Kuinka paljon 2 - 3-vuotiaat lapset leikkivät itsekseen? Kuinka paljon teillä isät leikkivät lasten kanssa?
Varmaan tämäkin aihe on moneen kertaan kaluttu, mutta kysymyksiä se yhä herättää ainakin meidän taloudessa. Tuntuu, että 2 v 9 kk ikäiselle pojalle pitäisi koko ajan järjestää jotain virikettä. Välillä tosin leikkii pitkiä aikoja itsekseen, mutta iltaisin työpäivän jälkeen on turha odottaa yksin viihtymistä. Kai sen toisaalta ymmärtääkin, että lapsi haluaa leikkiä isän ja äidin kanssa, kun on ollut päivän heistä erossa. Mietin vaan, kun poikamme on mummolassa hoidossa päivät ja olen lähes 100 % varma, että siellä touhutaan pojan kanssa koko ajan. Onko se huono juttu tässä iässä? Pitäisikö rohkaista enemmän itsenäisyyteen?
Toinen juttu, joka mietityttää, on isän osuus. Toivoisin niin kovasti, että isä jaksaisi ja haluaisi leikkiä poikansa kanssa enemmän, mutta meillä lapsen leikittäjä olen kyllä minä. Myönnän, että itse nautin askartelusta, lukemisesta, palapelien väsäämisestä ym. vaikka en aina väsyneenä jaksaisikaan, joten siitäkin syystä leikkijän rooli on tullut minulle. Olen myös superlaiska kotitöiden tekijä, joten usein mieluummin leikin lapsen kanssa kuin ryhdyn hommiin. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että isänkin pitäisi astua enemmän kuvioihin tuollaisen liki 3-vuotiaan pojan elämässä. Meillä isä kyllä tekee myös taloustöitä ja osaa hoitaa poikaa, mutta se vuorovaikutus ja leikkipuoli on hyvin vähäistä :( Mielipiteitä?
leikkii lyhyitä aikoja itsekseen. Enemmän kuitenkin päivällä, mutta meillä on kotihoidossa vielä, joten ei varmaan voi ihan verrata, koska jos olisi hoidossa, varmaan haluaisikin viettää illalla aikaa vanhempien kanssa. Olisi hyvä kenties siellä mummolassa puhua siitä, että lapsi totutettaisiin leikkimään vähän myös itsekseen, sillä siinäkin asiassa itsenäistyminen on hyväksi.
Meillä mies on päivät töissä ja kun hän tulee kotiin, alkaa hänellä uusi työpäivä ;). Sekä poika että minä olemme molemmat yhtä iloisia uudesta leikittäjästä ja täytyy kyllä sanoa, että mies osallistuu illalla pojan nukkumaanmenoon saakka täysillä pojan hoitoon. Vie ulos, leikkii, kylvettää ja (tarvittaessa) syöttää (kun poikaan iskee laiskuus tai ruoka ei ole mieluista). Minä astun täysillä mukaan sitten taas nukutuskuvioissa. Jos miehesi ei ole innostunut leikkimisestä, niin iltaulkoilu ja iltapesu voisivat olla sopivia kahdenkeskisiä juttuja??