Voihan sitä uskoa Jumalaan, muttei rakasta häntä tai pidä hänen systeemiään hyvänä
Ateismi on jotain muuta. Siinähän kielletään Jumala.
Minä en kiellä, mutten saa kylmää sydäntäni lämpenemään häntä kohtaan. Monesta asiasta kapinoin ja moneen tärkeään kysymykseen en ole saanut vastausta, enkä monia asioita Raamatusta voi hyväksyä. Minkä sille voi? En ainakaan valheessa halua elää.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
"Darwininsmi on oikeasti satua."
Voit mennä väittämään tuota mihin hyvänsä luonnontieteelliseen tiedekuntaan ja saat välittömästi siipeesi. Suomeksi sanottuna sinut nauretaan ulos tieteen saleista.
Ei kyllä naureta. Ota sinäkin selvää asioista ja tutkimuksista laajemmalti. Älä unohda myös toisten viisautta ja älyä.
Jos olisitte lukeneet Ihmeiden oppikurssinne, tietäisitte että ihminen ei ole koskaan hetkeksikään erkaantunut jumalasta eikä mitään perisyntiä olekaan, vaan sinäkin elät jatkuvasti jumalan syleilyssä. Maanpäällinen kärsimys on ihmisen luomus eikä jumala välttämättä edes tiedä siitä kaikesta, sillä suuri osa on ihmisen mielen luoma heijaste, akasha.
Kun rakastat itseäsi ja muita, huomaat olevasi siellä missä pitääkin, jumalassa. Siis nimenomaan osa sitä jumalaa.
Suosittelen katsomaan yazka loven ja astro Sepon yhteisvideon yazkan kanavalta. Siinä on tulkintaa luomiskertomuksesta ja resenoi ainakin kohdallani erittäin vahvasti. Mielenkiintoinen näkemys ja näin se voisi hyvinkin olla!
"Ei kyllä naureta."
No, käy kokeilemassa. Sittenhän sekin tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta oli uskovana tosi huojentavaa tunnustaa itselleni tämä, että koko Jumala jättää mut ihan kylmäksi. En pystynyt hyväksymään, saati rakastamaan etäiseksi jäänyttä, pidättyväiseltä ja myös kylmältä tuntuvaa "isähahmoa". Raamattu tuntui hyökkäävältä ja nitistävältä. Mitään lohtua en siitä saanut. Jeesuksen ristinkuolema ei tuntunut minun vuokseni tehdyltä (ja koko asia jäi muutenkin oudoksi mysteeriksi, kun Jumala olisi voinut toimia vaikka millä muullakin tavalla)... joten vaikka ihan uskon, en koe tämän asian koskettavan minua millään tavalla. ap
Ei se oikein voinut toimia millään muulla tavalla.
Kyse on siitä, että Jumala on Hyvä ja oikeudenmukainen, ei Hän voi rikkoa lakia, vaikka siihen kyllä pystyisi ja monet asiat voisi tehdä sormia napsauttamalla. Silloin Hän olisi manipuloiva ja kontrolloiva, eikä kunnioittaisi ihmisen vapaata tahtoa. Hän ei tee näin, juurikin koska on Hyvä, ihminen saa itse valita. Tietysti olisi voinut luoda tahdottomia marionetteja tahtonsa mukaan pomppimaan, mutta halusi luoda ihmisen, joka saa valita itse. Hän loppuun asti kunnioittaa ihmisen vapaata tahtoa.
Jatkuu..
Ei voi olla vapaata tahtoa, jos on olemassa kaiken luonnut, kaikkitietävä ja kaikkivoipa luoja, joka on jo ennen luomisen alkua tiennyt, miten luotuna tulevat toimimaan.
Ja vaikka jotenkin olisi, olisi Herran vapaan tahdon kunnioittaminen sama, kuin ryöstäjä antaisi vaihtoehdon "Rahat tai henki". Omasta vapaasta tahdostasi antaisit siis rahasi tai valitsisit kuolla. Kukaan ei pakottanut
Ennalta tietää ja ennalta määrätä on kaksi eri asiaa.
Jumala ennalta tietää, muttei ennalta määrää. Tietää kyllä mitä,ihminen tulee tekemään ja valitsemaan, mutta ei manipuloi ja ohjaile.
Kolkuttaa kyllä, pyytää päästä sisään jokaisen sydämeen, muttei ohjaile.
Unohdat, että Hän on myös kaiken luonnut. Hän on asetellut jokaikinen atomin juuri niin kuin haluaa, tietäen, että kun laitan tämän tänne, niin tuo menee tuonne. Eli hän on ennaltamäärännyt, kuin käsikirjoittaja, mikä on kenenkin kohtalo.
Kyllä on määrännyt luonnon lait. Se on totta.
Ei ole ennaltamäärrännyt ihmisen tahtoa. Voisi sen tehdä, kyllä ja puuhailla kulisseissa manipuloidun, mutta ei tee niin. -Puuhaa kulisseissa kyllä, mutta ei manipuloimassa. Jonain päivänä kaikki näkee, eikä ole mitään kulissia. Hänet nähdessäsi tajuat, että Hän on hyvä, ei manipuloi lainkaan, Hän on hyvä!
Katsos, jos Herra on tietoisesti luonnut maailman, jossa on osana minä, se tarkoittaa, että Herra on tietoisesti luonnut maailman, jossa isäni ja äitini ovat kohdanneet ja pitäneet toisistaan sen verran, että on syntynyt minä. Tämä taas vaatii, että Herra on tietoisesti luonut maailman, jossa isäni ja äitini ovat syntyneet, eli isovanhempieni on pitänyt kohdata ja pitää toisiaan, samoin heidän vanhempiensa ja heidän ja niin pois päin aina ensimmäiseen jakautuneeseen soluun tai Aatamin ja Eevaan asti. Olemassaoloni todistaa, ettei voi olla vapaata tahtoa, jos olemassaoloni on osa Herran suunnitelmaa.
Jos isäsi olisi rakastunut naapurin Mirkkuun äitisi sijaan, sinua ei olisi. Isäsi olisi voinut valita vapaasti myös sen naapurin Markun. Hän valitsi äitisi ja sinä synnyit. Jumala toki näki tämän ja toivottaa sinut tervetulleeksi! Isäsi olisinkuitenkin voinut valita myös toisin.
Jos vaatisi olisi valinnut takakylän Emman, eikä mummoksi, isääsi ei olisi, eikä sinua. Olisi vapaasti voinut valita näinkin. Ei juamla ollut vaariksi estelemässä, ihan saa ottaa vaimokseen kenet haluaa.
Eli Jumalalla ei ole missään kohtaa ollut minkäänlaista suunnitelmaa siitä, mitä tekee, kun rupesi kaikkeutta luomaan? Sinä ja minä olemme täysin sattumalta syntyneet, eikä millään ole tarkoitusta?
Tosin miten voi luoda kaiken, tietäen kaiken, ilman että luodessaan luo niin, että kaikki mitä tietää tulevan olisi luojan päättämää?Tietysti on suunnitelma, mutta on eri asia ennalta määrätä!
Maapallolla tietyt säännöt ja lait, on luonnonlait, vuorokausirytmit, vuorovedet jne. Kyllä, sammakko syö tätä ja lintu puolestaan tätä, ihminen tykkää syödä tätä ja tuota.
Silti tämä mahdollistaa valinnanvapauden. Ihminen voi valita olla kasvissyöjä, vegaani, lihansyöjä jne. Saa valita mitä pupeltaa ruoakseen vai lopettako syömisen kokonaan.
Jos Jumala ennalta määräisi, Hän olisi aikaa sitten jo pakottanut kaikki ihmiset omikseen väkivalloin. Ei ole niin tehnyt, vaikka ammoisina aikoina jotkut Hänen nimissään näin ovatkin toimineet.
Edelleen, ei voi samaan aikaan voinut ennen kaiken alkua tietää mitä luo, ilman että tietoisesti luo niin. Se on ennalta määräämistä, halusit sinä tai et. Tai itseasiassa haluaa Herra sinun haluavan tai ei, koska tässäkään keskustelussa sinulla ja minulla ei ole vapaata tahtoa.
Saat ajatella noin, itse ajattelen eritavalla.
Jumala ennalta tietää, ei ennalta määrää.
Maailma näyttäisi silloin hyvin erilaiselta tällä hetkellä, jos Jumala annalta määräisi. Maailmassa on sairautta, pahuutta, sotaa,, kärsimystä, koska Jumalaantoi valinnan vapauden ihmiselle, ja ihminen luopui maailman herruudesta, joksi hönet oli tarkoitettu ja ihminen luovutti herruuden saatan#lle.
Vain Jeesus voi kumota tämän. Aikanaan saata#a otetaan kiinni, eikä enää pääse rellestämisen, eikä siihen ole kauaa. Nyt Jeesus on niiden Herra ketkä Hänet vapaasti valitsevat, ei pakota, saa käyttää vapaata tahtoa.
Usko ja tieto ovat kaksi täysin eri asiaa. Silti niitä sekoitetaan surutta toisiinsa tässäkin ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes päivittäin käydään teologian suhteen väittelyä. Olen kertonut hänelle oman mielipiteeni asioista enkä häntä mitenkään sankarillisena tai hyvänä pidä. Mutta minä sain uskon lahjan aikoinaan siksi, että olen minä. Jos Jumala olisi halunnut jonkun jeesustelijan niin se olisi ottanut sellaisen ja onhan hänellä niitä ulkokultaisia perseennuolija palleroita riittämiin. Mutta minä puhun isälle ja olen tarkka. Olen tarkka moraalista, motiiveista ja näen itsekkyyttä ja pahuutta kaikessa ja osoitan sen hänelle. Ja hän vastaa minulle aina aikanaan.
Näet sitä, koska meissä kaikissa on sitä, itsekkyyttä, moraalittomuutta, pahuutta. Meitä ei kehotettu tuijottamaan toistemme syntejä ja pahuutta.
Se kenessä ei ole pahaa on Jeesus. Meidän tehtävä on katsoa Jeesusta, sitä että Hän on täydellinen ja siksi mekin saamme kaiken anteeksi ja tuijottaessamme Häntä, muutumme Hänen kaltaisikseen. Kuten Pietari, joka katsoi Jeesusta ja käveli veden päällä. Kun ei katsonut, vajosi- siitäkin Jeesus pelasti, ei haitannut, auttoi Pietarin ylös.
Kuuluuko täydellisyyteen ihmisten elinkeinojen tuhoaminen, omaisuuden hajottaminen, väkivalta ja solvaaminen?
Syyttäkö oikeaa tuhoa? Onko Jeesus vienyt elinkeinosi, hajottanut omaisuutesi, ollut sinuankohtaan väkivaltainen ja solvannut sinua?
Ei kuulosta Jeesukselta.
Kuulostaa saata#alta. Hän on myös hyvä syytämään Jumalaa omista teoista. Ole tarkka kuka on ongelmiesimlähde. Saata#a tuli tappamaan , tuhoajana ja varastamaan.
Jeesus tuli antamaan elämän ja yltäkylläisyyden, kantoi sairaudet ja sovitti synnit, paransi sairaita, vapautti riivattuja.
Raamatussa Jeesus rikkoo omaisuutta, tuhoaa elinkeinoja, riehuu väkivaltaisesti ja solvaa ihmisiä.
Tuo on sinun tulkinta tapahtuneista asioista. Vai toistatko jonkun toisen näkemystä? Tiedätkö taustalla vaikuttaneet asiat? Ja silti olet sitä mieltä että syyttä ruoskii? Silloin sinä kannatat pahan valtakuntaa. Jos et tiedä syita, se ei ole sinun vikasi, että tulkitset näin. Kun näet että joku tekee jotain, joka on hirveää, tuomittavaa, oletko sitä mieltä että siihen ei saa reagoida, kenella auktoriteetti on?
Mitä pahaa he tekivät? Tekivät laillisia töitään ketään häiritsemättä ja vahingoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
"Darwininsmi on oikeasti satua."
Voit mennä väittämään tuota mihin hyvänsä luonnontieteelliseen tiedekuntaan ja saat välittömästi siipeesi. Suomeksi sanottuna sinut nauretaan ulos tieteen saleista.
Nää onkin jotain nää luonnotieteessä olevat höpinät aina välillä. Ihan kuin fysiikka, kemia jne itsessään todistaisivat sen, että Jumalaa ei ole. Ja että darvinismi on ihan oikein. Ne menetelmät ne menetelmät. Oppia ikä kaikki.
"Imagine, there´s no religion..." Tätä John Lennonin visiota todeksi odotellessa. Taitaa vielä mennä jokunen vuosi mennä ennen kuin taikauskoista ihmiskunta pääsee eroon.
Vierailija kirjoitti:
Paratiisi kuullostaa tylsältä ja sangen maalliselta paikalta. Joissain versioissa siellä on kaikki kultaa, kuka sellaista haluaa muuta kuin joka himoitsee maallista mammonaa?
No, olet kuullut väärin.
Onko maapallo sinusta ihmeellinen ja kaunis? Tykkäätkö vuorista, auringon laskusta? Onko sinusta täällä hassuja eläimiä? Monimutkaisia luonnonlakeja? Oletko tutkinut mikroskoopilla lumihiutaleita?
Jumala loi tämän. Taivas on tästä n. 1000000000 parempi, koska siellä ei ole päässyt paha temmeltämään.
Kadut taisi jossain kohtaa olla kultaa, katukivet siis. Se kertoo missä arvossa maallinen mammona siellä on. On ihan tavallinen asia kulta, se on katukiveystä 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse järjestäisit jotkut hulppeat pippalot ja haluaisit kutsua sinne mahdollisimman paljon hyvin käyttäytyviä ihmisiä, niin mitä tekisit? Jos olisit Jumala, niin etkö järjestäisi sellaiset esikarsinnat, jossa voit taustalta tarkkailla, että kuka sopii juhliisi ja kuka ei? Jos teet niinkuin Jeesus opetti Jumalan käskyjen mukaan, niin pääset bileisiin, jos hylkäät tai alat vääristelemään niitä Jeesuksen opetuksia, olet saanut porttikiellon Taivaallisiin menoihin. Helvetti = ikuinen ero Jumalasta, se on pelkästään sinusta kiinni että haluatko elää Jumalan valtakunnassa vai helvetissä. Jumala on ojentanut käden, joko tartut siihen tai et tartu.
Tämä on toisaalta hyvin kuvattu, mutta sinne taivaan pippaloihin ei päästä omalla hyvällä käytöksellä vaan ainoastaan Jeesuksen ansiosta, hänen sovitustyöhönsä turvaamalla. Sitä tarkoittaa armo. Taivaaseen ei siis päästä ihmisen omilla ansioilla vaan Taivaan Isän armosta. Tämä on se pelastuskysymys.
Tässä maanpäällisen elämän aikana on hyvä rakastaa ihmisiä ja ottaa heitä huomioon, tehdä hyviä tekoja. Mutta ne eivät pelasta.
Eli Taivas on Hyvä Veli-kerho, jonne pääsee suhteilla.
Ei ole. Se ei ole mikään suomalainen politiikan kenttä tai mediamaailma.
Vierailija kirjoitti:
Paratiisi kuullostaa tylsältä ja sangen maalliselta paikalta. Joissain versioissa siellä on kaikki kultaa, kuka sellaista haluaa muuta kuin joka himoitsee maallista mammonaa?
Jumala tekee täydellistä jälkeä, myös suunnitelmavaiheessa ja itse toteutuksessa, joten vähän enemmän saat avartaa käsitystäsi paratiisista.
Usko on uskoa, aina. Mutta tietoa se ei ole, koskaan.
Vierailija kirjoitti:
jOS SYNTYY IRANIIN NAISEKSI, MILLÄ TODENNÄKÖISYYDELLÄ VÄLTTÄÄ H.ELVETIN TULEN?
Kyllä pelastuu ihmisiä Iranissa, myös naisia. Vaikeaa sinne on päästä kertomaan evankeliumia, voi pää irrota hartoiden välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes päivittäin käydään teologian suhteen väittelyä. Olen kertonut hänelle oman mielipiteeni asioista enkä häntä mitenkään sankarillisena tai hyvänä pidä. Mutta minä sain uskon lahjan aikoinaan siksi, että olen minä. Jos Jumala olisi halunnut jonkun jeesustelijan niin se olisi ottanut sellaisen ja onhan hänellä niitä ulkokultaisia perseennuolija palleroita riittämiin. Mutta minä puhun isälle ja olen tarkka. Olen tarkka moraalista, motiiveista ja näen itsekkyyttä ja pahuutta kaikessa ja osoitan sen hänelle. Ja hän vastaa minulle aina aikanaan.
Näet sitä, koska meissä kaikissa on sitä, itsekkyyttä, moraalittomuutta, pahuutta. Meitä ei kehotettu tuijottamaan toistemme syntejä ja pahuutta.
Se kenessä ei ole pahaa on Jeesus. Meidän tehtävä on katsoa Jeesusta, sitä että Hän on täydellinen ja siksi mekin saamme kaiken anteeksi ja tuijottaessamme Häntä, muutumme Hänen kaltaisikseen. Kuten Pietari, joka katsoi Jeesusta ja käveli veden päällä. Kun ei katsonut, vajosi- siitäkin Jeesus pelasti, ei haitannut, auttoi Pietarin ylös.
Kuuluuko täydellisyyteen ihmisten elinkeinojen tuhoaminen, omaisuuden hajottaminen, väkivalta ja solvaaminen?
Syyttäkö oikeaa tuhoa? Onko Jeesus vienyt elinkeinosi, hajottanut omaisuutesi, ollut sinuankohtaan väkivaltainen ja solvannut sinua?
Ei kuulosta Jeesukselta.
Kuulostaa saata#alta. Hän on myös hyvä syytämään Jumalaa omista teoista. Ole tarkka kuka on ongelmiesimlähde. Saata#a tuli tappamaan , tuhoajana ja varastamaan.
Jeesus tuli antamaan elämän ja yltäkylläisyyden, kantoi sairaudet ja sovitti synnit, paransi sairaita, vapautti riivattuja.
Raamatussa Jeesus rikkoo omaisuutta, tuhoaa elinkeinoja, riehuu väkivaltaisesti ja solvaa ihmisiä.
Mutta ei ole sinulle tehnyt näin? Eli ei ole sinun elinkeinoasi tuhonnut?
Otapa selvää siitä kertomuksesta, miksi rikkoi, miksi puhui kovasti. Ei tehnyt koskaan niin tavalliselle ihmiselle, syntiselle ja kiusatulle, ei koskaan puhunut kovasti, vaan aina rakkaudella.
Puhui kyllä aika kovia sanoja aikansa hengelliselle johtajille, jotka johti ihmisä harhaan, käski tehdä tekoja, joita itsekkään eivät kyenneet tekemään, eli olivat teko pyhiä. Jeesus paljasti näiden hengellisten johtajien tekopyhyyden. He vaati ihmisiltä täydellisyyttä, mutta itse eivät korvansa lotkauttaneet omille opetuksilleen.
Tavallisia ihmisiä harjoittamassa laillista elinkeinoaan ne temppelin rahanvaihtajat olivat.
Taidat provoilla, mutta eipä tuo mittään, vastaan vastaamisen ilosta 🙂
Siinä tais olla kyse vähän isommasta jutusta, elämästä ja kuolemasta.
Aikanaan juutalaisilla oli laki. Jos mokasi piti mennä temppeliin pyytämään anteeksi syntejään ja se tapahtui eläin uhraamalla.
Rikkaat uhrasi härän, vähemmän rikkaat lampaan, köyhät otti kiinni varpusen tai kyyhkysen, jos heillä ei ollut rahaa, eikä omaisuutta ja ihan kurjat sai tuoda jauhoja ( näin karkeasti sanoen).
Tarkoitus oli, että jokaisella ihmisellä oli mahdollisuus tunnustaa pahat teot ja saada ne anteeksi varallisuuden tasosta riippumatta.
Temppeli oli Jeesuksen Isän, Jumalan temppeli. Nyt siellä oli kyyhkysen myyjiä. He myi köyhille kyyhkysiä, vaikka niiden piti olla ilmaisia.
Tämä suututti Jeesuksen, koska ihmisiä estettiin tulemasta Jumalan luo. Köyhiä riistettiin ja heitä käytettiin hyväksi. Jeesus oli köyhän puolella ja ajoi aivan täydestä hyvästä syystä myyjät pois. Ei heillä ollut lupa rahastaa köyhän tilanteella ja myydä heille kyyhkysiä, sen piti olla ilmaista. Tämän vuoksi Jeesus raivostui ja kaatoi pöydät ja ajoi myyjät temppelistä pois. Hän teki oikein.
Vähän sama juttu pinemmässä mittakaavassa. Suomessa on toimeentulotukia köyhimmille. Sanotaan, että kaupunkiin tulee toimija, joka väittää, ettei pienituloiset ole oikeutettu toimeentulotukeen ennenkuin ovat käyneet hänen pakeilla kertomassa tilanteestaan. Käynti maksu on 50e. Sen jälkeen voi mennä Kelaan hakemaan tukea.
Voit olla varma, että kun tämä tulee virkavallan tietoon he menee ja sulkee tälläisen toiminan ja ajaa tyypin pois.
Jeesus toimi näin. Paitsi kyse oli isommasta asiasta, kuin toimeentulo, kyse oli syntien anteeksisaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Usko on uskoa, aina. Mutta tietoa se ei ole, koskaan.
Jumala on tietoa, tiedettä, kvanttifysiikkaa, kvanttimekaniikkaa, kielitiedettä, historiaa, kauneutta, luontoa ja luovuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse järjestäisit jotkut hulppeat pippalot ja haluaisit kutsua sinne mahdollisimman paljon hyvin käyttäytyviä ihmisiä, niin mitä tekisit? Jos olisit Jumala, niin etkö järjestäisi sellaiset esikarsinnat, jossa voit taustalta tarkkailla, että kuka sopii juhliisi ja kuka ei? Jos teet niinkuin Jeesus opetti Jumalan käskyjen mukaan, niin pääset bileisiin, jos hylkäät tai alat vääristelemään niitä Jeesuksen opetuksia, olet saanut porttikiellon Taivaallisiin menoihin. Helvetti = ikuinen ero Jumalasta, se on pelkästään sinusta kiinni että haluatko elää Jumalan valtakunnassa vai helvetissä. Jumala on ojentanut käden, joko tartut siihen tai et tartu.
Tämä on toisaalta hyvin kuvattu, mutta sinne taivaan pippaloihin ei päästä omalla hyvällä käytöksellä vaan ainoastaan Jeesuksen ansiosta, hänen sovitustyöhönsä turvaamalla. Sitä tarkoittaa armo. Taivaaseen ei siis päästä ihmisen omilla ansioilla vaan Taivaan Isän armosta. Tämä on se pelastuskysymys.
Tässä maanpäällisen elämän aikana on hyvä rakastaa ihmisiä ja ottaa heitä huomioon, tehdä hyviä tekoja. Mutta ne eivät pelasta.
Kyllä, nimenomaa Hyvän veljen suhteella.
Olemalla suhteessa Herraan Jeesukseen Kristuksen ottamalla Hänet pelastajaksi. Se on ainoa hyvävelikerho mitä tarvitset. Sinun ja Hänen välinen suhde ratkaisee asian, jos Hän on pelastajasi, olet taivaassa kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, nimenomaa Hyvän veljen suhteella.
Olemalla suhteessa Herraan Jeesukseen Kristuksen ottamalla Hänet pelastajaksi. Se on ainoa hyvävelikerho mitä tarvitset. Sinun ja Hänen välinen suhde ratkaisee asian, jos Hän on pelastajasi, olet taivaassa kerran.
Ja pelastut sillä, että pidät Jeesuksen sanan ja noudatat hänen opetuksiaan. Jos et pidä, niin se sana on tuomitseva sinut viimeisenä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta Jeesukselta.
Mutta ei ole sinulle tehnyt näin? Eli ei ole sinun elinkeinoasi tuhonnut?
Otapa selvää siitä kertomuksesta, miksi rikkoi, miksi puhui kovasti. Ei tehnyt koskaan niin tavalliselle ihmiselle, syntiselle ja kiusatulle, ei koskaan puhunut kovasti, vaan aina rakkaudella.
Puhui kyllä aika kovia sanoja aikansa hengelliselle johtajille, jotka johti ihmisä harhaan, käski tehdä tekoja, joita itsekkään eivät kyenneet tekemään, eli olivat teko pyhiä. Jeesus paljasti näiden hengellisten johtajien tekopyhyyden. He vaati ihmisiltä täydellisyyttä, mutta itse eivät korvansa lotkauttaneet omille opetuksilleen.
Tavallisia ihmisiä harjoittamassa laillista elinkeinoaan ne temppelin rahanvaihtajat olivat.
Taidat provoilla, mutta eipä tuo mittään, vastaan vastaamisen ilosta 🙂
Siinä tais olla kyse vähän isommasta jutusta, elämästä ja kuolemasta.
Aikanaan juutalaisilla oli laki. Jos mokasi piti mennä temppeliin pyytämään anteeksi syntejään ja se tapahtui eläin uhraamalla.
Rikkaat uhrasi härän, vähemmän rikkaat lampaan, köyhät otti kiinni varpusen tai kyyhkysen, jos heillä ei ollut rahaa, eikä omaisuutta ja ihan kurjat sai tuoda jauhoja ( näin karkeasti sanoen).
Tarkoitus oli, että jokaisella ihmisellä oli mahdollisuus tunnustaa pahat teot ja saada ne anteeksi varallisuuden tasosta riippumatta.
Temppeli oli Jeesuksen Isän, Jumalan temppeli. Nyt siellä oli kyyhkysen myyjiä. He myi köyhille kyyhkysiä, vaikka niiden piti olla ilmaisia.
Tämä suututti Jeesuksen, koska ihmisiä estettiin tulemasta Jumalan luo. Köyhiä riistettiin ja heitä käytettiin hyväksi. Jeesus oli köyhän puolella ja ajoi aivan täydestä hyvästä syystä myyjät pois. Ei heillä ollut lupa rahastaa köyhän tilanteella ja myydä heille kyyhkysiä, sen piti olla ilmaista. Tämän vuoksi Jeesus raivostui ja kaatoi pöydät ja ajoi myyjät temppelistä pois. Hän teki oikein.
Vähän sama juttu pinemmässä mittakaavassa. Suomessa on toimeentulotukia köyhimmille. Sanotaan, että kaupunkiin tulee toimija, joka väittää, ettei pienituloiset ole oikeutettu toimeentulotukeen ennenkuin ovat käyneet hänen pakeilla kertomassa tilanteestaan. Käynti maksu on 50e. Sen jälkeen voi mennä Kelaan hakemaan tukea.
Voit olla varma, että kun tämä tulee virkavallan tietoon he menee ja sulkee tälläisen toiminan ja ajaa tyypin pois.
Jeesus toimi näin. Paitsi kyse oli isommasta asiasta, kuin toimeentulo, kyse oli syntien anteeksisaamisesta.
Missä on muka sanottu, että kyyhkysen kuuluu olla ilmainen? Ei tämä kauppias estänyt köyhää menemästä ja pyydystämästä itse kyyhkystä, jos ei halua ostaa sitä. Kauppias vain tarjoaa palvelua ja jotkut haluavat sitä ostaa. Mikä tässä muka on väärin?