Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiaäidit, miten ihmeessä te jaksatte?

Vierailija
25.02.2014 |

Kertokaa ihan käytännön esimerkkejä, että mikä auttaa teitä jaksamaan, jos koko ajan syntyy vauva ja sitten vielä monta pientä lisäksi hoidettavana? Aina mietin, että miten jaksaa, itse hyvä kun jaksan omat kaksi hoitaa ja samalla käydä töissä.

Kommentit (309)

Vierailija
241/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän eliniänodote on noin 80v, ja lapsia on kotona vain noin kolmenkymmenen vuoden ajan, tuoden suurimmaksi osaksi iloa, eloa ja sosiaalisuutta. Isommat lapset ovat nuorempien ilona, idolina ja seuralaisena. Alussa kotona on lapsia yksi, kaksi jne. ja lopussa kaksi, sitten yksi jne. Siinä välillä voi alla yhtäaikaa jopa kahdeksankin kotona, kylläkin täysin eri ikäsiä ;-)

Eipä suurperheen äitien tarvitse eläkkeellä ja mummona ollessaan 30 vuotta olla yksin, vaan on vieraita, juhlia, sosiaalista elämään, huolenpitoa monelta suunnalta, rakkaita lapsenlapsia, serkkuja, siskoja, veljiä, tätejä, setiä jne. Tosi haskaa kun on 30-vuotis-, 40-vuostis-, 50-vuotis .... 80-vuotissynttäreitä ja paljon väkeä, muistoja, vieraita, iloa jne. jne.

Vierailija
242/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamaliini, miten jaksat vastailla täällä. Kirjoitat ihanasti. Voin yhtyä ajatuksiisi, olen itsekin kolmikymppinen vl-äiti. 

Mutta miten jaksat käyttää tähän aikaasi, täältä ei saa kun lokaa niskaan. Ongelmana on se, että katsot uskon silmin kaikkea, useimmat kommentoijat katsovat järki kädessä. Silloin ei koskaan voida kohdata.

Joka tapauksessa raikasta tekstiä tälle mädälle palstalle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Millainen vanhempi (on sitten vl tai muu) toimii noin?"

Tarkoitin tietysti: Millainen vanhempi antaa lapsen tietoisesti syntyä lapsen kannalta pahaan elämäntilanteeseen?

Vierailija
244/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lestadiolaiset hoitavat lapsensa hyvin, mutta minäkin ihmettelen tätä yleistä käytäntöä jättää lapset jo hyvin pieninä hoitoon omien matkojen ajaksi.

Toki ymmärrän, että suuren lapsikatraan kanssa lomat tekee hyvää, mutta ei sitä lasten kustannuksella saisi tehdä.

Alle kouluikäisiäkin jätetään viikoksi(!!) hoitoon ja lähdetään miehen kans lomalle, jopa niitä reilun vuoden ikäisiä.. Silloin tuntuu vähän hurjalta kun kuulee tällaista. Se ei todellakaan tee hyvää lapsen kehitykselle

Vierailija
245/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 21:10"]

"Millainen vanhempi (on sitten vl tai muu) toimii noin?"

Tarkoitin tietysti: Millainen vanhempi antaa lapsen tietoisesti syntyä lapsen kannalta pahaan elämäntilanteeseen?

[/quote]

Lapsi voi olla ihan mieletön siunaus siihen tilanteeseen, joka alussa tuntui mahdottomalta selvitä. Nimimerkillä kokemusta on mutta ihan keskivertovanhempi.

Vierailija
246/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhut 195. Ehkä olen tosiaan hiukka tyhmä - kakkaa vaan tulee niskaan. :D Mua on vaan alkanut niin paljon ottaan päähän, kun ihan missä tahansa joudun murtamaan ennakkoluuloja: alistettu, tyhmä, lapsiraukat, harrastaa varmaan seksiä vaan jos mies pakottaa....jne. Oikein näen miten vaikka neuvolantädillä syttyy "lestaadiolaislamppu" otsaan, kun menen sinne.;D ja uudella työpaikalla joudun todistamaan, että kyllä mulla joku älynväläyksiä sahajauhon keskellä liikkuu. Ja se on niin VÄÄRÄ LUULO, kun tiedän ystävistäni kymmenittäin erittäin fiksuja ajattelevia kauniita tunteellisia empaattisia hyviä naisia ihania puolisoja uskomattomia äitejä!!! Ja miten ihanaa on kuulla evankeliumia, kun sydän laulaa KIITOSTA!

Vierailija
247/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

198 oli siis mamaliinix8. Ps. Ja kun tämä usko on niin Raamatun mukainen. 

Vierailija
248/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 21:18"]198 oli siis mamaliinix8. Ps. Ja kun tämä usko on niin Raamatun mukainen. 

[/quote]

No mikset saa sitten laitettua sitä ehkäisykiellon Raamatullista perustetta tähän?

Vierailija
249/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 21:18"]198 oli siis mamaliinix8. Ps. Ja kun tämä usko on niin Raamatun mukainen. 

[/quote]

No mikset saa sitten laitettua sitä ehkäisykiellon Raamatullista perustetta tähän?

Vierailija
250/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you mamaliini. Oot niin oikeessa ja tiedän niin mistä puhut :) Nauti elämästäsi, se on niin ihana lahja!! Iloitkaa ja riemuitkaa sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa :)   195

Vierailija
251/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you mamaliini. Oot niin oikeessa ja tiedän niin mistä puhut :) Nauti elämästäsi, se on niin ihana lahja!! Iloitkaa ja riemuitkaa sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa :)   195

Vierailija
252/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
253/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jaksan niin ,että en turhaan pidä kiirettä. Suunnittelen päiväni ja viikkoni niin ,että niihin mahtuu levähdystaukoja, ulkoilua, lenkkeilyä, kirpparilla kiertelyä jne. Silti välillä tuntuu ,että on tämä elämä kyllä yli työllistettyä. Mutta kaikkeen tottuu ja on hyvä muistaa ,että jos elinpäiviä annetaan niin onhan se vanhana mukava ku on iso porukka jälkeläisiä, jos Jumala suo. Kaikkein suurin asia tälle jaksamiselle on omakohtainen usko se kantaa vaikeidenkin päivien yli.Myös seurat, sisarillat jne.antavat virkistystä ja voimia uskomiseen. Siioninlaulut antavat arkeen voimia niitä laulaessa ja kuunnellessa työt eivät edes tunnu silleen työltä, vaan tunne on kevyt ja iloinen.:) t.Onnellinen

6 lapsen Vl-äiti

Vierailija
254/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen miettinyt ja aina halunnut kysyä: Jos oikein olen ymmärtänyt, vanhoillislestadiolaisille ehkäisy on synti. Ja jos ei elä teidän uskonne mukaan, joutuu kadotukseen eikä ole mitään asiaa taivaaseen. Mutta kyllähän teidän täytyy ymmärtää, että tämä maailma ei kestäisi sitä että kaikki eläisivät kuin te. Ja miten pyörisi tämä yhteiskunta, jos kaikki naimisissa olevat naiset saisivat niin paljon lapsia kuin niitä on tullakseen? Eli me "tavallista" elämää elävät, ehkäisyä käyttävät ja jopa kokonaan ilman lapsia jäävät mahdollistamme teille teidän uskonne mukaisen elämän. Ja siitä hyvästä joudumme teidän uskonne mukaan helvettiin. Uhraudumme teidän puolestanne. Voisi kuvitella että tunnette suurtakin kiitollisuutta meitä kohtaan.

Vierailija
255/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 17:52"]Mielestäni lestadiolaiset hoitavat lapsensa hyvin, mutta minäkin ihmettelen tätä yleistä käytäntöä jättää lapset jo hyvin pieninä hoitoon omien matkojen ajaksi.

Toki ymmärrän, että suuren lapsikatraan kanssa lomat tekee hyvää, mutta ei sitä lasten kustannuksella saisi tehdä.

Alle kouluikäisiäkin jätetään viikoksi(!!) hoitoon ja lähdetään miehen kans lomalle, jopa niitä reilun vuoden ikäisiä.. Silloin tuntuu vähän hurjalta kun kuulee tällaista. Se ei todellakaan tee hyvää lapsen kehitykselle

[/quote] Eikö se ole hyvä ajatella niin ,että vanhemmatkin saa itselleen joskus levähdystaukoja ja jaksavat sitten arkra paremmun. Ja kun tietää ,että vielä kuukauden jaksam niin pääsen lomalle:).

Vierailija
256/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taivasta ole. Se saa vaan teidät tekemään hyviä tekoja niin kauan kun eläätte. Se saa pysymään ihmiset ruoduissaan. Samoin maallinen laki. Jos sitä ei olisi, olisimme villieläimiä. Kaiken tarkoitus on se, että pysymme ihmisinä emmekä taivu eläimen tasolle.

Vierailija
257/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen! En jaksa lukea viestejä, mutta nyt joka iikka lopettaa sen kotkottamisen, oli sitten vanh.lest. tai mikä tahansa muu. Antakaa kaikkien kukkien kukkia ja olkaamme onnellisia elämän lahjasta! Suvaitsevaisuutta nyt vähän kehiin, jokainen saa tehä mitä ite haluaa elämällään, ehkäistä, olla ehkäisemättä, elää rauhassa, ja antaa muiden elää rauhassa. Suomi on vapaa maa!!!!!!!!!!!!!! RAUHA MAAHAN !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
258/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:45"]

Kaikki suurperheiden äidit eivät ole masentuneita ja uupuneita lastensa laiminlyöjiä! On aika vastuutonta ja asiatonta yleistämistä. Lapset saavat kantaa niskassaan kohtuuttomia ennakkoluuloja perhetaustansa vuoksi, kiitos yleistäjien. 

[/quote]

Tästä saikin kuulla, perään huudeltiin, vaikka lapsuus 9-henkisessä perheessä oli onnellista, rakkaudentäyteistä mm. köyhyydestä huolimatta. Äidin tai isän syliin pääsi aina kun halusi. Kun oli turvallista ja rakkautta, oli kaikki mitä lapsi tarvitsi. 

Minä uskon niin, että Jumala on varmasti enemmän tyytyväinen kun jaksan hoitaa Hänen antamia lahjoja (joita 2) kuin että olisin jatkuvasti raskaana, enkä hoitaisi lapsiani niin hyvin... tunnen itseni, menetän herkästi malttini väsyneenä. Siitä kärsii lasten lisäksi mieheni. En halua riskeerata perhettäni ja lasteni lapsuutta, tärkeimpiä vuosia heidän elämästään. Olen ajatellut että parempi meille että "tehdään lisää lapsia" kun minä olen siihen taas valmis (toivottavasti niitä myös annetaan). Saatan olla huono uskovainen muiden silmissä, mutta en siitä välitä. Minulle usko on omakohtaista ja tärkeintä että välit ovat kunnossa yläkertaan. 

Rukoilen niille väsyneille/masentuneille rohkeutta ja voimaa, jotka eivät uskalla tehdä omia valintoja, vaan ajattelevat tekevänsä oikein olla käyttämättä ehkäisyä ja vaarantavat näin oman ja perheensä terveyden. Mutta tunnen monia monia perheitä, joissa jokainen yksilö saa huomionsa, äidit ja isät jaksavat, kodit ovat hyviä.

ps. Aikaisempiin kirjoituksiin viitaten voin sanoa rehellisesti sanoen, en tunne YHTÄKÄÄN vl-kotia jossa olisi väkivaltaa, päihteiden käyttöä, pedofiliaa, olen vain kuullut tarinoita.. ja tunnen aika paljon ihmisiä tästä piiristä.

Vierailija
259/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisellä kirjoittajalla on tietoa, voi mahoton. Kirjoita vielä vähän lisää.

Vierailija
260/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:28"]

Edellisellä kirjoittajalla on tietoa, voi mahoton. Kirjoita vielä vähän lisää.

[/quote]

Vähätteletkö sinä uhrien asemaa? Tiedätkö kuinka vaikea on olla pedofiilin uhri? Kun se on läheinen, rakastettu henkilö, jonka puhetta uskot? Ja kun itse olet todella nuori, sinisilmäinen ja naivi? Ja kaikki teot tehdään uskonnon nimessä? Et voi kyseenalaista tekoa, sillä kyseenalaistaisit samalla uskontosi.

Linkejä:

http://www.nelonen.fi/uutiset/kotimaa/246564-lestadiolaisvaikuttaja-sai-nelja-vuotta-insestista

http://yle.fi/uutiset/vanhoillislestadiolainen_pariskunta_tuomittiin_pedofiliasta/2644513

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/81860-oma-vaari-kaytti-vuosia-hyvaksi-vanhemmat-sallivat

http://www.hs.fi/sunnuntai/a1388813055746

Eikä aina ole kyse tyttäristä, vaan myös pojista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi