Onko vaatekoko 44 vielä mielestänne normaalin rajoissa?
Onko vielä normaali, vai meneekö isojen kokojen puolelle?
Kommentit (147)
Onhan se iso koko jollekin aasialaiselle naiselle, jonka pituus on alle 160cm, mutta euroopalaisille ja myös suomalaisille normaali koko, jotka ovat pitkiä ja rintavia.
Vierailija kirjoitti:
hyvin on sokeuduttu ylipainolle, tämä ketju hyvä osoitus.
Kyllähän 40 on jo iso koko, se nyt vaan faktaa.
Ei vaatenumerot mene vaatteen leveyden mukaan, vaan yhtälailla myös pituuden mukaan esim. hihan pituus, housujen lahkeen pituus, paidan pituus jne. Ja pituutta tulee pari senttiä lisää, mitä suurempaan numeroon mennään. Joku 36 ja 38 numerot on tehty 160-165 naiselle. Ja joku 38 numero on 175cm aivan liian kikkana ja lyhyt, oli hän vaikka alipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyvin on sokeuduttu ylipainolle, tämä ketju hyvä osoitus.
Kyllähän 40 on jo iso koko, se nyt vaan faktaa.
Ei vaatenumerot mene vaatteen leveyden mukaan, vaan yhtälailla myös pituuden mukaan esim. hihan pituus, housujen lahkeen pituus, paidan pituus jne. Ja pituutta tulee pari senttiä lisää, mitä suurempaan numeroon mennään. Joku 36 ja 38 numerot on tehty 160-165 naiselle. Ja joku 38 numero on 175cm aivan liian kikkana ja lyhyt, oli hän vaikka alipainoinen.
Yleiset vaatekoot on tarkoitettu keskimittaisille. Keskikokoiselle naiselle kaavoitettu vaate ei muutu sopivaksi 180-senttiselle, vaikka hän ottaisi isomman koon.
Välillä löytää kirpputorilta vanhoja kotimaisia vaatteita, joissa on numerokoon lisäksi ruumiinrakenne (B, C, D) ja vielä suosituspituus. Nykyään tietenkin olisi ihan liian vaivalloista tehdä ja tilata kauppaan noin monta kokoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 44 alkaa olla jo aika iso koko.
Olen itse reilut 10kg normaalipainon ylärajaa painavampi ja käytän kokoa 42/L-XL. Mitat siis 167/82. Lantionympärys jotain 112cm, rinnanympärys jotain 108cm, vyötärö ehkä 87cm.
Kun painoin 70-80kg välillä, koot vaihteli 40-42.
Kun painoin 60-70 välillä, käytin kokoja 38-40.
Joskus laihdutin noin 57-58-kiloiseksi ja silloin meni 36-38 koot.
Eniten viihdyn n. 65-68kg painossa ja siihen olisikin nyt tarkoitus ensi kesään mennessä päästä, olettaisin että vaatekoko olisi silloin 38-40/M-L. Olen aika harteikas ja vanttera, ihan eri mallinen kuin äitini, joka oli hentoinen XS-kokoinen, 164cm/49kg.
Sinäkin olisit mittojesi perusteella suunnilleen kokoa 46. Koossa 46 mitat ovat 104-90-108. Joustavia vaatteita käytettäessä se ei ole niin tarkkaa, mutta jos etsii tai haluaa ommella joustamattomia vaatteita, koolla on väliä.
42 koko istuu minulle oikein hyvin, tosin en käytä kovinkaan paljon mitään joustamatonta. Joskus olen sovittanut 44/XXL kokoa, ovat usein liian isoja säkkejä jotka roikkuvat joka puolelta eikä edes sormenpäitä näy liian pitkistä hihoista. Tykkään hyvin istuvista, mutta silti mukavista vaatteista. Olen aika tarkka materiaaleista. Tällä hetkellä mulla on päällä M-40/42 housut (Lidlistä), L-koon paita (New Yorkerista) ja 42 koon kevyttoppatakki (House, Prismasta)
Lihava, mutta normaalin rajoissa. Kukaan ei katso kadulla että onpas iso ihminen.
Koko riippuu aivan valmistajasta. Jonkun valmistajan koko 44 on saman kokoinen kuin jonkun toisen valmistajan 40.
En ole ikinä nähnyt noin isoa vaatekokoa. Tyttöystäväni käyttää kokoa 34.
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy varmaan nyt lähteä ekskursiolle mihin tahansa naistenvaateliikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy varmaan nyt lähteä ekskursiolle mihin tahansa naistenvaateliikkeeseen.
Miksi? En ole ostanut vaatteita kivijalkakaupoista varmaan viiteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? En ole ostanut vaatteita kivijalkakaupoista varmaan viiteen vuoteen.
Jos on niin rajoittunut maailmankuva, ettei ole koskaan nähyt "noin isoa" vaatekokoa kuin 44, niin kannattaa vähän laajentaa sitä.
Iso koko, mikäs tuo olisi, vähintään L.
Kyllähän sinä nyt varmaan peilistäkin näet, että isojen kokojen puolella ollaan - eikä siinä ole mitään pahaa tai huonoa mutta kannattaa olla itselleen rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no 38 taitaa olla se raja ,sitte se 40-> on jo isojen tyttöjen
Hoikilla sitten oma rajat
Komppaan, 40 on jo aika tuhti koko
Suuri osa kokomerkinnöistä on 38/40. Onko 38 myös tuhti?
Aika turha kommentti, kun kysyttiin koosta 44. 38 on M ja 40 alkaa olla jo L:n puolella. Tuollaiset 38/40 merkinnät on vaatteissa, jotka ovat löysiä tai venyvää kangasta.
Kyllä 44 on iso, oli 38 sitten M tai ei... 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei olen ryhävalas , olen kyllä epäillytkin.
174/72Minkä merkkisiä vaatteita käytät? Tuolla painolla olet kyllä ihan hoikka.
En sanoisi kyllä hoikka, hoikka olisi tuossa pituudessa siinä 65kg tai alemmas kieppeillä. On kyllä muuttunut käsitys hoikkuudesta tosi paljon. Ei lihava mutta ei kyllä hoikkakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plussakoot ovat 46:sta ylöspäin.
Tämä on siis xxxl.
44 on xxl
42 on xl
40 on l.
No näimpä mutta nykyään ajatellaan, että M on hoikka ja L on normaalikokoinen. Tämä näkyy vaatekauppojen valikoimissa. Olen itse 162/45-48kg ja en meinaa löytää istuvia vaatteita, joissain paikoissa XXS on liian iso.. XS on myös liian iso - vielä varmaan 10-20v sitten olisin löytänyt istuvia vaatteita muutoinkin kun itse korjaamalla tai lastenvaateosastolta.
Jotkut Zaran/Mangon XXS vaatteet menee; mutta perus HM ja Cubukset ja muut, mahdotonta löytää istuvia vaatteita.
Vaatteet suunnitellaan sille suurimmalle osalle ja suuri osa ”läntisessä maailmassa” on ylipainoisia. Italiassa käydessä löytää kyllä aina istuvia vaatteita!
Itse asiaan, onhan tuo nyt vähintään nykyajan L koko, joten ei mikään pieni.
Vierailija kirjoitti:
Se on joo normaalikokomalliston isoin koko, 46 ylöspäin sitten isojen tyttöjen. Eihän 44 kokoinen hoikka ole, mutta ei huomiotaherättävän lihavakaan ainakaan jos on keski-ikäinen tai vanhempi, tai hyvin pitkä ja roteva. Harva yli nelikymppinen lopulta kokoja alle 40 käyttää, yleisin no ne 40-44.
Olen 45 ja rinnat kokoa 70-DD-, silti käytän kokoa 34 ja XS, esim ostin balleriina kaupasta urheilupaidan kokoa XS, ja sieltä ostaa kaikki tanssijat / voimistelijat urheiluvaatteita... ei isot tissit tarkoita kokoa 44....
Vierailija kirjoitti:
Minuun verrattuna on tosi iso. Itse käytän kokoa 32.
Olet 2 numeroa liian iso.
Aidon naisen koko on:
Rinnanympärys 55
Vyötärö 38
Lantio 55
Älkää läskit marisko!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ruumiinrakenteesta. Isojen tissien kanssa paitojen koko väistämättä kasvaa. Kokoon 44 menee kyllä ihan hervottomat hinkit hoikalla ihmisellä.
Olen 177 cm pitkä, painan 77 kg , omasta ja muidenkin mielestä siis normaalipainoinen nainen. Yläosan joudun ostamaan kokoa 44 ihan näiden luomutissien (75 H) johdosta. Pituuteni tosin tekee sen, että rintani eivät näytä niin suurilta kuin jos olisin lyhyempi.
Voin kuinka kaikki on onnekkaita isojen tissiensä kanssa, puhumattakaan kapeasta vyötäröstä.
Itse olen 172/96 Mittasin vyötärön 101 ja lantio 114. Tähän asti olen löytänyt vaatteita kuitenkin ihan normikaupoista, jopa l mahtuu jostain ja xl kaikista, housut 44 ja paidat 46-48 tykkään riennoista, löydöstä.
Sinäkin olisit mittojesi perusteella suunnilleen kokoa 46. Koossa 46 mitat ovat 104-90-108. Joustavia vaatteita käytettäessä se ei ole niin tarkkaa, mutta jos etsii tai haluaa ommella joustamattomia vaatteita, koolla on väliä.