Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Facebookissa kehuskelu

Vierailija
28.01.2014 |

Facebook on varsinainen omakehun alttari, alan kyllästymään koko naamakirjaan vähitellen. Aika monikin taviselämää elävää yrittää vakuuttaa elävänsä jotain luksuselämää. Saatetaan esim. laittaa julkaisu, jossa lukee "kävi paikassa Indonesia" ja sitten karttakuva siihen selventämään, että kaukana on käyty. Tyypillistä kuvastoa on myös kuvat huviveneistä (ei edes oma, vaan vuokrattu tai satamassa kävellessä kuvattu jonkun vene), kuvat vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa (on päässyt muiden tavisten kanssa jonkun poliitikon kanssa kuvaan, ilman mitään erityistä yhteyttä häneen). Siis järjetöntä.

Minä olen myös matkustellut ulkomailla ja jopa istunut jonkun kerran Finnairin loungessa vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa kahvitellen (työasioissa). En koe mitään tarvetta julkaista kuvia niistä kaiken maailman puolituttujen nähtäväksi. Jotenkin oksettaa sellainen omakehu, se on niin läpinäkyvää. Olenko jotenkin outo, en halua viestittää eläväni mitään glamour-elämää?. Kotiakin sisustan lähinnä omaa visuaalista silmää miellyttääkseni, lamppu voi olla yhtä hyvin Ikeasta kuin Vepsäläisestä. Enkä varsinkaan mainostaisi status-päivityksessä:"kuinka tää 2000€:n lampun asentaminen voi olla näin vaikeaa, voi vitsi" tai "Barcelonan lentokentällä loungessa ollaan, onnellisena ja tyytyväisenä. Kierretty on Espanja, Marokko ja Portugali, ihana palata Suomeen bisnesluokassa, hyvin nukuttiin yö ***** hotellissa!"

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 21:31"]

" En koe mitään tarvetta julkaista kuvia niistä kaiken maailman puolituttujen nähtäväksi. Jotenkin oksettaa sellainen omakehu, se on niin läpinäkyvää. Olenko jotenkin outo, en halua viestittää eläväni mitään glamour-elämää?"

Oletko sitten myös sitä mieltä että kaikki matkablogit ja matkakuvia sisältävät blogit ovat myös oma kehu haisee -blogeja? sellaisia jotka eivät tarjoa toisille yhtään mitään kuten matkavinkkejä ja ideoita? miksi jotain toista ihmistä voi häiritä toisten matkakuvat? eihän se ole kehumista jos kertoo käyneensä Indonesiassa. On täysin eri asia kertoa käyneensä paikassa I. kun se että kehuisi tuhansien (yhdestä ja samasta paikasta otettujen) kuvien kera että "Lälläsläää minä pääsin käymään paikassa I. kun te muut kärsitte jäisessä Suomessa olenpa mahtava ihminen lälläslää!"  että niin.

[/quote]

sinulta meni pointti ohi. Moni matkablogi on kirjoitettu melko neutraaliin tai jopa kriittiseen sävyyn. Niillä on muutenkin enemmän päiväkirjaluonnetta usein. Facebookissa taas on usein pyrkimyksenä kehuskella ja ylistää matkaa, saada muut kateelliseksi. Moni myös päivittää Facebookia lyhyelläki lomalla, ihan vaan saadakseen sen "kävi paikassa xxxxxx" ja karttakuvan alle.

ongelmahan on se, että monilla ihmisillä ei ole juurikaan järkevää julkaistavaa. Facebookissa ei voi julkaista kaikkea, mitä kahden kesken puhuessa voi sanoa. Jos ei ole älykästä sanottavaa, jää jäljelle lähinnä piilokehuskelu ja tylsät arkipäiväiset jutut. -ap (pian lähdössä lentokentälle. Yöunet jäi vähiin, mutta onneksi voin yöpyä tasokkaassa hotelli Vaakunassa ensi yön käytyäni täyttämässä vatsani Michelin-tähden ravintolassa. Julkaisen myöhemmin kuvan lautasesta ja hotellihuoneesta, stay tuned)

Vierailija
42/44 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 18:13"]

Facebook on varsinainen omakehun alttari, alan kyllästymään koko naamakirjaan vähitellen. Aika monikin taviselämää elävää yrittää vakuuttaa elävänsä jotain luksuselämää. Saatetaan esim. laittaa julkaisu, jossa lukee "kävi paikassa Indonesia" ja sitten karttakuva siihen selventämään, että kaukana on käyty. Tyypillistä kuvastoa on myös kuvat huviveneistä (ei edes oma, vaan vuokrattu tai satamassa kävellessä kuvattu jonkun vene), kuvat vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa (on päässyt muiden tavisten kanssa jonkun poliitikon kanssa kuvaan, ilman mitään erityistä yhteyttä häneen). Siis järjetöntä.

Minä olen myös matkustellut ulkomailla ja jopa istunut jonkun kerran Finnairin loungessa vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa kahvitellen (työasioissa). En koe mitään tarvetta julkaista kuvia niistä kaiken maailman puolituttujen nähtäväksi. Jotenkin oksettaa sellainen omakehu, se on niin läpinäkyvää. Olenko jotenkin outo, en halua viestittää eläväni mitään glamour-elämää?. Kotiakin sisustan lähinnä omaa visuaalista silmää miellyttääkseni, lamppu voi olla yhtä hyvin Ikeasta kuin Vepsäläisestä. Enkä varsinkaan mainostaisi status-päivityksessä:"kuinka tää 2000€:n lampun asentaminen voi olla näin vaikeaa, voi vitsi" tai "Barcelonan lentokentällä loungessa ollaan, onnellisena ja tyytyväisenä. Kierretty on Espanja, Marokko ja Portugali, ihana palata Suomeen bisnesluokassa, hyvin nukuttiin yö ***** hotellissa!"

[/quote]

Tuo riippuu varmaan kavereista. Olen itse ihan tavis ja minulla on kavereina n. 40 läheistä tavista ja tuollaisia päivityksiä en ole lukenut ikinä.

Mun taviskaverit laittaa ihan tavallisia, arkisia kuulumisia. 

Kannattaa hiukan katsoa, ketä ottaa kavereiksi. Ei ole fb.n vika, jos valitsee sinne kavereita, joiden päivityksistä ei pidä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
44/44 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.