt tulikin mieleeni, että miehelle piti varata nyt syksyllä vielä yksi aika verikokeisiin ja mikäli se on vielä koholla niin asiaa aletaan tutkia tarkemmin.
anpiainen yk 2v 3kk
Anpiainen: Me ei edes otettu selvää että oisko julkiselta puolelta löytyny joku joka tekis näitä tutkimuksia (vai siis tutkiiko ihan kuka tahansa normilääkäri? En edes tiedä..) vaan mentiin suoraan tonne yksityiselle, kun kerran löytyi suoraan klinikka joka on erikoistunut lapsettomuustutkimuksiin ja hoitoihin. Ja vaikka itsekin olen tällä hetkellä työttömänä, niin tuntuu että tän asian eteen voi vähän maksaakin, että sais selvyyden että missä vika kun lasta ei kuulu. Kyllähän se lompakossa kirpasee, mutta onneks me maksetaan miehen kanssa nämä käynnit puoliksi, niin ei tunnu ihan niin pahalta. :) Toivottavasti ei vaan jouduttais mitään lapsettomuushoitoja alottaa, niihinhän meniskin sitten entistä enemmän rahaa yksityisellä, ei olis hinnat enää satasissa, vaan tonneissa! En tiedä mitä sitte tehtäis.... Inssin hinta ei muistaakseni ollu niin paha, alle 400€, mutta siitä "rankemmat" hoidot tais olla jo 1000-2000€ välillä.. Taidetaan muuten mennä sinunkin kanssa kierrossa samoissa päivissä, jos siis sulla myös tänään kp 2 ? Muistaakseni myös Hummingbirdy:llä oli sama kp..? :)
Tsemppiä PAS:iin! :)
Kimallus-84 Kp 2/24-29 Yk 1v.1kk (Yk 17) Yritystä alkaen 06/2013
Heippa kaikille! Ikitsempit täältä taas toivottelen kaikille kollektiivisesti. :) Huhhuh, mitä eroja noissa ohjeistuksissa ennen testejä on. Mulle on sanottu, että ennen kilpparitestiä ei saa syödä eikä juoda mitään, eikä siis nappejakaan saa ottaa. Testi pitää myös tehdä aamulla ennen kymmentä.
Nopeasti omat kuulumiset: Testejä on tehty kasatolkulla, mutta viikot ei vain nouse mihinkään. :/ Viikonloppuna oli myös melko kova toispuolinen kipu, oli hilkulla etten kontannut päivystykseen. Mutta kun olin tarpeeksi rouskutellut Panadolia, viiltely helpotti. Mutta perjantai-illasta sunnuntaiaamuun lojuin raatona sängyn pohjalla, oli tosi hulvatonta. Soitin eilen polille, ja vaikka kuinka yritin ruikuttaa, sain ultran vasta ensi viikolle. Onnittelivat vain, ja käskivät olemaan huolehtimatta. NO sehän onkin helppoa. Digitesteihin eivät kuulemma ota mitään kantaa, ja "valemenkat" oli mitä luultavimmin kiinnittymisvuotoa (neljä viikkoa hedelmöittymisen jälkeen muka WTF?)
Mutta ei auta kuin odottaa ensi viikkoon.
Jep samoilla päivillä mennään, eli tripla raskautuminen nyt sitten, sovittu?
Jules aika mielenkiintoinen tilanne. Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin. Oisko yksiyisellä käynti helpottanut tilannetta?
Anteeksi kun nyt täältä taustalta taas huhuilen, mutta mä tsemppaan teitä vieläkin mielessäni, vaikka en itse olekaan enää samassa tilanteessa. Mutta Jules, piti sanomani, että jos noita kipuja vielä tulee, konttaa äkkiä päivystykseen! Jos kyseessä onkin kohdunulkoinen raskaus (johon nuo kovat toispuoleiset kivut voi viitata), niin se pitää huomata mahdollisimman ajoissa. Kaikki voi oikeasti olla myös hyvin, mutta kannattaa hakeutua päivystykseen vähän liian herkästi kuin liian myöhään. Mulla oli vuosi sitten keväällä kohdunulkoinen raskaus. Ensin tuli menkat normaalisti, mutta seuraavan oletetun ovulaation aikaan näyttikin raskaustesti plussaa. Viivat ei vahvistuneet, ja tunsin päivä päivältä enemmän toispuoleista kipua. Myös vähän ruskeaa tuhruvuotoa tuli päivittäin. Sairaalan neuvontapuhelimessa ei uskottu mua ennen ku kirjaimellisesti konttasin sinne päivystykseen, ja sitten olikin jo tosi kyseessä. Mutta toivotaan, että siellä onkin kaikki hyvin <3 Haluan vaan sanoa, että älä arkaile päivystykseen lähtöä, jos siltä tuntuu.
Edelleen kovasti voimia ja tsemppiä kaikille yritykseen! <3 Erityisesti Kimallus ja Hummingbird on usein mun mielessä.
Taas vauvauutisia ja vaikka ei ees liippaa läheltä niin vituttaa. Muka ei ollu vahinko vaikka ovat olleet yhdessä hetken, opiskelut kesken ja sitten mennään kiireellä maistraatissa naimisiin. Mulla oli ihan hyvä olo hetki sitten, mutta nyt taas paineet kasvaa mitä pidemmälle kiertoa mennään. Kuinka mun päänuppi selvii tästä stressistä. Miten helvetissä mä unohdan tän koko jutun samalla kun pistelen poskeeni nappeja ja massuuni piikkejä?!? Nyt just tuntuu että elämä on niin epäreilua että tekisi mieli tehdä jotain pahaa! Tekisi mieli jo aloittaa ivf hoidot niin olisi kaikki panokset pelissä! EN JAKSA ENÄÄ ja kun miehelle en uskalla puhua ettei sille tule tää sama stressi. En oo ees kertonu sille millon meen lääkäriin. Aion vaan heivata sen sänkyyn tässä kierrossa.
Robinette :) kiitos tsempistä. Kuinka sulla sujuu? Kerro kaikki! Mä niin toivon että oon sun kanssa kohta samassa että loppuu tää piina. Mitä jos tää ei lopukaan koskaan??
Ja kimallus tajuutko et esim. me on kohta "tunnettu" joku puoltoista vuotta. Aika hullua!
Samoja ajatuksia täälläkin kun hummingbirdyllä, koville meinaa ottaa:/ mitä jos sitä ei ikinä ihan totta saakaan lasta?
täällä menossa kp 21/26-29... Viikko pitäis oottaa vielä miehen tuloksia, karseen pitkä aika!!!!!
oon myös sata varma että tää yk 13 ei ole taaskaan meidän kierto, n usko tärppiin ollenkaan!
jaksuja kaikille!:)
Tuli tosta hummingbirdy:n kirjotuksesta mieleen että onko teille tarjottu keskustelua mielenterveyshoitajan tai jonkun muun kanssa ihan tuolta lääkärin puolesta? Mä käyn parikin kertaa viikossa keskusteluissa ja kyllä se auttaa! Saa kerrottua nekin asiat mitä ei ehkä miehelle viitti sanoa kun haluaa häntä "suojella" omilta tuntemuksilta. Ja tiedän että siskollekin on tarjottu keskusteluja kun ovat nyt sen 5 vuotta yrittäneet lasta saada ja kaikki hoidot on käyty jo läpi mutta tulosta ei vaan ikinä tullut. Ja se keskusteluapu ei tarkota sitä et on päästään sekasin vaan ihan sitä että joskus on hyvä sanoa ääneen jollekkin "tuntemattomalle" mitä ajattelee ja miltä tuntuu, sekin jo helpottaa paljon. Luulisi että lääkäri tarjoisi keskusteluapua tällaisessa tilanteessa ja jos se ei älyä sitä tarjota niin rohkeesti kysymään. Mulle lääkäri ehdotti noita käyntejä toisen keskenmenon jälkeen (olin sillon kyllä ihan rikki ja se näkyi jo ulospäinkin..). Tuon tuulimunaraskaudenkin jälkeen lääkäri kysyi että tarviinko keskusteluapua mutta oli tyytyväinen kun sanoin että käyn jo keskusteluissa. Että mulle on sitä apua tyrkytetty joka käänteessä ja niin on tietääkseni siskollekkin kaikkien hoitojen välissä tarjottu. Eipä mulle muuta :).
kp 7/27(?), yk menny jo sekasin, yritys alotettu 7/2013, 2 keskenmenoa, 1 tuulimunaraskaus
Moi taas. Oon ollut jotenkin niin sekaisin viime päivät, etten tajunnut edes kiittää onnitteluista ja vinkeistä. Kiitos! Kai tässä pitäisi itsekin vähän iloita (kunnes toisin todistetaan) kohta pari vuotta kestäneen yrityksen jälkeen, mutta en silti jaksa uskoa tähän vielä, en ennen kuin näen jotain konkreettista. Sen verran mielessä vielä kummittelee edellisetpettymykset.
Kimallus-84 nuo yksityisen hinnat on kyllä pilvissä, mutta mitäpä sitä ei tekisi.. Toivottavasti vältytte hoidoilta, pidän minäkin peukkuja! Mekin ollaan mietitty, että siirrytään yksityiselle jos ei tästä nyt ala tulla mitään julkisella. En ole nimittäin kovinkaan tunnettu kärsivällisyydestä..
Tsemppiä Anpiainen PAS:iin! Jännät paikat on edessä, toivotaan että lykästää heti ekasta siirrosta.
Robinette kyllä se hilkulla olikin, etten kontannut. Tunnollisena ihmisenä luin Kättärin sivuilta, että jos kivut saa kuriin särkylääkkeellä niin ei tartte tulla, ja rojahdin sängynpohjalle. Sinänsä vähän ihmettelen, että ne kivut meni ohi. Eikö niiden pitäisi vain voimistua, jos ku on kyseessä? En tiedä näistä mitään, mitä nyt oon tietysti googletellut kaikki mahdolliset (kauhu)tarinat. Vuotoa mulla ei ole lainkaan, eikä enää mitään kipujakaan. Ei sen puoleen kyllä mitään oireitakaan.
Omalle gynelle saisi ajan vasta ensi viikon loppuun, joten jätin varaamatta mitään. Se ultra on kuitenkin jo (=vasta) tiistaina, ehkä kestän kärvistellä siihen asti.
Hummingbirdy kohtahan sullakin on se ultra taas. Mä en oo nyt ihan kärryillä, onko sulla tällä hetkellä vain hormonihoito päällä? Ei mitään inssiä tms?
Mitä muille kuuluu?
Joo siis letrot alkukierrossa, ovitrelle irrotukseen ja keltarauhashormonia taitaa tulla loppukiertoon. Miehen simpat oikein hyvällä mallilla joten toi inssi siinä mielessä ei meillä ehkä muuta mitään. Mulla alkaa vuoto viikkoa ennen kuukautisia joten ei varmaan kiinnity. Toivotaan et lääkäri keksii tähän kiertoon jotain ihme lääkettä millä saadaan vuodot pois. Hyvä et tilanne parantunut sulla ja pidän peukkuja täällä.
Voi vitun vittu. Anteeksi kielen käyttöni mutta nyt oikeesti! Tekee mieli hakata päätä seinään. Sain tänään en yhtään vähempää kuin 5 raskausuutista. Mitä helvettiä täällä tapahtuu!! No onneksi 2 niistä oli sellasille jotka todella ansaitsevat eli massiiviset hoidot tai yritykset takana. Mutta kyllä nyt on taas paska olla.
Jules: Toivotaan että kaikki olis kuitenkin hyvin siitä huolimatta että oli niitä kipuja..! Tsemppiä <3Robinette: Kiva kun käyt aina välissä täällä piipahtamassa :) Ja kiva kuulla jos oon jääny jonkun mieleen :) Niin, tosiaan, minäkin tahtoisin Hummingbirdyn lailla kuulla enemmän sinusta, miten sulla siellä menee? :)
Hummingbird: Siis 5 raskausuutista samalle päivälle???? oikeesti.. No voin vaan kuvitella miten tollanen voi masentaa.. :( Mua jotenki pelottaa kans koko ajan että millon joku ihan lähipiiristä ilmottaa olevansa paksuna, kun eihän sitä tässä tilanteessa niitä haluis kuulla.. Ei sillä että mulla olis tiedossa ketään ketkä yrittäis lasta, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä kukakin suunnittelee, ja lapsiperheitä kun on lähipiirissä, niin mikä jottei sisaruksia niille.. Siis joo, eihän se oo multa pois, kyllä mä sen tiedän ja tajuun, mut kyllä se vituttais! Ja niin tosiaan, ollaan tässä "tunnettu" jo puolitoista vuotta, kuten mainitsit.. kyllä sitä aina välillä tulee meitittyä että aika tiiviiksi ja läheiseksi on porukka muodostunu. Jotenki aattelee et tästä porukasta on muodostunu tällanen kaveriporukka.. :)
Kukkaistyttö88 ja Jules: Kiitokset tsempeistä! :) <3
Mulla tuli tosta Hummingbirdyn kommentista mieleen, kun tässä on tosiaan suurinpiirtein samalla porukalla menty jo puoltoista vuotta, jotkut on olleet mukana ihan alusta saakka, ja matkan varrella on tullu lisää porukkaa mukaan, niin kiinnostaisko ketään jos perustais jonkun oman suljetun ryhmän jonnekkin..? Facebook oli lähinnä itellä mielessä, mut sehän tarkottais samalla että pitäis tuoda kasvot esille, ja ymmärrän hyvin jos tää idea ei ota tuulta alleen, en tiedä olisko minustakaan siihen, kasvojen paljastamiseen..(voishan sitä harkita jos kaikki muut lähtee mukaan mutta..) :D Ihan varmaan paljatuis kuitenkin et teistä joku on mun tuttu.. :D Vaihtoehtona olis perustaa ryhmä sitten jonnekkin muualle (en tiedä kyllä minne..) silleen että tätä palstaa ei pystyis lukemaan kuin me jotka tässä ollaan mukana, nythän tätä pääsee lukemaan kuka tahansa. Muutenkin mulla on pyöriny mielessä että olis kiva pitää teihin kaikkiin yhteyttä myös sitten jos/KUN täältä plussanneina joskus poistutaan. Kun tää ryhmä on tullu tässä puolentoista vuoden aikana niin tiiviiks ja ihmiset tutuks (ainakin mulle!), niin musta olis silleen sääli lopettaa kaikki yhteydenpito siihen plussatestiin.. :/ Harmittaa kun tästä ryhmästä plussanneet käy täällä niin harvoin meitä moikkaamassa, ja toiset on hävinneet täältä kokonaan plussattuaan.. Toisaalta ymmärtäähän sen, mitä sitä enää täällä roikkumaan, mutta olis kiva välillä kuulla heistäkin näin jälkeenpäin, että miten on mennyt ym. :) Mitä sanotte ideastani naiset? Toki tää oli vaan oma mielipide kaikesta, saa olla jyrkästi eri mieltäkin :) ja voidaan jatkaa myös tällä samalla kaavalla kuin tähänkin asti, sekin on mulle täysin OK. Ajattelin kuitenkin ehdottaa muutosta :)
Ja Anpiainen & Hummingbird: Nyt kun samoilla kiertopäivillä mennään kaikki kolme, niin todellakin triplaraskaus tässä kierrossa!!!!! Me kaikki plussataan NYT!! TÄÄ on miedän kolmen kierto! Toki myös kaikille muillekkin plussaa toivon!! :) Tyhjennetään tää palsta porukasta syksyyn mennessä! :D
Hei ystävät! <3
mä käyn joka päivä lukemassa ja tsekkaamassa mitä teille kuuluu. Mutta en tiedä miksi en oo kirjoitellut.
Luin ton kimalluksen viestin äsken ja itku melkein pääsi. Siis mulla on oikeesti ikävä teitä :D vaikka ikinä ei olla nähtykään. En oikeen oo jaksanu kirjoitella tuolla helmikuisten ryhmässäkään, ku ei "tunne" ketään.
hummingbird ja kimallus: teille haluan sanoa että älkää unohtako mua vaikka plussanut jo oonkin. Ja mä ymmärrän kaiken tuskan mikä teillä vielä on kannettavana. Ajatelkaa mullaki jo viikko 12 menossa. Huomenna niskaturvotus ultra <3 voi mä niin haluisin että voitais kohta kaikki yhdessä jutella odotus ja vauva jutuista.
kaikille paljon tsemppejä ja myötätuulta tulevaan! Koittakaa jaksaa <3
Kimallus: mua ainakin kiinnostais tollainen suljettu ryhmä. Mä ainakin oon mukana. Vertaistuki on aina paikallaan. Mut ymmärrän myös niitä jotka eivät halua "paljastautua".
Tavattu 10/2012
Aloitettu yrittäminen 08/13
Hoitoihin haettu 05/14
Miehen spermassa vikaa ja jatkekettu luomuna 09/14
Naimisissa 10/2014
Heii mä oon niin valmis tohon facebook ryhmään. Kuka haluu perustaa? Mäkin voin jos ei kukaan muu. Sen pitää sitten olla salainen ryhmä koska suljettu ei riitä. Ja jos se ryhmän nimi ois sellanen et siitä ei tajuu mistä on kyse niin ois kiva koska jos joku kattoo mun fb:tä niin ei saa vihiä! Vitsi mä oon innoissani tästä, oottehan muutkin mukana??
Mä kävin itkee kun luin teijän viestei :/ piti lähtee karkuun mieheltä että se ei kysele mikä on hätänä.
Mä oon nyt niin innoissani et mä voin kyllä tehdä sen. Pistäkää halukkaat mailia osoitteeseen hummingbirdyy@suomi24.fi niin lisään teijät kaveriksi ja ryhmään :) ja plussanneetkin voi musta liittyä mukaan!
Hei ihanaa et innostuitte tosta mun ehdotuksesta! :) Tai siis ainakin te jotka ootte tähän mennessä ton mun viestini lukeneet :) vastahan mä ton laitoin..
Vauvaunelmia: Voi, toivottavasti sulle ei nyt tullut tosta mun viestistä ainakaan millään tavalla syyllinen olo, kun mun tarkoitus ei ollut millään lailla syyllistää siitä että te plussanneet täältä häviätte. Ja mun puolesta oot todellakin tervetullut myös facebookin puolelle, mikäli sulla on facebook-profiili olemassa! :) Kaikkea hyvää sulle odotukseen, oot sen todellakin ansainnut! Nauti. <3 Ja tuut välillä kertoilee kuulumisia, jos et facebookkiin, niin tänne ainakin, jookos?! :)
Hummingbird: Joo, siis ehdottomasti salainen ryhmä, silloin ryhmän olemassaolosta ei tiedä kuin ne jotka ryhmässä on, eli ei pitäis millään lailla näkyä ulkopuolisille tai omille facebook-kavereille että oot liittyny ryhmään nimeltä "X". Näin mä ainakin ymmärsin kun kävin aiemmin jo etukäteen katsomassa miten sellanen ryhmä perustettais. Eli ryhmää ei muut ihmiset löydä facebookista nimellä hakemalla. Hei, hienoo et ehit jo perustaa, aattelin et varmaan mäkin voin sen tehdä, jos ei kukaan muu halua, mut sä ehdit siis ensin :) Laitankin sulle viestiä, niin voit lisätä mut ryhmään. :)
No höh.. harmi.
Täällä muuten lähti sitte käyntiin kp 1 tänään. Eli näin ollen myös Yk 17. Mennäänkö Hummingbirdy:n kanssa samoissa? :)
Kierto jäi 24 päivään, mullahan on lyhin kierto ollu aiemminkin just tää 24 päivää. Viime aikoina se on pyöriny aika tasasesti 25 ja 26 päivän ympärillä, mutta nyt siis näköjään taas tällanen lyhempi kierto. No nyt voikin illalla sitte juoda jääkaapista pois sen yhden 0,33 siiderin, joka on siellä pyöriny jostain keväästä asti :D ..mulle kun toi alkoholi ei oikeen tahdo upota, mut hyvä niin! :) Mut tosiaan tänään vois juoda sen vihdoin pois sieltä väljähtymästä :D
Kimallus-84 Kp 1/24-29 Yk 1v. 1kk. (Yk 17) yritystä alkaen 06/2013