Lestadiolaiaäidit, miten ihmeessä te jaksatte?
Kertokaa ihan käytännön esimerkkejä, että mikä auttaa teitä jaksamaan, jos koko ajan syntyy vauva ja sitten vielä monta pientä lisäksi hoidettavana? Aina mietin, että miten jaksaa, itse hyvä kun jaksan omat kaksi hoitaa ja samalla käydä töissä.
Kommentit (309)
"Kyse oli kuitenkin siitä, että on lasta/lapsia kohtaan väärin, jos jo uupunut vanhempi tekee lisää lapsia, koska ilmeisesti onneton lapsuus ja/tai lapsuus, joka loppuu aivan liian lyhyeen ("voihan 6-vuotias jo ihan hyvin hoitaa pienempiä sisaruksia" tms.) on pienempi paha kuin ehkäisyn käyttäminen."
Tämä onkin juuri sellainen oman mielen mukaan tehty vastakkainasetelma - vaihtoehdot ovat: joko 6-v hoitaa pienempiä, tai ehkäisy.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:17"]VL-ystäväni vastasi minulle, että taloja varten otetaan maksimilainat. Arjen pyöritys menee kädestä suuhun -meiningillä, mutta lapsilisät ym. tuet auttavat. VL-äidit ovat usein oikeita kirpparihaukkoja ja ostavat lastensa merkkivaatteet käytettyinä.
Ystäväni ei osannut vastata, miksi vl:t saavat permanentata hiuksiaan, muttei värjätä.
[/quote]No sen vuoksi se värjääminen on syntiä koska siinä "muutetaan Jumalan luomistyötä" myös kynsien lakkaaminen värillisellä lakalla ei ole suotavaa. Permanentissä tehdään ainoastaan kiharat, (mitä voi myös tehdä kihartimella ja leteillä)siinähän vaan muoto muuttuu, vähän niinkuin leikattas vaik joku kiva malli esim. polkka tai lyhyt tukka. Näin tämän asian olen minä ymmärtänyt ,oikaiskaa muut vl.t jos siihen on joku muu selitys.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:05"]
Itsekin vl-äitinä koen, että itsekkyys helpon, mukavan elämän ja itsensä toteuttamisen halu meinaavat välillä mennä hyvän omantunnon edelle. Kuitenkin rukoilen, että en alkaisi vääntämään Raamatun sanomaa omien halujeni mukaiseksi ja että en sillä tavalla sokeutuisi. Toivon, että muistaisin silti, ettei Raamatun opit muutu oman haluni mukaan, vaan ne on ja pysyy omista valinnoistani huolimatta. Valintojeni mukaisesti se olen minä, joka joko pääsen perille tai menetän uskoni ja hyvän omatuntoni jääden välille. Myös valinnat johtavat aina toiseen, joko lähemmäs tai kauemmas Jumalasta.
[/quote]
Minusta on ihan hirvittävän itsekästä ajatella, että oma tapa suhtautua ehkäisyyn olisi se ainut oikea, Jumalan hyväksymä tapa, ja että ne jotka ehkäisyä käyttävät olisivat itsekkäitä ja tavoittelisivat vain helppoa elämää - näinhän jotkut ketjuun kirjoittaneita epäsuoremmin tai suoremmin väittävät.
Myös Raamatun oppeihin vetoaminen tässä asiassa on outoa (sanoisin jopa epärehellistä), sillä eihän Raamattu kiellä ehkäisyä. Ihmisen keksimähän tuo sääntö on.
Jokainen saa toki olla ehkäisemättä, mutta jokaiselle tulee myös suoda oikeus ehkäistä ilman Jumalan tuomiolla uhkailua.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:17"]VL-ystäväni vastasi minulle, että taloja varten otetaan maksimilainat. Arjen pyöritys menee kädestä suuhun -meiningillä, mutta lapsilisät ym. tuet auttavat. VL-äidit ovat usein oikeita kirpparihaukkoja ja ostavat lastensa merkkivaatteet käytettyinä.
Ystäväni ei osannut vastata, miksi vl:t saavat permanentata hiuksiaan, muttei värjätä.
[/quote]No sen vuoksi se värjääminen on syntiä koska siinä "muutetaan Jumalan luomistyötä" myös kynsien lakkaaminen värillisellä lakalla ei ole suotavaa. Permanentissä tehdään ainoastaan kiharat, (mitä voi myös tehdä kihartimella ja leteillä)siinähän vaan muoto muuttuu, vähän niinkuin leikattas vaik joku kiva malli esim. polkka tai lyhyt tukka. Näin tämän asian olen minä ymmärtänyt ,oikaiskaa muut vl.t jos siihen on joku muu selitys.
[/quote]
Jotenkinhan se tukka on laitettava ja leikattava ellei halua kulkea pipo silmillä kaiket päivät.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:22"]
Itsekin vl-äitinä koen, että itsekkyys helpon, mukavan elämän ja itsensä toteuttamisen halu meinaavat välillä mennä hyvän omantunnon edelle. Kuitenkin rukoilen, että en alkaisi vääntämään Raamatun sanomaa omien halujeni mukaiseksi ja että en sillä tavalla sokeutuisi. Toivon, että muistaisin silti, ettei Raamatun opit muutu oman haluni mukaan, vaan ne on ja pysyy omista valinnoistani huolimatta. Valintojeni mukaisesti se olen minä, joka joko pääsen perille tai menetän uskoni ja hyvän omatuntoni jääden välille. Myös valinnat johtavat aina toiseen, joko lähemmäs tai kauemmas Jumalasta.
[/quote]
Minusta on ihan hirvittävän itsekästä ajatella, että oma tapa suhtautua ehkäisyyn olisi se ainut oikea, Jumalan hyväksymä tapa, ja että ne jotka ehkäisyä käyttävät olisivat itsekkäitä ja tavoittelisivat vain helppoa elämää - näinhän jotkut ketjuun kirjoittaneita epäsuoremmin tai suoremmin väittävät.
Myös Raamatun oppeihin vetoaminen tässä asiassa on outoa (sanoisin jopa epärehellistä), sillä eihän Raamattu kiellä ehkäisyä. Ihmisen keksimähän tuo sääntö on.
Jokainen saa toki olla ehkäisemättä, mutta jokaiselle tulee myös suoda oikeus ehkäistä ilman Jumalan tuomiolla uhkailua.
[/quote]
Kyllä täytyy ihmisellä olla vapaus kertoa omasta uskostaan avoimesti tällaisessa keskustelussa. Jos joku kääntää sen niin, että se tarkoitaa hänelle helvettiä, se vaan pitää kestää. Miten muuten kukaan vl (ehkäisemättömyyttä kannattava) voisi osallistua tähän debattiin? Vai halutaanko kuulla vain ehkäisykriittisiä kannanottoja?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:20"]
"Kyse oli kuitenkin siitä, että on lasta/lapsia kohtaan väärin, jos jo uupunut vanhempi tekee lisää lapsia, koska ilmeisesti onneton lapsuus ja/tai lapsuus, joka loppuu aivan liian lyhyeen ("voihan 6-vuotias jo ihan hyvin hoitaa pienempiä sisaruksia" tms.) on pienempi paha kuin ehkäisyn käyttäminen."
Tämä onkin juuri sellainen oman mielen mukaan tehty vastakkainasetelma - vaihtoehdot ovat: joko 6-v hoitaa pienempiä, tai ehkäisy.
[/quote]
Höpöhöpö. Ymmärrätkö tahallasi väärin? Ymmärsit. Sillä siinä osassa viestiäni, jonka jätit "kätevästi" pois lainauksesta kirjoitin "Yksi uupuu jo yhdestä lapsesta, toinen voi hoitaa uupumatta kymmenenkin."
Rautalangasta siis: Jos pystyy ja haluaa hoitaa lukuisia lapsia siten, että nämä saavat tasa-painoisen lapsuuden, joka ei pienempien sisarusten hoitamisen tms. vuoksi lopu liian lyhyeen, niin minusta ainakin se on ihan ok. Jos on jo uupunut/sairastunut/ei rehellisesti haluaisi lisää lapsia, on väärin sekä jo olemassa olevia että mahdollisesti tulevia lapsia kohtaan kuitenkin jättää ehkäisemättä seksistä huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:28"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä täytyy ihmisellä olla vapaus kertoa omasta uskostaan avoimesti tällaisessa keskustelussa. Jos joku kääntää sen niin, että se tarkoitaa hänelle helvettiä, se vaan pitää kestää. Miten muuten kukaan vl (ehkäisemättömyyttä kannattava) voisi osallistua tähän debattiin? Vai halutaanko kuulla vain ehkäisykriittisiä kannanottoja?
[/quote]
Kerro toki vapaasti omasta uskostasi aivan niin avoimesti kuin haluat. Minä taas vapaasti kritisoin noita näkemyksiäsi sekä sitä, että jaottelet ihmisiä Jumalan tahdon mukaan tai sitä vastaan eläviin niinkin minun mielestäni triviaalin asian kuin ehkäisyn perusteella.
Vieläkään muuten yksikään ehkäisykieltoa puolustava ei ole laittanut sitä Raamatun kohtaa, jossa ehkäisy kiellettäisiin.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:28"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kerro toki vapaasti omasta uskostasi aivan niin avoimesti kuin haluat. Minä taas vapaasti kritisoin noita näkemyksiäsi sekä sitä, että jaottelet ihmisiä Jumalan tahdon mukaan tai sitä vastaan eläviin niinkin minun mielestäni triviaalin asian kuin ehkäisyn perusteella.
Vieläkään muuten yksikään ehkäisykieltoa puolustava ei ole laittanut sitä Raamatun kohtaa, jossa ehkäisy kiellettäisiin.
[/quote]
Saat vapaasti kritisoida, mutta surulliseksi vetää, jos olemme nimellisesti samaa uskoa tunnustavia henkilöitä. En ole tottunut tämän kaltaiseen keskusteluun kuin toisenuskoisten kanssa enkä pidä sitä hyvänä tapana keskustella yhteisestä uskosta.
163: en ymmärtänyt tahallani väärin. Vaikuttaa siltä, että et itse tiedosta ajatusmallisi ontuvuutta. Haluat vetää yhtäsuuruusmerkit vanhemman uupumisen ja lasten määrän väliin. Haluat vastaukseksi uupumisongelmaan ehkäisyn. Onko käynyt mielessä, että syyt voivat olla muuallakin, ja ne eivät ehkäisyllä välttämättä parane? Tai että helpotusta uupumiseen voisi tuoda jokin muukin vaihtoehto kuin ehkäiseminen? Tai että uupuminen voi olla ongelmana yhdenkin lapsen vanhemmalla johtumatta pelkästään lapsesta?
Älä tapa. Laajemmin ymmärrettynä se tarkoittaa kaikkea elämän suojelemista.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:42"]
144: et taida olla vl, toivottavasti.
Uskon peruspilari on usko. Usko on uskomista ja luottamista johonkin, mitä ei nähdä. Vl-uskoon liittyy kiinteästi usko kaikkivaltiaaseen HYVÄÄN Jumalaan, joka varjelee, johtaa ja siunaa lapsiaan. Jokaisen ihmisen elämään kuuluu myös risti, omannäköisensä, kullekin 'sopiva', ei koskaan liian raskas kantaa yhtä päivää eteen päin. Tulevasta emme tiedä me, mutta uskomme Jumalan tietävän ja ohjaavan sen parhaaksemme. Jos tätä kyseenalaistaa, kyseenalaiseksi asettuu pian uskon perimmäiset kysymykset, mikä rapauttaa väistämättä koko uskoa. Mamaliinix8 haluaa pitää sydämensä puhtaana ja luottaa Jumalaan kuten lapsi vanhempaansa. Hän kokee tämän iloineen ja haasteineen itselleen terveellisimmäksi ja parhaaksi vaihtoehdoksi.
[/quote]
Miksi toivot että en olisi vl?
Niin, kuten sanoit, mitään muuta ei tarvita kuin usko. Ei siihen tarvita ehkäisemättömyyttä, ei meikkauskieltoa tai muutakaan uskon kannalta täysin turhia sääntöjä. Jos ehkäisykielto olisi taivaspaikan tae, se olisi mm. yksi kymmenestä käskystä. Minä uskon, että Jumala varjelee minua ja on hyvä minulle. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisin elää elämääni täysin piittaamatta siitä, kuka huolehtii lapsistani, tuo ruuan pöytään, pitää huolen omasta jaksamisestani... Jumala on todellakin siunannut elämäämme, vaikka sinä muuta väitätkin. Ja miksi kyseenalaistaisin uskoni, koska käytämme ehkäisyä?
En ole missään vaiheessa sanonut, että kyseinen mamaliinix8 olisi jotenkin elänyt väärin. Väärin hän tekee tuomitessaan meidät, jotka ajattelemme asioista toisin, mutta se on asia erikseen. Toki on hyvä, että ihminen on onnellinen valinnoistaan.
[/quote]
En tunnistanut sinua tekstisäsi vl:ksi. Mamaliinix8:n kanssa sen sijaan tunnen vahvaa uskonyhteyttä ja on selkeä nähdä, että jaan hänen kanssaan saman uskon. Avaisitko sinä hieman tarkemmin sitä, mihin sinä uskot ja mihin perustat sen.
[/quote]
Mielenkiintoista, että toivot etten olisi vl, koska tekstini kuulostaa sinulle vieraalta. Pelkäätkö että omasta ajatusmaailmastasi poikkeava omani on uskollesi rasite vai mitä? Enpä ole ennen kuullut, että joku toivoo tuollaista. No, meitä on joka lähtöön.
MIhin minä sitten uskon? Uskon pelastukseen yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Siihen väliin ei mahdu "lain tekoja", koska en minä niillä saavuta Jumalan suosiota. Oppaani elämässäni on Raamattu, johon perustan kaiken mitä teen. Rakkaat lapseni ovat kallein lahjani Jumalalta, kokisin todellakin tekeväni syntiä laiminlyömällä heistä huolehtimisen ja hankkiutumalla nyt raskaaksi. Jumala antaa voimia, mutta ei suonut minulle aivoja koristeeksi - ihan käyttöön ne on tarkoitettu.
t. se jolta sitä kysyit
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:48"]
163: en ymmärtänyt tahallani väärin. Vaikuttaa siltä, että et itse tiedosta ajatusmallisi ontuvuutta. Haluat vetää yhtäsuuruusmerkit vanhemman uupumisen ja lasten määrän väliin. Haluat vastaukseksi uupumisongelmaan ehkäisyn. Onko käynyt mielessä, että syyt voivat olla muuallakin, ja ne eivät ehkäisyllä välttämättä parane? Tai että helpotusta uupumiseen voisi tuoda jokin muukin vaihtoehto kuin ehkäiseminen? Tai että uupuminen voi olla ongelmana yhdenkin lapsen vanhemmalla johtumatta pelkästään lapsesta?
[/quote]
Enkä halua. Olen nähnyt uupuneita yhden lapsen äitejä ja todella energisiä ISON perheen äitejä. Olen myös nähnyt uupuneita lapsettomia naisia/miehiä, joten tiedän että ihminen voi uupua monesta muustakin syystä kun useasta lapsesta.
Yritä nyt siis lopettaa viestieni vääntely ja uskoa, että kritisoin ainoastaan sitä ajatusta, että uupuneenkin/sairastuneenkin tulisi ottaa vastaan kaikki "Jumalan lahjat" vaikkei hän enää selviäisi aiempienkaan lahjojen hoitamisesta.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:49"]
Älä tapa. Laajemmin ymmärrettynä se tarkoittaa kaikkea elämän suojelemista.
[/quote]
Ja tämä liittyy ehkäisyyn miten?
Oletko jättänyt biologian tunnit väliin? Kun siittiö ja munasolu kohtaavat ja siittiö kenties hedelmöittää munasolun, siitä alkaa elämän kehittyminen. EI SIITÄ, että ne simpat vain ovat olemassa ja ehkä munasolukin. Joten tuolla käskyllä ehkäisykieltoa ei ainakaan voi perustella.
Olisiko nyt jollakin antaa ehkäisykiellolle Raamatullista perustetta, ihan mielenkiinnosta? Tässä on seitsemän sivua vääntöä, mutta tämä ei poikkea aikaisemmista keskusteluista siinä, että tuota kieltoa ei ole kukaan perustellut Raamatun kanssa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:51"]
Uskon peruspilari on usko. Usko on uskomista ja luottamista johonkin, mitä ei nähdä. Vl-uskoon liittyy kiinteästi usko kaikkivaltiaaseen HYVÄÄN Jumalaan, joka varjelee, johtaa ja siunaa lapsiaan. Jokaisen ihmisen elämään kuuluu myös risti, omannäköisensä, kullekin 'sopiva', ei koskaan liian raskas kantaa yhtä päivää eteen päin. Tulevasta emme tiedä me, mutta uskomme Jumalan tietävän ja ohjaavan sen parhaaksemme. Jos tätä kyseenalaistaa, kyseenalaiseksi asettuu pian uskon perimmäiset kysymykset, mikä rapauttaa väistämättä koko uskoa. Mamaliinix8 haluaa pitää sydämensä puhtaana ja luottaa Jumalaan kuten lapsi vanhempaansa. Hän kokee tämän iloineen ja haasteineen itselleen terveellisimmäksi ja parhaaksi vaihtoehdoksi.
[/quote]
Niin, kuten sanoit, mitään muuta ei tarvita kuin usko. Ei siihen tarvita ehkäisemättömyyttä, ei meikkauskieltoa tai muutakaan uskon kannalta täysin turhia sääntöjä. Jos ehkäisykielto olisi taivaspaikan tae, se olisi mm. yksi kymmenestä käskystä. Minä uskon, että Jumala varjelee minua ja on hyvä minulle. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisin elää elämääni täysin piittaamatta siitä, kuka huolehtii lapsistani, tuo ruuan pöytään, pitää huolen omasta jaksamisestani... Jumala on todellakin siunannut elämäämme, vaikka sinä muuta väitätkin. Ja miksi kyseenalaistaisin uskoni, koska käytämme ehkäisyä?
En ole missään vaiheessa sanonut, että kyseinen mamaliinix8 olisi jotenkin elänyt väärin. Väärin hän tekee tuomitessaan meidät, jotka ajattelemme asioista toisin, mutta se on asia erikseen. Toki on hyvä, että ihminen on onnellinen valinnoistaan.
[/quote]
En tunnistanut sinua tekstisäsi vl:ksi. Mamaliinix8:n kanssa sen sijaan tunnen vahvaa uskonyhteyttä ja on selkeä nähdä, että jaan hänen kanssaan saman uskon. Avaisitko sinä hieman tarkemmin sitä, mihin sinä uskot ja mihin perustat sen.
[/quote]
Mielenkiintoista, että toivot etten olisi vl, koska tekstini kuulostaa sinulle vieraalta. Pelkäätkö että omasta ajatusmaailmastasi poikkeava omani on uskollesi rasite vai mitä? Enpä ole ennen kuullut, että joku toivoo tuollaista. No, meitä on joka lähtöön.
MIhin minä sitten uskon? Uskon pelastukseen yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Siihen väliin ei mahdu "lain tekoja", koska en minä niillä saavuta Jumalan suosiota. Oppaani elämässäni on Raamattu, johon perustan kaiken mitä teen. Rakkaat lapseni ovat kallein lahjani Jumalalta, kokisin todellakin tekeväni syntiä laiminlyömällä heistä huolehtimisen ja hankkiutumalla nyt raskaaksi. Jumala antaa voimia, mutta ei suonut minulle aivoja koristeeksi - ihan käyttöön ne on tarkoitettu.
t. se jolta sitä kysyit
[/quote]
En tietenkään toivo, ettet sinä olisi vl vaan että tekstisi olisi ollut jonkun muun 'kynästä'. Olen kuitenkin tottunut siihen, että yhteinen usko yhdistää ihmeellisesti vieraitakin ihmisiä ja toisen uskovaisen tunnistaa ihmeellisesti ja hänet kokee erittäin rakkaaksi. Valitettavasti sinun kirjoitustyylisi vuoksi näin ei tapahtunut. Se ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että ehkä meillä molemmilla on miettimisen aihetta. Tai ehkä sinä olet jo mietintäsi tehnyt.
Minulle on annettu aivojen lisäksi usko ja omatunto. Nämä eivät aina lyö kättä. Silloin mennään omatunnon mukaan tai korjaillaan vahinkoja jälkikäteen.
Kuten tässä joku muukin kirjoitti, uupumus on erittäin yleistä nykypäivänä, ihan kaikkien muidenkin kuin suurperheellisten keskuudessa, myös se työelämä, jonne äiti ehkäisemällä pääsee, on suuri uuvuttaja. Harva jää kotiäidiksi parin lapsen kanssa.
Mitä helpotuksia perheettömälle yksinäiselle, ahdistuneelle ja väsyneelle voisi tarjota perinteisesti synniksi nähtyjen asioiden suhteen jaksamista helpoittamaan? Virkistäytymistä tanssi-illassa? Mahdollisuuden nukahtaa jonkun kainaloon, kun itkettää? Ihmisen läheisyys kun on monen tutkimuksenkin mukaan erittäin tehokas rentouttaja ja elämänlaadun parantaja. Tämä menee asiattomaksi kärjistämiseksi, mutta kunhan heitän ilmaan tällaisen ajatuksen.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
t. se jolta sitä kysyit
[/quote]
En tietenkään toivo, ettet sinä olisi vl vaan että tekstisi olisi ollut jonkun muun 'kynästä'. Olen kuitenkin tottunut siihen, että yhteinen usko yhdistää ihmeellisesti vieraitakin ihmisiä ja toisen uskovaisen tunnistaa ihmeellisesti ja hänet kokee erittäin rakkaaksi. Valitettavasti sinun kirjoitustyylisi vuoksi näin ei tapahtunut. Se ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että ehkä meillä molemmilla on miettimisen aihetta. Tai ehkä sinä olet jo mietintäsi tehnyt.
Minulle on annettu aivojen lisäksi usko ja omatunto. Nämä eivät aina lyö kättä. Silloin mennään omatunnon mukaan tai korjaillaan vahinkoja jälkikäteen.
Kuten tässä joku muukin kirjoitti, uupumus on erittäin yleistä nykypäivänä, ihan kaikkien muidenkin kuin suurperheellisten keskuudessa, myös se työelämä, jonne äiti ehkäisemällä pääsee, on suuri uuvuttaja. Harva jää kotiäidiksi parin lapsen kanssa.
Mitä helpotuksia perheettömälle yksinäiselle, ahdistuneelle ja väsyneelle voisi tarjota perinteisesti synniksi nähtyjen asioiden suhteen jaksamista helpoittamaan? Virkistäytymistä tanssi-illassa? Mahdollisuuden nukahtaa jonkun kainaloon, kun itkettää? Ihmisen läheisyys kun on monen tutkimuksenkin mukaan erittäin tehokas rentouttaja ja elämänlaadun parantaja. Tämä menee asiattomaksi kärjistämiseksi, mutta kunhan heitän ilmaan tällaisen ajatuksen.
[/quote]
Kuten jo sanoin, Raamattu ohjaa päätöksentekoani eli uskoni ja omatuntoni ovat kyllä mukana. En kokisi tekeväni oikein, jos tieten tahtoen asettaisin elämäni sellaiseen uraan, missä nyt olemassaolevat onnenaiheet olisivat vaarassa.
Moni syyllistää minua siitä, että en ole kotiäiti. Että kaipaan elämääni muutakin sisältöä. Ihan sama, vaikka saankin työstäni valtavasti energiaa ja olen takuulla parempi äiti kun käyn töissä hieman lataamassa akkuja. Lasten hoitoajat ovat maltilliset joten niihinkään ei voi vedota jos puhutaan minun itsekkyydestäni :)
Mitä tulee ehkäisyasiaan, niin kyllä, olen mietintäni miettinyt. Ylipäätään koen paremmaksi harkita ensin ja tehdä vasta sitten päätöksiä, eikä niin, että otan käskyt vastaan ulkopuolelta ja menen niiden mukana. Toivon että jokainen muu tekisi ihan samoin - säästyisimme monilta tragedioilta.
Viimeinen kappaleesi ei ihan auennut, mitä hait sillä tässä kontekstissa? Sitä, että syntiä voi vähän tehdä, jos on kurja olo? Kenen olo paranee tekemällä syntiä?
Rukoilen vl:ien puolesta, että luopuisivat elämällä leikkimisestä. Kävin tänään saattamassa omaistani psykiatriseen hoitoon ja vastaani siellä tuli kaksi vl-äitiä pienten vauvojensa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:27"]
Rukoilen vl:ien puolesta, että luopuisivat elämällä leikkimisestä. Kävin tänään saattamassa omaistani psykiatriseen hoitoon ja vastaani siellä tuli kaksi vl-äitiä pienten vauvojensa kanssa.
[/quote]
Tunsit heidät? Tiesit senkin, että lapset ovat syy hoidontarpeeseen? Ei esim. lähimmäisen sairaus tai kuolema tai synnytyksenjälkeinen masennus tai muu hoitoa vaativa seikka?
käykää joskus suviseuroissa niin teidän mieli muuttuu niistä. Mulla kävi samallai, jotenki ne kaikki oli vaan niin ystävällisiä ja aidosti onnellisen oloisia. Ja niin uskomattoman paljon kauniita naisia ja miehet niiiin hyvännäköisiä !!siel oli aivan pää pyörällä :D
Tosiasia on ettei yksikään suurperheen lestadiolaisäiti koskaan hoita lapsia yksin.
- mies, silloin kun tulee töistä eli siinä 16 -> tai myöhemmin
- mahdollisesti hoitaja
- päivällä isosiskot - ja veljet hoitavat ja yleensä ne, jotka eivät käy vielä koulua tai tulevat aikaisin koulusta. Isoille lapsille vyörytetään äidin hommat eli heistä kasvaa aikuisia kuin heidän pitäisi siinä iässä ollakaan.
Lestadiolaisäiti ei tee tätä rumbaa yksin. Jos tekisi, ei olisi täällä ihanoimassa suurperhettä vaan vaikeroimassa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:15"]
Minä taas kolmen lapsen äitinä ja ei lestadiolaisena ihmettelen sitäkin, että miten me valtaväestön äidit jaksetaan. Oma jaksaminen on välillä tiukoilla, kun sukupolvien välinen ketju on katkennut. Lastemme isovanhemmat asuvat kaukana, tädit ja sedät eivät ole kiinnostuneita lapsistamme, kun kuuluvat VELOIHIN (vapaaehtoisesti lapsettomiin). Meitä on kasvatuksella ohjattu pärjäämään omillamme. Mitä elämää tämä on, että kerran tai kaksi kertaa vuodessa tavataan (meidän aloitteesta nämäkin) ja muuten ollaankin omissa oloissamme? Sitten kun isovanhemmat sairastuvat, saamme varmasti matkustaa jatkuvasti heitä auttamassa, vaikka he ovat eläneet jo monta vuosikymmentä meistä erillistä elämää! Jos eivät sitten järjestä hyvissä ajoin hoitopaikkoja itselleen...
[/quote]
En jaksanut vielä kahlata koko ketjua läpi, mutta olen tämän kommentin kanssa samoilla linjoilla. En ole lestadiolainen enkä ylipäätään uskonnollinen. Kolme lasta on, enemmänkin haluaisin. Tunnen muutamia lestadiolaisperheitä ja suoraan sanottuna melkein kadehdin välillä heitä. Itselläni on kolme lasta, hyvä mies ja lähisuvun turvaverkotkin kunnossa, mutta elämä ahdistaa kroonisesti.
Ahdistus ei johdu liiallisesta työstä lasten suhteen, vaan siitä että ulkopuolisen yhteiskunnan painostus on niin rassaavaa. Painostus siihen, että äidin on rynnättävä töihin mahdollisimman pian äitiyslomalta. Asenne on se, että kotiäitiys on luusereiden touhua. Kokoajan pitäisi olla tuottava ja "hyödyllinen" työelämässä. Suuresta perheestä ei "saa" unelmoida, koska modernin naisen KUULUU unelmoida urasta ja lapsettomuus on fiksujen valinta... Tästä kaikesta asennepaskasta lestadiolaisäidit ovat vapaita, ainakin omissa piireissään ja muiden piirien asenteilla ei liene merkitystä. Heitä arvostetaan myös ÄITEINÄ, "tavallisia" naisia ei . Tästä olen heille kateellinen! Jos pääsisin eroon tästä muiden ihmisten halveksunnasta ja painostuksesta, jota kotona lapsia hoitavana jatkuvasti kohtaan, jaksaisin lapsiarkea tuhannesti paremmin. Luulen, että tällä on jotain tekemistä sen kanssa, että lestadiolaiset suurperheiden äidit jaksavat, mutta pienien perheiden tavalliset äidit uupuvat. Oman yhteisön hyväksyntä ja arvostus on kuitenkin aika tärkeä asia ihmiselämässä, vaikkei sitä halutakaan myöntää.