Mikä on pahin loukkaus narsistille?
Kertokaa, mikä on pahin loukkaus, mitä narsisti voi kokea?
Kommentit (1115)
Narsisti loukkaantuu, jos saat huomiota. Eli muista kertoa, kuinka paljon sua on ylistetty siellä ja täällä.
Onneksi on interweb. Narsisti saa 24/7 huomion itseensä, jos vain niin halua. Ei siinä hiirulaisten mykkäkoulut paljoa hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä keskustelua seuraa, niin voidaan kai kiteyttää miin, että suurin osa haluaa satuttaa nsrsistia, ja saa siitä nautintoa. Tuolla jo kirjoitettiinkin, että ovat rikkinäisiä ihmisiä ja tunne-elämältään lapsen tasolla. Miksi haluatte kiusata tällaista ihmistä? Vaikkakin narsisti kohtelee muita huonosti. Hänellä on siihen sentään selitys. Narsismi on yleensä seurausta huonoista lapsuuden kokemuksista. Teillä terveillä ei ole selitystä käytöksellenne. Pelkkää silmä silmästä kostonjanoa, ja ilkeyttä. Ehkä säälin tunne olisi oikeampi reaktio. Ja ihan asiallinen suhtautuminen. Narsistillakin on tunteet, vaikka ne eroavat omistasi. Ja joidenkin narsistien kanssa voi jopa elää. Ei se tarkoita sitä, että jos olet mukava, niin kohta narsisti on slistanut sinut, ja vienyt itsetuntosi, ja kaiken muun. Ei se ainakaan omalla kohdallani onnistuisi. Kunhsn tunnistaa mistä on kyse, niin narsisti on aika lailla aseeton. On tietysti poikkeuksia, täysiä psykopaatteja, jotka ovat oikeasti vaarallisia.
Tämä oli minullekin totta, kunnes sain lapsen. Mikään ei ole niin houkuttelevaa narskulle kuin viaton ja avuton lapsi.
Vierailija kirjoitti:
^Tämä ^ Joskin voi olla vaikea päästä pois narsistin elämästä. Pitäisi ujuttaa itsensä vaivihkaa ja ihan hissukseen uusiin kuvioihin ilman suoraa konfliktia (josta räjähtäisi helv'tti irti). Ja aina pitäisi olla hyvä tekosyy, että ei olla oltu ollenkaan tekemisissä, ja aina vähemmän ja vähemmän...
Saanko olla hiukan utelias...
Oletko ammatiltasi jonkin sortin mielenterveys-asiantuntija, vai ns. ”Kokemus-ammattilainen” ?
Narsisti ei kestä itseensä kohdistuvaa huumoria, ei edes hyväntahtoista.
Siinä vaiheessa kun sanoo tai tekee jotain sellaista jonka narsisti kokee uhaksi rakentamalleen imagolle tämä saa yleensä näyttävän raivokohtauksen viedäkseen huomion muualle. Voi myös käydä väkivaltaiseksi pelkästään siksi että näkee toisen pelästyvän ja päästäkseen taas raiteilleen.
Mutta miksi tällaista pitäisi kokeilla, eikö viisainta ole vain vältellä hankalaksi kokemaansa henkilöä.
Välttele vähitellen kunnes et ole missään tekemisissä.
Narsku on aina varmistanut, että sinä vaikutat täydeltä sekopäältä lähipiirille vaikka kertoisit totuuden. (Narsku on kertonut ennakkoon asioista vihjaillen, että olet valehtelija, petturi, et halua erota jne, jolloin kertomasi jälkeen on helppo koota asia omaksi hyväksi, ”muistatko kun kerroin”).
Ajantuhlausta narskujen kanssa olo ja vielä enemmän heihin tuhlattu aika suhteen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Et anna narsistin manipuloinnin vaikuttaa itseesi. Osoitat aina hänen valheelliset väitteensä vääriksi. Heistä tulee näin lopulta nöyriä kättäsi nuolevia puudeleita
t. Psykopaatti
Miten osoitat? Ei se tehoa narskuun kun hän on aina oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ignooraaminen, ns. grey rock -menetelmä, googlatkaa. Valitettavasti tulokset ovat englanniksi, Suomessa ilmeisesti tullaan vähän jälkijunassa mitä tulee puolustautumiskeinoihin narskua vastaan. Itse ajattelin pitkään, ettei kivimenetelmä voi toimia, mutta psyykkasin itseni kokeilemaan sitä. Narsku on sukulainen, jota on melkolailla pakko tavata säännöllisesti, onneksi ei kovin usein. Hän on rikkonut mielenterveyttäni vuosikaudet.
Yhden, noin vuorokauden mittaisen tapaamisen aikana tapahtui selvä muutos. Toimin välinpitämättömästi, tylsästi, enkä niellyt hänen syöttejään ja myrkyllisiä huomautuksia. Olin hiljaa tai naurahdin niille tylsämielisesti, vaikka sisällä kiehui. Olin hänelle emotionaalisesti täysin katatoninen.
Tapaamisen lopulla narsku alkoi seurata kintereilläni selvästi hämmentyneenä. Hän tuli viereeni ja alkoi käskyttää minua hätääntyneenä. Minun piti katsoa hänen tuomaansa esinettä, "Hanna, katso tätä kynää, katso, nyt katsot sitä Hanna!!" Hymähdin ja lähdin pois. Hän oli pois tolaltaan, vaikka älykkäänä ihmisen peittää sen hyvin.
Odotan innolla seuraavaa tapaamistamme. Olen saanut itse hämmästyttävän määrän energiaa, kun sitä ei valunutkaan narskulle kuten aiemmin.
Jos ei reagoi narsistin ärsytykseen, on todennäköistä että hän nostaa panoksia niin kauan että saa haluamansa reaktion.
Exä oli erittäin huomionkipeä. Hän halusi hoivaa. Hoiva kun on huomiota. Minun olisi pitänyt koko ajan silittää ja helliä häntä. Kun nousin sohvalta, hän tökki minua takapuoleen yhdellä sormella. Suutuin tietysti ja hän sanoi, että sua on kiva kiusata kun suutut. No en sitten jatkossa reagoinut moiseen. Sitten tuli nyrkistä selkään "ai mä vaan heilautin kättä vahingossa". Sitten kovia kyynärpää lyöntejä "ai sä olit siinä, en huomannut". En reagoinut. Jossain vaiheessa hän käveli perässäni huoneesta toiseen läpsien. Laitoin yhteisiä pyykkejämme ja hän tönäisi pinon lattialle. Kysyin rauhallisesti miksi teit noin, mutta en suuttunut. Hänen vastauksensa oli, että minä olen hullu, kun kuvittelen hänen kiusaavan. Saatoin lukea sanomalehteä, hän istui lattialle niin etten nähnyt häntä lehden takaa ja sieltä hän löi lehteä, häiriten lukemista. Annoin lehden hänelle, että saa lukea vuorostaan jolloin hän vain heitti lehden pois. Raskainta oli kai valvotus. Hänellä meni myöhään iltaisin eikä koskaan voinut hiipiä hiljaa vaan piti herättää minut yleisökseen sitä omakehua kuuntelemaan. Kului kuukausia enkä oikein reagoinut siihen perseilyyn. Taisi olla kyynärpäälyöntejä seuraavalla viikolla, kun hän sitten kävi käsiksi kunnolla. Ai niin ne kerrat kun tuli kännissä kotiin,nukuin vielä kun hän työnsi likaiset sormet alapäähäni, nykyään se kai luetaan raiskaukseksi.
Kyse on aina alistuseleistä.
Narsisti on lapsen tasolla, kun tahtoo kaiken menevän mielensä mukaan ja raivostuu jos ei mene. Huomiontarve on pohjaton.
Narsistia voi pahemman uhatessa joutua myötäilemään jotta pääsee tilanteesta pois. Kun mahdollista, narsisti on jätettävä lopullisesti.Tossa oli paljon samaa, mitä minä jouduin sietämään oman narskuexäni taholta. Juuri tuo kaikenlainen kiusaaminen ja huomionhakeminen. Peiton kiskaiseminen päältäni, kun olin unessa. Sormien naksuttelu korvani vieressä, kun yritin saada unta. Kaikenlainen muka vahingossa tapahtuva kiusanteko. Ikään kuin mun olisi pitänyt koko ajan vain katsella häntä ja kehua häntä jostakin. Jos keskityin mihin tahansa muuhun, hän reagoi kiusanteolla.
Henkiseen vallanpitoon ja väkivaltaan kuului sekin, että hän nouti aina postin, ja tutki kaiken ensin ennen kuin toi minulle. Jos olin saanut jostain minkä tahansa kirjeen, sain sen eteeni avattuna ja luettuna. Siis myös erilaiset viralliset lähetykset, yleensä kaikki. Kerran olin saanut gallup-kyselyn, jonka hän piilotti minulta ja muutaman päivän päästä sanoi, että oli täyttänyt sen minun puolestani ja laittanut jo postiin. Hän sanoi minulle täyttäneensä sen omalla tavallaan, keksien sinne kaikenlaista typerää, suorastaan hävyttömyyksiä, eikö ollut häneltä hyvä pila, häh? Suuttui, kun en tykännytkään asiasta.
Kun katsoin televisiota, hän saattoi tulla huoneeseen tuijottamaan minua, ja sitten jonkun ajan päästä kysyi, missä minä olen nyt. Ihmettelin että kuinka niin. Minähän olen tässä ja katson telkkaria. Se ei ollut oikea vastaus. Hän sanoi, että joo olet siinä, mutta oikeasti olet tuhansien kilometrien päässä minusta. Tätä hän aina viljeli, että en välitä hänestä, olen ajatuksissani aina jossain muualla, aina jonkun muun ihmisen kanssa jne. Joskus teki mieli sanoakin, että totta! Toivoisin oikeastikin, että olisitkin jossain ihan saatanan kaukana minusta!
Ihan järjetöntä takertumista toiseen ihmiseen, mitä ei selitä mikään muu kuin narsismi. Minun olisi pitänyt joka sekunti ajatella ja huomioida vain häntä. Joka ikinen muu ihminen, keneen kiinnitin huomioni, oli uhka. Oli se sitten vaikka hänen oma äitinsä. Ihan kuka tahansa. Minua vartioitiin ja ilmeitäni ja eleitäni tulkittiin koko ajan. Rahani tutkittiin, mihin olin käyttänyt minkäkin verran, käsilaukkuni oli jatkuva tutkimisen kohde, kun hänellä kuulemma oli oikeus! Minä olin hänen alaisensa!
Kun viimein lähdin, hän sekosi. Kuulemma. Oli lähetetty työpaikan puolesta hoitoon, kun oli alkanut sielläkin käyttäytyä oudosti. Ehkä hänellä oli mielenterveysongelmia jo aiemminkin, mutta narsismi oli kyllä ihan varmasti yksi diagnoosi. Poliisienkin oli pitänyt puuttua asiaan, ja heillekin hän oli kertonut kaiken syyn olevan minussa, kun jätin hänet. Olen petollinen kamala nainen, kun en tanssinutkaan hänen sekunttiaikataulunsa mukaan. Aivan mieletön tapaus. MInun olisi pitänyt lähteä paljon aikaisemmin, niin ehkä hän ei olisi juuttunut minuun niin lujasti, mutta nuorena ja tyhmänä tanssin hänen pillinsä mukaan ja odotin vain parempia päiviä, jotka muka joskus tulisivat, ja kun olin vielä niin rakastunutkin. Kun hän oli niin komea mies ja hyvä puhumaan.
Ja tuo, että tunkee kätensä tuosta vaan toisen jalkojen väliin, oli niin inhottavaa ja vastenmielistä, että itse asiassa traumatisoiduin siitä. En edelleenkään pidä mistään suorasukaisesta koskettamisesta, vaikka se kohdistuisi ihan muihinkin ruumiinosiin. Jos joku tulee ja muitta mutkitta tarttuu käsivarteeni, kavahdan sitä aina. Kellään ei ole oikeutta minun kehooni ilman lupaani.
Kylläpä tulee ex mieleen.. Sillä erolla, että katselin touhua uskonnollisista syistä vuosia. Pahoinpitelyitä, rais kauk sia, henkistä vä ki valtaa, valehtelua, mustamaalamista.. Kuvio oli niin sairas, että sellaista ei useimmille tule vastaan koskaan ja yhteiskunnan ' apu' oli nolla- minut mustamaalattiin asiakirjoissa syylliseksi ja miehestä kun vihdoin pääsin eroon, vainoajat vaihtuivat viranomaisiin. Että näin suomessa on asiat- uhri on syyllinen jos narsisti niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et anna narsistin manipuloinnin vaikuttaa itseesi. Osoitat aina hänen valheelliset väitteensä vääriksi. Heistä tulee näin lopulta nöyriä kättäsi nuolevia puudeleita
t. Psykopaatti
Miten osoitat? Ei se tehoa narskuun kun hän on aina oikeassa.
Faktat pöytään muiden kuullen. Kerta toisensa perään. Vyön alle iskuja ja selkään puukottamisia tulee varmasti, mutta kun niillä ei ole tehoa, on narsisti aseeton.
Jätä täysin huomiotta, jopa katso lävitse. Hoida vaikka hammasta kiristellen sen muualla aiheuttamat harmit itsellesi kuntoon ja häviä. Valheita kuulet itsestäsi takana päin mutta älä anna sen häiritä. Niille et voi mitään ennen kuin joku muu joutuu kärsimään saman. Sitten ymmärtävät.
Mua rassaa se että usein ei muisteta sitä että narsistit eivät ole pelkästään puolisoita, ne on myös jonkun sisaruksia, vanhempia, kollegoita, isovanhempia yms. Siis ihmisiä kaikenlaisissa ihmissuhteissa mitä on.
Se että et vaan välitä hänen jutuistaan etkä asenteesta, annat hänen vain olla. Olet vahva ja elät omaa elämää vaikka hän olisikin siinä rinnalla.
Mitä enemmän luet asiasta, sitä enemmän ymmärrät miten narsisti toimii, ja pystyt laittamaan ne toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Nämä narsistien uhrit -porukat vaikuttavat minusta aika oudoilta tyypeiltä täällä. Anteeksi nyt vain.
Että ei kannata heidän ajamiaan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Häpäisy. Aika paljon narsistin käytöksessä on lapsellista häpeää. Hän nauraa muista niitä asioita joita häpeää itsessään.
Mä myös viihdytin itseäni kertomalla narskulle eräästä tutusta, joka lupailee minulle kaikenlaista ja sitten kertoo yhtäkkiä, että tämä ja tämä ”niin etevä henkilö” olikin nyt hyvä valinta siihen. Narsku teki tätä mulle enkä koskaan langennut ansaan, lisäksi oli hauska hieroa hänen naamaansa miten ilmiselvää se oli. Hän vain yritti peluuttaa panoksilla jotka oli aivan hemmetin epäkiinnostavia.
Narsisti vastaan narsisti. Tilanne oli hänen näkökulmastaan varmaan juuri päinvastainen kuin sinun näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Mua rassaa se että usein ei muisteta sitä että narsistit eivät ole pelkästään puolisoita, ne on myös jonkun sisaruksia, vanhempia, kollegoita, isovanhempia yms. Siis ihmisiä kaikenlaisissa ihmissuhteissa mitä on.
Meillä on isovanhempi. Vaikka narsku itsessään on jo aika paha, narskun kätyrit on pahempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on isovanhempi. Vaikka narsku itsessään on jo aika paha, narskun kätyrit on pahempia.
Tämä! Eräästä yhteisöstä ovet paukkuen lähtenyt tuntemani narsku on hankkinut itselleen aika ison kätyreiden joukon, ihan puhtaasti valehtelmalla. Totuus näille kätyreille kyllä selviää totuus aikanaan. Nämä kätyrit levittävät narskun valheita, koska he uskovat niihin. Mähän olen mustalla listalla jo, kun osoitin yhden asian laittomaksi. Kyllä se on käännetty niin, että hänet pakotettiin tekemään sitä laitonta hommaa. Totuus = hän toimi keltään lupaa kysymättä, häntä yritettiin hillitä ja lopulta kun ilmeisesti joku kolmas ulkopuolinen huomautti asian olevan laitonta, niin hän raivostui yhteisölle, lähti yhteisöstä ovet paukkuen, keksii muista täysin perättömiä juttuja ja tosiaan väittää, että hän toimi vain pakon edessä. Anteeksi vain, mutta ei sellaiseen voi pakottaa ja nimenomaan hän aiheutti yhteisölle aika isot tappiot toiminnallaan. Hän vieläkin nyt lähes vuoden kuluttua julistaa jokaiselle vastaantulijalle, kuinka hän on ollut parasta mitä yhteisölle on koskaan tapahtunut ja kukaan eiole tehnyt yhteisön hyväksi niin paljon kuin hän.
Kyllä, hän teki paljon, sitä ei voi kieltää. Mutta suuruudenhulluus teki tyhjäksi ne hyvät teot, kun piti saada olla parempi kuin kukaan muu, keinoja kaihtamatta. Lisäksi se suuna päänä meno ja asioiden tarkistamatta jättäminen aiheutti virheitä, joita hiljaiset puurtajat sitten takanapäin vähäin äänin korjailivat. Häntä kun ei saanut neuvoa tai opastaa koskaan, paitsi jos hän itse kysyi neuvoa. Silloinkin aina vastaus oli kun neuvon sai: Ai niin, niinhän se oli. Sanaa kiitos ei koskaan kellekään, mutta se oli yleinen valituksen aihe, ettei hän saa muilta riitävästi kiitosta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä narsistien uhrit -porukat vaikuttavat minusta aika oudoilta tyypeiltä täällä. Anteeksi nyt vain.
Monen kirjavaa porukkaa, niinkuin kaikissa ketjuissa, ja osa jakelee täysin vääriä, jopa vaarallisia ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki narsistin tuntevat ihmiset ole uhreja. Minäkään en ole uhri, mutta enemmänkin sivusta seuraaja. Tilanne on hankala silloin kun narsisteja on vastakkain kaksi. Toinen tyyli on uhriutuva, toinen tyyli on aggressiivinen ja dominoiva. Uhriutuva hävisi yhdessä tapauksessa dominoivalle ja täytyy sanoa, että uhriutuva on kaikista raskain. Tuon aggressiivisen jotenkin voi hyvällä omalla tunnolla latistaa, mutta uhrutuva syö energiaa paljon valituksellaan. "Minä nyt olen tehnyt näin paljon, mutta eipä tätä kukaan arvosta" -tyylinen kehujen kerjääminen.
Se, että näkee kaikki asiasta kirjoittavat uhreina, on tyypillistä narsistille.
Se on jo alkanut, yhteinen tuttava ei tervehtinyt kun tuli kadulla vastaan, katsoi päin muttei tosiaan vastannut tervehdykseen. En vielä tiedä, miten suhtautua asiaan, mutta pakko minun on pelastaa itseni.[/quote]
Tee se pian, wnnenkuin se on onnistunut pilaamaan loputkin suhteesi ihmisiin. Ja kerro niille tutuille, et millanen se on kun muut ei näe eikä ole kuulemassa. Se yrittää todennäköisesti pilata elämääsi vielä eronne jälkeenkin. Siihen auttaa ehkä vain lähestymiskielto ( kokemudta on!) Se voi myös käydä vasralliseksi ja väkivaltaiseksi. Lisäksi se yrittää saada sut udklmasn ettei kukasn muu kuin hän sua huoli, etkä pärjäisi muka ykdin. Mutta sä pärjäät ja psljon paremminkin kuin nyt! Henkinen kidutus loppuu, kun jätät sen ja tuut huomaamaan kuinka vapaata ja helpottavaa sulla on sen jälkeen. Ahistukset loppuu, mikäli sulla sellasia jo on hänen takiaan.