Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**Esikoista yrittämässä jo pidemmän aikaa**

14.03.2014 |

Hei,

Halusin aloittaa uuden ketjun, koska kaipaan vertaistukea teiltä jotka yrittävät esikoista ja hommat ei vaan mene nappiin. Meillä yritystä takana jo n. 10kk. Turhautuminen, ahdistus, väsymys, vihaisuus,pelko, suru ja muut tunteet eivät ole minulle mitenkään tuntemattomia. Tämä matka ollut pitkä ja kivinen. Ei kuitenkaan vielä niin pitkä kuin joillain, mutta tuntuu jo todenteolla pahalta. Jossain välissä olisi tarkoitus hakeutua tutkimuksiin ja siitä mahdollisesti hoitoihin jos ei nyt luomuna ennen sitä tärppää. Ollaan kahdenkympin puolessa välissä mieheni kanssa ja esikoista ei vain ala kuulumaan. Montaa asiaa on kokeiltu ja alkaa konstit olla vähissä. Yksi alkuraskauden keskenmeno syksyllä ja nyt odotetaan uutta plussaa testiin. 

Olisi kiva jos haluaisitte vaihtaa ajatuksia asiasta. Jotkut varmaan tuntevatkin nimimerkkini toisesta ketjusta ja tutut ovat tietysti enemmän kuin tervetulleita. Tälläistä ketjua en nyt tästä kärkipäästä vain löytänyt. Löytyisiköhän sieltä joku samassa tilanteessa oleva mimmi :) ?

Kommentit (647)

361/647 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asistente1escolar: Tänne sitten heti kertomaan uutiset! Pidetään peukkuja! :)

362/647 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jules: Onnea! :) Ja tsemppiä!  Hyvä jos sulla oli se aukiolotutkimus sellanen lähe kivuton ja muutenkin helppo. Mä en voi sanoa omasta kokemuksesta samaa.. sattui. Toinen puoli oli ehkä hieman tukossa (ei kokonaan tukossa kuitenkaan) ja toinen puoli oli auki. Tutkimuksen jälkeen molemmat auki. :) No kai sekin on yksilöllistä miten sen kivun ym. kokee.. ja miten lääkäri sen tutkimuksen tekee. Mulla oli myös tiputteluvuotoa vielä seuraavanakin päivänä..oli vissiin ihan kunnolla ronkkinu alapäätä :/

Asistente1escolar: Meilläkin jännätään simppatestin tuloksia. Meidän pitää vaan odottaa reilusti elokuun puolelle, helsingissä labra heinäkuun kiinni, niin joudutaan sen takia odottaa niitä tuloksia normaalia kauemmin. Mälsää.. :/

Mä soitin tänään sinne klinikalle kysyäkseni niistä mun omista verikoetuloksista. Hoitaja katsoi koneelta ja sanoi ettei hän ainakaan näe että missään tuloksissa olis mitään ihmeellistä. Kaikki arvot siis ihan ok. Rauta, LH..ym. Sanoi sitten että kilppariarvo on viitearvon yläpuolella (TIEDETÄÄN!). Kerroin sitten siinä puhelimessa että kävin keväällä huhtikuussa viimeksi sen mittauttamassa, ja silloin se oli 2,5. Ja muistaakseni tuolloin se gyne sanoi mulle että jos menee yli 3:n niin sitten pitää alkaa katselemaan josko jotain pitäis tehdä. Kerroin myös puhelimessa että mua itseäni juurikin huolettaa tuo korkea kilppariarvo 4,6  vaikka klinikan lääkäri olikin viimeks sitä mieltä ettei siihen vieläkään tarvii puuttua (???), että on ihan ok vielä.. hoitaja sanoi että laittaa lääkärille vielä tiedon tästä ja pyytää lääkäriä mulle soittamaan asiasta uudestaan. Ei näköjään vielä tänään soittanut.. Muutenkin minusta se on aika hurjaa tahtia noussut, jos se vielä n.3kk sitten oli 2,5  ja nyt jo 4,6... sehän nousee ihan silmissä! Ei voi olla hyvä juttu...

Eipä mitään muuta ihmeellistä tänne. Kp 19/24-29 eikä mitään oloja suuntaan tai toiseen. En usko että tästäkään kierrosta tärppäs, ei vaikka kuinka taas yritystä olikin! Ovisplussan ja hymynaaman sain kp 11, 21.7 maanantaina. Sitä ennen oltiin onneks sopivasti puuhailtu lauantaina, sitten ovispäivänä maanantaina, tiistaina ja vielä keskiviikkona. Että ei taas oo yrityksestä puutetta! Mä oon alkanu jo epäilee et jos mulla onkin ovulaatio ihan muuna aikana kuin silloin kun testit näyttää plussaa tai hymynaamaa..?! et ovis ei oo sillon ku testit niin väittää..voisko se olla mahdollista?? Mä en oikein keksi muuta tähän hätään..kun ollaan eniten puuhailtu just testatun ovisplussan aikoihin ja muuten sitten oviksen ulkopuolella fiiliksen ja jaksamisen mukaan, ehkä 1-2krt/vko. Et mitä jos meillä on menny ajotus ihan mettään sen takia et mulla onkin ovis ihan muulloin kuin mitä testit väittää..?? Tai mitä jos miehen simpoissa on sittenkin vikaa...pelottaa ne tulokset.... 

Kimallus-84    kp 19/24-29     Yk 16     ya 06/2013    *En usko tärppiin tästä kierrosta!*

Sisältö jatkuu mainoksen alla
363/647 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli aika murska tulos simpoissa. Liikkuvuus oli 0%. Tai no hitaita oli 8%, mut normaali määrä olis 32%. Saa nähdä mitä tehdään jatkon kanssa. Luin, että miehille määrätään clomeja 2-3kk ajaksi lapsettomuuteen. En tiedä onko se sen arvoista, että kumpikin vedetään hormoneja+ käydään ultrassa+ aukiolotutkimukset ym. Tässä pahinta on se, että oon vaan itseäni syyttänyt, kun itsessä vikaa ja ajatellut, että riittää mun tutkimukset, mut en tiiä onko eettisesti oikein, että vauva on täysin hormonihoidoilla aikaan saatu. Olishan se oma lapsi ihana ja unelmien täyttymys, mut vaikeaa, kun kummassakin vikaa.

Tavattu 10/2012
Aloitettu yrittäminen 08/13
Hoitoihin haettu 05/14
Miehen spermassa vikaa ja jatkekettu luomuna 09/14
Naimisissa 10/2014

364/647 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asistente1escolar: Eikä.. :( Oon niin pahoillani.. melkeen kyyneleet tuli silmiin.. Niin, oishan se hienoa kun vois luomusti sen lapsen saada ilman että joutuu pumppaamaan itsensä (ja mahdollisesti myös kumppanin) täyteen ties mitä hormoneja. Että se lapsi olis ns.rakkaudesta syntynyt, eikä "väkisin" hormoneilla aikaan saatu. En sano etteikö sitäkin hoidoilla aikaan saatua lasta rakastais vähintään yhtä paljon, mutta..you know. Toivotaan teille parasta kuitenkin, että jokin keino löytyy. Tsemppiä ja voimia! Eihän sitä tiedä vaikka itse saatais ihan sama tuomio ensi kuussa simppatestistä.. :/ 

Klinikan lääkäri soitti äsken, ja kerroin taas tän koko kilppariepisodin uudelleen, kuinka toi 4,6 arvo mua huolettaa ym. Lääkäri selitti taas saman asian kuin silloin viime käynnillä klinikallakin, että kyllä toi arvo on vielä kuitenkin ihan normaalin rajoissa vaikka se viitearvon ylärajan yläpuolelle meneekin jne. että ei sen puoleen syytä huoleen, mutta oli nyt sitten kuitenkin sillä kannalla että voihan sitä lääkitystä nyt sitten kokeilla, jos siitä jotain apua olis (no vihdoinkin!). Tai emmä tiedä..ehkä se ei enää jaksanu kuunnella mun jankutusta asiasta.. anto periks :D Selitin että "jos se arvo kerta vaikuttaa just tähän raskautumiseenkin niin eikö jotain pitäis tehdä asialle.." sanoi että maksimissaan puolen vuoden ajan voi sitä lääkettä sitten käyttää, että muutaman kierron tässä nyt katsellaan onko siitä apua. Mua ainakin helpotti nyt suunnattomasti! Onhan se nyt kummallista kun kuitenkin kyseessä klinikka joka on nimenomaan erikoistunut lapsettomuuden hoitoihin ja tutkimuksiin, ja sitten ei noteerata tota kilppariasiaa ollenkaan, vaikka se vaikuttaa raskautumiseen! No, joka tapauksessa huomenna saan hakea lääkkeet ja aloittaa niiden kanssa. On sitten kokeiltu sekin oljenkorsi, ei voi sanoa etteikö olis kokeiltu ainakin, jos se raskautuminen on tästä kiinni.

365/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille pitkästä aikaan!

olen pitänyt hiljaiseloa kirjoittelun suhteen mutta lueskellut teidän kirjoitteluanne ajoittain.

ensinnäkin onnittelut plussanneille!

Olen siis 25-vuotias ja mies 28. Olen jättänyt pillerit pois kesäkuun alussa 2013 eli reilu vuosi yritystä takana. Yk taitaa olla nyt 12. Puolen vuoden yrityksen kohdalla kierrot venyi pitkiksi ja helmikuusta asti olen syönyt teroluteja. Kierrot nyt tasaantuneet n. 28pv. 

Kesäkuun alussa kävin terkkarilla ja sen seurauksena verikokeissa. Sairaanhoitajan mukaan tuloksissa ei mitään kummallista, kaikki ok. Mies menossa antamaan simppanäytteen torstaina, JÄNNITTÄÄ IHAN MIELETTÖMÖSTI! Kiitos kesätaukojen, venyi tuo näytteen antaminen näin pitkälle. Sit pitäis vielä jaksaa odotella tuloksia! Elokuun aikana sit mahdollisesti tulosten kanssa lääkärin juttusille, josko sit sais asioita taas eteenpäin ja lisää tutkimuksia käyntiin.

en ole koskaan ovista tikutellut, olemme olleet lähes joka kierrossa aktiivisia peittojen heiluttelussa. 

Osaako joku fiksumpi sanoa, että onko miehille tosiaan mitään tehtävissä, mikäli simppa analyysi antaa karuja tuloksia? 

Äh, epätoivo täälläkin iskenyt jo moneen tuhanteen kertaan, tämä on niiiiiin raastavaa ja raskasta!

jaksuja kaikille! Muiden samassa tilanteessa olevien kommentit piristävät aina kivasti:)

366/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys äskeiseen eli täällä siis nyt kp 14/26-29. Tää kk menee varmasti aivan pipariksi juurikin tuon simppa-analyysin suhteen, nyt meinaan tulee sitten pidempi tauko puuhailussa.:/ eli ei siis mitään odotuksia tämän kierron suhteen. 

Toivon vaan että kummassakaan ei olisi mitään isompaa häikkää, vauva vaan antaa nyt odottaa itseään jne..

367/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvahaave1: On tottakai tehtävissä paljon :) Inseminaatio on tehokas hoito. Sieltä valikoidaan "pesulla" parhaat yksilöt ja ne sitten ruiskutetaan suoraan (kohtuun tai munasarjoihin). Ja toinen vaihtoehto on, että mies syö 2-3kk clomeja. Ihan hyviä tuloksia siis mahdollisuus saada.

Meissä on vaan kummassakin vikaa, niin siksi viesti oli niin negatiivinen. Se oli helpompi hyväksyä, että itsessä vika. Miehelle oli kova pala, että testosteronit laskeneet. Itse olen epäillyt asiaa. Nyt ei vaan auta kuin se hormonidieetti joka tässä muutenkin piti aloittaa. Osittain hyvin alkanutkin. Nyt kun saa ihan loistavia suomalaisia kasviksia. Ps. Tää puhelin ehdotti loistavia pizzoja:D

Pizzoista tuli muuten mieleen, että jos haluaa karppi tai kasvispohjan pizzaan, niin munakoison kun leikkaa pitkittäin siivuiksi, niin siitä tulee kuin pannupizza/leipä uunissa. Mieskin tykkää melkein enemmän kuin pizzasta.

Tavattu 10/2012
Hoitoihin haettu 05/14
Naimisissa 10/2014

368/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvahaave1: Meillä TAYSsissa kestää simppatulokset saada n.1vk. Meillä tulos venyi, kun siel oli kesäloma, mut normaalisti viikossa tulokset valmiit.

Tavattu 10/2012
Hoitoihin haettu 05/14
Naimisissa 10/2014

369/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin rasittaa ja ottaa päähän tämä jatkuva odottelu. Ensin odotat ovista ja sitten odotat mennkkojen alkamista / pois jäämistä. Aika menee toisaalta hitaasti, mutta yhtäkkiä onkin mennyt monta kuukautta, eikä plussaa näy eikä kuulu. Monet täällä kirjoittelevat joudutte vielä odottamaan noita testituloksia jne, tsemppiä teille, en tiedä miten itse jaksaisin :( taitaa olla sekin edessä vielä...

Eilen näin entistä työkaveria, arvatkaa vaan mitä hänelle käynyt... Syönyt pilleireitä, ei kertaakaan unohtanut ottaa eikä oksennellut eikä mitään niin PAM, raskaana! Söi vielä 4 kk pillereitä, koska ei tiennyt odottavansa! Kyllä tuli taas hyvä mieli täällä itse laskea ovista, kun porukka ympärillä vaan pamahtelee raskaaksi, vaikka eivät vauvaa edes toivo :(

370/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asistente1escolar, kolahtipa teille sitten tylyä postia. :/ Tsemppiä! Meille ainakin sanottiin, että se yksikin riittää. Montako kertaa sun mieheltä on otettu näyte? Mun mies joutui antamaan useampaan kertaan, kun oli myös liikkuvuudessa ja laadussa noin muutenkin ongelmaa. Ilmeisesti jo ihan pitkittynyt flunssakin vaikuttaa laatuun (mies oli pitkään flunssakierteessä) ja viimeinen näyte olikin sitten jo parempi. Mutta toivottavasti saatte avun ja inssin pikaisesti käyntiin! Vai miten aiotte jatkaa?

Kimallus-84 täytyy sanoa että mä en ihan ymmärrä tuota sun lekuria vieläkään. Arvo on selvästi koholla, ja arvon lisäksi pitäisi aina huomioida kilpparipotilaan vointi (plus että TSH:n lisäksi pitäisi mitata ainakin T4V -arvo). Toisekseen, jos ko. lääke on tyroksiini, sen vaikutusaika on niin pitkä, että tuo puolikin vuotta kuulostaa melko lyhyeltä ajalta. Lisäksi tuo lisätyroksiini on yleensä loppuelämän juttu, ei mikään kuuriluonteinen juttu. Mutta ehkä se lääkäri sitten tietää paremmin. Eipä kyllä polilla ole munkaan vajikseen järin paljon otettu kantaa, ja olenkin miettinyt josko ihan erikoislääkärille hakeutuisin tässä syksyn aikana. Koska mulla ei ainakaan omasta mielestä ole vielä oireet juurikaan helpottaneet (sain lääkityksen viime syksynä), vaikka arvot kai onkin nyt rajoissa.

Joo, odottelua on elämä nyt. Mun muutenkin kärsimätön luonne on poksahtamispisteessä, ja pitäisi ehkä keksiä jotain muuta ajateltavaa, että saisi joskus edes hetkeksi rauhan. Mitään vinkkejä..? :P

371/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jules: Joo, siis kyllä multa otettiinkin se T4V-arvo. En nyt vaan muista/tiedä mikä se oli, kun en tuloksia saanut kirjallisena itselleni, ainoastaan puhelimessa ja vastaanotolla kerrottiin että arvot on ihan ok. Niin, se lääkäri mulle sanoi ettei sitä lääkettä kannata pitempiä aikoja yhtäjaksosesti käyttää, että max.puoli vuotta, että vaikka nyt seuraavat 3 kiertoa katsotaan.. Tuli nyt sit itelle tässä vähän hölmö olo ton sun viestin jälkeen että onko tässä mun lääkityksessä nyt sit mitään järkee..?? :/ Niin ja tosta kun sanoit että lääkärin pitäis potilaan vointikin ottaa huomioon, niin itsehän en oo itsessäni mitään kummallista, tavallisesta poikkeevaa olotilaa huomannut. En ole millään tavalla väsyneempi kuin esimerkiksi keväällä kun oli matalampi arvo. Että olotila on ihan normaali, että sen takia en varmaan lääkitystä tarvii, mutta mietin vaan että jos kerran tuo kilppariarvo vaikuttaa hormoniaineenvaihduntaan ja noihin solujuttuihin (näin lääkäri mulle sanoi) ja vissiin myös munasolun irtoamiseen (?? tästä en ole varma) niin siinä mielessä vois kokeilla tuota lääkitystä. Et jos mun ongelma onkin se, että munasolu ei irtoa, vaikka ovistestit näyttääkin aina plussaa.. No joo, viime klinikkakäynnillä kyllä kysyin tuosta että tarkoittaako plussa ovistestissä sitä, että munasolu myös irtoaa, ja samainen lääkäri oli sitä mieltä että tarkoittaa. Mutta eilen nettiä selaillessa jossain törmäsin sellaseen tietoon (en tiedä sen paikkaansa pitävyyttä) että korkee kilppariarvo vaikuttais myös munasolun irtoamiseen, että jos on kovasti vajaatoimintaa niin munasolu ei ehkä irtoiskaan... korjatkaa jos meni nyt ihan metsään!!! Eli siinä vois olla selitys miksen itse raskaudu, kun kilppariarvo on vähän koholla.. en tiiä.. kunhan pohdiskelen..  Jotenki nyt meni fiilis tohon lääkkeen alottamiseenkin... :/ Jotenki alkanu tuntumaan et toi lekuri ei oo ihan parhaimmasta päästä.. Kait mä silti sen lääkkeen apteekista haen.

372/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin vielä netistä tän listan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista:

- Väsymys, lisääntynyt unen tarve
- Ajatuksen hitaus, masentuneisuus, aloitekyvyttömyys
- Palelu
- Kuiva iho, vähentynyt hikoilu
- Kuiva ohut tukka, hiustenlähtö
- Ummetus
- Painonnousu
- Turvotus, silmien ympärillä, jalat, kädet, rannekanavaoireyhtymä
- Kuorsaaminen, uniapnea
- Käheys, äänen madaltuminen naisilla
- Alentunut kuulo
- Hidastunut akillesjänneheijaste
- Nivel- ja lihaskipuja
- Lihasheikkous, sydämen vajaatoimintaa
- Hidas sydämen syke, matala verenpaine, mutta joskus diastolisen verenpaineen nousu
- Kuukautishäiriöt (runsaat kuukautiset, pitkät välit, kuukautisten poisjääminen)
- Lapsettomuus
- Lapsilla kasvun hidastuminen 

Itsellänihän ei ole siis noista oireista mitään. No lapsettomuus..no joo no.. mutta siis ei oo mitään normaalia enempää väsymystä tai muuta sellasta minka helposti itse huomais. Että onko se lääkitys nyt sitten mun kohdalla ihan turhaa..? Mitä sitten kun sen lopettaa? Jos sitä nyt kokeilee sen muutaman kuukauden..pompsahtaako arvo sen jälkeen entistä ylemmäs kun kroppa ei enää saa apua lääkkeistä?? Mä en enää tiedä pitäsikö mun alottaa sittenkään sitä koko lääkettä.. pää sekoo taas..  *ahdistus*

373/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIMALLUS-84: Pitäisiköhän sun kysyä jonkun toisen lääkärin mielipidettä? Ei siitä ainakaan varmaan haittaa olisi? Jos tämä lääkäri ei ole ihan kartalla asian suhteen... Saisit ehkä vähän mielenrauhaa, jos saisit toisen lääkärin mielipiteen!

374/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulenpa minäkin tänne taas kirjoittelemaan ja vuodattamaan sydäntäni.Joskus kirjoittelin noihin joka kuussa jännäilijöilihin, mutta se sitten jäi.

Meillä on nyt yk13 ja kävin gynellä, kun kierto muuttui oudoksi. Kierto mulla on ollut aina säännöllinen, mutta viimeisissä kolmessa kierrossa oli kovat ovulaatiokivut, pari viikkoa kestävät menkkakivut ja pitkittyneet kierrot. Gynellä kuitenkin selvivi, että en ovuloi ollenkaan ja munasarjat ovat hieman polykystiset. Munasolut kuitenkin kypsyy, mutta ei irtoa ja "oviksen" aikaan välillä tuntui, että munasarjat räjähtää.

Nyt meneillään eka clomikierto ja luulin jo, että selviän ilman minkäänlaisia sivuoireita. Pillereitten ottopäivinä ei ollut oikeastaan mitään muuta kuin levoton ja maaninen olo. Tää viikko on sitten ollut mielialojen myllerrystä pohjamudissa ja aika ärtsy olo. Kaikista inhottavin vaiva on tuolla alakerrassa, siellä kärsitään jostain aavikkomaisesta kuivuustilasta ja ihan hillittömästä kutinasta. Ovulaation pitäs lähipäivinä tulla joten toivottavasti nuo paikat hieman kostus.

Pää on kestänyt ihmeen hyvin kasassa eikä tää lapsettomuushomma ole ajanut epätoivoon. Alussa oli ehkä rankempaa ja jossain vaiheessa sitä varmaan omalla tavallaan vähän luovuttikin. Tuo clomien saanti anto taas lisää toivoa, ja toivottavasti "vikaa" on vaan tuossa miun ovulaatiossa. 4kk syön nyt noita ja sit jos ei tärppää niin saadaan lähete tarkempiin tutkimuksiin.

Toivotaan plussatuulia!

375/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kimallus-84 toivottavasti mä en nyt aivan sekoita sun päätä tässä.. :/ Ihmettelen vain, kun itselle on koko ajan toitotettu että tyroksiinihoito on loppuelämän juttu. Toisaalta esim. täällä http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/vajaatoiminta.html sanotaan, että piilevässä vajaatoiminnassa hoidon aloitus on harkinnanvarainen. Jos sulla ei ole ollut oireita ja TSH alle 10, siinä on varmasti syy ettei sitä ole tähän mennessä aloitettu. Onhan se kuitenkin tyroksiinia mitä sulle on määrätty?

Mulla on sellainen käsitys ovistesteistä, että ne näyttää vain LH-huipun. Plussa ei siis välttämättä tarkoita sitä, että munasolu oikeasti irtoaa. Saa korjata tätäkin käsitystä..

Hei vaan ja tsemppiä myös Kukkaistyttö88 ja fanu!

376/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jules: Ei se mitään. Me keskusteltiin asiasta nyt miehen kanssa, ja päätettiin yhdessä etten sittenkään aloita tota lääkitystä. Ja joo, kyseessä olis ollu thyroxin. Kun mulla ei oo mitään oireitakaan, ja mieskin oli sitä mieltä että ei niitä sitten kannata turhaan ottaa. Ja kun lääkäri ei alunperinkään ollut niitä määräämässä.. Päätettiin että mennään nyt näillä mitä on, katsotaan millaiset tulokset simppatestistä tulee ja edetään sen mukaan.

377/647 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä, niitä tarvitaan :)

20.7. edelliset menkat alkaneet, tänään siis kp10. Eilen heilui peitto, ovista odotellessa. Tikkuja jäljellä hurjat 5 kpl... Edellinen kierto 28 päivää, mitä luulette onko ok, jos testaan perjantaista alkaen? Yleensä limoista tunnistan oviksen ja tosiaan peittoa nyt tässä joka toinen päivä heilutellaan, mutta haluaisin silti sen plussan EDES ovistestiin. Ehkä vaan kauppaan ostamaan lisää testejä ja heti huomisesta alkaen testaamaan! Koskaan ei kyllä ole ollut alle 28 päivän kiertoa.

Vierailija
378/647 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen taustaillut teidän ketjussanne alusta asti, mutta nyt ajattelin jo kirjoittaa, sillä monella teistä on hoidot alkamassa. Kirjoittelin aiemmin tuolla Talvi 2013 - kevät 2014 vauva -ketjussa (jonne päivittelen vieläkin kuulumisia) ja sitä ennen Talvi/kevät vauva 2013 -ketjussa. Mutta siis, ollaan aviopari ja molemmat alle 25-vuotiaita, yhdessä oltu 7 vuotta ja esikoista yritetään. Vauvalle lupa annettu tulla keväällä 2012. Vieläköhän joukkoonne mahtuu??

Tässä meidän tarina:

Söin viimeisen Cerazette-minipillerin 5.5.2012, jolloin kerroin parhaalle ystävälleni, että alamme yrittää vauvaa. Ensimmäiset kierrot pillereiden lopettamisen jälkeen venyivät melkein 50 päivään ja siinä ajassa ehdin tuhlata monia raskaustestejä. Pillereiden aikaan minulla ei ollut kuukautisia ollenkaan (söin niitä noin 2-3 vuotta). Marraskuussa 2012 kävin perhesuunnitteluneuvolassa juttelemassa kun raskautta ei ollut kuulunut. Pääsin verikokeisiin, jossa mitattiin muun muassa kilpirauhasarvot (kaikki oli ok, tosin en tullut ikinä kysyneeksi mikä se arvo mahtoi olla). Samoihin aikoihin aloitin laihdutusprojektin. Tammikuussa 2013 pääsin elämäni ensimmäiseen perus gynekologiseen tarkastukseen terveyskeskukseen, sielläkin kaikki ok. Lääkäri käski varata uuden ajan mikäli raskautta ei ole kuulunut kun vuosi yrittämistä täynnä. Kevään aikana kokeilin kaikki vippaskonstit raskausvitamiineista geleeroyaleihin, greippimehuun ja macajauheeseen. Raskautta ei kuulunut. Toukokuussa 2013 varasin lääkäriajan, josta saimme lähetteen lapsettomuuspoliklinikalle, mikä oli tietysti kesäajan suljettu. Lokakuussa 2013 menimme klinikalle ensikäynnille. Sitä ennen oltiin molemmat käyty jo verikokeissa ja mies antanut spermanäytteen. Kaikki oli taas ok, paitsi miehen spermanäyte oli hieman normaalia huonompi (kuulemma ei ollut estettä normaaliin raskautumiseen). Marraskuussa 2013 minulle tehtiin munatorvien aukiolotutkimus, sekin ok. Lääkäri päätti yrittää inseminaatiota seuraavassa kierrossa, päiväksi valittiin perjantai 13.12. Tätä varten jouduin pistämään itseeni iltaisin Fostimon-pistoksia viikon ajan ja edellisenä iltana vielä Pregnyl-pistoksen munasolun irroittamiseen. Klinikalle päästyäni minulle kerrottiin, ettei inseminaatiota pystytä tekemään, sillä siemennestenäyte oli ollut huono. Sinä päivänä en pystynyt menemään töihin ja oli pakko kertoa asiasta työnantajalle ja lähimmille työtovereille. Seuraavaksi miestä alettiin tutkia tarkemmin verikokein, mutta ne oli ok. Seuraava hoito tulisi olemaan koeputkihedelmöitys mikroinjektiona, jota varten aloitin 15.4 Synarela nenäsumutteet 2 suihketta aamuin illoin, jolla asetettiin munasarjat lepotilaan. Tämän rinnalle aloitettiin 1.5. Puregon-pistokset iltaisin, joka kasvattaa munasarjoihin useita munarakkuloita. (Tässä vaiheeseen lääkäri löysi myös kystan oikeasta munasarjastani, joka poistettiin samoin tein alakautta). Näitä lääkkeitä otin äitienpäivään saakka kunnes 14.5. oli aika punktioon, jossa kasvatetut munarakkulat kerättiin talteen. Tähän toimenpiteeseen sai vahvat kipulääkkeet (suun kautta ja suoraan suoneen) sekä sairaslomaa. Lääkäri sai 19 munasolua talteen, joista 13 oli kypsiä, joista 7 lopulta hedelmöittyi ja 5 selvisi. Perjantaina 16.5. oli alkion siirto, jonne tuli mennä täydellä rakolla. Seuraavaksi kahdeksi viikoksi määrättiin viel Lugesteron kapselit alapään kautta otettuina 3 kapselia aamuin illoin. Mutta tämäkään hoito ei onnistunut ja kuukautiset alkoivat 28.5.

Klinikka aukeaa noin puolen toista viikon päästä, jolloin päästään ehkä tekemään ensimmäinen PAS eli pakastetun alkionsiirto (riippuen missä vaiheessa oma kierto sattuu olemaan klinikan auettua). Pakkaseenhan meillä jäi siis 4 alkiota, joista ensin siirretään 1 ja jos se ei onnistu niin taas 1 ja jos sekään ei onnistu niin sitten loput kaksi siirretään yhdellä kertaa. Helppoa tämä lapsettomuus ei ole ollut, mutta rohkaisen teitä hakeutumaan reippaasti hoitoihin ja luottamaan ammattilaisiin. Itselle on ainakin antanut enemmän toivoa ja helpotusta kun tietää miten tästä edetään.

anpiainen yk 2v & 3kk

379/647 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin näytti ovistestit plussaa vaikka en oikeesti ovuloinut. Sain vielä yleensä ne plussat kp14 tai ns. normikierron puolivälissä. Sitten saatoin huvikseni testailla loppukierrosta ja silloinkin näyttivät monesti monta päivää plussaa. Nyt aloitin taas testailun ja toivottavasti clomit antas muutakin kuin plussan ovistestiin.

380/647 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ANPIAINEN: Tervetuloa, totta kai mahdut mukaan! Pahoittelut, teilläkin tätä odottamista on jo pitkään kestänyt :( Kovasti tsemppiä ja voimia!

Suurin osa teistä on jo hoidoissa asti. Tuntuu pahalta teidän puolestanne, toivottavasti ette ole pahoittaneet mieliänne, kun minäkin täällä kirjoittelen, vaikka yritystä ei ihan vuotta vielä takana ole. Teidän tarinoidenne lukeminen ja plussauutisten kuuleminen helpottavat kuitenkin omaa oloa. Toivon kaikille plussaonnea!

Oma: Tänään testasin, ei hymynaamaa.