Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on pahin loukkaus narsistille?

Vierailija
11.11.2020 |

Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?

Kommentit (1115)

Vierailija
241/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttele vähitellen kunnes et ole missään tekemisissä.

Narsku on aina varmistanut, että sinä vaikutat täydeltä sekopäältä lähipiirille vaikka kertoisit totuuden. (Narsku on kertonut ennakkoon asioista vihjaillen, että olet valehtelija, petturi, et halua erota jne, jolloin kertomasi jälkeen on helppo koota asia omaksi hyväksi, ”muistatko kun kerroin”).

Ajantuhlausta narskujen kanssa olo ja vielä enemmän heihin tuhlattu aika suhteen jälkeen.

Tuttua. Me oltiin kerran menossa yhteisen tutun juhliin yhteisen lapsen ja tämän narskun uuden kumppanin kanssa. Tämä uusi kumppani suhtautui minuun jotenkin oudosti, mistä en taaskaan yllättynyt yhtään. Illan mittaan kuitenkin tutustuin häneen. Lapsen isä puolestaan oli todennäköisesti jättänyt auki kaksi vaihtoehtoa; hän saisi "kutsun työkeikalle" jos tulisimme liian hyvin uuden kumppanin kanssa toimeen tai sitten kutsua ei tulisi, jos hänen suunnitelmansa olisi toteutunut ja hän olisi saanut naureskella uuden kumppaninsa kanssa minulle kenties isommalla porukalla. Minä olisin hänen logiikkansa mukaan kärsinyt yksin jossain ja ollut hänen kyydissään riippuvainen.

Myöhemmin, ystävystyttyäni tämän uuden kumppanin kanssa kävi ilmi, että lapsen isä oli ennen juhlia naureskellen kertonut, että olen sekaisin ja että uusi kumppani tulisi vielä näkemään, mitä hän oli tarkoittanut.

Vuosia myöhemmin , lapseni isoissa juhlissa, hänen pitikin mennä yhtäkkiä hakemaan myrskyn merkkinä kaveriaan lentokentältä. Minä kiersin ikään kuin "emäntänä" seurustelemassa kaikkien vieraiden, myös tämän narskun sukulaisten kanssa. Olivathan he myös lapseni sukulaisia. Narsku ei tullut takaisin ennen kuin juhlien päätyttyä, jolloin hänen uusi kumppaninsa oli hyvän aikaa odottanut. Tarjosimme hänelle kyytiä, mikäli narsku ei tulisi, mutta tuli sitten kuitenkin. Ilmeisesti jotakuta piti saada hallita kun juhlissa se ei onnistunut.

Vierailija
242/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

F60.8 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^Tämä ^ Joskin voi olla vaikea päästä pois narsistin elämästä. Pitäisi ujuttaa itsensä vaivihkaa ja ihan hissukseen uusiin kuvioihin ilman suoraa konfliktia (josta räjähtäisi helv'tti irti). Ja aina pitäisi olla hyvä tekosyy, että ei olla oltu ollenkaan tekemisissä, ja aina vähemmän ja vähemmän...

Saanko olla hiukan utelias...

Oletko ammatiltasi jonkin sortin mielenterveys-asiantuntija, vai ns. ”Kokemus-ammattilainen” ?

Molempia. Psykologi (joskaan en työskentele persoonallisuushäiriöisten kanssa) sekä kokenut tämän. Itse kokisin parhaaksi ratkaisuksi, että saisin lasten kanssa vain 'vaivihkaa' järjestellä asiamme, ettei hän pääsisi sekoittamaan elämäämme. Hänellä ei ole lasten huoltajuutta, koska ei sitä koskaan halunnut. Tilanne on tällä hetkellä 'rauhallinen', lasten ei ole pakko häntä nähdä, mutta saavat jos haluavat (toinen haluaa ajoittain hetken, toinen ei halua edes puhua hänen kanssaan ja saa ahdistuskohtauksia, kun tulee viestejä). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

F60.8 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^Tämä ^ Joskin voi olla vaikea päästä pois narsistin elämästä. Pitäisi ujuttaa itsensä vaivihkaa ja ihan hissukseen uusiin kuvioihin ilman suoraa konfliktia (josta räjähtäisi helv'tti irti). Ja aina pitäisi olla hyvä tekosyy, että ei olla oltu ollenkaan tekemisissä, ja aina vähemmän ja vähemmän...

Saanko olla hiukan utelias...

Oletko ammatiltasi jonkin sortin mielenterveys-asiantuntija, vai ns. ”Kokemus-ammattilainen” ?

Molempia. Psykologi (joskaan en työskentele persoonallisuushäiriöisten kanssa) sekä kokenut tämän. Itse kokisin parhaaksi ratkaisuksi, että saisin lasten kanssa vain 'vaivihkaa' järjestellä asiamme, ettei hän pääsisi sekoittamaan elämäämme. Hänellä ei ole lasten huoltajuutta, koska ei sitä koskaan halunnut. Tilanne on tällä hetkellä 'rauhallinen', lasten ei ole pakko häntä nähdä, mutta saavat jos haluavat (toinen haluaa ajoittain hetken, toinen ei halua edes puhua hänen kanssaan ja saa ahdistuskohtauksia, kun tulee viestejä). 

Ja jatkan vielä, että olen alkanut ajatella, että lapsille on enemmän haittaa kuin hyötyä pitää tämä tilanne tällaisena (raskasta), ja olen harkitsemassa, miten saan järjesteltyä asiat niin, ettei lasten olisi pakko nähdä häntä ollenkaan, mutta ei olekaan niin yksinkertaista järjestää sitä niin, ettei siitä räjähtäisi tilanne käsiin. Niinkuin tässä tilanteessa muutkin yleensä, pelkään mitä sitten tapahtuisi...

Vierailija
244/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen: meistä tuli kaverit uuden kumppanin kanssa tutun juhlissa ja narsku käski kaikki mukaansa varhain illasta ja kaasutimme paikalta, narskun ollessa kuin myrskyn merkki.

Vierailija
245/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti narsistien taikapiiristä pitää vain yrittää päästä pois, se on usein parasta ainakin itselle, mitä voi tehdä. Narsistina ei kukaan synny, uhreja ovat hekin, mutta ymmärrystä on vaikea saada, kun käytös on niin lähipiiriä tuhoavaa. Miksi kukaan fiksu ihminen haluaisi tehdä pahaa narsistille? Silloinhan putoaa itse samalle tasolle. Minä en lähtisi kostamaan, vaan poistuisin kauas, jos voisin.

Vierailija
246/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpäisy.

Tämä... :-|

Voit olla varma että narsku kostaa mikäli tämän erehdyt tekemään.

Sen voi tehdä niin, ettei jää kiinni. Narskua voi vaikka äänittää salaa, ja laittaa sitten nauhoitukset soimaan työpaikan keskusradiosta. Vaatii jonkin verran tietoteknistä osaamista jotta tuon voi tehdä jäämättä kiinni, mutta jos oikeasti saa sen jotain törkeimpiä juttuja soitettua julkisesti kaikille niin se on vaivan arvoista.

Vierailija
247/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen häpäisy tosiseikkojen perusteella. Eihän siitä kukaan nauti, mutta narsistille häpeä on erityisen läheinen asia.

Narsistihan ei ota palautetta vastaan, ja voi häviölle jouduttuaankin esittää uhria tai sankaria, joten voi joissakin tapauksissa antaa palautetta hänen pomolleen, asiakkailleen, puolisolleen, tai muille. Narsisti ei kuuntele, mutta jos pomo ottaa puhutteluun, narsisti ei kokonaan pääse pakoon itseään.

Vierailija
248/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä narslstiketjut ovat usein outoa luettavaa. Ihmiset heittävät varmoja näkemyksiään, useimmiten ilman mitään psykologin koulutusta eikä tietoa mistään oikeista diagnooseista. Luin koko ketjun ja tässäkin oli keskenään ristiriitaisia, mutta yhtä varmoina lausuttuja ohjeita vaikka millä mitalla.

Vierailija
249/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain narsistis8en ihmisen täysin pois tolaltaan minun voitokseni, kun hän vastasi jotain todella alistavaa kommenttiini, niin minä käännyin toisen ihmisen puoleen ja kauhistuneena löin käden suuni eteen ja huudahdin teatraalisesti "voi ei, hän olikin kehitysvammainen! Olen tosi pahoillani!" Ja sen jälkeen täysi tonnin seteli -ilme ja jatkoin omaa puuhasteluani. Vieressä ollut toinen ihminen remahti nauruun, joka vahvisti minua ja heikensi narsistia.

Narsistin pasmat meni sekaisin, yritti loukata, änkytti lopulta. Pyysin häntä kertomaan huolensa kehitysvammaohjaajalleen. Puhui minusta sinä päivänä muulle yhteisölle pahaa, mutta en välittänyt ja muut tiesivät myös tämän henkilön sairauden.

Ei kuulosta näin kirjoitettuna kovinkaan viisaalta :D enkä halua pilkata oikeita kehitysvammaisia, mutta tuo loukkaus oli hänelle nimenomaan paha, koska aliarvioin hänen älykkyyttään ja pidin pilkkanaan, jonka jälkeen täysi välinpitämättömyys.

Oletko 13-vuotias?

Se on hieno ikä. Kohta pääset joululomalle!

Vierailija
250/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä narslstiketjut ovat usein outoa luettavaa. Ihmiset heittävät varmoja näkemyksiään, useimmiten ilman mitään psykologin koulutusta eikä tietoa mistään oikeista diagnooseista. Luin koko ketjun ja tässäkin oli keskenään ristiriitaisia, mutta yhtä varmoina lausuttuja ohjeita vaikka millä mitalla.

No tässä kysymys on esitetty oudosti, onko tarkoitus saada narsku suuttumaan, vai itse päästä pois? Harva on antanut diagnooseja, vaan kuvailee tiettyä käytöstä käyttäen narsisti sanaa. Käytös on aika tyypillinen ja kaavamainen, joten on helposti tunnistettavissa. Voisihan sitä alkaa kuvailemaan tarkasti esim loukkaantuu pienimmästäkin kritiikistä, valehtelee pokkana vaikka jää helposti kiinni valheistaan, ei osoita empatiaa, manipuloi (näitäkin löytyy pitkä lista)...tulis vaan aikamoinen romaani kirjoitettua silloin joten on helpompaa käyttää sanaa narsisti.

Vierailija
251/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et anna narsistin manipuloinnin vaikuttaa itseesi. Osoitat aina hänen valheelliset väitteensä vääriksi. Heistä tulee näin lopulta nöyriä kättäsi nuolevia puudeleita

t. Psykopaatti

Miten osoitat? Ei se tehoa narskuun kun hän on aina oikeassa.

Faktat pöytään muiden kuullen. Kerta toisensa perään. Vyön alle iskuja ja selkään puukottamisia tulee varmasti, mutta kun niillä ei ole tehoa, on narsisti aseeton.

Tällaiset kommentit täällä kertovat vain siitä, että ei ole aitoa kokemusta narsistin kanssa elämisestä.

Hyvä ihminen, ei narsistiin tuollainen tehoa.  Kerro faktoja miljoonaan kertaan, kenen tahansa kuullen, ei se häntä kosketa eikä havahduta mihinkään.  Ei hänellä ole sen kaltaisia tunteita eikä kykyä ymmärtää!

Narsisteista EI tule puudeleita, eivätkä he nuole kenenkään käsiä muuta kuin juuri siinä ensimmäisessä, valloitusvaiheessaan, jolloin he ESITTÄVÄT olevansa hurjasti rakastuneita ja innostuneita sinusta.  Silloin he nuolevat sinun kättäsi, mutta se touhu loppuu tasan heti, kun narsisti on saanut sinut koukkuusi.  

Narsisti ei edes kuuntele niitä faktoja, joita sinä muiden kuullen hänestä lauot.  Ei lainkaan.  Hän osaa kyllä toimia siinäkin tilanteessa niin, että sinä se loppujen lopuksi se hullu olet.  Hän alkaa väittää sinusta kahta kauheampia väitteitä ja nauraa sinun faktoillesi.  Että taasko sinä aloitat tuon ja möliset noita typeryyksiäsi, eikö tuota ole jo kuultu, kun ei minkäänlaista todellisuuspohjaa edes ole, ei minkäänlaista, EI MINKÄÄNLAISTA, eikö tämä jo ole todettu, häh?

Hän jatkaa, sinä lopetat.  HÄN voittaa.  Sinä olet hullu. 

Narsisteilla on lisäksi erityinen lahja saada kuulijat puolelleen.  Jopa terapeutit ja psykiatrit lankeavat heidän ansoihinsa, koska narsisti osaa näytellä täysin luontevasti normaalia, järkevästi käyttäytyvää ihmistä.

Oman narskupuolisoni kanssa ei ollut mahdollista keskustella tasavertaisesti ja järkevästi.  Tilannetta pahensi vielä hänen alkoholiongelmansa.  Mustan kerrankin, kun hänen ollessaan selvin päin, päätimme sitten yhdessä keskustella kerrankin asiallisesti, siis yhteisestä päätöksestä.  Kun oli selvää, että liittomme voi huonosti.  Hän kehotti minua puhumaan, mikä minua tässä häiritsi.  Puhuin hyvin rauhallisesti, moittimatta ja asiallisesti, että minua huolettaa hänen alkoholisminsa.  Toivoisin kovasti, että hän ottaisi asian vakavasti ja hakisi itselleen apua siihen.  Kun se asia olisi järjestyksessä, voisimme jatkaa paremmalta pohjalta.

Hän kuunteli minua pää kallellaan, katse kiinnittyneenä johonkin katonrajaan.  Sitten hän sanoi: no, joko lopetit.  Sanoin, että kyllä, nyt on sinun vuorosi sanoa mitä ajattelet.

Hän käänsi katseensa minuun, ja sanoi:  Kun sää tietäisit, miten vit-tu-mai-sel-ta sun äänesi kuulostaa,t.  Mikään ei ole inhottavampaa kuin sun äänesi, että sää et osaa edes keskustella kunnolla, kun ker-ran-kin  olisi ollut mahdollisuus, ei juma-lauta, mää lähden juomaan, tuota ei voi selvin päin kestää.  

Kun sanoin, että etkö kuunnellut sitten ollenkaan,  mitä asiaa mulla oli, niin hän vastasi, että Ihanko asiaa, oliko sulla tosiaan jotain asiaa?  Jos sää joskus puhuisitkin asiaa, mutta kun ei.  

Jne.

Täysin tuhoon tuomittua "asiallista ja rauhallista keskustelua."  

Erosin hänestä.  Mihinkään hänen kontaktiyrityksiinsä en enää vastannut.  Tyhjän saa pyytämättäkin.

Vierailija
252/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et anna narsistin manipuloinnin vaikuttaa itseesi. Osoitat aina hänen valheelliset väitteensä vääriksi. Heistä tulee näin lopulta nöyriä kättäsi nuolevia puudeleita

t. Psykopaatti

Miten osoitat? Ei se tehoa narskuun kun hän on aina oikeassa.

Faktat pöytään muiden kuullen. Kerta toisensa perään. Vyön alle iskuja ja selkään puukottamisia tulee varmasti, mutta kun niillä ei ole tehoa, on narsisti aseeton.

Tällaiset kommentit täällä kertovat vain siitä, että ei ole aitoa kokemusta narsistin kanssa elämisestä.

Hyvä ihminen, ei narsistiin tuollainen tehoa.  Kerro faktoja miljoonaan kertaan, kenen tahansa kuullen, ei se häntä kosketa eikä havahduta mihinkään.  Ei hänellä ole sen kaltaisia tunteita eikä kykyä ymmärtää!

Narsisteista EI tule puudeleita, eivätkä he nuole kenenkään käsiä muuta kuin juuri siinä ensimmäisessä, valloitusvaiheessaan, jolloin he ESITTÄVÄT olevansa hurjasti rakastuneita ja innostuneita sinusta.  Silloin he nuolevat sinun kättäsi, mutta se touhu loppuu tasan heti, kun narsisti on saanut sinut koukkuusi.  

Narsisti ei edes kuuntele niitä faktoja, joita sinä muiden kuullen hänestä lauot.  Ei lainkaan.  Hän osaa kyllä toimia siinäkin tilanteessa niin, että sinä se loppujen lopuksi se hullu olet.  Hän alkaa väittää sinusta kahta kauheampia väitteitä ja nauraa sinun faktoillesi.  Että taasko sinä aloitat tuon ja möliset noita typeryyksiäsi, eikö tuota ole jo kuultu, kun ei minkäänlaista todellisuuspohjaa edes ole, ei minkäänlaista, EI MINKÄÄNLAISTA, eikö tämä jo ole todettu, häh?

Hän jatkaa, sinä lopetat.  HÄN voittaa.  Sinä olet hullu. 

Narsisteilla on lisäksi erityinen lahja saada kuulijat puolelleen.  Jopa terapeutit ja psykiatrit lankeavat heidän ansoihinsa, koska narsisti osaa näytellä täysin luontevasti normaalia, järkevästi käyttäytyvää ihmistä.

Oman narskupuolisoni kanssa ei ollut mahdollista keskustella tasavertaisesti ja järkevästi.  Tilannetta pahensi vielä hänen alkoholiongelmansa.  Mustan kerrankin, kun hänen ollessaan selvin päin, päätimme sitten yhdessä keskustella kerrankin asiallisesti, siis yhteisestä päätöksestä.  Kun oli selvää, että liittomme voi huonosti.  Hän kehotti minua puhumaan, mikä minua tässä häiritsi.  Puhuin hyvin rauhallisesti, moittimatta ja asiallisesti, että minua huolettaa hänen alkoholisminsa.  Toivoisin kovasti, että hän ottaisi asian vakavasti ja hakisi itselleen apua siihen.  Kun se asia olisi järjestyksessä, voisimme jatkaa paremmalta pohjalta.

Hän kuunteli minua pää kallellaan, katse kiinnittyneenä johonkin katonrajaan.  Sitten hän sanoi: no, joko lopetit.  Sanoin, että kyllä, nyt on sinun vuorosi sanoa mitä ajattelet.

Hän käänsi katseensa minuun, ja sanoi:  Kun sää tietäisit, miten vit-tu-mai-sel-ta sun äänesi kuulostaa,t.  Mikään ei ole inhottavampaa kuin sun äänesi, että sää et osaa edes keskustella kunnolla, kun ker-ran-kin  olisi ollut mahdollisuus, ei juma-lauta, mää lähden juomaan, tuota ei voi selvin päin kestää.  

Kun sanoin, että etkö kuunnellut sitten ollenkaan,  mitä asiaa mulla oli, niin hän vastasi, että Ihanko asiaa, oliko sulla tosiaan jotain asiaa?  Jos sää joskus puhuisitkin asiaa, mutta kun ei.  

Jne.

Täysin tuhoon tuomittua "asiallista ja rauhallista keskustelua."  

Erosin hänestä.  Mihinkään hänen kontaktiyrityksiinsä en enää vastannut.  Tyhjän saa pyytämättäkin.

Meillä ei edes terapeutti voinut narskulle mitään, narsku vaan valehteli tälle aivan pokkana, että hän kyllä tietää paremmin, hänellä sentään on tutkintoja (ei edes ole!)Sitten hän alkoi luettelemaan mulle diagnooseja mitä mulla ei oikeasti ole, ja mietti parannuskeinoja, terapeutille. Hän tiesi siis paremmin kuin terapeutti eikä nähnyt tossa mitään ongelmaa, että valehteli tutkinnoista. Hän myös kertoi miten minun pitäisi käyttäytyä jotta olisin hyvä ihminen, mutta samassa lauseessa sanoi että kun kerran toimin juuri niin kuten hän itse oli ohjeistanut, niin olin loukkaava ja ilkeä. Eli samassa lauseessa ristiriitaisia juttuja, mutta kun tästä huomauttaa ei narsku sitä edes huomioi eikä edes pysähdy miettimään asiaa, vaan jatkaa ihan sekavilla puheilla ja syyttelyillä. Et mitenkään saa narskua ottamaan vastuuta omasta käytöksestään, se ei vaan onnistu, ikinä. Kannattaa moiset unelmat oikeasti unohtaa.

Vierailija
253/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni se, että jos narsistia haluaa loukata on sama asia kuin kostaminen jostakin asiasta. Parempi laiha sopu kuin lihava riita.

Vierailija
254/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narskulla oma maailmansa, kaikenmaailman säännöt ja lait eivät narkuun tehoa. Ei -sanan sanominen saa aikaan vihaa narskussa ainakin, jos uskallat sanoa ei, etkä kuulu hoviin tai muutenkaan kumartele ja palvo niin ole huippu. Ja narsku kostaa ehkä, koska hänellä huono itsetunto ja on kateellinen niille, joilla ei ole.

Vierailija
255/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ignooraaminen, ns. grey rock -menetelmä, googlatkaa. Valitettavasti tulokset ovat englanniksi, Suomessa ilmeisesti tullaan vähän jälkijunassa mitä tulee puolustautumiskeinoihin narskua vastaan. Itse ajattelin pitkään, ettei kivimenetelmä voi toimia, mutta psyykkasin itseni kokeilemaan sitä. Narsku on sukulainen, jota on melkolailla pakko tavata säännöllisesti, onneksi ei kovin usein. Hän on rikkonut mielenterveyttäni vuosikaudet.

Yhden, noin vuorokauden mittaisen tapaamisen aikana tapahtui selvä muutos. Toimin välinpitämättömästi, tylsästi, enkä niellyt hänen syöttejään ja myrkyllisiä huomautuksia. Olin hiljaa tai naurahdin niille tylsämielisesti, vaikka sisällä kiehui. Olin hänelle emotionaalisesti täysin katatoninen.

Tapaamisen lopulla narsku alkoi seurata kintereilläni selvästi hämmentyneenä. Hän tuli viereeni ja alkoi käskyttää minua hätääntyneenä. Minun piti katsoa hänen tuomaansa esinettä, "Hanna, katso tätä kynää, katso, nyt katsot sitä Hanna!!" Hymähdin ja lähdin pois. Hän oli pois tolaltaan, vaikka älykkäänä ihmisen peittää sen hyvin.

Odotan innolla seuraavaa tapaamistamme. Olen saanut itse hämmästyttävän määrän energiaa, kun sitä ei valunutkaan narskulle kuten aiemmin.

Miten aiot reagoida sinun ja narskun yhteisiin läheisiin, jotka alkavat käyttäytyä omituisesti ja välttävät seuraasi? Narsku mustamaalaa sinua selkäsi takana ja on leimannut sinut muille sellaiseksi jota et ole.

Erityisen vahva itsetuntoinen ja fiksu ymmärtää oman vastuunsa asioihin ja erityisesti sen, että ei usko kaikkea minkä kuulee. Joten narsku tekee aivan turhaa työtä koska tuhoaa itsensä omilla valheillaan.

Vierailija
256/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Kyseessä ei ole mikään lahja, vaan pitkäjänteisen, jopa kymmeniä vuosia jatkuneen harjoittelun tulos.

En lähtisi ohjaamaan narsistia mihinkään terapiaan, mikäli hän ei itse sitä halua.

Edes terapiaan halukasta narsistia ei pitäisi terapiaan päästää, ennenkuin hänen motiivinsa on selvitetty.

Vierailija
257/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismista on tullut eräänlainen leimakirves, jolla lyödään kaikkia vähän epämiellyttäviä heeboja, kuten ex aviomiehiä. Kusipäitä on monenlaisia, mutta eivät kaikki ole narsisteja. Luulenpa että aika harva niistä joita sellaisiksi nimitetään voi diagnosoida ylipäätään narsismin kirjoon kuuluviksi.

Vierailija
258/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että et ollutkaan sinisilmäinen, kiltti ja tollo, jota hän vedätti koko ajan.  Kysymys ei ollutkaan heikkoudesta, kun et hänen mahtavuudelleen laittanut vastaan vaan viisauttasi toimit kuin järkevä aikuinen etkä alentunut hänen tasolleen valtataisteluihin ja näit homman läpi koko ajan. Ai, että se syö narsistia. Ja, kun et vielä jälkikäteenkään  et lähtenyt taistelemaan vaan jatkoit elämääsi tyynesti.

Vierailija
259/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismista on tullut eräänlainen leimakirves, jolla lyödään kaikkia vähän epämiellyttäviä heeboja, kuten ex aviomiehiä. Kusipäitä on monenlaisia, mutta eivät kaikki ole narsisteja. Luulenpa että aika harva niistä joita sellaisiksi nimitetään voi diagnosoida ylipäätään narsismin kirjoon kuuluviksi.

Olet oikeassa. Toisaalta, tämä on ihan ymmärrettävää, aika monella epämiellyttäväksi ja kusipääksi koetulla ihmisellä on juuri nuo narsistiset luonteenpiirteet korostuneita.

Voi myös kysyä, missä kohtaa menee varsinaisen persoonallisuushäiriön raja?

Rimaa hipoen diagnoosin alittava henkilö kun on lähes yhtä sietämätön kuin riman juuri ja juuri ylittävä.

Vierailija
260/1115 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun narsistille sanoo, että hänen käytöksensä muistuttaa jonkun hänen inhoamansa henkilön käytöstä.

Eihän tosta kukaan ilahdu, mutta narsisti vetää kilarit ja kieltäytyy edes käsittelemästä asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän