Lestadiolaiaäidit, miten ihmeessä te jaksatte?
Kertokaa ihan käytännön esimerkkejä, että mikä auttaa teitä jaksamaan, jos koko ajan syntyy vauva ja sitten vielä monta pientä lisäksi hoidettavana? Aina mietin, että miten jaksaa, itse hyvä kun jaksan omat kaksi hoitaa ja samalla käydä töissä.
Kommentit (309)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 19:04"]Nainenhan kantaa raskaimman osan kun odottaa vauvaa 9 kk ja varmasti tekee enemmän hommia mitä mies. En ymmärrä ollankaan että ei käytetä ehkäisyä vaan pannaan kun viimeistä päivää.
[/quote]
Jos se oliskin mies jolle tulisi kaikki tää, joka toinen vuosi raskaana maha paisuneena, samalla kun edellinen tai kaksikin heistä on vielä pieni vaippaikäinen, pahoinvoinnit, väsymiset, yövalvomiset, imettämiset, vaippa- ja vaaterumba.
Kuinka moni puhuaj tai rauhanyhdistyksen johtokunna mies suostuisi siihen?
Asumme alueella, jossa on melko paljon lestadiolaisia. Kenenkään muiden kuin lestadiolaisten pieniä lapsia en ole nähnyt jatkuvasti keskenään ulkona, puistoissa, teillä pyöräilemässä. Ihan oman onnensa nojassa, pienimmät apupyörineen ylittämässä tietä neljän muun lähes yhtä pienen kanssa.
Pari kertaa olen joutunut puuttua asiaan. Esimerkiksi kun eskarilainen oli lastenhoitajana omille neljälle sisarukselleen. Yhtä kantoi, toista lykki rattaissa, ja kaksi oli pikkupyörillä liikkeellä. Ylittivät tällä porukalla tien, jossa kulkee paljon rekkoja, kuorma-autoja jne. Tämä tyttö hoisi puistossa näitä pieniä, pienin noin puolivuotias. Toinen samanlainen tapaus, sillä erotuksella että lapsilla oli ihan liian vähän vaatteita päällään. Pakkasella ei lakkeja eikä hanskoja.
Minulla on viisi lasta itsellänikin, joten tiedän useamman lapsen arjesta. Muttei omista lapsistani kyllä saa kuin vanhimmat olla ulkona keskenään. Siis eka- ja tokaluokkalainen. Eikä kyllä tulisi heti mieleen pukata kolmea pienempääkin heidän hoidettavakseen.
Jaksavaisilta kyllä tuntuvat monet lestadiolaisäidit. Liikkuvat ja ulkoilevat paljon lastensa kanssa. Isiä harvoin näkee heidän kanssaan edes iltaisin.
Millä te lestadiolaiset perustelette sen että pienet lapset hoitavat useampaa pienempää? Ja siis poissa kotoa, teillä, puistoissa jne. Kaikki eivät sitten voi sanoa "ettei meillä koskaan", kun selvästi tätä tyyliä näkee paljon. Ettekö pelkää että jotain sattuu, ja onko teidän mielestänne oikein että pieni lapsi tekee työtä, johon moni äitikin väsyy - siis hoitaa useampaa pikkulasta?
Minäkin juuri jututin lestaäidiä kirpparilla, oli siellä miehensä ja vauvansa kanssa. Puhelin soi jatkuvasti, ja äiti aina lohdutteli että kohta tullaan. Siinä muutama sana vaihdettiin, ja tämä äiti totesi että onneksi lapset pärjäävät hyvin jo hetken yksinäänkin. Heillä siis tämän vauvan lisäksi 4 muuta lasta, joista 3 alle kouluikäistä. Jäin miettimään mitenhän hyvin pärjäävät, ja pitäisikö ilmoittaa asiasta... Heitteillejätöltä vaikutti... :(
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 14:52"]Olen pahoillani, jos se sinussa herättää tällaisia tunteita. Minulla on kokemusta marginaalissa elämisestä, siitä kun oma maailmankatsomus haastetaan usein ja aika rumastikin. Ehkä siksi liian kärjekkäät sanat, ei olisi pitänyt kommentoida noin. Uskovaiset elävät inhimillistä elämää, kaikkine murheineen ja iloineen. Jokainen voi valita, miten elää. Tässäkin ketjussa on kertomuksia siitä, että on valinnut eri tavalla kuin yhteisössä yleensä. Se on minulle ok. Kritisoin sitä, että valinta perustellaan muiden tekemillä, huonommilla valinnoilla. ja ei kuitenkaan välttämättä nähdä kokonaisuutta. Särötöntä ja helppoa ihmiselämää ei ole. Minulle on ollut parempi, että säröjä minussa pitää kiinni Jumala armollisella kädellään ja johtaa vaikeuksienkin läpi lapsenaan. Mamaliinix8
[/quote]
Moni tekee valintansa muiden valintojen mukana. Kun meillä on tapana ottaa kaikki lapset vastaan jne. Vaatii todellista rohkeutta ottaa siinä tilanteessa itse vastuu omasta elämästään eikä sysätä valintojen tekemistä muille. Todellakin olen miettinyt, mitähän meistä ajatellaan kun lapsia on niin vähän, mutta tullut siihen tulokseen että eipä sillä ole väliä. Omat valintani perustuvat oman sydämeni kuunteluun ja Raamattuun, ei vaikkapa sinun valintoihisi, kuten väität.
Rakastava Jumala ei antaisi "lahjojaan" äidin hengen ja jaksamisen kustannuksella.
Miten ihmeessä nämä perheet tulevat toimeen? Normaalissa perheessä on molempien vanhempien käytävä töissä, jotta saa asuntolainet ja perheen kulut maksettua (varsinkin pk-seudulla). Millä nämä yli 10-henkiset perheet elävät? Lapsilisilläkö?
Minäkin asuin vuosikausia lestadiolaisalueella, ja minuakin ihmetytti se, kuinka pieninä lapset saivat ulkoilla ilman valvontaa, tai sitten heillä oli lapsenvahtina joku isompi sisarus, joka minun silmissäni hänkään oli häthätää sen ikäinen, että saisi liikkua yksin ulkona. Ei sen saisi mennä niin, että isommilla lapsilla jää oma lapsuus elämättä, kun aina on käsipuolessa taapero vahdittavana. Mutta, eihän näistä asioista saa puhua, koska se otetaan henkilökohtaisena hyökkäyksenä koko uskoa ja yhdistystä vastaan. Vaikka sillä, että kuusivuotiaan homma ei ole hoitaa yksivuotiasta, ei ole mitään tekemistä kummankaan kanssa, vaan ihan sen kuusivuotiaan kasvurauhan ja yksivuotiaan turvallisuuden puolesta siinä huolehditaan.
Vetelemme lestadiolaisliikkeen kautta välistä vähän sieltä sun täältä hölmöiltä ihmisiltä ja virastoilta, ketkä haluavat meitä tukea. Itsekin käytämme uusinta tekniikkaa ja ajelemme uudella autolla vaikka kumpikaan ei ole töissä käynyt vuosikausiin vaan mieheni keskittyy saarnaamiseen nostaen hirvittäviä palkkioita. Kyseisen liikkeen vanhanajan hippisäännöt eivät perhettämme kosketa kuin julkisen näennäisesti. Itse olen myös satunnaisesti ottanut naapurin Kallea heinäladossa, saaden niinsanotusti kunnon seivästystä!
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:01"]
Osaako joku perustella lapsettomuushoitojen eettisyyttä vs. ehkäisy? Lapsettomuushoidot ovat lestadiolaisuudessa sallittuja, mutta ehkäisy ei. Tätä perustellaan sillä, että elämää täytyy suojella (eli edistää) ei estää. Kuitenkin lapsettomuushoidoissa syntyy alkioita, joita jätetään käyttämättä. Tässä ollaan paljon pidemmällä kuin silloin, kun ehkäistään pelkästään sukusolujen yhdistyminen ehkäisyvälineiden tai keskeytetyn yhdynnän avulla. Alkio on ihmisen alku, sukusolut eivät suoranaisesti vielä.
t. vl, joka ei ole toistaiseksi tarvinnut kumpaakaan
[/quote]
Kuvasit aivan kohdalleen tuon eettisen kysymyksen.
Lisäksi, vanhoillislestadiolaisilla on opetuksessaan ristiriitainen perustelu. Ehkäisyn synnillistäminen perustellaan niin että "ihmisellä ei ole lupa puuttua Jumalan luomistyöhön" ja tätä perustellaan lisäksi uskontunnustuksen alkupuolen lauseilla. Tämä on liikkeen virallinen ehkäisykiellon perustelu.
Toisaalta lapsettomuushoidot sallitaan. Jos uskotaan että Jumala on päättänyt jokaisen naisen kohdalla mitne monte Jumalan luomaa ihmislasta neisen tulee maailmaan saattaa, niin samalla logiikalla on uskottava että Jumala on myös luonut lapsettomuuden joillekin ihmisille.
Kuinka silloin olisi luvallista "puuttua Jumalan luomistyöhön" heidän kohdallaan? En näe tässä logiikkaa miten lapsettomuushoidot voivat olla hyväksyttyjä mutta ehkäisy syntiä.
Kumpikaan asia ei ole Raamatussa hengellistettyjä asioita.