Onko vaatekoko 44 vielä mielestänne normaalin rajoissa?
Onko vielä normaali, vai meneekö isojen kokojen puolelle?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Okei olen ryhävalas , olen kyllä epäillytkin.
174/72
Minkä merkkisiä vaatteita käytät? Tuolla painolla olet kyllä ihan hoikka.
Monet pitkät ja/tai tiimalasin muotoiset tarvitsevat isompia kokoja, vaikka vyötärö olisi kapea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 174 cm pitkä ja kun painoin 108 kiloa minulle meni koko 44. 117-kiloisena meni 46. Joten kyllä 44 on jo plus size.
Oho, tekeepä tuo pituus ja varmaan erilainen ruumiinrakenne muutenkin paljon. Mä olen 165 cm ja enimmillään painanut 106 kg. Vaatekokoni oli silloin 54. Nyt painan 90 kg ja vaatekoko on 48.
Mä 165cm / 90 kg ja vaatekoko on 40-44 / L-XL. Vartaloni nyt on vaan sen mallinen, veikkaan että olisin normaalipainoisena tosi pienikokoinen kun en läskinäkään ole yhtä ison näköinen kuin elopaino antaisi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ruumiinrakenteesta. Isojen tissien kanssa paitojen koko väistämättä kasvaa. Kokoon 44 menee kyllä ihan hervottomat hinkit hoikalla ihmisellä.
Itse 178 cm 64,5 kg, vy 58 cm, joudun käyttämään koon 44 paitoja tissien takia. En koe olevani yhtään isokokoinen vaikka kyllähän noi rinnat saa näyttämään isommalta kuin mitä onkaan
Siis sun rinnanympäryksessä ja vyötärönympäryksessä on 42 cm eroa?
150-senttisellä koko 34 on sama asia kuin
168-senttisellä koko 38 tai
180-senttisellä koko 40
150-senttisellä koko 40 on sama asia kuin
168-senttisellä koko 44 tai
180-senttisellä koko 46
Todellakin riippuu valmistajasta, mahdoton sanoa ilman. Yksi päivä naureskelin, kun viikkasin kaappiin silmämääräisesti samankokoisia eri valmistajan t-paitoja, Lindexin S-koko ja Vilan L-koko. Päätin verrata, olivatko ne oikeasti samanlevyisiä. Lopputulos: Lindexin S oli 2-3 cm leveämpi kuin Vilan L :D Eikä näistä kumpikaan ollut "oversized" malli, mikä on nykyään yleinen.
Varmaankin tarkoitetaan ihan standardikokoja eikä jokaisen eri valmistajan kokoja. Koossa 44 rinnanympärys on 100 cm, vyötärö 85, lantio 105. Ei noihin mittoihin tarvitse olla ylipainoinen, varsinkin kun vaatteet kuuluu ostaa rinnnan- tai lantionympäryksen mukaan. Monella voi vyötärö olla vaikka miten hoikka mutta vaatekoko silti 44.
Vierailija kirjoitti:
Monet pitkät ja/tai tiimalasin muotoiset tarvitsevat isompia kokoja, vaikka vyötärö olisi kapea.
Mä olen tiimalasin muotoinen, ja lievän ylipainon puolella. Rinnan kohdalta sopivia ovat yleensä koot 42 ja 44. Suhteessa muuhun kroppaan rakenteellisesti kapea vyötärö ja erittäin leveä selkä, lisäksi jonkin verran rintaa (C-kuppi). Olen laihtunut vähän, ja yksi paita joka ennen oli ikävän ahdas, sopii nyt vyötäröltä hyvin, mutta rinnan kohdalla nappi ei edelleenkään asetu. Kuitenkin, peili näyttää, että nimenomaan vyötäröllä olisi vielä silavaa sulatettavaksi.
Kaikki M koosta ylöspäin on isoja kokoja.
Mulla oli housukoko vielä kesän alussa 46 ja takamukseni on kyllä se levein ja komein kurvi. Hyvin hoikkana (melkein alipainon rajalla) ollessani en koskaan mahtunut alle 38 housuihin tai hameisiin. Ylävartaloon meni joskus jopa 34 koko.
Nyt veikkaisin olevani 40-42-44, koska koot vaihtelevat niin rajusti eri merkeillä ja malleilla.
No yleensä on ainakin 20kg ylipainoa jos koko on 44, että onhan se aika iso.
Vierailija kirjoitti:
Plussakoot ovat 46:sta ylöspäin.
Tämä on siis xxxl.
44 on xxl
42 on xl
40 on l.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 174 cm pitkä ja kun painoin 108 kiloa minulle meni koko 44. 117-kiloisena meni 46. Joten kyllä 44 on jo plus size.
Minä olen sentin pidempi ja painoin kilon vähemmän kuin sinä suurimmillani ja kokoni oli 54-56. Mihin sinun 10 numeroa hävisi?
Oletko kenties omenanmuotoinen? Itse olen 178cm ja 96kg ja käytän kokoa 44.
Enpä usko, että itse enää ikinä saan tuota kokoa päälleni. Juuri tilasin talvitakin kokoa 52 ja nyt jännitän mahtuuko päälle. Jos olen oikein ymmärtänyt kokoasioita, voisin 20 kiloa laihdutettuani mahtua kokoon 44. Koko elämä on nyt laihdutettu, joten eiköhän tämä ole tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sentin pidempi ja painoin kilon vähemmän kuin sinä suurimmillani ja kokoni oli 54-56. Mihin sinun 10 numeroa hävisi?
Oletko kenties omenanmuotoinen? Itse olen 178cm ja 96kg ja käytän kokoa 44.
H mallinen, mutta kai se omenaksi luokitellaan. 120cm oli vielä lantio 96kg kohdalla. Nyt on koko 40 ja paino on 72kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plussakoot ovat 46:sta ylöspäin.
Tämä on siis xxxl.
44 on xxl
42 on xl
40 on l.
Miesten koot:
M = 50, L = 52 ja XL =54.
Tosin aina kun ostaa t-paitaa tai poolopaitaa, kannattaa kokeilla siellä kaupassa mikä koko tuntuu aidosti hyvältä päältä eikä vain tuijottaa numeroita. Sen vuoksi en suosi mitään verkkokauppoja etenkin jos olen ostamassa farkkuja, takkia tai kenkiä. Isompi tai pienempi numero ei tarkoita automaattisesti sitä että olisi lihonut tai laíhtunut, vaan yleensäkin nuo numerot ovat suuntaa-antavia.
Kyllä se nyt on pituudesta ja muustakin ruumiinrakenteesta kiinni,onko se 44 iso vai normaali koko.
Mitä ihmeen kiukuttelua täällä selvästä asiasta.
Vaatteissa pitäisi olla kaikissa useampia mitoituksia,siis c,d,ja on kait a-mitoituskin.
Sanon nyt teille selkeän esimerkin,kaksi nyt jo ajat sitten edesmennyttä naista,äitini ja tätini eli äidin sisko.
Äiti oli 165 pitkä ja hoikka.Nuorena oli ihan hoikka,mutta sitten myöhemmin sopusuhtainen,painoi n,60-65 kg.
Vaatekoko oli 40-42.Nykyään pidetään äitini kokoista jonkin verran pyylevänä,mutta 70-luvulla hän oli hoikahko.
Tätini oli samanpainoinen,mutta 150 pitkä.
Päätelkää loput hänen vaatekoostaan.
Äidin vaatteet eivät menneet sen kummemmin rinnoista kuin vyötäröstäkään päälle.
Eiköhän tässä tullut vastaus.
Niin,tätini vaatekoko oli 44-48.Niitä vaatteita saikin sitten entrata ennen käyttöä,jos ei ollut mitoitusluokka oikea.Nykyajan pullukoihin verrattuna tätini oli vielä heppoista kauraa.
Riippuu ensinnäkin siitä, mitä haet tällä kysymyksellä.
Riippu ihmisen pituudesta. On eri asia olla kokoa 40,jos pituutta on 150 ja kokoa 40 jos pituutta on 180.
Riippuu myös muutenkin ruumiin rakenteesta. Itse olen 170 ja aika harteikas nainen. Ei mahdu 38 paidat usein päälle ilman että paidan olkapää on väärässä paikassa. Koon 40 hartiat taas on oikeessa paikassa. Samaten lantion koko ei riipu täysin rasvan määrästä. Joku voi myös olla bodattu jolloin koon 38 hihat kiristää.
Eli suomeksi älkää tuijottako kokonumeroita tai vaa'an numeroa sokeasti. Kokonaisuus ratkasee onko joku numero iso vai ei. Absoluuttisesti koko 40 on isompi kuin koko 38,mutta se ei kerro koko totuutta.