"Suomalaiset pitäisi velvoittaa elättämään omat vanhempansa"
Oletko samaa mieltä kuin ko. professori?
Tämä on ehkä todellisuutta n. 10 vuoden kuluttua.
http://yle.fi/uutiset/professori_suomalaiset_pitaisi_velvoittaa_elattamaan_omat_vanhempansa_/7108164
Kommentit (227)
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 13:45"]
En sellaisenaan allekirjoita professorin mielipidettä, mutta kyllä suomalaiset voisivat unohtaa yltiöpäisen individualisminsa ja keskittyä hieman enemmän perheenjäseniinsä (ainiin, tuskinpa monelle oma äiti tai isä on edes perheenjäsen!). Minusta voisi olettaa, että varsinkin jos vanhemmat ovat tarjonneet perushyvän kodin aikanaan ja itse tulee perushyvin toimeen, ikääntyneistä vanhemmista huolehditaan eikä sysätä laitokseen ja vierailla siellä kerran vuodessa. Tietysti omaishoito on rankkaa, mutta muualla maailmassa on tavallista, että isoäiti tai -isä muuttaa esim. leskeksi jäätyään jonkin lapsensa kotiin. Perhe huolehtii hänestä yhdessä. Sairaalassa ja laitoksessa makaava saa esim. Etelä-Euroopassa tuskin syödäkseen, elleivät läheiset vieraile lähes päivittäin tuomassa ruokaa. Suomessa tämä toimintakeino tyrmättäisiin alkuunsa. Toki veronmaksu antaa odottaa yhteiskunnan hoitoa, mutta yhteiskunta ei todellakaan korvaa läheisen seuraa ja tukea.
[/quote]
Suomessa asuntokoko on liian pieni ja esim. Italiaan verrattuna meillä on tilastollisesti paljon vähemmän naisia, jotka eivät ole säännöllisesti työssä. Yhden palkansaajan elintaso ei riitä Suomessa ja jos nainen alkaisi omaishoitajaksi niin vanhuus jäisi turvattomaksi sillä eläkettä ei kerry.
Ymmärrän kyllä, että vanhoihin sukulaisiin on hyvä pitää yhteyttä, pyytää käymään ja tavata... mutta... ei kai joku oikeasti ajattele, että esim. miniät voitaisiin laittaa kotiorjuuteen hoitamaan esim. miehensä vanhempia kotonaan (tai omaansa). Se on kuulkaa kova homma esim. vaihtaa muistisairaan vanhuksen vaippoja tai viedä 80-vuotiasta muuten tervettä jatkuvasti vessaan kun rakko ei enää tahdo pitää eikä itse tahdo päästä kävelemään. Sitten kun jossain vaiheessa on oma elämä ohi niin se ei ollutkaan kuin omaishoitoa ja kokopäiväistä työntekoa.
Että kokopäivätyön lisäksi omaishoito naisille vielä lisäksi? Sitä ei tasan varmasti tule tapahtumaan, että miehet tekisivät suurimman osan hoitotyöstä.
Minusta on paljon parempi, että ammattihoitajat hoitavat ja sitten muulloin kyllä sukulaisten pitäisi olla tekemisissä.
[/quote]
Kunhan yhteiskunta ei sitä maksa.
[/quote]
Miksi sitten maksetaan veroja?
[/quote]
Veroilla katetaan mm. Poliisin tai palokunnan palkat. Niitä ei ole tarkoitettu elättämään ihmisiä.
[/quote]
Höpö, höpö. Eikö laki sano jo muuta? Eläkerahat pitäisi riittää laitoshoitomaksuihin.
[/quote]
Ainoastaan idiootti luulee että ne riittää.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:21"]
Professorin mielestä huolehdittava köyhistä vanhemmista eikä vain odottaa perintöä. Mitenköhän niillä rutiköyhillä vanhuksilla mahtaa olla mitään perinnöksi jätettävää jos ei ole varaa edes itsestään huolehtia?
[/quote]
Se että on esim. oma asunto ei tarkoita sitä että on varaa lääkkeisiin tai että kykenee itse siivoamana asunnossaan.
Miksi perintöä pitäisi saada jos ei ole ollut tekemisissä vanhempiensa kanssa?
[/quote]
Ihminen haluaa yleensäkin antaa verisukulaiselle ja eteenkin jälkeläisilleen jotka ovat heidän tekemiään ja mahdollisesti heidän kasvattamiaan kaiken omaisuuden. Niin se vaan menee. Nykyisen lain mukaan rintaperilleset saavat vain puolet omaisuudesta. Se on hyvä laki mutta minun mielestä ei täysin riittävä. Vanhoja ihmisiä on helppo huijata ja juonikkaat ihmiset ovat kautta aikojen käyttäneet niitä hyväkseen ja vienyt omaisuuden. Eteenkin elämän loppuvaiheessa ihminen on mieleltään hauras ja silloin haaskalinnut kuppaavat niitä.
[/quote]
Väärin. Todella usein vanhemmat EIVÄT halua antaa lapsilleen mitään koska he eivät ole niitä rahoja ansainneet.
[/quote]
Useat voivat näin tehdä jotka ovat katkeroituneita tai heidän tunne elämässä on hetkittäinen häiriö. Normaali ja yleisin asetelma on se että perillisille menevät ne perinnöt.
[/quote]
Ei ole. Maissa jossa itse saa päättää kuka perii niin perintö menee todella usein muille kuin lapsille. Miksi niille edes pitäisi antaa jotain?
[/quote]
Perintöjä ei ole tiedossa vai? Heh heh
[/quote]
On jo tullutkin.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 13:45"]
En sellaisenaan allekirjoita professorin mielipidettä, mutta kyllä suomalaiset voisivat unohtaa yltiöpäisen individualisminsa ja keskittyä hieman enemmän perheenjäseniinsä (ainiin, tuskinpa monelle oma äiti tai isä on edes perheenjäsen!). Minusta voisi olettaa, että varsinkin jos vanhemmat ovat tarjonneet perushyvän kodin aikanaan ja itse tulee perushyvin toimeen, ikääntyneistä vanhemmista huolehditaan eikä sysätä laitokseen ja vierailla siellä kerran vuodessa. Tietysti omaishoito on rankkaa, mutta muualla maailmassa on tavallista, että isoäiti tai -isä muuttaa esim. leskeksi jäätyään jonkin lapsensa kotiin. Perhe huolehtii hänestä yhdessä. Sairaalassa ja laitoksessa makaava saa esim. Etelä-Euroopassa tuskin syödäkseen, elleivät läheiset vieraile lähes päivittäin tuomassa ruokaa. Suomessa tämä toimintakeino tyrmättäisiin alkuunsa. Toki veronmaksu antaa odottaa yhteiskunnan hoitoa, mutta yhteiskunta ei todellakaan korvaa läheisen seuraa ja tukea.
[/quote]
Suomessa asuntokoko on liian pieni ja esim. Italiaan verrattuna meillä on tilastollisesti paljon vähemmän naisia, jotka eivät ole säännöllisesti työssä. Yhden palkansaajan elintaso ei riitä Suomessa ja jos nainen alkaisi omaishoitajaksi niin vanhuus jäisi turvattomaksi sillä eläkettä ei kerry.
Ymmärrän kyllä, että vanhoihin sukulaisiin on hyvä pitää yhteyttä, pyytää käymään ja tavata... mutta... ei kai joku oikeasti ajattele, että esim. miniät voitaisiin laittaa kotiorjuuteen hoitamaan esim. miehensä vanhempia kotonaan (tai omaansa). Se on kuulkaa kova homma esim. vaihtaa muistisairaan vanhuksen vaippoja tai viedä 80-vuotiasta muuten tervettä jatkuvasti vessaan kun rakko ei enää tahdo pitää eikä itse tahdo päästä kävelemään. Sitten kun jossain vaiheessa on oma elämä ohi niin se ei ollutkaan kuin omaishoitoa ja kokopäiväistä työntekoa.
Että kokopäivätyön lisäksi omaishoito naisille vielä lisäksi? Sitä ei tasan varmasti tule tapahtumaan, että miehet tekisivät suurimman osan hoitotyöstä.
Minusta on paljon parempi, että ammattihoitajat hoitavat ja sitten muulloin kyllä sukulaisten pitäisi olla tekemisissä.
[/quote]
Kunhan yhteiskunta ei sitä maksa.
[/quote]
Miksi sitten maksetaan veroja?
[/quote]
Veroilla katetaan mm. Poliisin tai palokunnan palkat. Niitä ei ole tarkoitettu elättämään ihmisiä.
[/quote]
Kyllähän sitä veronmaksua ihmisille perustellaan sillä, että maksa nyt työaikana veroja, Jos sairastut, jäät työttömäksi, olet vanha, sinusta pidetään kyllä huoli. Nyt tämä ei täyty.
[/quote]
Tulevaisuudessa vielä huomattavasti vähemmän
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:21"]
Professorin mielestä huolehdittava köyhistä vanhemmista eikä vain odottaa perintöä. Mitenköhän niillä rutiköyhillä vanhuksilla mahtaa olla mitään perinnöksi jätettävää jos ei ole varaa edes itsestään huolehtia?
[/quote]
Se että on esim. oma asunto ei tarkoita sitä että on varaa lääkkeisiin tai että kykenee itse siivoamana asunnossaan.
Miksi perintöä pitäisi saada jos ei ole ollut tekemisissä vanhempiensa kanssa?
[/quote]
Ihminen haluaa yleensäkin antaa verisukulaiselle ja eteenkin jälkeläisilleen jotka ovat heidän tekemiään ja mahdollisesti heidän kasvattamiaan kaiken omaisuuden. Niin se vaan menee. Nykyisen lain mukaan rintaperilleset saavat vain puolet omaisuudesta. Se on hyvä laki mutta minun mielestä ei täysin riittävä. Vanhoja ihmisiä on helppo huijata ja juonikkaat ihmiset ovat kautta aikojen käyttäneet niitä hyväkseen ja vienyt omaisuuden. Eteenkin elämän loppuvaiheessa ihminen on mieleltään hauras ja silloin haaskalinnut kuppaavat niitä.
[/quote]
Väärin. Todella usein vanhemmat EIVÄT halua antaa lapsilleen mitään koska he eivät ole niitä rahoja ansainneet.
[/quote]
Useat voivat näin tehdä jotka ovat katkeroituneita tai heidän tunne elämässä on hetkittäinen häiriö. Normaali ja yleisin asetelma on se että perillisille menevät ne perinnöt.
[/quote]
Ei ole. Maissa jossa itse saa päättää kuka perii niin perintö menee todella usein muille kuin lapsille. Miksi niille edes pitäisi antaa jotain?
[/quote]
Miksi joskus on lähdetty sikiämään? Jättäis ne lapset tekemättä kokonaan niin vois omistautua kokonaan vaan itselleen ja pistää ranttaliks kaikki itse perityt omaisuudet
[/quote]
Se että tehdään lapsia ei tarkoita että heille pitää antaa koko omaisuutensa. Naurettavaa edes ajatella niin
172, 173 jne. Voisitteko osoittaa kommenttinne johonkin toiseen liittyväksi laittamalla tuohon alkuun kommentin numeron, tuolla lailla.
Ja lakata perkele lainaamasta kilometritolkulla kommentteja! ):-O Tätä ketjua on tosi tylsä lukea, kiitos teidän.
172 Niin olen minäkin saanut. Kuitenkin tulen antamaan kaiken lapsille. Minun kaalin ei mene se asia että jättäisin niitä perinnöttömiksi. Joten siksi ole vahvasti sitä mieltä että jos kerta lapsia on niin heilläkin pitää olla pesämuna koska elämä ei tule helpottumaan ajan myötä.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:10"]
Minusta on aika ufo ajatus, että joku joutuu keski-ikäisenä maksamaan ehkä neljän vanhemman hoidoista yhteensä tuhansia euroja kuussa, koska on huonolla tuurilla ainoa elossa oleva elättäjä omille ja työttömän puolisonsa vanhemmille.
ja sitten taas joku pääsisi luistelemaan ihan ilman kuluja, koska vanhempansa ovat sattuneet kupsahtamaan ennen kuin tarvitsevat hoitopalveluja.
MIKSI IHMEESSÄ JOITAIN RANGAISTAISIIN SISARUKSETTOMUUDESTA JA VANHEMPIEN PITKÄSTÄ IÄSTÄ? JA JOITAIN PALKITTAISIIN VANHEMPIENSA HUONOISTA ELINTAVOISTA JA VARHAISESTA KUOLEMASTA?
Miettikää nyt herranen aika hetki tuota.
En pidä tuota millään tavalla oikeudenmukaisena tai mahdollisena.
[/quote]
Miksi toisten ihmisten pitää maksaa sinun vanhempiesi hoidon? Se vasta on väärin.
[/quote]
Miksi mun sitten siitä pitäisi maksaa?
Kaikilla meillä on vanhemmat, siksi sitä taakkaa voisi jakaa kaikkien kesken. Joillain ei satu olemaan sisaruksia, joiden kesken voisi jakaa kustannuksia, ja heitä rokotettaisiin sitten oikein urakalla - miksi? Toisilla sattuu vanhemmat kuolemaan aikaisin, heitä palkittaisiin - miksi?
[/quote]
Ei tuossa olekkaan ideana että koko palkka menee vanhempien hoitamiseen vaan se että lapsilla on vastuu omien taloudellisten kykyjen mukaan auttaa vanhempiaan.
Kyse ei ole mistään palkitsemisesta. Ne ovat SINUN vanhempiasi eikä mitään tavaroita. Muiden ihmisten vastuulla EI todellakaan ole heitä elättää.
Perheen pitää huolehtia toisistaan ei laittaa muita huolehtimaan omista perheenjäsenistään.
177 Nyt kun toi vanhushoito sisältyy nykyisiin verokertymään niin silloin veroja voisi keventää vai mitä? Paljonko ajattelit että niitä voisi keventää? Olisiko 5 % jotain vai peräti 10 %. Sitten jokainen huolehtikoot omistaan.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 16:07"]172 Niin olen minäkin saanut. Kuitenkin tulen antamaan kaiken lapsille. Minun kaalin ei mene se asia että jättäisin niitä perinnöttömiksi. Joten siksi ole vahvasti sitä mieltä että jos kerta lapsia on niin heilläkin pitää olla pesämuna koska elämä ei tule helpottumaan ajan myötä. [/quote]
Jos haluat antaa kaiken lapsillesi niin anna. Se on täysin oma päätöksesi. Mutta sen perusteella EI saa pakottaa muita tekemään samoin.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 16:23"]177 Nyt kun toi vanhushoito sisältyy nykyisiin verokertymään niin silloin veroja voisi keventää vai mitä? Paljonko ajattelit että niitä voisi keventää? Olisiko 5 % jotain vai peräti 10 %. Sitten jokainen huolehtikoot omistaan. [/quote]
Vanhustenhoito ei sisälly verokertymään. Nykyiset verorahat eivät riitä hoitamaan vanhuksia. Eläkerahat eivät myöskään riitä.
Minulla ei ole vanhempia elossa ja olen perintöni saanut joten minua asia ei pitäisi kovasti hetkauttaa. Ainut mikä minua kiinnostaa on todeta se että taas ollaan leikkaamassa hyvinvointi yhteiskuntaa pala palalta. Tällä kertaa vaan aika merkittävää osaa. Muistakaa äidit että kouluttakaa lapsenne niin pitkälle kun vaan mahdollista koska duunarin elämä tulee tulevaisuudessa olemaan tosi rankka, orjaksi rinnastettava.
En ymmärrä, että tuollainen aivopieru pääsi valtakunnan päämedioihin.
179 Aha! Pitää olla täysin samaa mieltä asiasta niin sitten et revi silmät päästä? Huono päivä vai?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:22"]
Suuret ikäluokat on ahneita! Ja tätä ei saisi sanoa, mutta kannatan eutanasiaa, ei meillä ole aikaa tai varaa pitää mummeleita laitoksissa tai sairaalassa elossa vuosikausia. Eikä se elämänlaatu siinä vaiheessa kummoinen ole, vaikka mitä tekisi.
[/quote]
Minäkin kannatan eutanasiaa. On niin väärin, ettei ihminen saa päättää omasta elämästään, vaan on pakko kitua täällä. Eutanasia voisi panna käytäntöön siten, että olisi 1-4 omaista ja 4 lääkäriä, jotka antavat äänensä puolesta tai vastaan. Tietenkin ensimmäisenä ja viimeisenä asiasta päättää henkilö itse.
Kehitysmaissa on tapana, että lapset hoitavat vanhempansa.
Siksi perheet tekevätkin paljon lapsia, että olisi sitten turvattu vanhuus.
Mikä ihme se on, että Suomea yritetään puoliväkisin vääntää kehitysmaaksi >:(
185 koska kokoomus haluaa suomesta sellaisen ja sellaiseksi se tulee muuttumaan.
Yhteiskuntahan ne lapset elättää. Maksaa synnytyksestä asti kaiken, sitä ennen jo neuvovlakäynnit ja sitten varhaiskasvatuksen ja koulut ja ruoat, kirjat ja matkat.
Vaihtoehto: otetaan näistä lapsiperheen tulonsiirroista (joita siis veronkannolla kerätään) pois ja siirretään osa vanhustenhoitoon.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 16:37"]
Kehitysmaissa on tapana, että lapset hoitavat vanhempansa.
Siksi perheet tekevätkin paljon lapsia, että olisi sitten turvattu vanhuus.
Mikä ihme se on, että Suomea yritetään puoliväkisin vääntää kehitysmaaksi >:(
[/quote]
Minkä takia muiden pitäisi elättää sinun vanhempasi? Onko Saksakin kehitysmaa kun siellä on laissa vaatimus että lapset hoitavat vanhempansa?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 17:06"]
Yhteiskuntahan ne lapset elättää. Maksaa synnytyksestä asti kaiken, sitä ennen jo neuvovlakäynnit ja sitten varhaiskasvatuksen ja koulut ja ruoat, kirjat ja matkat.
Vaihtoehto: otetaan näistä lapsiperheen tulonsiirroista (joita siis veronkannolla kerätään) pois ja siirretään osa vanhustenhoitoon.
[/quote]
Tuo on ihan hyvä idea.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 15:31"]
Hyvä idea. Jos se sitten tarkoittaa tuntuvaa veronalennusta ja palkasta jää rahaa elättää ne vanhemmat. Mutta pelkäänpä, että veroja vaan kiristettäisiin, mutta silti niitä ei enää käytettäisi vanhusten palveluiden järjestämiseen.
En oikein enää ymmärrä, mihin noita verovaroja käytetään, kun kaikki palvelut leikataan? Otetaan vaan kaikki palvelut pois, mutta lopetetaan sitten veronkeräyskin. Reilu peli.
Sitä en kyllä ymmärrä, miten päättäjät näkee nämä nykyisin kaavaillut yhtälöt mahdollisiksi?
Palkkoja pitäisi alentaa, mutta veroja korottaa. Samalla palveluita vähennetään. Pitäisi itse ottaa vastuu kaikesta: maksaa kalliit yksityislääkärimaksut, lasten mahdolliset tukiopetukset, kohta kai koulukirjat ja -ruokailukin, puheterapiat, mitä näitä on. Teiden käytöstä tulee pian kilometrimaksu. Nyt pitäisi jo vanhuksetkin hoitaa itse.
Samalla pitäisi kuitenkin tehdä pidempää päivää töissä, mutta hoitaa ne lapset ja vanhukset, kouluttaa itseään lisää, harrastaa ahkerasti liikuntaa, kerätä marjat ja sienet JA lisäksi tehdä vapaaehtoistyötä kolmannella sektorilla, jolla paikattaisiin julkisten palveluiden vähenemistä.
Edelleen vuorokaudessa on vain 24 tuntia. Ja edelleen Suomen kulutaso on niin törkeän korkea, että monet elää kädestä suuhun. Emme onneksi me vielä, mutta hyvin monet tuttavat. Ei ole enää kyse siitä, että ihmisillä ei ole varaa luksukseen ja hemmottelujuttuihin (mitkä kyllä onkin vähentyneet: yksi tuttavani tekee juhlapukuja, joutuu nyt laittaan lapun luukulle, kun myynti hiljentynyt, toinen pitää kampaamoa/kosmetologista hoitolaa, vuodessa asiakkaat vähentyneet dramaattisesti). On kyse siitä, että ihmisillä ei ole enää varaa kuin häthätää kotiin, ruokaan ja välttämättömyyksiin. Ja sitten, kun niistä joutuu karsimaan merkittävästi, menee yhteiskuntarauha.
Kyllä nyt päättäjien pitäisi keksiä, mistä Suomelle uusia vientiteollisuuden aloja ja suunnata innovaatiorahoja ja koulutusta niille aloille. Eikä vaan miettiä säästöjä. Kun vyöstä on viimeinenkin reikä käytetty, on paha enää kiristää. Uusien tulevaisuuden alojen kehittelystä niille ministereille ja huippuvirkamiehille maksetaan. Mutta kuinka monta ideaa on sieltä suunnalta viime vuosina tullut? Miten ovat palkkansa tienanneet?
[/quote]
Et taida ihan elää tässä maailmassa. Suomessa tehdään TODELLA vähän työtä. Suomessa on palveluja enemmän kuin oikeastaan missään maailman maassa.
Todella monessa teollisuusmaassakin tehdään paljon enemmän työtä kuin Suomessa, mutta maksetaan lähes kaikki itse. Sen lisäksi hoidetaan lapset ja vanhukset itse.
Et edes tajua miten helppoa Suomessa on ollut elää viimeiset 20-30 vuotta. Kaikki on tullut ihmisille melkeinpä hopealautasella. Nyt ne ajat on lopullisesti ohi.