"Suomalaiset pitäisi velvoittaa elättämään omat vanhempansa"
Oletko samaa mieltä kuin ko. professori?
Tämä on ehkä todellisuutta n. 10 vuoden kuluttua.
http://yle.fi/uutiset/professori_suomalaiset_pitaisi_velvoittaa_elattamaan_omat_vanhempansa_/7108164
Kommentit (227)
Ei helkatti. Äiti jätti mut mummolle, kun olin 2kk. Hoidin mummon hautaan. Pitäisikö mun nyt hoitaa se alkkiskin viä. En ala.
En. Mun vanhemmat on täysiä paskoja ja minä en heitä katsele enää pätkääkään.
Tuon on erittäin hyvä ehdotus ja olisi pitänyt olla aina niin. Nykyinen vanhustenhuolto on aivan liian raskas ja julma. Oman perheen jäsenen voi kylmästi kipata pois omasta elämästä siinä vaiheessa kun hänestä ei ole enää hyötyä.
Eli samaan aikaan elätetään omat lapset ja vanhemmat. Millä rahalla? Juurihan joku ehdotti, että palkkoja pitäisi alentaa. Mitä siitä, että samaan aikaan kaikki kallistuu..
Mulla ei kävis mielessäkään, etten auttais. Oma palkkani on pieni, isälläni vielä pienempi, ja autan häntä parhaani mukaan esim maksamalla laskuja ym. Hänen on vaikeaa ottaa apuani vastaan, mutta pakon edessä on suostunut. Mä koen että olen saanut häneltä niin paljon, aina antanut rahaa kun olen sitä pyytänyt nuorena ja nykyään hän on korvaamaton lastenhoitoapu ♥ kaikilla ei tietenkään näin ole, joten ketään ei voi velvoittaa mielestäni mihinkään.
Erikoinen juttu. Omaan syntymään kun voi kovin vähän väikuttaa. Kyllä vastuu täytyy olla ihan jokaisella itsellään.
Me ollaan puhuttu vanhempieni kanssa paljonkin heidän vanhuudestaan ja mahdollisesti tarvitsemastaan laitospaikasta. Olemme suunnitelleet, että siinä vaiheessa, kun vanhempani eivät enää kykene tai halua asua omakotitalossa, heidän talonsa myydään (se on onneksi uusi ja hyväkuntoinen) ja rahat käytetään sitten vanhempieni hyvään vanhuuteen.
Vanhempani ovat sanoneet, että he mieluummin avustavat meitä lapsia rahallisesti nyt, kun sitä tarvitsemme (pikkulapsiaikana) kuin jättävät perintöä, ja se sopii mulle. Tarkoitus on siis käyttää vanhempien omaisuus heidän vanhuutensa hyvinvointiin, ei meidän lasten perintöön.
Hirmu hyvä idea, jos kaksi ainoaa lasta menee keskenään naimisiin. Siinä parhaimmillaan pitäisi yhden perheen maksaa neljän vanhuksen laitospaikat ja samalla omien teini-ikäisten kulut. Ja ne vanhukset saattavat olla siellä laitoksessa 20 vuotta.
Pikkaisen eri asia ollut aikanaan auttaa vähävaraisia vanhempia, kun aikuisia lapsia on ollut kymmenen ja vanhukset ovat kuolleet usein aika nopeasti toimintakyvyn menetettyään eikä laitoshoidossa olla kauan viivytty, kun ei olla pystytty pitämään pitkään huonokuntoisia hengissä.
Pitäisiköhän tässä lopettaa työnteko ja alkaa pusaamaan lapsia maailmaan täysipäiväisesti liuta? Olisi sitten joku joka elättää minut ja miehen vanhoina.
No hyi mikä ehdotus. Varmaan toimii niissä suhteissa, missä vanhemmat ovat olleet hyviä lapsilleen. Jos tuo toteutuu niin saanko sitten piiskata, hakata ja jättää vanhempani ruuatta päiväkausiksi?
Oikeesti harvan kannattaa elää paljoa yli 60. Eihän siinä ole mitään järkeä enää. Ulkonäkö on sellainen ettei peiliin uskalla katsoa, jos ei sairauksia ole niin silloin niitä alkaa tulla, keho muutenkin rapistuu kovaa tahtia ja lihakset häviää, perillisiä heidän pitäisi miettiä ja antaa kaikki siinä iässä tarvitseville, muutenkin se huolenpito ja stressi siitä kuinka äiti tai isä nyt pärjää saattaa olla kohtuuton rasite. Nämä on minun ajatuksia asiasta.
Tää on varmasti suurten ikäluokkien loistoidea :)
Ensin ne on hoidattanut omat lapsensa mummoilla ja lykänneet ne mummot sitten vanhainkotiin, kun on kiire Marbellaan golffaamaan ja Tallinnaan oopperamatkalle. Saati että olis ehtinyt lapsenlapsia hoitamaan kuten omat vanhempansa aikanaan.
Sit kun omat, hyvänä aikana ansaitut rahat (inflaatio söi lainat, töitä oli jos osas kävellä pyöröovista sisään) on tuhlattu mukavaan elämään, niin sitten vaan niiden omien lasten kukkarolle.
Omat vanhempani ovat ainakin aina olleet niin itsekeskeisiä ja tehneet just kaiken yllämainitun (ja saaneet lisäksi mm. ensiasuntonsa vanhemmiltaan, Helsingin kantakaupungista), on multa turha mitään rahallista apua vinkua, toisin kuin heillä, meillä on asuntolainaa ja jatkuvasti niskassa pelko, että työt loppuu eikä uutta helposti löydä. Jos ei ansiasunnon pesämunasta ja mukavankokoisista omien vanhempiensa perinnöistä saa sukanvarteen sen vertaa että saa hoitonsa kustannettua niin huonoa on.
Käytännön tasolla annan apua mielelläni ja jo nyt broidin kanssa hoidetaan käkeinlaisia käytännön asioita, mökkiremppaa yms. vanhempien puolesta.
Aika negatiivinen vastaanotto täällä. Ei kai tuon idean tarkoitus ole ketään köyhyysloukkuun ajaa, vaan palauttaa lähipiirille vastuuta ihmisten hyvästä elämästä. Ihan liikaa tapahtuu edelleen sitä, että vanhukset "hylätään" vanhainkotiin yhteiskunnan hoidettaviksi ja lapset odottavat perintörahoja (kärjistettynä). Minusta olisi hyvä, että lasten tulot ja omaisuus otettaisiin tiettyyn rajaan asti huomioon silloin kun vanhemman tilanne vaatii järeitä hoitoja. Jos lapset eivät voi auttaa, niin sitten vastuu jää totta kai yhteiskunnalle. Ne vanhemmat ovat kuitenkin hoitaneet ja huolehtineet lapsistaan keskimäärin sen 18 vuotta, joten muutama vuosi takaisin ei olisi pahitteeksi.
Kerta lapsiakin huostaanotetaan pakosti niin samanlaista lakipykälää voisi asettaa vanhuksista. Raha alkaisi pyörimään oikein kunnolla ja kaikki olisi voittajia (jos ymmärrätte mitä tarkoitan).
ite auttaisin ja autankin tulevaisuudessa jos vaan elämäntilanne sen suo.
Mutten ajattele pahaa niistä jotka ei siihen kykene. Onhan se nimittäin raskasta
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:04"]
Eli samaan aikaan elätetään omat lapset ja vanhemmat. Millä rahalla? Juurihan joku ehdotti, että palkkoja pitäisi alentaa. Mitä siitä, että samaan aikaan kaikki kallistuu..
[/quote]
Fakta on se että 99% suomalaisista elää liian tuhlailevasti. Ihan oikeasti siellä kahviloissa ei tarvitse luuhata, ostaa merkkivaatteita tai omistaa älypuhelinta. Työn tekeminen sen sijaan on järkevää.
Muista että tuollainen laki on useassa maassa maailmassa, jopa euroopassa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:15"]
Ne vanhemmat ovat kuitenkin hoitaneet ja huolehtineet lapsistaan keskimäärin sen 18 vuotta, joten muutama vuosi takaisin ei olisi pahitteeksi.
[/quote]Entäs jos eivät ole? Pitäisikö minun hoitaa ja huolehtia niistä paskiaisista jotka jätti minut ihan oman onnen nojaan heti kun suunnilleen hengissä pysyin omin avuin? Vain siksi että mulla oli niin hyvä tuuri että en kuollut kaikkiin niihin laiminlyönteihin? Sanon vaan että haistakoot pitkän peen, minä en niillä ole yhtään mitään velkaa siitä että eivät osanneet huolehtia ehkäisystä. Olen syntymästäni jo maksanut kalliin hinnan hirveänä lapsuutena, se riittää.
Professorin mielestä huolehdittava köyhistä vanhemmista eikä vain odottaa perintöä. Mitenköhän niillä rutiköyhillä vanhuksilla mahtaa olla mitään perinnöksi jätettävää jos ei ole varaa edes itsestään huolehtia?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:05"]
Erikoinen juttu. Omaan syntymään kun voi kovin vähän väikuttaa. Kyllä vastuu täytyy olla ihan jokaisella itsellään.
[/quote]
Omalla itsellään? Tuollaisella ajatusmaailmalla kikki tuet ovat väärin. Koska jokaisen pitää pärjätä omillaan. Kyllä se elatus kuuluu lapsille , ei yhteiskunnalle.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:15"]
Tää on varmasti suurten ikäluokkien loistoidea :)
Ensin ne on hoidattanut omat lapsensa mummoilla ja lykänneet ne mummot sitten vanhainkotiin, kun on kiire Marbellaan golffaamaan ja Tallinnaan oopperamatkalle. Saati että olis ehtinyt lapsenlapsia hoitamaan kuten omat vanhempansa aikanaan.
Sit kun omat, hyvänä aikana ansaitut rahat (inflaatio söi lainat, töitä oli jos osas kävellä pyöröovista sisään) on tuhlattu mukavaan elämään, niin sitten vaan niiden omien lasten kukkarolle.
Omat vanhempani ovat ainakin aina olleet niin itsekeskeisiä ja tehneet just kaiken yllämainitun (ja saaneet lisäksi mm. ensiasuntonsa vanhemmiltaan, Helsingin kantakaupungista), on multa turha mitään rahallista apua vinkua, toisin kuin heillä, meillä on asuntolainaa ja jatkuvasti niskassa pelko, että työt loppuu eikä uutta helposti löydä. Jos ei ansiasunnon pesämunasta ja mukavankokoisista omien vanhempiensa perinnöistä saa sukanvarteen sen vertaa että saa hoitonsa kustannettua niin huonoa on.
Käytännön tasolla annan apua mielelläni ja jo nyt broidin kanssa hoidetaan käkeinlaisia käytännön asioita, mökkiremppaa yms. vanhempien puolesta.
[/quote]
Sodan jälkeen syntyneet on ne pahimmat loiset kautta aikojen. Mulle kaikki suu mutrulla. Sittenpä vielä valtioyhtiöiden yksityistämiset ja myyminen ulkomaille. Juu ei, ne ei tartte tippaakaan lisää.
Otsikko oli vähän raflaava, leipätekstissähän sanottiin, että pitäisi olla velvollisuus AUTTAA vähävaraisia vanhempia, ei elättää heitä kokonaan. Olen kyllä samaa mieltä tuon kanssa, mutta otsikon kanssa en.