Apua - tuore mieheni on keksinyt oman kielen eikä suostu kommunikoimaan enää suomeksi
Olen absurdissa tilanteessa. Tapasin neljä kuukautta sitten Tinderissä ihanan miehen, jonka kanssa tapailu muuttui seurusteluksi. Viimeiset kaksi kuukautta olemme viettäneet jatkuvasti aikaa toistemme luona, eläneet ns. normaalia parisuhdearkea yhdessä. Mies on huomaavainen, hyvässä ammatissa, hyvännäköinen ja huolehtii itsestään.
Mies on nuoruudestaan asti omannut kirjallisia harrastuksia - hän lukee paljon, ja hänen työnsäkin liittyy vieraisiin kieliin. Viimeisen parin vuoden aikana hän on syventynyt J.R.R. Tolkienin elämäntyöhön, ja siitä inspiroituneena kehittänyt oman kielensä, kuten Tolkienkin teki saagaansa varten.
Nyt olen absurdissa tilanteessa, jossa mies on viimein saanut kielensä "hiottua oikeaksi kieleksi", ja hän tahtoo kommunikoida kanssani tällä kielellä. Hän sanoo, ettei muualla (eli töissä, tuttaviensa kanssa) "pääse käyttämään" kehittämäänsä kieltä. Hän kokee tärkeäksi, että pääsisi kommunikoimaan kehittämällään kielellä, ja että joku muukin tätä kieltä osaisi.
Totta kai olen ylpeä siitä, että mies on pystynyt tuollaiseen suoritukseen. En kuitenkaan jaksaisi enkä välttämättä haluaisi opetella tätä kieltä, jotta voisin kommunikoida miehen kanssa. Mies on sanonut, että tapauksissa, joissa hänen kielestään puuttuu sanastoa ilmaista jokin asia (esim. leivänpaahdin), hän suostuu puhumaan suomea. Hän kuitenkin vaatii, että opettelen kielen tai edes sen perusteet, mikäli haluan hänen kanssaan jutella.
On ollut todella raivostuttavaa viimeisen viikon ajan, kun esimerkiksi kysyn mieheltä jotain normaalia asiaa, ja hän vastaa kehittämällään kielellä, jota en ymmärrä. Toisaalta tuntuisi typerältä erota tällaisen asian takia, sillä mies on muuten unelmieni täyttymys.
Mitä tekisitte asemassani? Miten saan miehelle järkeä päähän, että voisi puhua ihan suomea kanssani? Vai pitääkö minun todella opetella joku hänen fantasiakielensä? Mies on itse aina ollut lahjakas kielissä ja oppinut vieraat kielet helposti, joten minusta tuntuu, ettei hän ymmärrä, ettei muille uuden kielen opettelu ole mikään yhden illan puhdetyö.
Mainittakoon vielä, että olen 37-vuotias ja ilmeisesti "nirso" miesmakuni kanssa, eli miehen vaihtaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.
Kommentit (425)
miehesi voisi luoda nettiroolipelin, jossa "hahmot" ympäri maailmaa kommunikoi tuolla kielellä.
Varmasti maailmalta löytyy superälykkäitä nörttejä, joita viehättää ajatus "uudesta kielestä" englannin sijaan. Ehkä hän löytää hengenheimolaisia, jotka innostuvat myös kehittämään tuota kieltä ja luomaan jopa omia murteita.
kyllähän tolkienfanitkin höpöilevät haltiakielten kanssa ja jotkut startrekfanit opiskelevat jotain glingoni-kieltä.
Siis eikä 😅😅😅 tää on niin absurdia... Pakkomielle omasta kielestä. Sano että menee hoitoon!
Voit sanoa että upea juttu, oletpa luova ja taitava.
Velvollisuutta sinulla sitä ei kuitenkaan ole opetella. En jatkaisi suhdetta, etsiköön toisen naisen joka innostuu, jos mies liian peräänantamattomaksi alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Toteat suomeksi, että sakset on ristissä siihen asti, että joutavat horinat loppuu.
Tämä. En yleensä usko pihtaamiseen, mutta jos mies vaatii käyttämään kehittämäänsä kieltä, niin pihtaaminen on vain ja ainoastaan paikallaan. Sillä saa vähän järkeä miehen päähän.
Järjetön ja kamala tilanne. Olin todella yllättynyt otsikon ensin luettuani, kun kyseessä ei vaikuta olevan sittenkään päihdeongelmaisen miesressukan psykoosi.
Tietysti jos ap ja hänen miehensä ovat ilkeitä pikkumaisia ihmisiä, he voisivat käyttää tuota fantasiakieltä salakielenä, jolla voi haukkua muita ilman, että nämä ymmärtävät siitä yhtään mitään. Muut eivät voisi tehdä yhtään mitään asialle, vain katsella kun nämä kaksi nauravat.
Vastaa hänelle hilipatipippan hilipatipippan, hilipati hilipati hilipatipippan. Hilipatipippan....jne.
Vierailija kirjoitti:
:DDDDDDDDD vastaa sille takaisin omalla kielelläsi, jonka kehitit juuri
Naiset aina kuvittelee, että miehet haluaisi oikeasti niiden kanssa keskustella.
Minä jättäisin heti. En lähde mihinkään leikkeihin mukaan. Itse en ole oppinut edes englantia.
Sano miehelle, että perustaa kerhon samanmielisille jossa he voivat puhua ja kehittää kieltä.
Kuten mies varmasti tietää, kielet ovat dynaamisia ja kehittyvät vain kun sitä käytetään jossain lasjemmassa yhteisössä...
Vierailija kirjoitti:
Mies myös sanoo, että kieliasia vaatii vain vähän heittäytymiskykyä. Että elämä on suuri seikkailu, eikä kaavoihin tule kangistua. Mies onkin itse älyllisesti hyvin utelias, etevä omaksumaan uusia asioita, aina kiinnostunut keksimään kaikkia uusia juttuja. Olen alkanut miettiä, olenko itse tylsä ja älyllisesti laiska, jos en suostu puhumaan muuta kuin suomen kieltä.
ap
Kahdessa kuukaudessa olet oppinut hänestä paljon..
Vai unohditko tuossa alussa mainitsemasi seurusteluajan ?
Taidat keksiä näitä jonkun kirjan luettuasi.
Da-capo:ja liikaa syötyäsi.
Vierailija kirjoitti:
miehesi voisi luoda nettiroolipelin, jossa "hahmot" ympäri maailmaa kommunikoi tuolla kielellä.
Varmasti maailmalta löytyy superälykkäitä nörttejä, joita viehättää ajatus "uudesta kielestä" englannin sijaan. Ehkä hän löytää hengenheimolaisia, jotka innostuvat myös kehittämään tuota kieltä ja luomaan jopa omia murteita.
kyllähän tolkienfanitkin höpöilevät haltiakielten kanssa ja jotkut startrekfanit opiskelevat jotain glingoni-kieltä.
60-luvulla oli Tarzan-lehdessäkin hänen kielensä sanasto.
Bundolo-tappaa
Jne..
Vierailija kirjoitti:
Mies myös sanoo, että kieliasia vaatii vain vähän heittäytymiskykyä. Että elämä on suuri seikkailu, eikä kaavoihin tule kangistua. Mies onkin itse älyllisesti hyvin utelias, etevä omaksumaan uusia asioita, aina kiinnostunut keksimään kaikkia uusia juttuja. Olen alkanut miettiä, olenko itse tylsä ja älyllisesti laiska, jos en suostu puhumaan muuta kuin suomen kieltä.
ap
Ap, kaikki eivöt ole kielellisesti lahjakkaita, muttei se tarkoita että olisi tyhmä!
Henkkoht en suomen lisäksi osaisi itse kommunikoida "parisuhdetasolla" muulla kuin englannilla. Sitäkäön en muuten osaa kovin hyvin, mutta sen opettelun aloitin jo ekalla luokalla, ja se on kieli jota olen "joutunut" käyttää työelämässä (16-vuotiaasta alkaen) aina. Olen tosissani yrittänyt opiskella mm. Ruotsia, espanjaa, saksaa ja venäjää. En vaan millään opi uusia kieliä!!!
Eikä kyse ole ollut motivaation ja tai harjoituksen puutteesta.
Mies on tampio, ellei todellakaan ymmärrä, ettei uuden kielen omaksuminen kaikilta luonnistu noin vain "pakottamalla"!
Inona no olana amin'ny fiteny fiteninao? Raha tena miahy lehilahy ianao dia ho azonao ilay izy na inona na inona fiteniny.
Vierailija kirjoitti:
Minä jättäisin heti. En lähde mihinkään leikkeihin mukaan. Itse en ole oppinut edes englantia.
Miksi yläpeukut? Onko englannin osaaminen huono asia?
Klaatu barada nikto? Ka nama kaa lajerama!
"Miksi yläpeukut? Onko englannin osaaminen huono asia?"
Ei ole, mutta kaikilla ei ole halua tuollaisiin leikkeihin, eikä välttämättä edes kielellistä lahjakkuutta järkevämpiinkään asioihin.
Eihän se oo mitenkään valmiiksi hiottu kieli, jos ei ole leivänpaahtimellekaan sanaa. Käske sitä ensin käymään läpi Kielitoimiston sanakirja (sisältää yli 100000 sanaa) ja keksimään kaikille vastineen omalla kielellään.
Pidä pääsi etkä alistu tuollaiseen hullutukseen. Voihan olla että se on nyt hänellä ensimmäinen askel sinun alistamiseesi. Ensin hän herättää sinussa epävarmuuden että et rakasta häntä kun et suostu hänen hullutukseensa. Jos suostut siihen, olet jo ansassa. Hän alkaa pikku hiljaa murtamaan itseluottamustasi ja väittämään aina ettet rakasta häntä. Tämä on vaarallinen tilanne. Kerro tästä luotetuille läheisillesi jotka pelastavat sinut jos tilanne alkaa eskaloitua ahdistavaksi. Tämä ei ole nyt leikkiä. Tehkööt ensin itselleen sanakirjan ja perustakoot ryhmän tämän kielen opiskelua varten. Jos hän ei saa ryhmään osallistujia, ”kieli” on tuhoon tuomittu. Et tee tuolla kielellä mitään, se on hänen oma harrastuksensa, johon hän ei saa pakottaa ketään, varsinkaan sinua.
Nyt on kova :-D 5/5 ja vielä bonuspiste!