Perheen bruttotulot yht. 6500e/kk ja valitetaan
Ai että muo ärsyttää nuo keskituloiset ja vähän sen yli tienaavat kun esitetään niin köyhiä että. Valitetaan että ei tahdo rahaa riittää mihinkään ja palkastakin menee niin suuri osa veroa jne. Silti jollekin perheelle joka tienaa esim. 6500€ brutto jää verojen jälkeen PALJON enemmän elämiseen kun pienituloiselle esim. verrattuna 4000€ brutto tienaaviin (siis pariskunnan yhteiset tulot) Puhutaan nyt ihan tavis perheistä eli niistä joilla on kohtuullinen määrä lapsia kuten 2-3.
Silti nämä hyvätuloiset ovat melkein "kateellisia" työttömille tai niille jotka saavat ehkä jotain yhteiskunnan tukia kuten asumistukea tai kateellisia siitä että jotkut pienituloiset eivät joudu maksamaan täysiä päivähoitomaksuja kuten he. Miksi ne ei tajua että VEROJEN JA TÄYSIEN ASUMISKULUJEN JA PÄIVÄHOITOMAKSUJEN JÄLKEENKIN niille kuitenkin jää elämiseen paljon paljon enemmän rahaa kun vaikka työttömälle yhteiskunnan tukien varassa elävälle perheelle ja paljon enemmän myös kun pienituloisille perheille. Kyllä tuolla summalla 6500€ brutto elää jo aika herroiksi verrattuna työttömään vaikka olisikin se itsehankittu asuntolaina jota makselee "kipeänä".
Mille kuulostaa teidän mielestä tyyppi joka valittelee että lähes viidentonnin bruttopalkka ei riitä kunnolla elämiseen. (vaimo myös töissä tosin pienellä palkalla ja perheessä yksi lapsi) Pistää vihaksi tollanen! Tyypiltä pitäisi leikata bruttopalkka puoleen ja sitten voisi julistaa millä tulolla pärjää ja millä ei. Joo ja olen itsekin pääkaupunkiseudulta joten turha alkaa julistamaan että pääkaupunkiseudulle on kallista. Tiedän tasan tarkkaan kuinka kallista täällä on ja millä tuloilla täällä pärjää ja millä ei.
Kommentit (158)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:53"]En jaksa lukea kaikkia viestejä, mutta aika kallista on eläminen. Meilläkin vanha, pk-seudulla kerrostaloasunto, reilu 90 neliötä, 5 henkeä, yks koulussa, yks eskarissa, yks vauva. Asuminen maksaa 1200 e kk vastikkeen, lainan ja sähkön kanssa. Lisäksi on autolaina ja dieselkulut. Auto on käytetty. Lisäksi vakuutusmenot, joissa lastenkin vakuutukset. Kaikki kolme sairastaa, joten on haluttu pitää mahdollisuus käydä yksityisellä. Noihin kaikkiin kuluu 2000 e kuussa. Siihen ruoka viidelle, lääkkeet meille vanhemmille, puhelinlaskut, harrastukset, vaatteet, joskus parturi/kampaaja. Alle 3000 e kk ei pärjätä. Aina tulee jotain lahjaostoksia, huonekalu, kodinkone tms yllättäviä kuluja.
[/quote] kuulostaa täysin järleenkäyviltä menoilta. Itse ihmettelen joskus näissä tulo/menovertailuissa että ihmiset eivät mainitse vakuutusmaksuja menoissaan. Eivätkö nykyihmiset ota vakuutuksia? Itsellä ainakin menee vuodessa rahaa reilusti vakuutusmaksuihin. Toinen on auto /autot: kyllä siihen menee rahaa. vuosittainen autoverokin on noussut joka vuosi ja katsastusmaksu on sairaan kallis. silti auto on välttämätön huonojen julkisten ja kalliiden kaupungissa.En paini tuossa 6500 e sarjassa lähelläkään.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:12"]143, totta kai keskituloisissakin on enemmän väliinputoajia kuin toiset. Teillä on niin kova vuokra, että asutte selvästi vapailta markkinoilta vuokratussa asunnossa, miksi? Annas, kun veikkaa: ette olekaan ihan niin pienituloisia.
vrt ystäväni, joka miehensä kanssa ansaitsee n. 4700 brutto, ja on sillä tulotasolla ja kahdella lapsella saanut stadin vuokrakämpän, ja maksaa n. 95 neliön keskustaneliöstä vähän päälle 900 e vuokraa.
[/quote] Emme asu vuokralla enkä missään niin sanonutkaan. Asunto on oma valintamme mutta kolmioiden vuokrat alkaa 800> ja tuossa on kaikki kulut. Bruttotulomme ovat lapsilisien kanssa 4000, toisten mielestä pienet tulot, toisten mielestä keskitulo.
Meillä bruttotulot 7000 e ja ei niillä ylellistä elämää vietetä. Kaksi vanhaa autonrämää, pieni talo ja isot bensakulut. Toki pakolliset menot saadaan hoidettua mutta hyvin vähän ylimääräistä Esim matkusteluum. En valita mutta ei tässä rikkaita olla.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:12"]143, totta kai keskituloisissakin on enemmän väliinputoajia kuin toiset. Teillä on niin kova vuokra, että asutte selvästi vapailta markkinoilta vuokratussa asunnossa, miksi? Annas, kun veikkaa: ette olekaan ihan niin pienituloisia.
vrt ystäväni, joka miehensä kanssa ansaitsee n. 4700 brutto, ja on sillä tulotasolla ja kahdella lapsella saanut stadin vuokrakämpän, ja maksaa n. 95 neliön keskustaneliöstä vähän päälle 900 e vuokraa.
[/quote] Emme asu vuokralla enkä missään niin sanonutkaan. Asunto on oma valintamme mutta kolmioiden vuokrat alkaa 800> ja tuossa on kaikki kulut. Bruttotulomme ovat lapsilisien kanssa 4000, toisten mielestä pienet tulot, toisten mielestä keskitulo.
[/quote]
no, itsehän siinä yhteydessä puhuit vuokralla asumisesta. Kolmiossa voisitte asua kunnalla liki puolella tuosta summasta. Joten turha sun nyt tosiaan onkaan tulotasoasi valittaa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:33"]
[/quote]
no, itsehän siinä yhteydessä puhuit vuokralla asumisesta. Kolmiossa voisitte asua kunnalla liki puolella tuosta summasta. Joten turha sun nyt tosiaan onkaan tulotasoasi valittaa.
[/quote] Minä en kyllä ottanut puheeksi vuokralla asumista. Enkä ole meidän tuloista myöskään valittanut, toisin kuin isotuloiset. Kysyin niitä pienituloisten etuja, mutta aika hiljaista :)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:33"]
[/quote]
[/quote] Minä en kyllä ottanut puheeksi vuokralla asumista. Enkä ole meidän tuloista myöskään valittanut, toisin kuin isotuloiset. Kysyin niitä pienituloisten etuja, mutta aika hiljaista :)
[/quote]
kyllä sinä puhuit. Sanoit, että asumiskulunne ovat 1300 ja että olette asuneet monella vuokranantajalla jne. Vaikea siitä on muuta johtopäätöstä tehdä kuin että ne asumiskulut olivat vuokrasta, kun et muutakaan mainnut.
mutta joo, ette siis asu vuokralla. No, siinä olisi teille just 500-600 euron tukimuoto käden ulottuvilla. Mitäs siinä mariset, jos itsepäisesti maksat mieluummin pankille kuin kunnalle.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:57"]
[/quote]
[/quote]
kyllä sinä puhuit. Sanoit, että asumiskulunne ovat 1300 ja että olette asuneet monella vuokranantajalla jne. Vaikea siitä on muuta johtopäätöstä tehdä kuin että ne asumiskulut olivat vuokrasta, kun et muutakaan mainnut.
mutta joo, ette siis asu vuokralla. No, siinä olisi teille just 500-600 euron tukimuoto käden ulottuvilla. Mitäs siinä mariset, jos itsepäisesti maksat mieluummin pankille kuin kunnalle.
[/quote] En puhunut. Sinä vedit ihan itse sen johtopäätöksen. Olemme viittaa menneeseen aika muotoon. Mitä minä olen marissut? Asun oikein mielelläni juuri näin ja yleensä vuokralla tulee päälle sähköt, vedet ja kotivakuutus. Hyvä pointti sinulla kuitenkin oli. Isotuloiset marisijat voivat muuttaa täällä vapaasti vuokralle....jos kelpaa.
Ehhehe hauska tuo "kiinteistövälittäjä"! Ja tosiaan, näillä mielikuvillahan sitä pelataan. "Paremmat koulut" suomeksi roskaväkeä on ja löytyy ja vain itseään kunnioittavat opettajat opettavat hmm, varmaan vain sykissä.
Uskomatonta tuubaa, paras oli tuo "laatualueet". Juujuu, näin se on varmasti. Eikun hetkinen...olisko kuitenkin niin että Meri-Rastila on se jossa on paljon maahanmuuttajia (=roskaväki?) ja Kontula se jossa on keskimääräisesti enemmän sossuelättejä (ennenmuinoin taisi olla Mellunmäki ja Jakomäki) mutta kiinteistövälittäjä varmasti tietää senkin...mutta muut alueet sisältää keskimääräisesti kohtuutasaisesti erilaista porukkaa, poislukien aivan ydinkeskusta.
Niin että mites se laatualue menikään? Ei se ainakaan sillä siitä miksikään muutu että lietsotaan näitä laatu ja ei-laatu kehikoita. Ehkä sitä vois viiskymppinenkin pikkusen päivittää tietojaan näin 2010-lukua jo elettäessä;)
t. toistakymmentä sijoituskämppää ja laatualue-puheet on täyttä p:tä tai no, uskoo ken haluaa:)
Täällä myös jotkut pitävät asuntolainan lyhennystä ja kaupungin vuokraluukun vuokraa samanarvoisena menona. Unohdatte sellaisen pienen eron, että toisella hyvätuloiset kartuttavat OMAA omaisuuttaan.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:37"]
Täällä myös jotkut pitävät asuntolainan lyhennystä ja kaupungin vuokraluukun vuokraa samanarvoisena menona. Unohdatte sellaisen pienen eron, että toisella hyvätuloiset kartuttavat OMAA omaisuuttaan.
[/quote]
Periaatteessa joo, mutta käytännössä se on omaisuutta minun lapsilleni aikanaan perinnönjaossa. Ei minulle, koska jossain sitä on asuttava, ja vuokra-asuntoa emme kunnalta saa. Kun aikanaan vanhenemme ja mahdollisesti tarvitsemme tukiasumista, asuntokin on myytävä ja palveluhinnoissa otetaan tuokin varallisuus huomioon, joten voi hyvin olla, että sitä perintöänään ei jää...
29
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:34"]
Niinno... Ap, pointti ei lienekään, että hyvätyloisella ei jäisi hiukan enemmän rahaa elämiseen, vaan että se ylijäämä on yllättävän pieni. Verotus, tulosidonnaiset päivähoitomaksut ja tuet sekä kohtuuhintaisen vuokra-asumisen saanti tasaavat tuloeroja niin, että todella paljon pitää saada työstään henkistä tyydytystä, että pikkuisen korkeampi palkka motivoi ottamaan vastuuta, stressiä pitkiä työpäiviä...
Esim minä ansaitsen miehen kanssa bruttona 8,5 tonnia. Nettoa tulee lapsilisät mukaan laskien viitisen tonnia. Koska meillä ei ole mitään asiaa näillä tuloilla kunnalliseen vuokra-asuntoon, on ollut pakko ostaa oma. Lähiöneliö vanhassa kerrostalossa Vantaan rajall maksaa 240 tonnia, lainaa lyhennetään tonni kuussa. Pitkään.
Yhtiövastike mukaan laskien asumiskulut ovat puolitoista tonnia kuussa. Päivähoitomaksut tapissa. Käteen jää kolmisen tonnia. Ihan hyvin, en sitä sano, mutta naapurin sossuelättiperhe asuu samanlaisessa luukussa, lapset käyvät samassa tarhassa hoidossa ja elämiseen jää heillä ilmaisen asumisen ja päivähoidon jälkeen yli tonni kuussa. Erona on, että he saavat olla aina vapaalla, nukkua aamunsa pitkään ja viettää laatuaikaa perheen kesken ihan niin paljon kuin huvittaa. Me taas puurramme täyttä työpäivää ja minä vieläpä vuorotyötä päivystyksineen. En nyt sano, etteikö työttömyys olisi henkisesti raskasta suurimmalle osalle työttömistä tai että tukienhakeminen olisi helppoa ja kivaa... Mutta silti. Hiukan vituttaa tuollainen kademieli, joka tursuaa ap:nkin aloituksesta.
Työteon ja vastuunkannon PIITÄÄKIN KANNATTAA. Nyt se ei sitä oikeastaan juurikaan tee.
[/quote]
Haloo!!! Teille jää paljon enemmän kun "sossun eläteille" ja lisäksi teidän on ollut "pakko" ostaa oma ja samalla kun maksatte niitä 1500 asumiskuluja te kartutatte koko ajan omaisuuttanne. Kannattaa myös ottaa se huomioon että jos verrataan vuokralla asujaa ja oman asunnon maksajaa niin vaikka käteen jäävät tulot olisivat asumismenojen jälkeen lähes samat niin paljon paremmassa asemassa on tuo omistusasunnon asuja jokasamalla kartuttaa omaa omaisuuttaan. Se on sama kun pistäisi pankkiin joka kuukausi rahaa.
Moni pienituloinen tai työtön ei tietenkään edes voi ostaa omaa vaikka haluaisi ja toisaalta siihen ei olisi varaakaan kun omaan ei saa samalla tavalla asumistukea kun vuokra-asunotoon eli se johtaisi tilanteeseen että ruokaan ei sitten jäisi mitään lainanmaksun jälkeen.
Mutta te, teille jää paljon enemmän elämiseen kun sossun eläteille ja samalla myös maksatte omaa. Mitä hemmettiä vielä vikiset! Moni olisi valmis raatamaan paljon enemmän kun te jotta voisi itse maksaa sitä omaa asuntoa ja moni tuntisi että olisi lottovoittaja jos käteen jäisi sama summa kun teille vielä sen jälkeen.
Taas tullaan siihen kysymykseen että kun ne työtötmät saa "niin paljon" tekemättä mitään. No mutta jos se harmittaa niin jätä työt ja jää oloneuvokseksi ja sinäkin saat "niin paljon" tekemättä mitään. Ehkä paikkasi vapautuu jollekin joka on tosi iloinen että saa työpaikan jonka palkan avulla voi saada kunnon elintason ja maksaa omaa asuntoaan.
En muuten minä ikinä sanonut että työnteon ei pidä kannattaa. Totta kai se pitäisi kannattaa ja pitää olla selvä ero työtätekevien ja työttömien tulojen välillä mutta kun se ero on jo ja selvä niin mitä te keskituloiset vielä valitatte ja esitätte köyhempää mitä olette. "On niin rankkaa kun maksetaan veroja ja mitään tukia ei tule muuta kun lapsilisä.... Maksetaan omaa asuntoa ja rahaakin jää muutama tonni elämiseen mutta kyllä tää nyt on vähän epistä verrattuna työttömiin jotka ei tee mitään..."
Mä rakastaisin maksaa veroja 40% ja täysiä päivähoitomaksuja ja tehdä töitä täysillä. Tällaista mahdollisuutta minulla ei ole. Ehkä osa on omaa syykin joo mutta en varmaan valittaisi jos minun ja mieheni bruttotulot olisi 6000€ tai enemmän.
Ja siis eniten epäoikeudenmukaisessa tilanteessa on pienituloiset työtätekevät perheet joidenn yht. bruttotulot ovat siinä 4000€ tai alle. Näillä tuloilla ei oikeastaan saa enää edes asumistukea ellei ole iso liuta lapsia ja päivähoitomaksuissakin sitä yhtäkkiä onkin jo samassa maksuluokassa niiden 8000€ tienaavien perheiden kanssa eli täydet maksut menee. Tällaisille perheille ei todellakaan jää kun ehkä satanen pari enemmän kun työttömien perheille ja omaa asuntoonkaan ei tuollaisille tuloilla lainaa saa, saatikka pysty maksamaan.
Itseasiassa 6500€ tai 4000€ bruttotuloista nettojen ero ei ole kuin muutama satanen. Verotus pitää siitä huolen....
Esim mun miehen bruttotulot 5000€, käteen 3000€, mun tulot 3400€, käteen 2400€. Huomaatko progressiivisen verotuksen?
Sattuipa sopivasti. Minulla on juuri toi 6500€ bruttona (jonakin vuosina saatan lisäksi saada n. 1-1,5kk palkan bonuksia), miehellä ei tällä hetkellä tuloja. Nettona tämä tekee tasan 3608€/kk. Viiden hengen perheelle Länsi-Espoossa tämä ei ole hirveän iso summa. Pärjäämme OK, mutta luovuimme mm. sinäänsä tarpeellisesta kakkosautosta, koska se kävi liian kalliiksi.
Jos minä ja mies tienaisimme kumpikin 3250€/kk nettotulomme olisivat 600€ isommat. Kannatan perheiden yhteisverotusta.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:25"]
Itseasiassa 6500€ tai 4000€ bruttotuloista nettojen ero ei ole kuin muutama satanen. Verotus pitää siitä huolen....
Esim mun miehen bruttotulot 5000€, käteen 3000€, mun tulot 3400€, käteen 2400€. Huomaatko progressiivisen verotuksen?
[/quote]
Taitaa tulla pikkasen palautusta koska 2000€ ei ole oikea vero summa viidentonnin tuloista mutta aika lähellä myönnetään.m (5000€ palkasta pitäisi jäädä nettona 3200€) Kyllä progressiivisuus on todella hyvä asia ja kyllä, ottaisin tuhat kertaa mielummin sen 5000€/kk kun 3400€ brutto eli ei ole lähelläkään sama asia vaikka verotus niitä eroja tasaakin jonkin verran. Kyllä se 600-800 enemmän nettona lämmittää kummasti. Sillähän maksaa jo uudehkon perheauton kuukausikulut aika mukavasti.
43, kannattaa lukea ketjua. Omistusasunto ei ole käytännössä mitään omaisuutta kuin perintönä lapsille. Sitä ei voi myydä, koska jossain on asuttava, kun vuokra-asuntoon ei ole näillä tuloilla asias. Kyse on siten ihan vaan asumismenoista.
En minä kiistä, että käteen jää melkein kaksi tonnia enemmän kuin sossunaapurillani. Enkä ole vaatimassa tukien leikkaamista, ainoastaan kohtuuhintaisempaa asumista.
kuten kirjoitinkin, aplla on totuudenvastainen kuvitelma hyvien tulojen mukanaan tuomasta hulppeasta elämästä. Tosiasiassa eletään tässä samanlaisissa asunnoissa, lapset samassa tarhassa jne. Tuntiliksaksi jää vaativasta vuorotyöstä käteen viitisen euroa, kun ottaa huomioonnuo tulosiirrot, asumismenot jne.
29
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:15"]Jaa. Meillä on just tuon verran eikä mun mielestä leveästi elellä. Kaksi vanhaa autoa, ei paljon matkustella, lainaa 70 000 jäljellä. Ei tällä juhlita.
[/quote] Meillä kyllä juhlitaan. Ne on ne menot.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:20"]
jos meillä jää 1500-2000 euroa enemmän elämiseen (ei siis humputteluun, kuten sinä luulet, vaan tavalliseen elämiseen, jossa on työssäkäyvillä monenlaista lisämenoakin verrattuna kotona makoileviin), se tarkoittaa viitisen euroa per työtunti. Minusta se on vastuullisesta ja ympäri vuorokauden pyörivästä vuorotyöstä aika vähän.
29
[/quote]
Siksipä siinä lukikin "humputteluun" Minua ärsyttää ihan suunnattomasti sun kaltaisten ylimielisyys. Ai, työnteostako tulee kuluja? Enpä olisi tiennytkään...vai miten se nyt meni? Vaikka me ollaan nipin napin keskituloisia niin se työssäkäynti maksaa ihan tasan kuin teillekin hyvätuloisille. Emme me mitään työmatka/autovähennyksiä saa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:41"]
43, kannattaa lukea ketjua. Omistusasunto ei ole käytännössä mitään omaisuutta kuin perintönä lapsille. Sitä ei voi myydä, koska jossain on asuttava, kun vuokra-asuntoon ei ole näillä tuloilla asias. Kyse on siten ihan vaan asumismenoista.
En minä kiistä, että käteen jää melkein kaksi tonnia enemmän kuin sossunaapurillani. Enkä ole vaatimassa tukien leikkaamista, ainoastaan kohtuuhintaisempaa asumista.
kuten kirjoitinkin, aplla on totuudenvastainen kuvitelma hyvien tulojen mukanaan tuomasta hulppeasta elämästä. Tosiasiassa eletään tässä samanlaisissa asunnoissa, lapset samassa tarhassa jne. Tuntiliksaksi jää vaativasta vuorotyöstä käteen viitisen euroa, kun ottaa huomioonnuo tulosiirrot, asumismenot jne.
29
[/quote]
Mistä olet saanut päähäsi että minulla on jotain kuvitelmia keskituloisten "hulppeasta" elämästä. Tiedän tasan tarkkaan mitä se elämä on esim. 6500 bruttotuloilla. On itselläkin tulot vaihdelleet työttömästä kahden palkansaajan tuloihin joten tiedän kyllä vähän millaista on elää milläkin tuloilla.
6500€ tuloilla perhe voi esim. ottaa ison lainan (nyt ehdot ovat kiristyneet mutta ainakin pari vuotta sitten oli näin) ja maksaa kevyesti asumiskuluja 1500€ tai jopa 2000€ ja silti elämiseen jää sen verran että voi elää erittäin mukavaa tavallista elämää johon voi sisältyä joskus jopa jotain luksustakin kuten matkustelua. Kyllä se varmaan on jo "hulppeaa" elämää verrattuna erittäin pienituloisten palkansaajien tai työttömien elämään. Ja "vaivainen pari tonnia" enemmän kun sossuperheellä takaa kyllä paljon paremman elämän jota voi kutsua jopa hulppeaksikin. Ja alkuperäinen pointti oli se että monet näistä vielä kehtaavat valittaa!
Ne, jotka valittaa yhteiskunnan tuilla loisivista perheistä:
Mitä pitäisi tehdä?
Heittää perheet kadulle? Pakkotyö sosiaalitukea vastaan, että te voitte tuntea työstressinne helpottavan ja itsenne himpun verran paremmiksi ja ahkerammiksi? Kuinka suuri palkkaero teidän välillänne pitäisi olla, jotta se olisi riittävä... Viedä muutama ihmisoikeuksiin kuuluva perusoikeus pois? Antaa vaihtoehtoiseksi tukea näitä perheitä (joo, hyväntekeväisyydellä kaikilla olisikin katto päällä) ja täten laskea veroprosenttianne. Joidenkin puheista päätellen näiden perheiden asemaa pitäisi jotenkin laskea entisestään, jotta tulisi itselle parempi fiilis. "Mä joudun maksaan veroo, kun ne ei MENE töihin." Sana mennä töihinkin on nykyään vähän kyseenalainen ja pitäisi käyttää enemmän verbiä "päästä". Kannattaa kokeilla jonkin aikaa työttömänä olemisen autuutta ja jostakin rahan anelemista työn teon sijaan(sinulle annetaan vain se minimi, muu on aikalailla myyttiä).. Siinä ei lähdetä kaupungille kahvittelemaan, vaan enemmänkin kaupasta ostetaan makaronilaatikkoeväät mielellään- 30 pros. tarralla, jos on rahaa ostaa lihaa. Se on ihan mahdollista, irtisanoudu vaan... Ja ei se ihan pelkkää loisimista ole, kyllä saattaa tulla ihan hyvin pakotus jollekin kurssille yms... Plus siinä saattaa saada myös osan ihmisistä vihat niskoihinsa, kun on loispummi.
Eipä siinä, tottahan se on, että keskiluokka on verotettu korviaan myöten nykypäivänä, mutta en lähtisi syypäätä etsimään näistä perheistä. Kannustinloukut ynnä muut ansaitsisivat oman keskustelunsa..
143, totta kai keskituloisissakin on enemmän väliinputoajia kuin toiset. Teillä on niin kova vuokra, että asutte selvästi vapailta markkinoilta vuokratussa asunnossa, miksi? Annas, kun veikkaa: ette olekaan ihan niin pienituloisia.