Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiaäidit, miten ihmeessä te jaksatte?

Vierailija
25.02.2014 |

Kertokaa ihan käytännön esimerkkejä, että mikä auttaa teitä jaksamaan, jos koko ajan syntyy vauva ja sitten vielä monta pientä lisäksi hoidettavana? Aina mietin, että miten jaksaa, itse hyvä kun jaksan omat kaksi hoitaa ja samalla käydä töissä.

Kommentit (309)

Vierailija
181/309 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 18:27"]

Miten voi olla muka yli 100 lastenlasta, 284? Montako lasta anopillasi ja apellasi on? Ovatko kaikki lapset suurperheellisiä itsekin?

[/quote]

Suomalaisella vl-pariskunnalla nimeltä Hannuksela oli muutama vuosi sitten 105 lapsenlasta ja 16 lapsenlapsenlasta, kun Helsingin Sanomissa heitä haastateltiin.

http://freepathways.wordpress.com/2011/12/14/105-grandchildren/

Heillä itsellään 14 lasta.

Toinen on lempääläinen perhe on jossa on 19 lasta ja osa heistä jo aikuisia, ei mainittu lastenlasten määrää.

24 kännykkää ja oma linja-auto

http://freepathways.wordpress.com/2009/10/31/19lasta/

Vierailija
182/309 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mooseksen kautta annettiin laki ja säädökset. Kukaan ei niitä kyennyt täyttämään, ennen kuin Jeesus sen teki. Hänelle siis kunnia ja kiitos. Ne jotka kuuntelevat näitä uuden ajan Mooseksia uusine sääntöineen ja lakeineen, rakentaen elämäänsä niiden varaan, hankkivat itselleen vain häpeää. Valvokaa uskossa älkää lestaadiolaisuudessa tai jossain muussa vastaavassa. Rakastakaa toisianne. 

VL-mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/309 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Lars Levi sitä mieltä että antaa tulla lapsia niin paljon kun tulee vai kuka on vastuussa että ei ehkäisyä. ?  Ei varmasti kaikki jaksa, sehän on ilman muuta selvää.

Vierailija
184/309 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainenhan kantaa raskaimman osan kun odottaa vauvaa 9 kk ja varmasti tekee enemmän hommia mitä mies. En ymmärrä ollankaan että ei käytetä ehkäisyä vaan pannaan kun viimeistä päivää.

Vierailija
185/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

23. Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. 
24. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen. 
25. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saattaisi itsensä kadotukseen tai turmioon? 
26. Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa. 

Mitä nämä Luukkaan evankeliumin sanat merkitsevät sinulle nro 99? Mamaliinix3

Vierailija
186/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VL-ystäväni vastasi minulle, että taloja varten otetaan maksimilainat. Arjen pyöritys menee kädestä suuhun -meiningillä, mutta lapsilisät ym. tuet auttavat. VL-äidit ovat usein oikeita kirpparihaukkoja ja ostavat lastensa merkkivaatteet käytettyinä.

Ystäväni ei osannut vastata, miksi vl:t saavat permanentata hiuksiaan, muttei värjätä.

Vierailija
187/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset jaksaa olla niin kiinnostuneita meidän asioista? Kateellisia ja sopiikin olla:-)

Vierailija
188/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VL-miehet tekevät todella pitkiä työpäiviä ja rahan tienaamista ja hyvää elintasoa arvostetaan. Se nostaa perheen arvostusta yhteisössä. Merkkivaatteet olla pitää.

Vierailija
189/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kyllä vl lapset on kauniimmin puettu kuin muiden, pitää paikkansa:-)

Vierailija
190/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kyllä vl lapset on kauniimmin puettu kuin muiden, pitää paikkansa:-)

Vierailija
191/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naisetkin on kauniimpia, puhumattakaan miehistä:-)

Vierailija
192/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naisetkin on kauniimpia, puhumattakaan miehistä:-)

Vierailija
193/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viimeistä kommenttia... Salli mun nauraa :D

Vierailija
194/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan monilapsisen perheen äiti jaksaa hyvin. Se on jo kropalle fyysisesti raskasta synnyttää tuhkatiheään. Sitten jatkuvat mielialan laskut ja nousut kun odottaa ja senkin jälkeen. Sitähän ne hokee että lapset on Jumalan lahja. Joku raja siinäkin touhussa.

Vierailija
195/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:42"]

144: et taida olla vl, toivottavasti.

Uskon peruspilari on usko. Usko on uskomista ja luottamista johonkin, mitä ei nähdä. Vl-uskoon liittyy kiinteästi usko kaikkivaltiaaseen HYVÄÄN Jumalaan, joka varjelee, johtaa ja siunaa lapsiaan. Jokaisen ihmisen elämään kuuluu myös risti, omannäköisensä, kullekin 'sopiva', ei koskaan liian raskas kantaa yhtä päivää eteen päin. Tulevasta emme tiedä me, mutta uskomme Jumalan tietävän ja ohjaavan sen parhaaksemme. Jos tätä kyseenalaistaa, kyseenalaiseksi asettuu pian uskon perimmäiset kysymykset, mikä rapauttaa väistämättä koko uskoa. Mamaliinix8 haluaa pitää sydämensä puhtaana ja luottaa Jumalaan kuten lapsi vanhempaansa. Hän kokee tämän iloineen ja haasteineen itselleen terveellisimmäksi ja parhaaksi vaihtoehdoksi. 

[/quote]

Miksi toivot että en olisi vl?

Niin, kuten sanoit, mitään muuta ei tarvita kuin usko. Ei siihen tarvita ehkäisemättömyyttä, ei meikkauskieltoa tai muutakaan uskon kannalta täysin turhia sääntöjä. Jos ehkäisykielto olisi taivaspaikan tae, se olisi mm. yksi kymmenestä käskystä. Minä uskon, että Jumala varjelee minua ja on hyvä minulle. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisin elää elämääni täysin piittaamatta siitä, kuka huolehtii lapsistani, tuo ruuan pöytään, pitää huolen omasta jaksamisestani... Jumala on todellakin siunannut elämäämme, vaikka sinä muuta väitätkin. Ja miksi kyseenalaistaisin uskoni, koska käytämme ehkäisyä?

En ole missään vaiheessa sanonut, että kyseinen mamaliinix8 olisi jotenkin elänyt väärin. Väärin hän tekee tuomitessaan meidät, jotka ajattelemme asioista toisin, mutta se on asia erikseen. Toki on hyvä, että ihminen on onnellinen valinnoistaan. 

Vierailija
196/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vain sitä, että miksi kaikkien pitää haluta se suurperhe? Eikö muka voi olla vl jos on vain yksi lapsi, eikä halua enempää? Miksi tai miksi ei?

Ja mietin tuota että "ihmiselämä on pyhä, joten en ehkäise". Ovatko siis ehkäisyn käyttäjät sellaisia, jotka eivät kunnioita elämää? Miten kunnioitus näkyy siinä, että äiti tappaa vauvansa, koska on masentunut? Viittaan siis siihen Yhdysvalloissa sattuneeseen tragediaan.

Minulle ehkäisy ei ole synti, mutta haluaisin kuulla, mikä siitä mielestänne tekee syntiä? Jumala on elämän ja kuoleman Herra --> älä hoida syöpää äläkä muita sairauksia vai kuinka? Miten sairauksien hoito eroaa ehkäisystä? Pitääkö mennä siihen pisteeseen, että sairastuu ja lääkäri antaa synninpäästön eli hyvän syyn käyttää ehkäisyä?

Lapset ovat syyttömiä vanhempiensa tekoihin, mutta iso lapsilauma jos sellaista ei ole halunnut, voi tietenkin tehdä sairaaksi. Mitä ajattelette siitä? Miksi pitäisi tehdä jotain sellaista, jonka tietää jo etukäteen olevan sairastuttavaa?

Vierailija
197/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:42"]

144: et taida olla vl, toivottavasti.

Uskon peruspilari on usko. Usko on uskomista ja luottamista johonkin, mitä ei nähdä. Vl-uskoon liittyy kiinteästi usko kaikkivaltiaaseen HYVÄÄN Jumalaan, joka varjelee, johtaa ja siunaa lapsiaan. Jokaisen ihmisen elämään kuuluu myös risti, omannäköisensä, kullekin 'sopiva', ei koskaan liian raskas kantaa yhtä päivää eteen päin. Tulevasta emme tiedä me, mutta uskomme Jumalan tietävän ja ohjaavan sen parhaaksemme. Jos tätä kyseenalaistaa, kyseenalaiseksi asettuu pian uskon perimmäiset kysymykset, mikä rapauttaa väistämättä koko uskoa. Mamaliinix8 haluaa pitää sydämensä puhtaana ja luottaa Jumalaan kuten lapsi vanhempaansa. Hän kokee tämän iloineen ja haasteineen itselleen terveellisimmäksi ja parhaaksi vaihtoehdoksi. 

[/quote]

Miksi toivot että en olisi vl?

Niin, kuten sanoit, mitään muuta ei tarvita kuin usko. Ei siihen tarvita ehkäisemättömyyttä, ei meikkauskieltoa tai muutakaan uskon kannalta täysin turhia sääntöjä. Jos ehkäisykielto olisi taivaspaikan tae, se olisi mm. yksi kymmenestä käskystä. Minä uskon, että Jumala varjelee minua ja on hyvä minulle. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisin elää elämääni täysin piittaamatta siitä, kuka huolehtii lapsistani, tuo ruuan pöytään, pitää huolen omasta jaksamisestani... Jumala on todellakin siunannut elämäämme, vaikka sinä muuta väitätkin. Ja miksi kyseenalaistaisin uskoni, koska käytämme ehkäisyä?

En ole missään vaiheessa sanonut, että kyseinen mamaliinix8 olisi jotenkin elänyt väärin. Väärin hän tekee tuomitessaan meidät, jotka ajattelemme asioista toisin, mutta se on asia erikseen. Toki on hyvä, että ihminen on onnellinen valinnoistaan. 

[/quote]

En tunnistanut sinua tekstisäsi vl:ksi. Mamaliinix8:n kanssa sen sijaan tunnen vahvaa uskonyhteyttä ja on selkeä nähdä, että jaan hänen kanssaan saman uskon. Avaisitko sinä hieman tarkemmin sitä, mihin sinä uskot ja mihin perustat sen. 

Vierailija
198/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelepa uudestaankin tänne mamaliinix8, ihanasti kirjoitat!

137: mielestäni yleistät oman mielesi mukaan ja aliarvioitkin vl-vanhempia. Olet ikään kuin itse järkeillyt asiat niin kuin haluat ja tiedostamatta tai tiedostaen pistät isot perheet samaan kategoriaan hakien selvästi hyväksyntää omille tulkinnoillesi. Kaikessa rauhassa toimi niin kuin parhaaksi näet, mutta "ota silmälasit pois" ja koita rohkaistua näkemään perheet yksilöllisinä.

Se, että jonkun perheen äiti tiuskii lapsillensa tai ei mielestäsi täytä tehtävän saappaita, on kuitenkin vain yksi tarina tai oma ehkä värittynyt tulkintasi.

Itsekin vl-äitinä koen, että itsekkyys helpon, mukavan elämän ja itsensä toteuttamisen halu meinaavat välillä mennä hyvän omantunnon edelle. Kuitenkin rukoilen, että en alkaisi vääntämään Raamatun sanomaa omien halujeni mukaiseksi ja että en sillä tavalla sokeutuisi. Toivon, että muistaisin silti, ettei Raamatun opit muutu oman haluni mukaan, vaan ne on ja pysyy omista valinnoistani huolimatta. Valintojeni mukaisesti se olen minä, joka joko pääsen perille tai menetän uskoni ja hyvän omatuntoni jääden välille. Myös valinnat johtavat aina toiseen, joko lähemmäs tai kauemmas Jumalasta.  

Vierailija
199/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:45"]

Kaikki suurperheiden äidit eivät ole masentuneita ja uupuneita lastensa laiminlyöjiä! On aika vastuutonta ja asiatonta yleistämistä. Lapset saavat kantaa niskassaan kohtuuttomia ennakkoluuloja perhetaustansa vuoksi, kiitos yleistäjien. 

[/quote]

Eivät tietenkään ole! Yksi uupuu jo yhdestä lapsesta, toinen voi hoitaa uupumatta kymmenenkin.

Kyse oli kuitenkin siitä, että on lasta/lapsia kohtaan väärin, jos jo uupunut vanhempi tekee lisää lapsia, koska ilmeisesti onneton lapsuus ja/tai lapsuus, joka loppuu aivan liian lyhyeen ("voihan 6-vuotias jo ihan hyvin hoitaa pienempiä sisaruksia" tms.) on pienempi paha kuin ehkäisyn käyttäminen.

Vierailija
200/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:01"]

Ihmettelen vain sitä, että miksi kaikkien pitää haluta se suurperhe? Eikö muka voi olla vl jos on vain yksi lapsi, eikä halua enempää? Miksi tai miksi ei?

Ja mietin tuota että "ihmiselämä on pyhä, joten en ehkäise". Ovatko siis ehkäisyn käyttäjät sellaisia, jotka eivät kunnioita elämää? Miten kunnioitus näkyy siinä, että äiti tappaa vauvansa, koska on masentunut? Viittaan siis siihen Yhdysvalloissa sattuneeseen tragediaan.

Minulle ehkäisy ei ole synti, mutta haluaisin kuulla, mikä siitä mielestänne tekee syntiä? Jumala on elämän ja kuoleman Herra --> älä hoida syöpää äläkä muita sairauksia vai kuinka? Miten sairauksien hoito eroaa ehkäisystä? Pitääkö mennä siihen pisteeseen, että sairastuu ja lääkäri antaa synninpäästön eli hyvän syyn käyttää ehkäisyä?

Lapset ovat syyttömiä vanhempiensa tekoihin, mutta iso lapsilauma jos sellaista ei ole halunnut, voi tietenkin tehdä sairaaksi. Mitä ajattelette siitä? Miksi pitäisi tehdä jotain sellaista, jonka tietää jo etukäteen olevan sairastuttavaa?

[/quote]

Voi jättää menemättä naimisiin karkeasti ilmaistuna. Kauniimmin sanottuna uskon, ettei Jumala anna puolisoa tai lapsia ihmisille, jotka haluavat elää Jumalan tahdon mukaan mutta eivät kestä lapsiperhe-elämää. Tai sitten se vaikeus lapsien kanssa on se oman elämän risti, joka pitää vaan kantaa ja hoitaa parhaansa mukaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi