Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiaäidit, miten ihmeessä te jaksatte?

Vierailija
25.02.2014 |

Kertokaa ihan käytännön esimerkkejä, että mikä auttaa teitä jaksamaan, jos koko ajan syntyy vauva ja sitten vielä monta pientä lisäksi hoidettavana? Aina mietin, että miten jaksaa, itse hyvä kun jaksan omat kaksi hoitaa ja samalla käydä töissä.

Kommentit (309)

Vierailija
1/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin minäkin. Tosin en sano että vl-äidit vaan suurperheiden äidit.

t. Vl-äiti, jolla ei ole tavoitteena suurperhe

Vierailija
2/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä juuri tapasin työkaverin kautta noin 40-vuotiaan äidin, jolla oli 10 lasta, pieni vauva ja uusi tulossa. Oikein alkoi ahdistaa. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä luulen, että suurin tekijä on asenne. Kun on jo asennoitunut, että lapsia voi syntyä usein. Sitten täytyy muistaa, että yleensä syntyy vain yksi kerrallaan. Kaikki eivät samaan aikaan ole kolmivuotiaita. Mikä sekin tietty haasteensa tuo. Tukiverkko on yksi asia. Ja sanokaa, mitä sanotte, mutta usko antaa voimaa. Loppujen lopuksi ihminen jaksaa ja kestää aika paljon. Kun osaa suhteuttaa hieman laajemmin, huomaa sen kyllä. Mutta liikaa ei saa suhteuttaa ja itsestä täytyy muistaa pitää huolta.Nimenomaan tässä ovat ne tukiverkotkin tarpeen.

Vierailija
4/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sinä et jaksa kahden kanssa?

mulla ei kahden kanssa mitään jaksamisongelmaa, pitkään ollaan toivottu ja yritetty kolmatta, muttei tärppää.

Vierailija
5/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatteko te jotakin apua ja tukea yhteisön muista äideistä, esim. lapsivuodeaikana? Minäkin olen tätä pohtinut, että miten sitä jaksaa ihan fysiikankin vuoksi, jos on vasta synnyttänyt ja kotona odottaa useampi lapsi ja sen mukaiset pyykki-, siivous- ja kokkaushommat?

Vierailija
6/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun kaverit kyllä aina niin jaksakaan. Ihan rehellisesti. On heissä paljon sellaisia voimakkaan väsymyksen merkkejä, kuten ilottomuutta, arvottomuuden tunnetta, ärtyisyyttä, kovakouraisuutta lasten suhteen ja sellaista mekaanista lastenhoitoa, että on oikeastaan ihan sama ketä äiti siinä hoitaa. Lapsilla saa olla jo melko lailla asiaa että se huomataan, ja mitään oman mielen osoituksia ei sallita. 

Minun mielestäni he hoitavat lapsensa siis tosi hyvin verrattuna siihen kuinka paljon lapsissa on hommaa, mutta on he väsyneitä.

Vierailija
7/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuusitoista lasta, nuorin 3 kk, meillä on kotiapulainen, siivooja käy kerran viikossa, isommat siivoavat omat huoneensa. Talossamme on 380 hyvinsuunniteltua neliötä. Tilaan paljon ruokaa "emäntäkoulun" keittiöltä, tulee kotiin pakasteeseen valmiina. Käymme miehen kanssa kahdestaan viikon lomalla kolme kertaa vuodessa. Ostamme lastenhoitoapua sukulaistytöiltä paljon. Olen hyvin koulutettu ja työskentelen mieheni firmassa. Pidän aina 8 kk vapaan vauvan jälkeen. Eli lyhyeksi jää työnteko mutta virkistää. Nyt taitaa olla viimeinen vauva meille.

Vierailija
8/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuusitoista lasta, nuorin 3 kk, meillä on kotiapulainen, siivooja käy kerran viikossa, isommat siivoavat omat huoneensa. Talossamme on 380 hyvinsuunniteltua neliötä. Tilaan paljon ruokaa "emäntäkoulun" keittiöltä, tulee kotiin pakasteeseen valmiina. Käymme miehen kanssa kahdestaan viikon lomalla kolme kertaa vuodessa. Ostamme lastenhoitoapua sukulaistytöiltä paljon. Olen hyvin koulutettu ja työskentelen mieheni firmassa. Pidän aina 8 kk vapaan vauvan jälkeen. Eli lyhyeksi jää työnteko mutta virkistää. Nyt taitaa olla viimeinen vauva meille.

Vierailija
9/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteisön muut äidit saattavat esim. leipoa ja tuoda leivonnaisia tuoreelle äidille, mutta käsitykseni mukaan ei kovin tavallista toimintaa.

isät ovat usein erittäin osallistuvia, mikä on iso apu. jotkut palkkaavat lastenhoitajan kotiin (yksityisen hoidon tuella).

harva saa isovanhemmilta minkäänlaista apua.

Vierailija
11/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kroppa voi kestää 16 raskautta?

Vierailija
14/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse jaksaa kuin aamusta iltaan.

Joku päivä menee paremmin ja joku päivä huonommin. Yleensä ihan hyvin.

Itse lasken suorittamisen tasoa jos voimat ovat vähissä ja keskityn vaan lapsiin. Eivät lapset aikuisena muista kiilsikö tiskipöytä. Sen ne muistaa oliko äiti väsynyt ja hermona. Onneksi omistan sellaisen miehen joka on apuna sekä henkisesti, että fyysisesti. Pikkulapsivaihe kestää aikansa ja lapset kasvaa. Päivä kerrallaan. Joidenkin mielestä hullua, mut sama se....

Vierailija
15/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut ovatko miehet osallistuvia perheen arjessa? Kaikki tuntemani lestadiolaismiehet ovat yhteiskunnallisesti hyvin aktiivisia, mihin liikekin käsittääkseni heitä velvoittaa. Illat istutaan kunnanvaltuuston kokouksissa tai muissa luottamustoimissa, ja jossain vaiheessa pitää käydä töissäkin hankkimassa perheelle leipää. Hankalan kuuloinen yhtälö näin ulkopuolisen silmin.

Vierailija
16/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... Ehkä tärkeimmät selitykset mulla:

1. Usko antaa voimaa. Ajattelen, että Jumala ohjaa elämääni ja tietää siitä kaiken. Uskon, että tämä on hyvä elämä minulle. Minulla on rauha, tämän uskon varassa voin elää ja kuolla.

2. Rakastan miestäni. Hän on osa minua, kallio johon olen voinut luottaa kaikissa vaiheissa. Jos olen ollut väsynyt, hän on tehnyt kaiken mukisematta.

3. Lapset on mulle tärkein asia. Voimat satsaan siis oikeaan kohteeseen. :) Mikään muu ei tunnu yhtä tärkeältä.

4. Tässä vaiheessa "loppu alkaa jo häämöttää". :) suurin osa lapsista on jo tässä, joku iltatähtönen ehkä vielä jos Luoja suo. Henkisesti helpompaa kuin kaksikymppisenä avioliiton alussa. Kaikki on mennyt hyvin. Meillä on kunnon lapsia joita koulussa kehutaan. Perhe-elämä on äänekästä, mutta kuitenkin seesteistä ja onnellista.

5. Osaan kotityörutiinit. Esim. pesen pyykkiä kahtena päivänä viikossa isolla koneella, kerran viikossa kauppaan suunnitellun ruokalistan kanssa, laitan uuden ruoan kerran päivässä eli päivälliseksi ja samaa syödään seuraavana päivänä lounaaksi....jne.

6. Minulla on hirveän hyvät ystävät, joilta saan henkistä tukea.

mamaliinix8

Vierailija
17/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rahat riittää 18 henkisen perheen elättämiseen, kun äitikin on koko ajan mammalomalla??

Vierailija
18/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pelota harrastaa heti synnytyksen jälkeen seksiä, kun on vaara tulla uudestaan raskaaksi? Minä ainakin pihtaisin ihan hulluna.

Vierailija
19/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pelota harrastaa heti synnytyksen jälkeen seksiä, kun on vaara tulla uudestaan raskaaksi? Minä ainakin pihtaisin ihan hulluna.

Vierailija
20/309 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä