Perheen bruttotulot yht. 6500e/kk ja valitetaan
Ai että muo ärsyttää nuo keskituloiset ja vähän sen yli tienaavat kun esitetään niin köyhiä että. Valitetaan että ei tahdo rahaa riittää mihinkään ja palkastakin menee niin suuri osa veroa jne. Silti jollekin perheelle joka tienaa esim. 6500€ brutto jää verojen jälkeen PALJON enemmän elämiseen kun pienituloiselle esim. verrattuna 4000€ brutto tienaaviin (siis pariskunnan yhteiset tulot) Puhutaan nyt ihan tavis perheistä eli niistä joilla on kohtuullinen määrä lapsia kuten 2-3.
Silti nämä hyvätuloiset ovat melkein "kateellisia" työttömille tai niille jotka saavat ehkä jotain yhteiskunnan tukia kuten asumistukea tai kateellisia siitä että jotkut pienituloiset eivät joudu maksamaan täysiä päivähoitomaksuja kuten he. Miksi ne ei tajua että VEROJEN JA TÄYSIEN ASUMISKULUJEN JA PÄIVÄHOITOMAKSUJEN JÄLKEENKIN niille kuitenkin jää elämiseen paljon paljon enemmän rahaa kun vaikka työttömälle yhteiskunnan tukien varassa elävälle perheelle ja paljon enemmän myös kun pienituloisille perheille. Kyllä tuolla summalla 6500€ brutto elää jo aika herroiksi verrattuna työttömään vaikka olisikin se itsehankittu asuntolaina jota makselee "kipeänä".
Mille kuulostaa teidän mielestä tyyppi joka valittelee että lähes viidentonnin bruttopalkka ei riitä kunnolla elämiseen. (vaimo myös töissä tosin pienellä palkalla ja perheessä yksi lapsi) Pistää vihaksi tollanen! Tyypiltä pitäisi leikata bruttopalkka puoleen ja sitten voisi julistaa millä tulolla pärjää ja millä ei. Joo ja olen itsekin pääkaupunkiseudulta joten turha alkaa julistamaan että pääkaupunkiseudulle on kallista. Tiedän tasan tarkkaan kuinka kallista täällä on ja millä tuloilla täällä pärjää ja millä ei.
Kommentit (158)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 18:18"]
88, hirveän pitkä lainaus ja sekin tumpuloitu väärin...
SINÄ tässä aloitit pään aukomisen väittämällä, että omistusasunto irtoaa pk-seudulla kolmella sadalla tuhannella ja vieläpä paljon "laadukkaammalla" alueella kuin missä vuokra-asunnot sijaitsevat. Olit väärässä, minkä sulle osoitin jo aikoja sitten.
Nyt sitten yököttelet, että MINÄ tässä muka olen snobi, eikä mulle kelpaa alueet, joilla on vuokra-asuntoja. Enhän minä ole sellaista sanonut, vaan ainoastaan sen erinomaisesti tuntemani faktan, että 300 donalla ei saa perheasuntoa laatualueelta.
EI VAAN SAA.
Joten käytännössä toden totta ne keskituloiset omistusasujat, joill ei ole ollut ostossa hyödynnettävissä perintövarallisuutta, he todellakin asuvat samoilla alueilla ja pitkälti samoissa tai ainakin samantasoisissa asunnoissakin kuin vuokralaiset, jopa ne täysin varattomat tuilla elävät. Mutta maksavat siitä ihqusta lähiöluukusta itsensä kipeäksi.
[/quote]
Kyllä saa! Katso nyt vaan ne esimerkit (omakotitalo Vantaalta ja rivari Helsingistä) jotka ovat täyttä totta todellisestä elämästä! Ja eivät siis todellakaan ole niitä vuokra-asuntojen naapurustoa!
[/quote]
Ehkä joku 60-80 luvun okt peräVantaalta - uskallatko ottaa riskin että talo on homeessa ja korjauksiin humpsahtaa 100-200k€ ?? Katsopa 2000 luvun tarkan rakentamisn talojen hintoja?? Linkitä heti jos löydät okt:n pk seudulta!! Ostan sen vaikka näkemättä (paitsi jos on Älväri)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 19:15"]
Jos 300 tonnia on jonkun mielestä ihan iisi biisi, miksei kaikki osta omaa? Eihän sitä ole muka mikään ongelma maksella veks...
Oikeesti, teillä viiraa päässä. Jos otat 300 000 lainaa, se on nykyisillä tosi alhaisilla koroillakin ja hurjalla 25 vuoden maksuajalla 1423 euroa kuussa!!!
Koko ajan maksat myös yhtiövastikkeita, mitkä on helposti tuon hintaisissa asunnoissa 300-500 euroa, enemmänkin jos varaudutaan remppoihin. Ja tosiaan tulee tasaisesti kaikenlaista remonttia.
Kuin että asut mahdollisesti vastaavassa asunnossa ja jopa paremmalla alueella ihan ilmaiseksi, tai ainakin alta tonnilla verrattuna kahteen tonniin.
[/quote]
Asun ilmaiseksi!!?? Missä, miten? Kerro heti, meitä on tässäkin ketjussa jo toistasataa joita kiinnostaa!
Tuo 300k€ laina on pk seudulla ihan arkea tavisperheissä.... itsellä enää 255k€ jäljellä mutta onneksi se on vain n 1/3 talon arvosta. Tämäntasoista taloa ei saisi vuokralle 1700€/kk (kaikki laina + asumiskulut/kk)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 19:15"]
Jos 300 tonnia on jonkun mielestä ihan iisi biisi, miksei kaikki osta omaa? Eihän sitä ole muka mikään ongelma maksella veks...
Oikeesti, teillä viiraa päässä. Jos otat 300 000 lainaa, se on nykyisillä tosi alhaisilla koroillakin ja hurjalla 25 vuoden maksuajalla 1423 euroa kuussa!!!
Koko ajan maksat myös yhtiövastikkeita, mitkä on helposti tuon hintaisissa asunnoissa 300-500 euroa, enemmänkin jos varaudutaan remppoihin. Ja tosiaan tulee tasaisesti kaikenlaista remonttia.
Kuin että asut mahdollisesti vastaavassa asunnossa ja jopa paremmalla alueella ihan ilmaiseksi, tai ainakin alta tonnilla verrattuna kahteen tonniin.
[/quote]
NÄIN.
Meillä on juuri vastaava tilanne. Hitasasunto, vaatimattomalla alueella kaupungin laidalla. Kaveri asuu Pikku-Huopalahdessa samankokoisessa ja kuntoisessa vuokra-asunnossa, kunnan vuokralla. Hän maksaa vuokraa 900 euroa ja pikkuisen päälle. Hänen naapurissaan asuu yh-perhe samanlaisessa asunnossa, ja sossu maksaa vuokran.
Jos haluaisimme muuttaa kohti keskustaa vaikkapa sinne Pikku-Huopalahteen, jossa on paremmat koulut kuin täällä nykyisellä asuinalueellamme, joutuisimme ottamaan vastaavanlaisen asunnon saadaksemme (edelleenkään en puhu tason tai tilamäärän nostosta, vaan näistä 1980-luvun lopulla rakennetuista betonikolosseista) lisää lainaa n. 100-150 tuhatta euroa (nykyisestä saisimme hiukan päälle 200 tonnia).
Vähän se kyllä riipii ajatuksena, koska olemme miehen kanssa viisikymppisiä, ja olisi ihan kiva päästä pankin velkavankeudesta ennen eläkeikää.
Mutta ap:n mukaanhan on ihan KÄSITTÄMÄTÖNTÄ, että valitan elämisen kalleutta...
Minusta käsittämätöntä on ap:n ja kaltaisiensa tyhmyys. Eikö se muka oikeasti ole kaikkien tiedossa, että kun tulotaso nousee, tuet tippuu? Joutuu maksamaan enemmän monista asioista, jotka pienituloisille (ihan oikein sinänsä, en minä sitä valita) on halvempia tai peräti ilmaisia!!! Että siksi, ap, siksi.
[/quote]
Minusta on taas ihan käsittämätöntä että on niin tyhmiä ihmisiä kun sinä joka ei tajua sitä että vaikka tuet tippuu kun tulot kasvaa niin jos ne tulot ovat keskitasoa tai enemmän niin varmasti loppupeleissä tälle enemmän tienaavalle joka ei saa tukia jää paljon enemmän rahaa elämiseen, vaikka maksaisi kaiken itse, joten hänen elintasonsa on kuitenkin paljon parempi!
[/quote]
ystäväiseni, tästä olemme eri mieltä.
Missään en ole kiistänyt, että meillä on hiukan enemmän rahaa käytössä kuin jollain tukien varassa elävällä.
Pointtihan tässä ketjussa on minulla ja monella muulla ollut se, että sitä ylijäävää rahaa EI OLE RIITTÄVÄSTI, että se kunnolla motivoisi tekemään raskasta työtä ja ottamaan vastuuta.
Katsos kun käytännössä se "reaalipalkka" ei ole sama kuin mitä palkkanauhassa lukee nettopalkan kohdassa. Käytännössä ihmiset eivät ole tyhmiä (tai no, sinä kylläkin olet), vaan he kyllä huomaavat, miten pahasti tukimuodot ja asumisen hinta tasaavat tuloeroja. He huomaavat, että se elintaso EI ole yhtään sen kummoisempi kun puurtaa pitkää ja raskasta päivää duunissa kuin jos loikoilee kotona.... Ja nyt elintasolla tarkoitan asuntoa, autoja jne. Näin se kuules on ainakin pk-seudulla, koska asuminen on niin kallista.
Jos elämiseen jää alle pari tonnia kuussa enemmän, ja siitäkin menee iso osa asioihin, joita työttömän ei tarvitse maksaa kuten työmatkat ja työasut, sitä kyllä alkaa laskea, mitä on se vaivanpalkka per työtunti. Joku sen laskikin jo ketjussa, viitisen euroa tunnilta. Sillä hinnalla ei saa edes mll:n kautta teiniä lapsenvahdiksi!
Mutta aikuisen, akateemisesti koulutetun pitäisi jaksaa vastuullista työtä sillä hinnalla?
No, minä ja moni muu saa työmotivaationsa muusta kuin rahasta, koska rahasta sitä ei ainakaan Suomessa saa.
Itseäni kyrsii, että meillä ei ole avomieheni kanssa vielä mahdollisuutta hankkia asuntolainaa (opiskelen erästä aikuisten näyttötutkintoa) ja asumme kunnan vuokra-asunnossa maksaen noin 650e/kk kun samaan aikaan ystäväpariskuntamme maksaa uuden asuntonsa lainaa pois jopa hieman vähemmän kuin me kulutamme vuokraan. Itse olen täysin Kelasta riippuvainen, ei ole opiskelun vuoksi mahdollisuutta kunnon töihin. Tuet ovat hieman päälle 400e/kk. Odotan niin sitä aikaa, kun tienaan _jopa_ sen 2000e/kk ja voimme hankkia vihdoin oman talon, jota maksaa pois, ettei tarvitse "heittää rahaa hukkaan" vuokralla asuen. Mielestäni siis 6500e bruttotulot olisivat luksusta ja kukkaronnyörit syyhyten odotan tulotasomme nousua! :)
Johtuu siitä että ihmiset elävät siinä omassa todellisuudessaan ja omissa kulutustottumuksissaan. Parempi tuloinen elää todnäk kalliimmassa kämpässä, ja pitää kynsin ja hampain kiinni tyyriistä sisustuksesta, harrastuksista ja Stockan Herkusta. Niinpä ne kulut on niin isot, ettei hyväkään palkka meinaa riittää.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 06:14"]
Edellisellä (119) on kyllä jumalattoman suuret kulut. Jokin tuossa ei voi pitää paikkaansa. Onko sulla joku 300 000 laina siitä kaksiostasi, vai miten asumiskulut ovat noin suuret? Suomessa ei kenelläkäön ole 300-600€ terveyskulut kuussa, sillä kaikki maksukatot tulevat noilla summilla melkein heti täyteen. Vakuutuksiin 120€/kk? Ihan omaa syytäsi, jos jää vähän rahaa käyttöön.
[/quote]
tuollaiset besserwisserit ovat juuri syy sille, miksi täällä av:lla EI kannata kertoa mitään rehellisesti ja yksityiskohtaisesti. Aina tulee joku idiootti aukomaan päätään ja muka-tietämään paremmin...
En ole 119, mutta mikä siinä olikaan oikeasti vaikea sun ymmärtää? Että keskusta-asunnot ovat kalliita myös muissa suurissa kaupungeissa kuin Helsingissä? No, tervetuloa elävään elämään... Jos itse asut kunnalla vuokralla, kannattaako alkaa mistään tietämättömänä kinaamaan asumiskuluista? Ei kuule kannata.
Mitä tulee terveyskuluihin, niin älä siitäkään auo päätäsi. Terveyskulukatto ei koske likikään kaikkia kuluja, esim. ykistyispuolen kuluja (juu, kaikkea ei saa julkiselta puolelta), osaa lääkkeistä (esim. minulle on ortopedi määrännyt nivelrikkoon kahta lisäravinteeksi luokiteltua lääkettä, jotka tehoavat hyvin, mutta joita ei kela korvaa ollenkaan, kustannukset kuussa lähemmäs satasen), terapioita... Nämä tulivat nyt äkkiä mieleen, ja sinunkin pitäisi noita tietää, jos HALUAISIT ymmärtää asioita, etkä ainoastaan viisastella.
Vakuutuksiin voi lukeutua mm. eläkevakuutus, joka on ainoastaan järkevä hankinta, jos on ollut kotona hoitovapaalla. Tai lasten vakuutuksia, autovakuutus, kotivakuutus... Äkkiä niistä kertyy, autovakuutuskin maksaa helposti satasen kuussa, jos ei ole yhtään bonuksia ja auto on kymmenen vuotta vanha, tarkisitin tämän juuri autovakuutuslaskurista.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:12"]
Itseäni kyrsii, että meillä ei ole avomieheni kanssa vielä mahdollisuutta hankkia asuntolainaa (opiskelen erästä aikuisten näyttötutkintoa) ja asumme kunnan vuokra-asunnossa maksaen noin 650e/kk kun samaan aikaan ystäväpariskuntamme maksaa uuden asuntonsa lainaa pois jopa hieman vähemmän kuin me kulutamme vuokraan. Itse olen täysin Kelasta riippuvainen, ei ole opiskelun vuoksi mahdollisuutta kunnon töihin. Tuet ovat hieman päälle 400e/kk. Odotan niin sitä aikaa, kun tienaan _jopa_ sen 2000e/kk ja voimme hankkia vihdoin oman talon, jota maksaa pois, ettei tarvitse "heittää rahaa hukkaan" vuokralla asuen. Mielestäni siis 6500e bruttotulot olisivat luksusta ja kukkaronnyörit syyhyten odotan tulotasomme nousua! :)
[/quote]
paljonko sinä ja miehesi teette töitä (tai opiskelette) viikossa, verrattuna siihen ystäväpariskuntaan? Ja mitä ystäväpariskuntanne maksaakaan muuta asumiskulua? Laina-aika on ainakin ihan tapissa, jos velanhoitoon menee noin älyttömän vähän. Ei voi kuin heitä onnitella... Ilmeisesti eivät asu pk-seudulla.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 00:04"]
No joo. Mä tienaan ton 6500 brutto joinakin kuukausina ihan yksin. Yleensä 5500-6500. Käteen jää 3500-4000eur/kk. Tuon summan eteen töitä reilusti enemmän kuin 37,5h/vko.
Asun kaupungissa (ei pk-seutu) reilun vartin kävelymatkan päässä keskustassa 45m2 kaksiossa. Talo on vanha ja vaatisi remppaa, julkkari- ja ikkunaremppa varmaan tuleekin lähivuosina. Mulla ei ole kunnollista kylppäriä, vaan vessan nurkassa on suihku. En saa ikkunoitani auki enkä kiinni, ovat sieltä jostain 40-luvulta ja aivan vänkyröiksi vääntyneet. Ei ole hissiä, ei autopaikkaa. Äänieristys oelmaton. taloyhtiössä on kaupungin vuokrataloja, eli saan nauttia spurgujen ja nistien älämölöstä pitkin öitä.
Ajan 10v vanhalla pikkuautolla, mittarissa lähes 200000km. Vaatteeni ostan ketjuliikkeistä (HM, VeroModa ym). Olen tehnyt elämäni aikana (nyt vähän yli 30v) 3 kahden viikon kaukomatkaa ja muuten en ole oikeastaan juuri matkustellut. No. Tallinnassa ja Tukholmassa käynyt laivalla. Nyt olen ensi kertaa elämässäni uskaltanut aloittaa maksullisen (90eur/kk) harrastuksen.
Asumiskuluihin (lainanlyhennys + korot + vastike + sähkö + vesi + netti) menee lähes 2000eur/kk. Lisäksi lyhennän opintolainaa n. 500eur/kk. Vakuutuksiin menee 120eur/kk, puhelin 30eur/kk, terveyskuluihin 300-600eur/kk, tässä kuussa maksoin ammattiliiton vuosimaksun 500eur. Bensaan (työmatkat) menee 100-600eur/kk.
Koen, että tällä tulotasolla elintasoni pitäisi olla parempi. Minulla pitäisi olla varaa ajaa uudehkolla autolla ja asua uudehkossa siistissä asunnossa (ainakin pk-seudun ulkopuolella) ja matkustella jonkin verran (vuosittain). Näin ei kuitenkaan ole. Palkkapäivä oli kuun vika ja nyt tilillä jäljellä 600eur loppukuuksi. Ei mulla ole kulutusluottoja tai vastaavaa enkä ole shoppaillut mitään, peruselämiseen nuo rahat ovat menneet. Huomenna menen ekaa kertaa 6kk:een kampaajalle ja tiedän sinne menevän sen n. 100eur. Siksi käynkin harvoin. Tuosta 600 eurosta tiedän jäävän jonkin verran yli ennen seuraavaa palkkapäivää. Ylijääneen laitan säästöön, koska mulla on tällä hetkellä kasassa vain puolen kuun nettopalkkaa vastaava summa kun pitäisi olla se 3 tai mieluummin 6kk..
[/quote]
Eihän tämä voi pitää millään paikkaansa! Kannattaisi varmasti seurata mihin sun rahasi menevät, kulutat enemmän kuukaudessa mitä meidän neljä henkinen perhe, joka pystyy käymään kaksi kertaa vuodessa etelässä. Sinulla todella pitäisi olla varaa ajaa uudella autolla ja asua uudessa asunnossa. Mimmonen asuntolaina sulla oikein on, kun tommosia asumiskuluja makselet. Taidat keksiä omasta päästäsi tämän!
132, sinullekin tuo kommentti 130. Miksi kinaat asioista, joiden taustatietoja et tunne? Et tiedä, kuinka kalliissa kaupungissa (asumiskulut vaihtelee ja muitakin kalliita kaupunkeja on kuin Helsinki) tuo asuu, et tiedä, onko hänellä lapsia jne.
Me tienaamme miehen kanssa bruttona 8700, nettona noin 5500 ja silti asumme stadin rupaisessa lähiössä hitas-neliössä, ajamme 12 vuotta vanhaa autoa, matkustamme kerran vuodessa halvalle omatoimimatkalla jos on rahaa... Elämiseen ei tuhlata muuta kuin että ruokaa ostamme sitä, mitä tekee mieli (nelihenkisen perheemme ruokamenot ovat noin 750 e kuussa), se on ainoa ylellisyytemme. Enkä valehtele yhtään. Eläminen vaan on täällä pk-seudulla helevetin kallista, mutta koska työpaikat on täällä, ei voi oikein muuallekaan muuttaa.
Mutta kieltämättä joskus kun istun yövuorossa, mietin, että mitä HITTOA tässä on järkeä. Opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon, maksoin opintolainaa, teen vaativaa ja stressaavaa vuorotyötä ja urakokemustakin on neljännesvuosisata, ja silti se ns. Hyvä, mitä palkalla pitäisi saada verrattuna siihen, että makaisin kotona ja raapisin kankkuanojää siihen, että voin ostaa tuoretta kalaa viikonlopuksi...
Sosiaalialalla 2300 euroa kuussa ja pelkät vuokra-asumiskustannukset on 800 euroa kuussa. Lainaa en pienten tulojeni vuoksi saa. En valita.
Hmmm. Minusta työnteon pitääkin kannattaa, samoin kouluttautumisen. Jos ne eivät nosta elintasoa, puhutaan kannustinloukusta. On aika turha kiistellä siitä, mikä on elintason "riittävä nousu", koska se eri paikkakunnilla ja eri ammateissa ja eri taustatiedoilla merkitsee eri asioita.
Jossain sellaisella paikkakunnalla, jossa asuminen on halpaa, jo aika pienelläkin palkalla on varaa ostaa omakotitalo ja nostaa esim. asumisen elintasoa verrattuna varattomaan vuokra-asujaan.
Mutta tosiaan pk-seutu ja jotkut muut muuttovoittokaupungit ovat sellaisia, että keskituloisella ei ole varaa laadukkaaseen asuntoon. Vuokra-asuntoja ei saa, koska niitä jaetaan tarveharkinnan perusteella, joten oma on yleensä ainoa vaihtoehto. Perheelliselle se pk-seudulla merkitsee parin sadan tuhannen euron lainaa, ja sillä saa vasta ahtaan kerrostalokämpän lähiöstä. Ymmärrän oikein hyvin, että monia pk-seudulla asuvia keskituloisia ahdistaa asumisen hinta.
Ja kannattaa muistaa, että tuohon palkkatason tyydyttävyyteen tosiaan vaikuttaa isosti se, onko työntekijä opiskellut pitkään ja ollut pitkään alalla. Ihminen ei vertaa palkkaansa abstraktioon, vaan muihin samantasoisiin työntekijöihin. Akateeminen viisikymppinen ei varmasti ole tyytyväinen, jos hänen palkkatasonsa vastaa opistotason opiskellutta parikymppistä, tämä nyt vain esimerkkinä. Kypsässä iässä ja vaativassa duunissa odottaa jo pääsevänsä nautiskelemaan hiukan luksusesta, se on aivan ymmärrettävää.
Ja jos niin ei ole, ap hyvä, silloin valitetaan. Minä esimerkiksi en olisi ollenkaan tyytyväinen , jos ansaitsisimme 6500 kuussa, tämänikäisinä, tällä työkokemuksella ja koulutuksella.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:05"]
132, sinullekin tuo kommentti 130. Miksi kinaat asioista, joiden taustatietoja et tunne? Et tiedä, kuinka kalliissa kaupungissa (asumiskulut vaihtelee ja muitakin kalliita kaupunkeja on kuin Helsinki) tuo asuu, et tiedä, onko hänellä lapsia jne.
Me tienaamme miehen kanssa bruttona 8700, nettona noin 5500 ja silti asumme stadin rupaisessa lähiössä hitas-neliössä, ajamme 12 vuotta vanhaa autoa, matkustamme kerran vuodessa halvalle omatoimimatkalla jos on rahaa... Elämiseen ei tuhlata muuta kuin että ruokaa ostamme sitä, mitä tekee mieli (nelihenkisen perheemme ruokamenot ovat noin 750 e kuussa), se on ainoa ylellisyytemme. Enkä valehtele yhtään. Eläminen vaan on täällä pk-seudulla helevetin kallista, mutta koska työpaikat on täällä, ei voi oikein muuallekaan muuttaa.
Mutta kieltämättä joskus kun istun yövuorossa, mietin, että mitä HITTOA tässä on järkeä. Opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon, maksoin opintolainaa, teen vaativaa ja stressaavaa vuorotyötä ja urakokemustakin on neljännesvuosisata, ja silti se ns. Hyvä, mitä palkalla pitäisi saada verrattuna siihen, että makaisin kotona ja raapisin kankkuanojää siihen, että voin ostaa tuoretta kalaa viikonlopuksi...
[/quote]
132 jatkaa. Mä tiedän millaista on asua pääkaupunkiseudulla, koska asun täällä itsekin. Joten on ihan turha selittää miten nettona 5500€ ei riitä täällä mihinkään. Ja fakta on kuitenkin se, että pääkaupunkiseudulla se asuminen kaikkein kalleinta on! Mihin ihmeeseen teidänkin rahat menee? Jos asumiseen menee vaikka se 2000€, niin teille jää vielä melkein 3000€/kk rahaa. Kyllä sekin riittää jos miettii mihin rahansa laittaa!
Meidän perheen nettotulot ovat n. 5000€, näillä tuloilla olemme jo maksaneet velkamme pois, ostaneet kaksi uutta autoa, purjeveneen ja matkustamme muuallekin kuin Tallinnaan.
135, aamen. Ei ne suuret tulot, vaan ne suuret menot. Moni pienituloinen ei älyä, mistä kaikesta suurempituloinen joutuu maksamaan enemmän.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:31"]
135, aamen. Ei ne suuret tulot, vaan ne suuret menot. Moni pienituloinen ei älyä, mistä kaikesta suurempituloinen joutuu maksamaan enemmän.
[/quote]
Kerro mulle mistä suurempituloinen maksaa enemmän mitä pienituloinen? Joku ihan esimerkki?
[/quote]
Minäkin haluan tietää, että mistä? Me saamme alennusta hoitomaksusta ja veroja maksamme tulojemme mukaan ja mietinkin, että mitä tukia meille vielä pitäisi tulla? :P
132, olet sen tason bw, että en todellakaan välittäisi alkaa listata perheemme eri menoja sinulle. Alat kumminkin niistä viisastella,s en kummemmin taustoja tuntematta.
Kaikki eivät voi säästää rahaa veneisiin tms., kun perusmenot ovat suuremmat. Esim. meillä menee terapioihin, lääke- ja lääkärimenoihin kuussa noin 800 euron verran, tämä nyt vaan esimerkkinä ja tarkemmin erittelemättä. Kiva, että teillä ei ole noita kuluja, mutta meillä on, eikä kyse ole mistään ylellisyyshoidoista. Työmatkoihin ja lapsen koulumatkoihin menee kuussa kolmisen sataa, minkä päälle sen autonrotiskon ylläpitokuluja parisen sataa. Ruokakulut se noin 750. Vakuutukset, lehtitilaus (työn takia päivän lehti ns. Must), eläkesäästäminen 150 e, lapsilla molemmilla yksi kohtuuhintainen harrastus, viikkorahat teini-ikäisille 100 e kuussa, hygienia ja parturit noin satasen kuussa. Noista luetelluista summista tulee jo 2400 euroa, eikä siinä ole mukana ollenkaan kahden teinin ja kahden edustusta sisältävää työtä tekevän aikuisen vaatemenoja. Työpaikkaruokailukin vie rahaa, vaikka onkin ravintolaruokailuksi edullista.
joten todellakin, eläminen on kallista. Tänä vuonna teemme yhden ulkomaanmatkan, ilmaiseksi saadun risteilyn Tallinnaan. Josko sitten ensi vuonna olisi varaa mennä omatoimimatkalle Britteihin.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:41"]
[/quote]
Minäkin haluan tietää, että mistä? Me saamme alennusta hoitomaksusta ja veroja maksamme tulojemme mukaan ja mietinkin, että mitä tukia meille vielä pitäisi tulla? :P
[/quote]
kannattaa lukea ketju, tässä mainitaan monia juttuja. Mm. oikeus kohtuuhintaiseen vuokra-asuntoon eli asumiskulujen pienuus. Päivähoitomaksut tosiaan toinen. Tuetut lomat. En nyt tiedä, kuinka pienituloisia olette, vai kenties sillä rajalla, että lukeudutte jo keskituloisiin, mutta moni tuki katkeaa jo aika vaatimattomalla tulotasolla. Osan mielestä lapsilisätkin pitäisi poistaa "hyvätuloisilta".
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:27"]
Hmmm. Minusta työnteon pitääkin kannattaa, samoin kouluttautumisen. Jos ne eivät nosta elintasoa, puhutaan kannustinloukusta. On aika turha kiistellä siitä, mikä on elintason "riittävä nousu", koska se eri paikkakunnilla ja eri ammateissa ja eri taustatiedoilla merkitsee eri asioita.
Jossain sellaisella paikkakunnalla, jossa asuminen on halpaa, jo aika pienelläkin palkalla on varaa ostaa omakotitalo ja nostaa esim. asumisen elintasoa verrattuna varattomaan vuokra-asujaan.
Mutta tosiaan pk-seutu ja jotkut muut muuttovoittokaupungit ovat sellaisia, että keskituloisella ei ole varaa laadukkaaseen asuntoon. Vuokra-asuntoja ei saa, koska niitä jaetaan tarveharkinnan perusteella, joten oma on yleensä ainoa vaihtoehto. Perheelliselle se pk-seudulla merkitsee parin sadan tuhannen euron lainaa, ja sillä saa vasta ahtaan kerrostalokämpän lähiöstä. Ymmärrän oikein hyvin, että monia pk-seudulla asuvia keskituloisia ahdistaa asumisen hinta.
Ja kannattaa muistaa, että tuohon palkkatason tyydyttävyyteen tosiaan vaikuttaa isosti se, onko työntekijä opiskellut pitkään ja ollut pitkään alalla. Ihminen ei vertaa palkkaansa abstraktioon, vaan muihin samantasoisiin työntekijöihin. Akateeminen viisikymppinen ei varmasti ole tyytyväinen, jos hänen palkkatasonsa vastaa opistotason opiskellutta parikymppistä, tämä nyt vain esimerkkinä. Kypsässä iässä ja vaativassa duunissa odottaa jo pääsevänsä nautiskelemaan hiukan luksusesta, se on aivan ymmärrettävää.
Ja jos niin ei ole, ap hyvä, silloin valitetaan. Minä esimerkiksi en olisi ollenkaan tyytyväinen , jos ansaitsisimme 6500 kuussa, tämänikäisinä, tällä työkokemuksella ja koulutuksella.
[/quote]
näinhän se on. Asia on hyvin suhteellinen, mitä iso osa ihmisistä ei ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:49"]
kannattaa lukea ketju, tässä mainitaan monia juttuja. Mm. oikeus kohtuuhintaiseen vuokra-asuntoon eli asumiskulujen pienuus. Päivähoitomaksut tosiaan toinen. Tuetut lomat. En nyt tiedä, kuinka pienituloisia olette, vai kenties sillä rajalla, että lukeudutte jo keskituloisiin, mutta moni tuki katkeaa jo aika vaatimattomalla tulotasolla. Osan mielestä lapsilisätkin pitäisi poistaa "hyvätuloisilta".
[/quote]
Olen lukenut. Me maksamme asumisesta 1300. Olemme asuneet eri vuokranantajilla eikä kellään ole ollut varallisuusrajoja. Onko tämä joku pääkaupungin juttu? Maksamme osa-aikahoidosta 120. Jos tulomme olisi 1000 isommat bruttona, maksaisimme hoidosta n. 160 eli ottaisin nuo tulot todella mielellään! Mitään asumistukia tms. emme saa. Tuetut lomat ei ole vain vähävaraisille ja vaikka ollaan joka vuosi haettu sitä, ollaan kerran päästy. 2009. Uskokaa jo ihan oikeasti, että kaikista tiukimmilla on nipin napin keskituloiset/pienehkö tuloiset, ei missään nimessä hyvätuloiset.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 08:29"]
Ei nyt ihan noinkaan. Itse en tunne yhtään keskituloista joka valittaisi tulojensa vähyydestä. Hyvällä talouden pidolla tuollaisella rahamäärällä kuussa elää "herroiksi".
Hesarissa oli tämän suhteellisen hyvin tienaavan yksinhuoltajan vuodatus omista menoistaan. Sinänsä hän oli oikeassa, menojen jälkeen ei hänellekään jäänyt mitään tilille. Hän kuitenkin maksoi joka kuukausi asuntoaan 2200 euroa tai jotakin tuonne päin. Hän ei tajunnut sitä, että tuo 2200 (miinus korot) menee hänenne säästöön sijoitukseksi ja sekin maksu loppuu aikanaan kun laina on maksettu. Huono tuloisilla ei ole koskaan tuollaiseen omistusasuntoon mahdollisuuksia, lähtien jo siitä, ettei pankit yksinkertaisesti anna lainaa. Sinänsä tyhmää puuhaa, kun he maksavat vuokrina pari "asuntolainaa" elämänsä aikana.
Näin ollen näistä puheista pitäisi erottaa kaikki autot, asunnot ja muu omaisuus kun verrataan miten tulee toimeen. Ne kun on huonotuloiselle jo sitä luksusta mitä rahalla saa, ja mitä he eivät tule saamaan.
[/quote]
Just näin! Ärsyttää se vuodatus että "laskujen ja asumiskulujen jälkeen ei jää mitään" no jos asumiskulut on joku hulppea asuntolaina ja muina "laskuina" on esim. tuliterän auton kuukausimaksut ja bensakulut niin ei kai sitä välttämättä jääkään enää mitään ellei ole sitten jo tosi hyvät tulot. Miten jotkut olettavat että vasta sitten on hyvinpärjäävää jos käteen jää vielä runsaasti sen jälkeen kun on maksellut sitä omaa asuntoa tai muita itsehankittuja, ei pakollisia juttuja. (joo, on se asunto pakollinen kaikille mutta ketään ei tietääkseni pakoteta ostamaan sitä 300 000€ maksavaa omakotitaloa eikä ketään pakoteta ostamaan sitä 30 000€ maksavaa perheautoa)
Jos haluamme vertailla paljon jää esim. jollekin palkansaajalle elämiseen verrattuna työttömään pitää ottaa huomioon kummaltakin samat menot samansuuruisena! Jotkus hyvätuloiset julistavat että "ei meillä jää paljon enempää kun noille työttömille sen jälkeen kun asuntolaina ja muut laskut on maksettu" no laskekaa paljon sille työttömälle jäisi sen jälkeen kun on maksanut samat vastaavat laskut ja asuntolainan tai laskekaa paljon teille jäisi sen jälkeen kun olette maksanut itse SAMANSUURUISEN ja tasoisen asunnon mitä tuolla työttömällä on. Kyllä silloin alkaa tajuamaan kuinka paljon paremmin asiat itsellä on ja kuinka paljon enemmän sitä rahaa kuitenkin on käytössä kun esim. työttömillä jotka saa "kaiken maailman tukia."
[/quote]
Näkee että kirjoittelet jostain hieman kauempaa.... täällä pk seudulla 300k€ on ihan peruskerrostalokämppä 3-4huonetta - ei mikään luksuskämppä!! Kehyskunnista saat alle 100m2 vanhan rivarinrähjän tai 80 luvun 100m2+ okt:n.