Facebookissa kehuskelu
Facebook on varsinainen omakehun alttari, alan kyllästymään koko naamakirjaan vähitellen. Aika monikin taviselämää elävää yrittää vakuuttaa elävänsä jotain luksuselämää. Saatetaan esim. laittaa julkaisu, jossa lukee "kävi paikassa Indonesia" ja sitten karttakuva siihen selventämään, että kaukana on käyty. Tyypillistä kuvastoa on myös kuvat huviveneistä (ei edes oma, vaan vuokrattu tai satamassa kävellessä kuvattu jonkun vene), kuvat vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa (on päässyt muiden tavisten kanssa jonkun poliitikon kanssa kuvaan, ilman mitään erityistä yhteyttä häneen). Siis järjetöntä.
Minä olen myös matkustellut ulkomailla ja jopa istunut jonkun kerran Finnairin loungessa vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa kahvitellen (työasioissa). En koe mitään tarvetta julkaista kuvia niistä kaiken maailman puolituttujen nähtäväksi. Jotenkin oksettaa sellainen omakehu, se on niin läpinäkyvää. Olenko jotenkin outo, en halua viestittää eläväni mitään glamour-elämää?. Kotiakin sisustan lähinnä omaa visuaalista silmää miellyttääkseni, lamppu voi olla yhtä hyvin Ikeasta kuin Vepsäläisestä. Enkä varsinkaan mainostaisi status-päivityksessä:"kuinka tää 2000€:n lampun asentaminen voi olla näin vaikeaa, voi vitsi" tai "Barcelonan lentokentällä loungessa ollaan, onnellisena ja tyytyväisenä. Kierretty on Espanja, Marokko ja Portugali, ihana palata Suomeen bisnesluokassa, hyvin nukuttiin yö ***** hotellissa!"
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:00"]
Mistä sinne Facebookiin sitten pitäisi kirjoittaa? Tavallisista arkisista asioista vai? Ei minua kiinnosta sinne kirjoitella paskalla käymisestä tai töihin menemisestä. Niin arkista kun vain voi olla. Itse kirjoittelen sinne vain silloin, kun elämässä oikeasti tapahtuu jotain kivaa ja harvinaista. Juuri esimerkiksi siitä, miten kivaa oli ulkomailla uudessa paikassa matkustaa. Ei kukaan jaksa lukea siitä, että työpäivä meni nopeasti ohi tai että katson televisiota. Eikä minä jaksa tuollaisia arkipäiväisyyksiä kirjoitella. En myöskään halua jakaa ikäviä asioita. Ei minusta ole kiva kirjoittaa, että minulla on ripulitauti tai että joku läheinen on kuollut. Haluan kertoa kivoja asioita enkä ikäviä. Joten jos et jaksa lukea ulkomaanmatkoistani sun muista niin mitäpä jos poistaisit minut kavereistasi tai piilottaisit päivitykseni.
Antaa kaikkien kukkien kukkia! Minä itse kyllä luen mielellään vaikka minkälaiset jutut. Ei minua itseäni haittaa lukea jonkun työpäivästä tai arkipäiväisyydestä, vaikka en itse koe niistä tarpeelliseksi kirjoittaa.
[/quote]
Sinä et nyt yhtään ymmärrä pointtia. Katsos tarkkasilmäisemmät huomaavat, kun jollain on tarve aivan erityisesti nyt korostaa perheensä tai itsensä taloudellista statusta. Ero on sävyissä, ei tietyissä päivityksen aiheissa. Lapsistaankin voi kertoa korostaen heidän saavutuksiaan, tai sitten heidän persoonansa erityisyyttä juuri sinulle äitinä. Poissulkematta sitä etteikö voisi kertoa heidän menestyneen jossain. Ero on vain siinä sävyssä, missä kerrotaan. Niinkuin elämä muutenkin, toisille fb:kin on vain yksi kilpailu- ja vertailuareena. Kenties itse olet siinä suhteessa viaton etkä näe ilmiötä.
Minusta ihminen saa olla ylpeä tekemisistään ja saavutuksistaan. Mielelläni luen ihmisten matkapäivityksiä tai tietoja uudesta koulu- tai työpaikasta. Sen sijaan arjen asiat eivät jaksa kiinnostaa minua pätkääkään. "Kävin äsken kaupassa", "Nico-Petterini oppi käymään potalla" tai "Lähdenpä nyt nukkumaan" -tyyliset päivitykset ovat niin tylsää luettavaa.
Kamalaa kehumista, puolisosta, lapsista, kodista, vaatteista, harrastuksista, liikunnasta, työstä, syömisestä siis aivan kaikesta. Itse en ole koko kirjassa, mutta kun töissä ja muualla kuuntelen mitä ihmiset kertoo, on pöyristyttävän kamalaa kuunnella. Ihmisillä on tarve nostaa huonoa itsetuntoa ja rahattomuuttaan, niin se vain menee.
No minusta on mukavaa lukea toisten matkajuttuja, ja sellaisia. Mutta kyllä aika nopeasti huomaa, jos toisilla on aina sellaista ns keulimisjuttua, tai piilotettua omakehua pelkästään. Lähinnä huvittaa ja ajattelen, että pelleltä kuulostaa sellainen jatkuva piilotettu piilokehu. Eriasia on, jos päivityksissä on myös sitten välillä vähän jotakin arkista, tai esim. lasten sairastelua tmv. Silloin ne onnen hetket, tai oman elämän tyytyväisyyshehkuttelut ovat luonnollisia ja kivoja, koska ne ovat rehellisesti tehty. Onnea saa jakaa, mutta pellehommaksi menee jos pelkästään hehkuttelee FB.ssä!
Hei ap, ei kannata. Eivät nämä tajua
Hei ap, ei kannata. Eivät nämä tajua
Minusta fb on just hyvä matkapäivityksiin. Se on helppo tapa kertoa kuulumisia isommalle porukalle. Seuraan esim. tosi mielelläni ulkomailla usein pitkiäkin aikoja asuvan siskontytön päivityksiä, samoin kummilasten reissukuvia.
Ja mitä arkisiin juttuihin tulee, niin tilannekomiikka on parhasta. On ihana lukea arjen hauskoja sattumuksia tyyliin "olin unohtanut eiliset sukkahousut näihin tämän päivän farkkuihin ja jäin äsken kiinni kaupan edessä olevaan rappuralliin..."
Minulla taas oma elämäni on niin tapahtumarikasta ja uskomatonta että tykkään sen vastapainoksi lukea tavallisten ihmisten arkisista asioista. Joillekin arki voi tosiaan olla eksoottinen kokemus.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 19:05"]
"leivoin piirakat, pesin ikkunat, luin Dostojevskiä, laitoin koulussa kympin todistuksen saaneet lapset nukkumaan ja nyt vietetään meidän uudella patiolla laatuaikaa miehen kanssa viinilasit kädessä ja juustotarjottimen anteja maistellen"
[/quote]
Ja tähän sitten kuvat vielä päälle :D
Itse harvoin päivittelen facebookia ja sillon kun päivittelen, ne liittyvät isompiin ja iloisiin asioihin. Lähes aina pistän kyllä jonkun päivityksen liittyen matkaan, eli kerron lähtöä edeltävän päivänä tai sitten matkakohteesta paikan päältä, enkä näe siinä mitään pahaa tai kehuskelua.
Esimerkiksi ''Huomenna suuntana Lontoo! *henkilön ****** kanssa'' tai ''Terveiset täältä auringon lämmöstä *paikassa joku aurinkoinen paikka'' ja oheen voi liittää jonkun mukavan aiheeseen liittyvän kuvan (yleensä kuva kohteeseen olellisesti liittyvästä asiasta, ranta tai nähtävyys tjsp).
Musta on itsestäkin mukava lukea fb-kavereiden päivityksiä, jos ovat menossa jonnekin päin maailmaa. Siitä tulee hyvä mieli ja jos joskus olen menossa samaan paikkaan, tiedän vaikka keneltä kysäistä vinkkejä, jos vaikka kyseessä on hieman harvinaisempi kohde. En ymmärrä aina tätä suomalaisten kateutta, kun edes iloisia asioita ei saa jaksaa facebookissa. Ja itsellä ei ole päivitysten ideana mitenkään lesota, vaan teen sen koska se on minulle mukava asia jonka haluan jakaa muiden kanssa. Jos joku närkästyy siitä niin voi katsoa omaan peiliin.
Itsekin myönnän, että fb-kavereihin kuuluu joitain ihmisiä, jotka kirjoittavat 20 erilaista tilaa liittyen esimerkiksi juuri johonkin matkaan. Ensin kun matka on varattu, sitten jotain välipäivitystä kuinka enää 12445 päivää matkaan, sitten kerrotaan mitä kaikkee kivaa on ostanut matkaa varten ja sen jälkeen taas hieman lasketaan päiviä ja tietenkin 2 viikkoa ennen kerrotaan jo pakkaamisesta jne.. Tuo on jo rasittavaa sen takia, että kyllä me kaikki jo ollaan luettu että olet menossa matkalle. Se on sellaista tyhjän toistamista ja pätee joka ikiseen asiaan siis, mutta eipä tuo mua mitenkään muuten persettä kutita.
Yksi simppeli tai hauska tai olellinen päivitys matkasta on ihan okei!
Reppureissulla tuli laitettua päivitys sillon tällön kun saavuttiin uuteen maahan/kohteeseen ihan vaan infoamaan ihmisiä missä sitä ollaaan ja kirjoitetaan ehkä joku lyhyt stoori jostain hauskasta tapahtumasta.
Antakaa ihmisen olla iloisia heille kivoista asioista :)
" En koe mitään tarvetta julkaista kuvia niistä kaiken maailman puolituttujen nähtäväksi. Jotenkin oksettaa sellainen omakehu, se on niin läpinäkyvää. Olenko jotenkin outo, en halua viestittää eläväni mitään glamour-elämää?"
Oletko sitten myös sitä mieltä että kaikki matkablogit ja matkakuvia sisältävät blogit ovat myös oma kehu haisee -blogeja? sellaisia jotka eivät tarjoa toisille yhtään mitään kuten matkavinkkejä ja ideoita? miksi jotain toista ihmistä voi häiritä toisten matkakuvat? eihän se ole kehumista jos kertoo käyneensä Indonesiassa. On täysin eri asia kertoa käyneensä paikassa I. kun se että kehuisi tuhansien (yhdestä ja samasta paikasta otettujen) kuvien kera että "Lälläsläää minä pääsin käymään paikassa I. kun te muut kärsitte jäisessä Suomessa olenpa mahtava ihminen lälläslää!" että niin.
Eniten ärsyttää päivitykset missä luetellaan kaikki päivän tekemiset (joita on sikana kun laittaa jonoon) ja esitetään näin touhukasta ja energistä perheen äitiä ;) "Vapaa lauantai perheen parissa: molemmat lapset harrastuksiin, fudistreenien katsominen ja kokous, koko perheen kanssa ulkoilemaan ja koira mukana, omenapiirakkaa ja vaniliakastiketta (itsetehtyä tietysti) illalla sitten saunaan ja kiva leffa. <3". ARGH.
Toinen on blogit jotka jatkavat tätä samaa teemaa mutta vielä näkyvämmin. Esimerkkinä Strictly Style.. :) (On joulua lapissa, piipahtamista Pariisissa, lomamatka Dubaissa, mainostamista olevansa kodinhengetär jne.)
Onneksi en ole facebookissa, moni entinen "kaveri" tuli kateellisiksi matkakuvistani ja pisti torjunnan tai itse jouduin pistämään torjunnan. Kateellisuuden huomaa kun toinen lopetti kirjoittelun kun itse lähti matkoille, aivan kuin se olisi keneltäkään pois elämä on valintoja. Jokainen itse saa valita matkusteleeko vai maksaako velaksi asuntoa. Yhdellä mammojen "merkkikirpparilla" minut myös savustettiin ulos koska olin 1. nuorempi 2. matkustelin enkä myynyt tuulipukuja ja toppahousuja jotka he käsittivät "merkkituotteiksi".
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:30"]
En tunnista ap:n kuvaulemaa feikkielämää lainkaan. Ihmiset kertovat pääasiassa iloisia ja kivoja tapahtumia elämästään, heittävä huulta, kertoilevat lasten tekemisistä, laittavat valokuvia matkoilta tai lomilta jne. En ole koskaan kokenut minkään niistä olevan ärsyttäävää, teeskenneltyä tai jotakin feikkiglamouria. Ehkä minulla ei ole sellaisia ystäviä tei sitten en ärsyynny muiden onnellisuudesta.
[/quote]
Voisi olla mun sormista tää teksti. Mua ei häiritse Facessa mikään muu kuin siitä valittavat ja sitä vihaavat ei-käyttäjät.
Mahtaa sulla olla omat asiat huonosti, kun ärsyynnyt toisten elämän pienistä iloista. Itse ainakin osaan eläytyä ystävieni elämäntilanteisiin ja iloita heidän onnestaan. Kyllä se on paremminkin omasta asenteesta kiinni, miten viestejä käsittelee.
Minulla ei kyllä kavereista kukaan kehuskele. Toki kivoja ja erikoisiakin juttuja jotkut laittaa, ja kun pääministeri kävi töissä, moni työkaveri siitä kommentoi. Mutta eikö se ole toisaalta luonnollista. Itse teen lähinnä niitä joidenkin halveksimia eläin- ja vitsipäivityksiä. Yksi namedropping tuli kerran tehtyä, mutta kun kaikki tietävät, että arkeni on ihan tavisarkea, niin ei kukaan voi luulla elämäni olevan mitään sen kummempaa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:45"]
"vitsit kun Finnairin bisneksestä on poistettu suomenkieliset ruokalistat. Vaikka osaan viittä kieltä täydellisesti, olisi silti kiva lukea myös suomeksi"
(ekaa kertaa elämässään bisneksessä, pääsi sinne sattumalta, vaikka maksoi vain couchista)
[/quote]
Onhan se aikas makeeta jos ihan vaan sohvapaikalta pääsi ekaan luokkaan :P :D
Voi tsiisus...
Nämä päivittäjät jotka elää niin ihkua kiiltokuva elämää ja sitten kun itse tietää totuuden sen kulissin takaa, niin vähän pistää hymyilyttämään.
Tai nämä että vihjaillaan ympäripyöreästi kaikkea ihanaa, upeaa ja mahtavaa. Mutta todellisuudessa on käyty kaupassa ja tehy ihan tavallisia arkisia asioita. Eli siis turha glamourisointi ( sanotaanko se noin?)
argh!!!
Ymmärrän alottajaa täysin.. Mä poistin facebookin näiden päivitysten takia. Ei mua yksinkertaisesti kiinnosta puolituttujen jutut (kaukaiset sukulaiset, vanhat työkaverit ym.) Mä vaihdan kuulumiset kahden kesken mun ystävien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 20:08"]
FB päivittää nuo paikat automaattisesti! Itseäni ärsyttää, kun kommentoimme naapurikaupungissa asuvan siskoni kanssa siellä ollessani jotain yhteistä juttua, niin FB päivittää et "X oli paikassa se-ja-se" ja se kartta tulee siihen viereen! :-D En todellakaan laita sitä sinne itse!
[/quote]
Hehhehheeeeeeeeeeeeeeee...