Onko vaatekoko 44 vielä mielestänne normaalin rajoissa?
Onko vielä normaali, vai meneekö isojen kokojen puolelle?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen vielä normaalipainon puolella (joskin aika lähellä ylärajaa), ja joistain vaatteista joudun ottamaan koon 44, vaikkei ole mitään jättitissejäkään. Yleensä kyllä 40 tai 42 on sopiva, mutta on minulla kuitenkin useampi koon 44 vaate kaapissa.
Laitapa pituus ja paino. En usko
165cm/65kg. En tykkää käyttää mitään tiukkoja vaatteita, mutta eivät nuo koot päälläni mitään telttojakaan ole.
Vaatekaupan myyjä kirjoitti:
44 on aika iso koko jo, ei löydy tuota kokoa edes monesta vaatekaupasta (niin pieni kysyntä tälle koolle). XS on pieni 34, S on mielestäni aika normaalin kokoisen vaatekoko 36, M eli 38 on myös aika normaali. L eli 40 on siinä rajoilla miksi sen valitsee. Osa joutuu ottamaan esim isojen rintojen tai pitkien käsien takia tämän. 42 ylöspäin on iso koko.
Onnea vaan bisneksille, jos yleisimmät koot puuttuu valikoimasta.
42 voi olla vielä isoluisen normaalipainoisen koko, mutta sen yli kun mennään, ollaan väistämättä ylipainon puolella. Eli 44 on iso koko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen vielä normaalipainon puolella (joskin aika lähellä ylärajaa), ja joistain vaatteista joudun ottamaan koon 44, vaikkei ole mitään jättitissejäkään. Yleensä kyllä 40 tai 42 on sopiva, mutta on minulla kuitenkin useampi koon 44 vaate kaapissa.
165cm/65kg. En tykkää käyttää mitään tiukkoja vaatteita, mutta eivät nuo koot päälläni mitään telttojakaan ole.
Ruumiinrakenteita on erilaisia. Liki vastaavissa mitoissa (165cm/63kg) käytän pääsääntöisesti kokoa s.
Ja joo, katson kyllä kriittisesti ja otan aina sovituskoppiin mukaan myös m-koon.
Esimerkiksi yksissä collegehousuissa ei ollut jäljellä kuin kokoa m (ja siitä ylöspäin). Sovitin niitä, eivät olisi pysyneet päällä ilman henkseleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ruumiinrakenteesta. Isojen tissien kanssa paitojen koko väistämättä kasvaa. Kokoon 44 menee kyllä ihan hervottomat hinkit hoikalla ihmisellä.
Itse 178 cm 64,5 kg, vy 58 cm, joudun käyttämään koon 44 paitoja tissien takia. En koe olevani yhtään isokokoinen vaikka kyllähän noi rinnat saa näyttämään isommalta kuin mitä onkaan
Menikö oikein tuo vyötärönympärys? Herranjestas miten pieni! Kerro salaisuutesi heti!
T. Samanpituinen
On oikein, mitattu vaatemittanauhalla viimeks viime viikolla (sellanen pehmeä mittanauha). Ihan on sukuvika tosi kapea vyötärö, sen kummempaa salaisuutta ei ole valitettavasti tarjota... Luoja oli myötämielinen kun muovasi kroppaani, se on ollut ihan tuuria vaan.
Näin se taitaa olla, luuston mallista kiinni. Mun vy oli 70cm 13-vuotiaana, kun painoin hiukan reilu 30kg.
hyvin on sokeuduttu ylipainolle, tämä ketju hyvä osoitus.
Kyllähän 40 on jo iso koko, se nyt vaan faktaa.
170/90 ja koko 42-44, eli on ylipainoisen koko (bmi ylipainoinen, ei edes "lieväsi ylipainoinen" ). Eri merkeillä kyllä vaihtelee, tuo koko on perus lindex/hm/kappahl kokoa. Mulla on Niken takki kokoa m, ja HH takki kokoa XL, ovat täsmälleen saman kokoisia....
Vierailija kirjoitti:
hyvin on sokeuduttu ylipainolle, tämä ketju hyvä osoitus.
Kyllähän 40 on jo iso koko, se nyt vaan faktaa.
On se puolitoistametriselle iso. Mutta pitkälle normaali.
Vierailija kirjoitti:
40 on normaali,
42 lievä ylipaino, mutta vielä melko normaali
44 ylipaino
Suunnilleen näin se menee.
Tuo luokitus pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Ite on 104-88-104, pituus 168cm ja painoa 79kg. Käytän yläosassa mieluiten 44, koska tykkään vähän väljemmästä vaatteesta, alaosa keskimäärin 42. Laihimmillani ysiluokalla vuonna nakki ja peruna painoin 68kg ja jo silloin lantion ympärys oli 104cm, muistan miten vihasin leveätä lantiotani yli kaiken. Tunnen olevani ryhävalas, mutta vaikka olisin normaalipainoinenkin, ei luuston mallille oikein mitään voi. Perus persjalkanen suomalaisakka siis.
Yleisten kokotaulukoiden mukaan olet melko tarkalleen kokoa 46, eli käytät kaksi kokoa liian pieniä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
170/90 ja koko 42-44, eli on ylipainoisen koko (bmi ylipainoinen, ei edes "lieväsi ylipainoinen" ). Eri merkeillä kyllä vaihtelee, tuo koko on perus lindex/hm/kappahl kokoa. Mulla on Niken takki kokoa m, ja HH takki kokoa XL, ovat täsmälleen saman kokoisia....
Olen 170/72 ja käytän kokoa 42 tai L. Joskus pitää ottaa 44, koska hihat on nykyään tarkoitettu joillekin narukäsille.
Suomen yleisin naisten vaatekoko on 42/L.
Sehän riippuu valmistajasta, vaatteen kantajan pituudesta jne.
Olen 182cm pitkä, urheileva nainen, painan 92kg, minulla on suuret rinnat, kapea vyötärö ja leveä lantio. 44 on aika perus koko kaapissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiinrakenteita on erilaisia. Liki vastaavissa mitoissa (165cm/63kg) käytän pääsääntöisesti kokoa s.
Ja joo, katson kyllä kriittisesti ja otan aina sovituskoppiin mukaan myös m-koon.
Esimerkiksi yksissä collegehousuissa ei ollut jäljellä kuin kokoa m (ja siitä ylöspäin). Sovitin niitä, eivät olisi pysyneet päällä ilman henkseleitä.
Jos toinen samanpituinen ja -painoinen käyttää kokoa S ja toinen L, kyse on ehkä enemmän erilaisista tyyleistä kuin ruumiinrakenteista. Yleensä kun se ruumiinrakenne näkyy myös painossa.
Paljonko sinulla on mitat, niistähän sen oikean koon näkee?
No muistakaa että jos haluatte olla hoikkia niin se onnistuu nopeasti. 10viikkoa ja 10 kg pois jos haluaa.
Mutta toki jos tykkäätte kiloistanne ja ne on ihan pakko saada pitää niin jatkakaa samaan malliin.
38 on rajalla oleva koko, tuossakin on jo läskiä jos ei urheile paljoa. sitte alkaa tuhdit koot.
Olen 160/62 kg, koko 38. Olen kyllä pyylevä mutten vielä hemuli. Koko 38 on kuitenkin pituiselleni jo aika suuri.
Kyllä 44 alkaa olla jo aika iso koko.
Olen itse reilut 10kg normaalipainon ylärajaa painavampi ja käytän kokoa 42/L-XL. Mitat siis 167/82. Lantionympärys jotain 112cm, rinnanympärys jotain 108cm, vyötärö ehkä 87cm.
Kun painoin 70-80kg välillä, koot vaihteli 40-42.
Kun painoin 60-70 välillä, käytin kokoja 38-40.
Joskus laihdutin noin 57-58-kiloiseksi ja silloin meni 36-38 koot.
Eniten viihdyn n. 65-68kg painossa ja siihen olisikin nyt tarkoitus ensi kesään mennessä päästä, olettaisin että vaatekoko olisi silloin 38-40/M-L. Olen aika harteikas ja vanttera, ihan eri mallinen kuin äitini, joka oli hentoinen XS-kokoinen, 164cm/49kg.
Vierailija kirjoitti:
No muistakaa että jos haluatte olla hoikkia niin se onnistuu nopeasti. 10viikkoa ja 10 kg pois jos haluaa.
Mutta toki jos tykkäätte kiloistanne ja ne on ihan pakko saada pitää niin jatkakaa samaan malliin.
38 on rajalla oleva koko, tuossakin on jo läskiä jos ei urheile paljoa. sitte alkaa tuhdit koot.
1. Nopeasti laihtuvat yleensä lihovat yli lähtöpisteen. Eli kannattaa laihduttaa kymmenen kiloa kymmenessä viikossa siinä tapauksessa että haluaa lihoa 15 kg.
2. Koossa 38 vyötärönympäryksen pitäisi olla noin 70 cm. Katso mittanauhalla, onko se tuhti vai ei.
Tämä tuntuu olevan täällä ikuinen keskustelun aihe.
Ja mitä tarkoitat, kun kysyt onko koko nro 44 iso?
Kaavoituksessa se on yksi koko muiden joukossa ja tarkoitettu pitkälle (175-180cm) TAI ylipainoisille naiselle.
Vaatteiden kaavoitukset ja kokonumeroon vaikuttavat henkilön pituus ja leveys.
Joku vaatenro 38, on liian pieni 180cm naiselle ja hihat jää kyynärpäähän tai housujen lahkeet polveen, vaikka leveydessä olisi ylimääräistä.
Myös vaatteen malli vaikuttaa, miten koko numero sopii kantajalleen.
Ite on 104-88-104, pituus 168cm ja painoa 79kg. Käytän yläosassa mieluiten 44, koska tykkään vähän väljemmästä vaatteesta, alaosa keskimäärin 42. Laihimmillani ysiluokalla vuonna nakki ja peruna painoin 68kg ja jo silloin lantion ympärys oli 104cm, muistan miten vihasin leveätä lantiotani yli kaiken. Tunnen olevani ryhävalas, mutta vaikka olisin normaalipainoinenkin, ei luuston mallille oikein mitään voi. Perus persjalkanen suomalaisakka siis.