Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua - tuore mieheni on keksinyt oman kielen eikä suostu kommunikoimaan enää suomeksi

Vierailija
16.10.2020 |

Olen absurdissa tilanteessa. Tapasin neljä kuukautta sitten Tinderissä ihanan miehen, jonka kanssa tapailu muuttui seurusteluksi. Viimeiset kaksi kuukautta olemme viettäneet jatkuvasti aikaa toistemme luona, eläneet ns. normaalia parisuhdearkea yhdessä. Mies on huomaavainen, hyvässä ammatissa, hyvännäköinen ja huolehtii itsestään.

Mies on nuoruudestaan asti omannut kirjallisia harrastuksia - hän lukee paljon, ja hänen työnsäkin liittyy vieraisiin kieliin. Viimeisen parin vuoden aikana hän on syventynyt J.R.R. Tolkienin elämäntyöhön, ja siitä inspiroituneena kehittänyt oman kielensä, kuten Tolkienkin teki saagaansa varten.

Nyt olen absurdissa tilanteessa, jossa mies on viimein saanut kielensä "hiottua oikeaksi kieleksi", ja hän tahtoo kommunikoida kanssani tällä kielellä. Hän sanoo, ettei muualla (eli töissä, tuttaviensa kanssa) "pääse käyttämään" kehittämäänsä kieltä. Hän kokee tärkeäksi, että pääsisi kommunikoimaan kehittämällään kielellä, ja että joku muukin tätä kieltä osaisi.

Totta kai olen ylpeä siitä, että mies on pystynyt tuollaiseen suoritukseen. En kuitenkaan jaksaisi enkä välttämättä haluaisi opetella tätä kieltä, jotta voisin kommunikoida miehen kanssa. Mies on sanonut, että tapauksissa, joissa hänen kielestään puuttuu sanastoa ilmaista jokin asia (esim. leivänpaahdin), hän suostuu puhumaan suomea. Hän kuitenkin vaatii, että opettelen kielen tai edes sen perusteet, mikäli haluan hänen kanssaan jutella.

On ollut todella raivostuttavaa viimeisen viikon ajan, kun esimerkiksi kysyn mieheltä jotain normaalia asiaa, ja hän vastaa kehittämällään kielellä, jota en ymmärrä. Toisaalta tuntuisi typerältä erota tällaisen asian takia, sillä mies on muuten unelmieni täyttymys.

Mitä tekisitte asemassani? Miten saan miehelle järkeä päähän, että voisi puhua ihan suomea kanssani? Vai pitääkö minun todella opetella joku hänen fantasiakielensä? Mies on itse aina ollut lahjakas kielissä ja oppinut vieraat kielet helposti, joten minusta tuntuu, ettei hän ymmärrä, ettei muille uuden kielen opettelu ole mikään yhden illan puhdetyö.

Mainittakoon vielä, että olen 37-vuotias ja ilmeisesti "nirso" miesmakuni kanssa, eli miehen vaihtaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.

Kommentit (425)

Vierailija
421/425 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jatkaisi hullujen kanssa ellet ole itsekin se jolla viiraa

Siinäpä se onkin, että mies on muuten normaali, eikä mikään hullu. On hyvässä työssä, hyvät välit perheeseen (jotka myös normaaleja). Toki miehellä on oma "hullunkurinen" puolensa, tykkää tehdä pieniä jäyniä, jotka yleensä ovat harmittomia, hellyyttäviäkin. Olen miettinytkin, onko tämä nyt joku aikainen aprillipila, mutta mies joko kieltää tai vastaa sillä "kielellään".

Pitääkö minun vain odottaa, että tämä "vaihe" menee ohi?

Suostu puhumaan miehen keksimää kieltä siinä tapauksessa että kommunikoi myös perheenjåsentensä kanssa samaa kieltä käyttämällä. 

Muuten on kyllä kohtuuttomat vaatimukset ap:lle suht tuoreessa tuttavuudessa.

Vierailija
422/425 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoon!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/425 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö.

Tää on 4 vuotta vanha tämäkin ketju:D joko nainen on eronnut tästä tai sitten opetellut kilttinä lampaana tämän kielen.

Kieltämättä nyt olisi ap:lla hyvä hetki astua esiin ja kertoa, kuinka kävi. xD

Vierailija
424/425 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vttu mitä miesvihapaskaa tämäkin ketju täynnä. Toivottavasti ap ja ketjiuun osallistuneet naiset ovat saaneet ansaitsemansa.

Vierailija
425/425 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua tässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi