Miksi niin moni on lapsettomuushoitoja vastaan?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, tarkoitukseni ei ole saada aikaan riitaa tms. Olen itse 24-vuotiaana aloittanut lapsettomuushoidot ja yhden lapsen äiti. Ymmärrän toki senkin että se ettei lasta tule ns luonnostaan niin pitäisi antaa asian olla ja hyväksyä se ettei saa lapsia. Itse en siihen pystynyt. Tunsin kamalaa syyllisyyttä siitä että miehestäni ei ehkä koskaan tule isiä minun takiani.
Olen siis pohtinut sitä että monet jotka ovat lapsettomuushoitoja vastaan perustelevat sitä juuri tuolla luonnottomuudella ja sillä ettei sitten ole tarkoitettu vanhemmiksi. Mutta entä muut lääkkeet? Kipulääkkeet ja sen sellaiset. Tai muut sairaudet? Tulisiko niitä hoitaa?
Kaikista vaikeinta ehkä itselleni on ollut ymmärtää muiden (etenkin äitien) ymmärtämättömyyttä siihen miten kivulias asia tahaton lapsettomuus on. Tyhjä syli oli jotain aivan kamalaa. Siksi ajattelin että ne joilla on lapsia voisivat kuvitella miten kipeetä tekisi jos ei olisi saanutkaan lapsia.
Toki lapsettomuushoito palstoilla yksi asia häiritsi itseänikin (hävettää edes myöntää).. Useilla naisilla oli hormonihäiriöitä johtuen ylipainosta. Ja sitten keskustelupalstoilla itkivät kun eivät saa lasta mutteivat kuitenkaan jaksaneet laihduttaa. Se oli turhauttavaa, koska he olisivat itse voineet tehdä asian eteen jotain, itselläni oli sairaus jolle en mahtanut mitään.
Nyt olenkin jaaritellut ihan tarpeeksi.. Halusin siis vain tietää miksi olet lapsettomuushoitoja vastaan? Ansaitsevatko jotkut lapsettomuushoidot mielestäsi enemmän kuin toiset?
Kommentit (103)
Luonnotonta.
Jos joku ei tule raskaaksi siihen on selkeä syy ja se on luonnon tapa estää huonon aineksen lisääntyminen.
Tämä on tietty itsekkäältä ja tylsistyneeltä nykyihmiseltä unohtunut ja lapsettomuushoitojen avulla on tehty karhunpalvelus koko ihmiskunnalle.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:50"]
Minulla on kaksi lasta ja olen tyytyväinen ja onnellinen kun heidät sain ja myös hoitaa kotona.
Jos en olisi saanut, olisin ihan yhtä tyytyväinen vain hieman erilaiseen elämään.
En olisi koskaan ryhtynyt miohinkään lapsettomuushoitoihin, minusta se on luionnotonta, jos ei lasta ei olisi tullut niin sitten ei.
Kaikkein typerintä on sellaisia tehdä yhteiskunnan piikkiin, maksakoon jokainen itse huvinsa.
[/quote]
Onpa siinä sun nyt helppo sanoa, että jonkun muun pitäisi tyytyä lapsettomuuteen, kun et ole itse lapseton! Sellainen voi puhua, joka oikeasti on lapseton ja hoidoista huolimatta ei saa yhtäkään lasta.
Minulla on 2 ihan luomuna alkunsa saanutta lasta ja siis normiraskaudet ym. Lähtivät helposti alulle.
Kannatan silti yhteiskunnan rahoilla tehtävää lapsettomuuden hoitoa. Kaikilla ei ole varaa yksityisiin hoitoihin, vaikka muuten olisivatkin kunnon kansalaisia, tienaisivat palkkansa jne. Yhteiskunnan rahoilla siis tietty määrä yrityksiä ja sen jälkeen jos haluja jatkaa, niin siirto yksityiselle tai adoptiojonoon. Lapsettomuuskin aiheuttaa paljon jo ihan mielenterveydellisiä ongelmia, joten niitähän siihän kärjistetysti ennalta ehkäistään. Ja ymmärrän hyvin sen tuskan, jos olisi syli, josta se joku puuttuisi. Jos omat lapseni eivät olisi lähteneet helposti alulle, niin varmasti olisin halunnut lapsia sitten hankalan kautta.