Apua - tuore mieheni on keksinyt oman kielen eikä suostu kommunikoimaan enää suomeksi
Olen absurdissa tilanteessa. Tapasin neljä kuukautta sitten Tinderissä ihanan miehen, jonka kanssa tapailu muuttui seurusteluksi. Viimeiset kaksi kuukautta olemme viettäneet jatkuvasti aikaa toistemme luona, eläneet ns. normaalia parisuhdearkea yhdessä. Mies on huomaavainen, hyvässä ammatissa, hyvännäköinen ja huolehtii itsestään.
Mies on nuoruudestaan asti omannut kirjallisia harrastuksia - hän lukee paljon, ja hänen työnsäkin liittyy vieraisiin kieliin. Viimeisen parin vuoden aikana hän on syventynyt J.R.R. Tolkienin elämäntyöhön, ja siitä inspiroituneena kehittänyt oman kielensä, kuten Tolkienkin teki saagaansa varten.
Nyt olen absurdissa tilanteessa, jossa mies on viimein saanut kielensä "hiottua oikeaksi kieleksi", ja hän tahtoo kommunikoida kanssani tällä kielellä. Hän sanoo, ettei muualla (eli töissä, tuttaviensa kanssa) "pääse käyttämään" kehittämäänsä kieltä. Hän kokee tärkeäksi, että pääsisi kommunikoimaan kehittämällään kielellä, ja että joku muukin tätä kieltä osaisi.
Totta kai olen ylpeä siitä, että mies on pystynyt tuollaiseen suoritukseen. En kuitenkaan jaksaisi enkä välttämättä haluaisi opetella tätä kieltä, jotta voisin kommunikoida miehen kanssa. Mies on sanonut, että tapauksissa, joissa hänen kielestään puuttuu sanastoa ilmaista jokin asia (esim. leivänpaahdin), hän suostuu puhumaan suomea. Hän kuitenkin vaatii, että opettelen kielen tai edes sen perusteet, mikäli haluan hänen kanssaan jutella.
On ollut todella raivostuttavaa viimeisen viikon ajan, kun esimerkiksi kysyn mieheltä jotain normaalia asiaa, ja hän vastaa kehittämällään kielellä, jota en ymmärrä. Toisaalta tuntuisi typerältä erota tällaisen asian takia, sillä mies on muuten unelmieni täyttymys.
Mitä tekisitte asemassani? Miten saan miehelle järkeä päähän, että voisi puhua ihan suomea kanssani? Vai pitääkö minun todella opetella joku hänen fantasiakielensä? Mies on itse aina ollut lahjakas kielissä ja oppinut vieraat kielet helposti, joten minusta tuntuu, ettei hän ymmärrä, ettei muille uuden kielen opettelu ole mikään yhden illan puhdetyö.
Mainittakoon vielä, että olen 37-vuotias ja ilmeisesti "nirso" miesmakuni kanssa, eli miehen vaihtaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.
Kommentit (425)
Ei ole ikinä tullut mieleen että tälläinenkin ongelma voisi parisuhteessa olla.
Jos ei ole provo, niin on kai näille harrastekerhoja. Muuten voi vaikuttaa kommunikoinnin välttämiseltä.
että sellaista miesvihaa taas ketju täynnä
Puhuuko hän Porvoota? Kannattaisi sinunkin se kieli opetella niin pääset hienoihin piireihin siellä.
Vierailija kirjoitti:
AP:n tilanteessa ottaisin selvää tuosta miehen kielestä.
Onko hän lainannut kielen rakenteen jostain muusta kielestä? Onko siinä samat sanaluokat ja lauseiden muodostamistavat kuin jossain muussa kielessä jne. Kirjoitetaanko kieltä länsimaisilla aakkosilla, millainen äännemaailma kielessä on ja niin edelleen.
Tylsin vaihtoehto on, jos mies on vain keksinyt omia sanojaan suomen tai jonkun muun kielen rakenteeseen, kiinnostavampi tapaus on, jos hän esimerkiksi olisi kehittänyt kielen kokonaan ilman verbejä.
Anna nyt miehelle ensiksi tehtäväksi laatia kielelleen kielioppi, ehkä siinä menee muutama vuosi lisää, ja sillä aikaa voitkin kehitellä uusia suunnitelmia elämällesi.
Vanhana kielitieteilijänä komppaan tätä! Esim. kielen morfologisesta typologiasta kuulisin lisää!
Vierailija kirjoitti:
Uskon kaiken. Mä kommunikoin muutaman vuoden melkein neljäkymppisen eksäni kanssa lässytyskielellä. "Mitä luokaa tä tänään teet? - Tiinä on vaakotipulia" :D
YÄK. Sori. Tuli mieleen yksi ystäväni josta kuoriutui tuollainen aina kun hän joi liikaa alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toteat suomeksi, että sakset on ristissä siihen asti, että joutavat horinat loppuu.
Tämä. En yleensä usko pihtaamiseen, mutta jos mies vaatii käyttämään kehittämäänsä kieltä, niin pihtaaminen on vain ja ainoastaan paikallaan. Sillä saa vähän järkeä miehen päähän.
Järjetön ja kamala tilanne. Olin todella yllättynyt otsikon ensin luettuani, kun kyseessä ei vaikuta olevan sittenkään päihdeongelmaisen miesressukan psykoosi.
Tietysti jos ap ja hänen miehensä ovat ilkeitä pikkumaisia ihmisiä, he voisivat käyttää tuota fantasiakieltä salakielenä, jolla voi haukkua muita ilman, että nämä ymmärtävät siitä yhtään mitään. Muut eivät voisi tehdä yhtään mitään asialle, vain katsella kun nämä kaksi nauravat.
Erikoisena pitäisin sitä, että ihmisiä pitäisi haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Toteat suomeksi, että sakset on ristissä siihen asti, että joutavat horinat loppuu.
Siis...putosin XD
Jos puhuisi sujuvaa klingonia antaisin + mutta koska pelkkä provo -
Vierailija kirjoitti:
ITämä peittoaa kohta legendaarisen posliinipimpulin, jota nauroin monta vuotta.
Mikäs tuollainen trolli oli kun en muista ollenkaan sitä? Onhan täällä toki genitaalikarvoituksista tai niiden pois ajamisesta puhuttu vuosien varrella paljonkin. Mutta en muista mitään jossa se olisi muodostanut jonkun legendaarisen trollin. Itsekin olen tällä hetkellä posliini, ja ihan täysin ilman trollailutarkoitusta.
Konä mintti kohun puntti koehesi mintti koeltä kintti.
Oletko varma, ettei puhu Rauman murretta?
Asperger kävi ensimmäisenä mielessä itselläkin, mustavalkoinen takertuminen johonkin tekemiseen, josta ei jousteta - kunnes tulee jokin muu kiinnostuksen aihe. Toiseksi tuli mieleen, että suhteessa ei tule suostua minkäänlaiseen mielivaltaan tai kiristykseen, vaikka tässä asia onkin "hyvä", eikä vaarallinen. Toteaisin varmaan itse miehelle, että ole yhteydessä sitten, jos muutat mieltäsi. (Mikäli hän on tosissaan sitoutunut, niin tuskin antaa kieliasian lopettaa suhdetta).
Sama aloittaja on tehnyt näitä höpöhöpöjä ennenkin. Tyyli ja tapa kirjoittaa on samat. Älkää menkö vipuun.
Tarina olisi ollut hieman uskottavampi, jos olisit poistanut siitä yksityiskohtia joiden avulla molemmat osapuolet ovat tunnistettavissa. Jos tämä olisi siis ollut totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mnjönjö gilaa buurastu kalda, dindo zy noomag amonaa harzoi bugalu nindo.
Retusoo naizze olingos diludos te tampre, et ceepio nul mures tachios. Simuleeros pygmis o tempuroos. Litz napridio kon ylva repeteeros olikos panaraitkis? Cul des polvas tun chimeira lipuredas zembula propus coloioz!
YLVA REPEREETOS OLIKOS PANARAITKIS???
Ulapa nontes, ulapa nontes! Cul des calvas comoro zamalatus, älämera :/
Vierailija kirjoitti:
Sama aloittaja on tehnyt näitä höpöhöpöjä ennenkin. Tyyli ja tapa kirjoittaa on samat. Älkää menkö vipuun.
Huumorintaju hukassa?
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, ettei puhu Rauman murretta?
:D
Asperger tuli minullekin ensimmäisenä mieleen mutta toisaalta kyllä heidän pitäisi osata ymmärtää toisen ihmisen näkökulmaa silloin, kun se tarpeeksi selkeästi ja konkreettisesti heille selitetään. Älyllisiä haasteitahan asseilla ei normaalisti ole. Ap:n miehen kohdalla kyse vaikuttaisi olevan ennemmin lapsenomaisesta itsekeskeisyydestä ja vallankäytöstä. Jos mies kysyisi, olisiko ap silloin tällöin halukas testaamaan hänen kanssaan tämän kielen toimivuutta keskustelemalla, niin se olisi ok. Tuo, että ei suostu kommunikoimaan suomeksi ja pakottaa toisen oppimaan tämän täysin keksityn kielen vain siksi, että toinen niin vaatii, ei ole ok. Aloittajan kannattaa nyt vakavasti miettiä, miltä hänen tulevaisuutensa näyttää tuossa suhteessa. Jos jo heti alussa ilmenee tuollaista sekoilua, niin se ei ole hyvä merkki.
Omat ongelmani tuntuvat yhtäkkiä todella pieniltä tätä ketjua lukiessani.
Totta, ei kukaan järkevä usko tuota.