Suomi velkaantuu, koska asumme liian suurissa överi-asunnoissa ilmaiseksi
1. Valtion ja kuntien nykyiset suorat asumisen tukimenot vuodessa:
Yleinen asumistuki: noin 1 230 miljoonaa euroa (1,23 mrd. €).
Eläkkeensaajan asumistuki: noin 680 miljoonaa euroa (0,68 mrd. €).
Toimeentulotuen asumisosuudet: noin 400 miljoonaa euroa (0,40 mrd. €).
Nykyiset sosiaalikustannukset yhteensä: 2 310 miljoonaa euroa (2,31 mrd. € / vuosi).
2. Kustannukset kohtuullisesta asumisesta malliin siirtymisen jälkeen
Kun ylisuuret överi asunnot korvataan 3–10 m kokoisilla puhtailla kodikkailla asunnoilla, vuokratasot ja ylläpitokustannukset romahtavat. Asunnoista poistetaan keittiöt, vessat ja suihkut. Joka kerroksessa on yhteinen vessa jonka yhteydessä suihku.
Laskelma olettaa, että malli koskee kaikkia nykyistä yleistä asumistukea ja eläkkeensaajan asumistukea saavia yksinasuvia/ruokakuntia (yhteensä noin 440 000 ruokakuntaa).
Uusi vuokrataso: 150 € / kk (sisältää 30 € hoitovastikkeen ja investoinnin kuoletuksen).
Uusi keskimääräinen asumistuki: 120 € / kk (Kela korvaa 80 % hyväksyttävistä asumismenoista).
Uudet kokonaisasumistuet vuodessa: 633,6 miljoonaa euroa.
3. Säästölaskelma.
Verrataan nykyistä överi-asunto järjestelmää kohtuullisen asumisen malliin:
2 310 000 000 € - 983 600 000 = 1 326 400 000
Laskennallinen säästö on valtava, jopa 1,33 miljardia euroa vuodessa.
Ne ihmiset jotka eivät saa yhteiskunnan sosiaalisia avustuksia, elävät luonnollisesti sen mukaan, mihin varat ja tulot antavat mahdollisuuden.
Kommentit (6)
"Mitä yksinhuoltaja äiti tekee 100 m2 asunnolla keskellä Helsinkiä?"
Emme kai ole niin sinisilmäisiä, että maksamme tuonkin?
Jostakin meidän on ne säästöt revittävä, emme voi aina pummia velkaa.
",,,3–10 m kokoisilla puhtailla kodikkailla asunnoilla,"
Meillä on koirallakin isompi koppi!
Olet idiootti!
",,,3–10 m kokoisilla puhtailla kodikkailla asunnoilla,"
"Meillä on koirallakin isompi koppi!
Olet idiootti!"
Mikäs siinä, jos pystytte sen omilla tuloillanne maksamaan.
Onko sinun mielestäsi järkevää, että Suomi ottaa kamalasti velkaa, maksaakseen ihmisille tarpeettoman suuret asunnot, vaikka vähempikin riittäisi?
Mitä yksinhuoltaja äiti tekee 100 m2 asunnolla keskellä Helsinkiä?