Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebookissa kehuskelu

Vierailija
28.01.2014 |

Facebook on varsinainen omakehun alttari, alan kyllästymään koko naamakirjaan vähitellen. Aika monikin taviselämää elävää yrittää vakuuttaa elävänsä jotain luksuselämää. Saatetaan esim. laittaa julkaisu, jossa lukee "kävi paikassa Indonesia" ja sitten karttakuva siihen selventämään, että kaukana on käyty. Tyypillistä kuvastoa on myös kuvat huviveneistä (ei edes oma, vaan vuokrattu tai satamassa kävellessä kuvattu jonkun vene), kuvat vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa (on päässyt muiden tavisten kanssa jonkun poliitikon kanssa kuvaan, ilman mitään erityistä yhteyttä häneen). Siis järjetöntä.

Minä olen myös matkustellut ulkomailla ja jopa istunut jonkun kerran Finnairin loungessa vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa kahvitellen (työasioissa). En koe mitään tarvetta julkaista kuvia niistä kaiken maailman puolituttujen nähtäväksi. Jotenkin oksettaa sellainen omakehu, se on niin läpinäkyvää. Olenko jotenkin outo, en halua viestittää eläväni mitään glamour-elämää?. Kotiakin sisustan lähinnä omaa visuaalista silmää miellyttääkseni, lamppu voi olla yhtä hyvin Ikeasta kuin Vepsäläisestä. Enkä varsinkaan mainostaisi status-päivityksessä:"kuinka tää 2000€:n lampun asentaminen voi olla näin vaikeaa, voi vitsi" tai "Barcelonan lentokentällä loungessa ollaan, onnellisena ja tyytyväisenä. Kierretty on Espanja, Marokko ja Portugali, ihana palata Suomeen bisnesluokassa, hyvin nukuttiin yö ***** hotellissa!"

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepähän olet kaverisi valinnut.

"Kerro minulle millaisia ystäväsi ovat, niin minä kerron sinulle millainen sinä olet"

Vierailija
2/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ärsytä. Itse en tosin koe tarvetta laitella paikkoja faceen. Harvoin mainitsen jos olen jossain tapahtumassa tai matkoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:15"]

Itsepähän olet kaverisi valinnut.

"Kerro minulle millaisia ystäväsi ovat, niin minä kerron sinulle millainen sinä olet"

[/quote]

moni näistäkin ystävistä on ihan normaaleja tosielämässä, Facebookissa ilmeisesti jotenkin kuuluu esitellä "täydellistä" elämää. Kristus mitä kulisseja siellä näkee. Toisaalta joihinkin on "pakko" pitää hyviä välejä mm. ammatillisista syistä ja lukea ne pirun päivitykset, vaikka ei yhtään kiinnostaisi. Joku voi nimittäin olettaa, että olen asioista perillä, muuten seuraa loukkaantuminen. Vain murto-osa Facebookissa kavereina toisiaan pitävistä on tosielämässä oikeasti kavereita.

Vierailija
4/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuitenkin kehuskelet ohimennen av:lla.... ;D

Vierailija
5/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämäni on varmaan jonkun mielestä hyvinkin "glamourista" (asutaan ulkomailla, joten standardit vähän erilaiset ja matkustellaan paljon), mutta en ikinä puhu Facebookissa näistä, vaan päivitykseni ovat tosi arkisia ja tylsiä. Jos kertoisin mitä oikeasti kulloinkin puuhaan, osa fb-tutuista tulisi varmaan kateelliseksi ja osa pitäisi säälittävänä. 

Vierailija
6/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista ap:n kuvaulemaa feikkielämää lainkaan. Ihmiset kertovat pääasiassa iloisia ja kivoja tapahtumia elämästään, heittävä huulta, kertoilevat lasten tekemisistä, laittavat valokuvia matkoilta tai lomilta jne. En ole koskaan kokenut minkään niistä olevan ärsyttäävää, teeskenneltyä tai jotakin feikkiglamouria. Ehkä minulla ei ole sellaisia ystäviä tei sitten en ärsyynny muiden onnellisuudesta.

Vierailija
7/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:27"]

Itse kuitenkin kehuskelet ohimennen av:lla.... ;D

[/quote]

...no sentään nimettömänä, tosin lähinnä torjuakseni kateus- ja wtkortin käytön vasta-argumenttina, minulla kun ei ole mitään tarvetta kadehtia heitä, elän hyvää elämää ja pärjään oikein mukavasti -ap

Vierailija
8/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:13"]

Facebook on varsinainen omakehun alttari, alan kyllästymään koko naamakirjaan vähitellen. Aika monikin taviselämää elävää yrittää vakuuttaa elävänsä jotain luksuselämää. Saatetaan esim. laittaa julkaisu, jossa lukee "kävi paikassa Indonesia" ja sitten karttakuva siihen selventämään, että kaukana on käyty. Tyypillistä kuvastoa on myös kuvat huviveneistä (ei edes oma, vaan vuokrattu tai satamassa kävellessä kuvattu jonkun vene), kuvat vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa (on päässyt muiden tavisten kanssa jonkun poliitikon kanssa kuvaan, ilman mitään erityistä yhteyttä häneen). Siis järjetöntä.

Minä olen myös matkustellut ulkomailla ja jopa istunut jonkun kerran Finnairin loungessa vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa kahvitellen (työasioissa). En koe mitään tarvetta julkaista kuvia niistä kaiken maailman puolituttujen nähtäväksi. Jotenkin oksettaa sellainen omakehu, se on niin läpinäkyvää. Olenko jotenkin outo, en halua viestittää eläväni mitään glamour-elämää?. Kotiakin sisustan lähinnä omaa visuaalista silmää miellyttääkseni, lamppu voi olla yhtä hyvin Ikeasta kuin Vepsäläisestä. Enkä varsinkaan mainostaisi status-päivityksessä:"kuinka tää 2000€:n lampun asentaminen voi olla näin vaikeaa, voi vitsi" tai "Barcelonan lentokentällä loungessa ollaan, onnellisena ja tyytyväisenä. Kierretty on Espanja, Marokko ja Portugali, ihana palata Suomeen bisnesluokassa, hyvin nukuttiin yö ***** hotellissa!"

[/quote]

Ne facebook kehuskelijat ovat sellaisia oman elämänsä johanna tukiaisia.

Vierailija
9/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vitsit kun Finnairin bisneksestä on poistettu suomenkieliset ruokalistat. Vaikka osaan viittä kieltä täydellisesti, olisi silti kiva lukea myös suomeksi"

(ekaa kertaa elämässään bisneksessä, pääsi sinne sattumalta, vaikka maksoi vain couchista)

Vierailija
10/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oho sain [yliopistossa] tentistä arvosanan 5/5 vaikka en lukenutkaan juuri yhtään"

Vierailija
11/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"leivoin piirakat, pesin ikkunat, luin Dostojevskiä, laitoin koulussa kympin todistuksen saaneet lapset nukkumaan ja nyt vietetään meidän uudella patiolla laatuaikaa miehen kanssa viinilasit kädessä ja juustotarjottimen anteja maistellen" 

Vierailija
12/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noi kehumista teidän mielestä??? Mun mielestä ne on ILON JAKAMISTA!! Mä laitoin just, että "tentti läpi, jee", koska se on tämän päivän ilonaiheeni.

Musta on kiva lukea, kuinka kaverit perjantai-iltana rentoutuvat viinilasi kädessä. Mitä pahaa siinä on?? Ja jos on ollut ihana loma, miksi ei jakaisi niitä ihania kuvia. Mä ainakin tykkään katsoa. 

Vierailija
13/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten kukakin kenenkin päivityksen lukee ja tulkisee, kertoo usein enemmän lukijasta kuin kirjoittajasta.

Vierailija
14/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä joukossa on ihan oikeasti tosi itsekeskeisiä ihmisiä joilla on tarve - ehkä exien ja niiden nyxien tai vanhojen koulukaverien tai joihinkin muihin vaikutuksen tehdäkseen - koko ajan keulia. En oikein osaa sanoa mikä juttu se on; mulla on muutamia ystäviä joiden hehkutuspäivitykset on vaan niin aitoja ja hyvällä tavalla nöyrän tyytyväisiä, ei ne ärsytä. Mutta sitten on niitä, jotka tympäisee. Just sellasia "Leivoin 200 karjalanpiirakkaa, sitten menimme poikamme flyygelikonserttiin, istuimme iltaa uuden 300-neliöisen omakotitalomme takan edessä suunnitellen seuraavaa Dubain-matkaa". Ehkä ei pitäisi niin kevein perustein ottaa niitä FB-kavereita. Hyvien ystävien pävitykset ei varmaan ärsyttäisikään niin. 

Vierailija
16/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kävin oikiksen pääsykokeissa haistelemassa ilmaa, jäin parin pisteen päähän. Seuraavana keväänä luin 12h päivässä ja heittämällä sisään..."

Vierailija
17/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tee tollasia omaisuudella tai matkoilla hehkuttamispäivityksiä, koska mulla on ystävissä aika köyhiäkin ihmisiä. En mä niille muutenkaan alkaisi esittelemään kaikkea mitä mulla on että saisivat oikein vertailla. Mun mielestä on junttia esitellä FB:ssä uudet autot ja mökit ja talot ja kaukomatkat. Jos jollain on jotain omia ajatuksia ja hauskoja sattumuksia, niistä on kivampi kuulla ja lukea. 

Vierailija
18/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:19"]

Onko noi kehumista teidän mielestä??? Mun mielestä ne on ILON JAKAMISTA!! Mä laitoin just, että "tentti läpi, jee", koska se on tämän päivän ilonaiheeni.

Musta on kiva lukea, kuinka kaverit perjantai-iltana rentoutuvat viinilasi kädessä. Mitä pahaa siinä on?? Ja jos on ollut ihana loma, miksi ei jakaisi niitä ihania kuvia. Mä ainakin tykkään katsoa. 

[/quote]

Ei nuo esimerkit nyt kuvaakaan sitä mistä AP puhuu. Toi on arkista ja pientä. Kyllä sinäkin löydät sieltä naamakirjasta pompöösit pröystäilyt jos oikein yrität.

Vierailija
19/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinne Facebookiin sitten pitäisi kirjoittaa? Tavallisista arkisista asioista vai? Ei minua kiinnosta sinne kirjoitella paskalla käymisestä tai töihin menemisestä. Niin arkista kun vain voi olla. Itse kirjoittelen sinne vain silloin, kun elämässä oikeasti tapahtuu jotain kivaa ja harvinaista. Juuri esimerkiksi siitä, miten kivaa oli ulkomailla uudessa paikassa matkustaa. Ei kukaan jaksa lukea siitä, että työpäivä meni nopeasti ohi tai että katson televisiota. Eikä minä jaksa tuollaisia arkipäiväisyyksiä kirjoitella. En myöskään halua jakaa ikäviä asioita. Ei minusta ole kiva kirjoittaa, että minulla on ripulitauti tai että joku läheinen on kuollut. Haluan kertoa kivoja asioita enkä ikäviä. Joten jos et jaksa lukea ulkomaanmatkoistani sun muista niin mitäpä jos poistaisit minut kavereistasi tai piilottaisit päivitykseni.

Antaa kaikkien kukkien kukkia! Minä itse kyllä luen mielellään vaikka minkälaiset jutut. Ei minua itseäni haittaa lukea jonkun työpäivästä tai arkipäiväisyydestä, vaikka en itse koe niistä tarpeelliseksi kirjoittaa.

Vierailija
20/44 |
28.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

FB päivittää nuo paikat automaattisesti! Itseäni ärsyttää, kun kommentoimme naapurikaupungissa asuvan siskoni kanssa siellä ollessani jotain yhteistä juttua, niin FB päivittää et "X oli paikassa se-ja-se" ja se kartta tulee siihen viereen! :-D En todellakaan laita sitä sinne itse!