Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua - tuore mieheni on keksinyt oman kielen eikä suostu kommunikoimaan enää suomeksi

Vierailija
16.10.2020 |

Olen absurdissa tilanteessa. Tapasin neljä kuukautta sitten Tinderissä ihanan miehen, jonka kanssa tapailu muuttui seurusteluksi. Viimeiset kaksi kuukautta olemme viettäneet jatkuvasti aikaa toistemme luona, eläneet ns. normaalia parisuhdearkea yhdessä. Mies on huomaavainen, hyvässä ammatissa, hyvännäköinen ja huolehtii itsestään.

Mies on nuoruudestaan asti omannut kirjallisia harrastuksia - hän lukee paljon, ja hänen työnsäkin liittyy vieraisiin kieliin. Viimeisen parin vuoden aikana hän on syventynyt J.R.R. Tolkienin elämäntyöhön, ja siitä inspiroituneena kehittänyt oman kielensä, kuten Tolkienkin teki saagaansa varten.

Nyt olen absurdissa tilanteessa, jossa mies on viimein saanut kielensä "hiottua oikeaksi kieleksi", ja hän tahtoo kommunikoida kanssani tällä kielellä. Hän sanoo, ettei muualla (eli töissä, tuttaviensa kanssa) "pääse käyttämään" kehittämäänsä kieltä. Hän kokee tärkeäksi, että pääsisi kommunikoimaan kehittämällään kielellä, ja että joku muukin tätä kieltä osaisi.

Totta kai olen ylpeä siitä, että mies on pystynyt tuollaiseen suoritukseen. En kuitenkaan jaksaisi enkä välttämättä haluaisi opetella tätä kieltä, jotta voisin kommunikoida miehen kanssa. Mies on sanonut, että tapauksissa, joissa hänen kielestään puuttuu sanastoa ilmaista jokin asia (esim. leivänpaahdin), hän suostuu puhumaan suomea. Hän kuitenkin vaatii, että opettelen kielen tai edes sen perusteet, mikäli haluan hänen kanssaan jutella.

On ollut todella raivostuttavaa viimeisen viikon ajan, kun esimerkiksi kysyn mieheltä jotain normaalia asiaa, ja hän vastaa kehittämällään kielellä, jota en ymmärrä. Toisaalta tuntuisi typerältä erota tällaisen asian takia, sillä mies on muuten unelmieni täyttymys.

Mitä tekisitte asemassani? Miten saan miehelle järkeä päähän, että voisi puhua ihan suomea kanssani? Vai pitääkö minun todella opetella joku hänen fantasiakielensä? Mies on itse aina ollut lahjakas kielissä ja oppinut vieraat kielet helposti, joten minusta tuntuu, ettei hän ymmärrä, ettei muille uuden kielen opettelu ole mikään yhden illan puhdetyö.

Mainittakoon vielä, että olen 37-vuotias ja ilmeisesti "nirso" miesmakuni kanssa, eli miehen vaihtaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.

Kommentit (425)

Vierailija
141/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sönköttäisin miehelle takaisin jotain siansaksaa ja jos alkaa vinkua, sanoisin, että opetellaan tämä mun keksimä kieli tässä samalla.

Tykkään itsekin kehitellä omia kieliä ym. mutten mä kumppaniani vaadi niitä opettelemaan ja puhumaan. Neljän kuukauden tuntemisen jälkeen varsinkaan. Ihan liian lyhyt aika. Ehkä vuosia suhteessa oltua voisin tuollaista ehdottaa, jos tietäisin, että puolisoakin kiinnostaa.

Vierailija
142/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot aika epävarma, viimeinen lauseesi kertoo sen.

Miehet lähtee suhteesta jos niistä tuntuu paremmalta muualla, ei ole väliä onko se jännä/kiltti, suhde kestänyt 1vrk/10v, lapsia tai ei. Mies tekee mitä haluaa. Et voi sitä ikinä tietää kauanko miehen saat pitää. Nauti miehestäsi niin kauan kun hän on nautittavaa seuraa.

Ja cmon, tee itse mitä sun vaisto sanoo. Äijä puhuu jotain ihme kieltä etkä halua ihan niin paljon hänen kanssa kielileikkejä. Eli älä leiki ja katso mitä tapahtuu.

Ja miten kuka tahansa pysyy elämässäsi ja saat tekemään kompromisseja: ei uhkailulla, valituksella, edes neuvottelulla. Vaan olemalla oma upea itsesi, tee näkyväksi ne asiat joita ilman tämä mies ei halua elää.

Miehes kuulostaa hauskalta, paitsi toi että neuvotteli etukäteen kielijutuista, se on vähän tylsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli oma keksitty kieli jota usein käytin... kun olin noin 13-vuotias

Vierailija
144/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

VMP

Vierailija
145/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli hyvä aloitus. Kiitos makeista nauruista!

Vierailija
146/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt koronan aikana, kun matkustelu on pannassa, tuohan on vain piristävää! Kerro, että alat tästä eteenpäin kokeilemaan tämän uuden kulttuurin ruokia keittiössäsi. Ehkä keksit mukavan eksoottisia yhdistelmiä. Älä pihtaa chilin määrässä myöskään, jos se sattuu kuulumaan tähän ruokakulttuuriin.

Vierailija
147/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan moni oman kielen keksinyt vietti elämänsä mielisairaalassa.

Vierailija
148/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko sulla meni kehitellessäsi tätä älytönta aihetta mielessäsi? Kaikenlaista fuulapa*kaa sitä joku viitsiikin kirjoitella.

Vierailija
149/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:DDDDDDDDD vastaa sille takaisin omalla kielelläsi, jonka kehitit juuri

Vastaa miehelle puhumalla klingonia:

Vierailija
150/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keksi sinäkin vaikka viittomia.

Vierailija
151/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se kyllästy pian, kun et vaan vastaa sille jos se puhuu vieraalla kielellä. Eiköhän mieskin halua, että pystytte kommunikoimaan. Jos kumpikaan ei luovu kannastaan niin sitten suhde ei vaan jatku, mutta siinä tapauksessa ihan hyvä, että tämä miehen joustamattomuus tuli esiin jo tässä vaiheessa eikä vasta vuosien päästä.

Vierailija
152/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva, että välillä vähän mielikuvitusta näissä trolleissa. Tämä peittoaa kohta legendaarisen posliinipimpulin, jota nauroin monta vuotta.

"Älyllisesti utelias" olisi erittäin lievä ilmaisu, jos tuollaisen tyypin tapaisi elävässä elämässä.

Vierailija
153/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akramda ghul ruin gafol re brothauli. Geter putvi malos gunul? Amram ve galos futun boral gonyl bolome. Faluh patir ge olin? Ganul pofeir!

Vierailija
154/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n tilanteessa ottaisin selvää tuosta miehen kielestä.

Onko hän lainannut kielen rakenteen jostain muusta kielestä? Onko siinä samat sanaluokat ja lauseiden muodostamistavat kuin jossain muussa kielessä jne. Kirjoitetaanko kieltä länsimaisilla aakkosilla, millainen äännemaailma kielessä on ja niin edelleen.

Tylsin vaihtoehto on, jos mies on vain keksinyt omia sanojaan suomen tai jonkun muun kielen rakenteeseen, kiinnostavampi tapaus on, jos hän esimerkiksi olisi kehittänyt kielen kokonaan ilman verbejä.

Anna nyt miehelle ensiksi tehtäväksi laatia kielelleen kielioppi, ehkä siinä menee muutama vuosi lisää, ja sillä aikaa voitkin kehitellä uusia suunnitelmia elämällesi.

Vierailija
155/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä uusi AV klassikkoketju - "mies keksi oman kielen ja vaatii että opettelen sen".

Jos tää on totta, niin ei oo kaikki muumit laaksossa tuollakaan hemmolla. Nyt jos koskaan kannattaa olla nirso miesten suhteen. Kai niitä täysjärkisiäkin vielä Suomessa on vapailla markkinoilla, vai onko ne kaikki noin kajahtaneita?

Vierailija
156/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap mytomaani tai jopa monipersoonallisuushäiriöinen? Näitä stooreja tulee tasaiseen tahtiin ja tavallinen tallaaja ei voi ymmärtää miten joku voi jaksaa paneutua tällaiseen.

Vierailija
157/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkei tilanne ole niim outo kuin ensin kuulostaa. Tulee vähän oma mies mieleen. Hän innostui ihan silmittömästi joskus 2000-luvun allupuolella steppaamisesta, mutta oma kuntonsa ja polvet ei riitä siihen. Niinpä hän alkoi "harrastaa" steppiä muilla tavoin, lähinnä kirjoittamalla tanssinuotteja.

Mies siis kirjoittaa niitä koreografioita, kutsuu nuoteiksi. Joku taka-askel on kaksi viivaa, sivuaskel tietynlainen ympyrä yms. Piirtää niitä kuvioita paperit täyteen ja mumisee "yy, kaa, koo ja nee..".

Minunkin on ollut pakko kiinnostua stepistä, muuten hän olisi varmaan löytänyt niistä piireistä jonkun tanssijaneitosen. Aluksi yritin kyllä, että tehtäiskö tänään muuta, mutta mies katseli mua hymyillen pilke silmäkulmassa ja vastas vaan "yy, kaa, koo ja nee".

Nykyään siis 95% yhteisestä ajasta on steppiaikaa. Mies tekee nuottejaan ja minä puuhaan toisessa huoneessa omiani. Jos haluan hänen huomionsa, puen steppiasun ja kengät ja kopistelen huoneeseen jazz-kädet heiluen. Tuolloin päädymme usein rytmikkäästi sänkyyn, sielläkin mies kuiskii korvaani tahtia..

🤣

Vierailija
158/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies keksi oman mökötystavan eikä suostu mököttämään vanhaan tapaan vaan vaatii että minun pitäisi opetella ymmärtämään neomökötys. Apua mitä teen?

Vierailija
159/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tässä uusi AV klassikkoketju - "mies keksi oman kielen ja vaatii että opettelen sen".

Jos tää on totta, niin ei oo kaikki muumit laaksossa tuollakaan hemmolla. Nyt jos koskaan kannattaa olla nirso miesten suhteen. Kai niitä täysjärkisiäkin vielä Suomessa on vapailla markkinoilla, vai onko ne kaikki noin kajahtaneita?

Kalevauva vois tehdä tästä biisin. Kertosäkeistöt olis jotain käsittämätöntä siansaksaa.

Vierailija
160/425 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mnjönjö gilaa buurastu kalda, dindo zy noomag amonaa harzoi bugalu nindo.

Retusoo naizze olingos diludos te tampre, et ceepio nul mures tachios. Simuleeros pygmis o tempuroos. Litz napridio kon ylva repeteeros olikos panaraitkis? Cul des polvas tun chimeira lipuredas zembula propus coloioz!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi