Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (705)

Vierailija
461/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olin seiskaluokalla ja pipo oli nolo. 🙈

Vierailija
462/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan äitini puolesta, itse en ollut silloin vielä syntynyt.

Kun hän siivosi saunoja, polvesta alaspäin kastuneet housut kolisivat vaan kun ulos lähti. Pyörä oli kohmeessa eli ajaminen oli hidasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin lämpöpuhaltimen, kun Hoasin kämpässä tippui lämpötila jonnekin 16 asteeseen. Oi että se oli ihana laite! Siellä ei olisi saanut käyttää sähköä lämmittämiseen (meillä sähkö kuului vuokraan), mutta ajattelin että jos on alle 18 astetta niin pakko se on sallia.

Vierailija
464/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kumma tuo silloinen nuorisomuoti, ettei pipoa voinut käyttää. Tässä asiassa on menty parempaan. Nykyään nuoriso käyttää pipoa pk-seudullakin.

Vierailija
465/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1987 minullakaan ei ollu tietokoneessa skandeja.

Vierailija
466/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin landella pyörällä kouluun. 4 km suunta.

Vierailija
467/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aloittanut työt ruokakaupassa vähän aikaisemmin. Muistan kun 1l lasiset limsapullot jäätyi ja halkesi kun myymälän lattiatasossa oli pakkasta. Sitähän kesti 4-5 viikkoa. Ehkä.

Vierailija
468/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukion kolmannella silloin. Bussipysäkki oli pellon laidassa ja siinä tuuli aina, Turun seudulla asuin. Pipon päälle olin käärinyt sellaisen superpitkän Kaulaliinan moninkertaisesti ympäri, että pystyin seisomaan siinä edes. Varpaat oli täysin tunnottomat kun bussi tuli.

Vierailija
469/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon vesiputket jäätyi, eikä saatu vettä.

Vierailija
470/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tammikuussa-87 Jyväskylässä opinnot. Oppilaitoksen asuntolassa maitopurkki jäätyi ikkunalaudalle. Lähdimme kurssikavereiden kanssa iltalenkille sairaalan mäkeä alas 200m ja oli pakko kääntyä takaisin. Pakkasta oli lähes - 40. Olin 20v.

Vierailija
471/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin ala-asteella ja kolmeen viikkoon ei oltu välitunneilla ulkona tammikuussa. 

Vierailija
472/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin talvet 85-87. Ne olivat kaikki todella kylmiä. Helmikuussa 85 näin mittarista kovimman omin silmin näkemäni lukeman kun puoli kuuden aikaan herätessäni töihin lähtöön oli - 43,5 C. Omistin ekan autoni ja se oli roikassa koko yön että lähtisi käyntiin. Nämä nyky pakkaset ovat aivan se ja sama niihin verrattuna. Eipä. Ollut punkkeja ja hirvikärpäsiä silloin.

Vierailija
473/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin tavoin muistan. Olin silloin seitsemänvuotias. Sukulaiset tulivat silloin Saksasta käymään Finnjetillä. Arktista diesel-laatua ei ollut kovin helppo Saksasta löytää. Setäni muisteli usein tätä 1987 talvea ja sitä kautta se on jäänyt paremmin mieleeni.

Vierailija
474/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90'luvun muksu kirjoitti:

Onko tämä provo?

Miten hesassa voi olla tuollaisia lukemia?

Ei niitä nykyään olekaan juuri missään päin Suomea, mutta silloin oli eteläisessä Suomessa useita viikkoja putkeen yli 30 astetta, enimmillään taisi olla 36°.

Muistan hyvin, kuinka kolme pipoa, kolmet hansikkaat ja kuudet housut päällekkäin istuin Töölöntorin kulmalla kaikessa rauhassa pysäkillä odottamassa ratikkaa jäätyvien ohikulkijoiden luodessa vihaisia mulkauksia.

Vantaalla elohopea painui niin alas, että se katosi sinne palloon, eikä lämpötilaa siis pystynyt tarkistamaan. Mittarin alin viiva oli -42 C, mutta elohopea ei noussut edes siihen.

Vierailija
475/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan elävästi kuinka puhelinkoppi höyrystyi kun soitin kotiin. Markan kolikot olivat helvetin kylmiä ja luuri tuntui kasvoja vasten jäiseltä. Mutta pakko oli köyhän opiskelijan soittaa ja pyytää kotoa lähettämään rahaa, että sain toppavartiset talvilenkkarit ostettua.

Vierailija
476/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan oikein hyvin tammikuun alun 1987. Olin silloin armeijassa, ja jouduin olemaan yövartiossa pihalla juuri sinä yönä, josta tuli sitten koko vuosisadan ennätyskylmä yö Etelä-Suomessa.

Kylmyyden vuoksi normisti nelituntiset vuorot oli lyhennetty kaksituntisiksi, eli kaksi tuntia ulkona ja kaksituntia lepoa sisällä, ja tätä kaikkea vuorokauden ajan.

Minulla oli päälläni siviilimallinen lämpökerrasto alimpana, vaikka sitä ei olisi saanut pitää, ja päällä valtion varusteita, mitä ikinä löytyi. Kuu tuntui liikkuvan varsin hitaasti taivaalla vartiovuoron aikana.

Viimeiselle vuorolle lähtiessäni laitoin kuumemittarin kainalooni, ja tulos oli +38,8 C. Lämpötilaeroa oli siis yli 70 astetta... Jouduin sitten siltä istumalta varuskuntasairaalaan, jossa kuumetta alennettiin parisen viikkoa.

Vierailija
477/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan hyvin elävästi. Olin sinä talvena armeijasa Säkylän Huovinrinteellä. Ja voin kertoa että oli kylmä kun marssittiin kassulta ruokalaan.

Vierailija
478/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autojen renkaat oli aamuisin kantikkaat. Tosi.

Vierailija
479/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Olin silloin 3-vuotias.

Vierailija
480/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin aikuisetkin kävelivät huopatossuissa ja toppahaalareissa kaupungilla. Minullakin oli ne, olin ala- tai yläasteella. Oli useampia kylmiä talvia silloin ainakin sisämaassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi