Miksi niin moni on lapsettomuushoitoja vastaan?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, tarkoitukseni ei ole saada aikaan riitaa tms. Olen itse 24-vuotiaana aloittanut lapsettomuushoidot ja yhden lapsen äiti. Ymmärrän toki senkin että se ettei lasta tule ns luonnostaan niin pitäisi antaa asian olla ja hyväksyä se ettei saa lapsia. Itse en siihen pystynyt. Tunsin kamalaa syyllisyyttä siitä että miehestäni ei ehkä koskaan tule isiä minun takiani.
Olen siis pohtinut sitä että monet jotka ovat lapsettomuushoitoja vastaan perustelevat sitä juuri tuolla luonnottomuudella ja sillä ettei sitten ole tarkoitettu vanhemmiksi. Mutta entä muut lääkkeet? Kipulääkkeet ja sen sellaiset. Tai muut sairaudet? Tulisiko niitä hoitaa?
Kaikista vaikeinta ehkä itselleni on ollut ymmärtää muiden (etenkin äitien) ymmärtämättömyyttä siihen miten kivulias asia tahaton lapsettomuus on. Tyhjä syli oli jotain aivan kamalaa. Siksi ajattelin että ne joilla on lapsia voisivat kuvitella miten kipeetä tekisi jos ei olisi saanutkaan lapsia.
Toki lapsettomuushoito palstoilla yksi asia häiritsi itseänikin (hävettää edes myöntää).. Useilla naisilla oli hormonihäiriöitä johtuen ylipainosta. Ja sitten keskustelupalstoilla itkivät kun eivät saa lasta mutteivat kuitenkaan jaksaneet laihduttaa. Se oli turhauttavaa, koska he olisivat itse voineet tehdä asian eteen jotain, itselläni oli sairaus jolle en mahtanut mitään.
Nyt olenkin jaaritellut ihan tarpeeksi.. Halusin siis vain tietää miksi olet lapsettomuushoitoja vastaan? Ansaitsevatko jotkut lapsettomuushoidot mielestäsi enemmän kuin toiset?
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:27"]
Mulla on kaksi lasta ja olen saanut ne ihan luomusti. Siitä huolimatta voisin kyllä kuvitella eläväni ihan normaalia elämää ilman lapsiakin. En oikein tajua, millä tavalla lapsettomuus heikentäisi mahdollisuutta elää täysipainoisesti?
Minkälaisia haittoja ja esteitä elämälle siitä olisi, ettei olisi lapsia? Siis oikeasti? Surettaisi tietysti, mutta mitä konkreettisia haittoja? En kysy ilkeyttäni, mutta kun tiedän kokemuksesta, mitä haittaa on pahasta allergiasta ja mitä haittaa tuli kun jalka meni kolmesta kohtaa poikki ja senkin tiedän, mitä haittaa oli syöpähoidoista (ja olen kiitollinen että niitä sain).
[/quote]
Lisääntymisvietti on kaikkien nisäkkäiden voimakkaimpia viettejä, myös ihmisen. Jos et olisi saanut lapsia luomusti, ymmärtäisit, miten pahasti se rajoittaa sun elämääsi, että joudut luopumaan unelmasta perustaa ikinä perhettä.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 14:35"]
olen vastaan siksi että ylikansoittuminen on todellinen ongelma ja orpoja + heti laitokselta adoptioon meneviä on NIIN paljon maailmassa. Ensin niille koti sitten uusia lapsia maailmaan.
luonnonmukaisuus on minulle aivan yhdentekevää jos ei olisi niin paljon orpoja niin sais vaikka kaikki tehdä hoidoilla lapsensa.
[/quote]
Tiedätkö, miten vaikeaa niitä adoptiolapsia on saada? Ei mitään jakoa suomalaislapsiin, ja ulkomailta adoptointi on myös hyvin vaikeaa ja kallista - ja sopeutuminen toiseen kulttuuriin ei sekään ole helppoa.
Eiköhän hoideta mieluummin maailman orpoja jollain ihan muulla menetelmällä kuin rahtaamalla heitä tänne, jos vaihtoehtona on vaikkapa nyt ihan vaan Clomifen-kuuri apteekista (maksaa muuten huikeat 63,77 euroa...)
[/quote]
AINA vedotaan tähän "nyyh niin vaikeaa ja kallista". Onhan se joo, mutta mitä sitä ei tekisi lapsen saamiseksi? Vai onko niin että ei kelpaa kun ei ole biologisesti oma lapsi, on ehkä vähän vanhempi kuin ihan sylivauva ja hui, meneehän siihen rahaakin kamalasti! Eikä sitä saa heti. Onhan se toki helpompaa kun saa verorahoilla pistää hoitajat tekemään alkioita jotka sisälle survaistaan, oma, ilmainen ja suht nopea.
[/quote]
Sulla vippaa kuule nyt päästä ja lujaa.
Totta kai enemmistö naisista haluaa ihan oman vauvan. Kokea raskauden ja synnytyksen. Vai olisitko kieltämässä luomuraskaudetkin, niinhän ne pitää sitten nekin kieltää, jos susta ainoa oikea moraalisesti oikea tapa on adoptoida orpoja...
Lapsettomuushoidot ovat usein kalliita ja aikaa viepiä, meilläkin meni niihin henkilöauton hinta. Puhumattakaan nyt tuskasta, pettymyksistä, fyysisestä kivustakin. Siitä oli helppous kaukana.
AP:n tapauksessa hoito oli tosiaan hyvin helppo ja halpa. Enkä ymmärrä, miten tosiaan jonkun Clomifenkuurin ottaminen on sinulta pois, ap todennäköisesti maksoi yhteiskunnalle parin clomifen-kuurin hinnan eli joitain kymppejä...
33
[/quote]
Kun asia loppuu niin alkaa toisten kirjoittelijoiden haukkuminen. :)
Missäköhän mä olen sanonut että ainoa moraalisesti oikea tapa saada lapsia on adoptoida? Tottakai ihmiset haluaa kokea asioita mutta eikös se lopputulos ole se pääasia? Ja mä olen se vastaaja jolle tuollainen kuuri oli ok mutta alkionsiirrot jne ei.
[/quote]
Tuossahan sinä sen sanoit, moneenkin otteeseen. Että kun kerta on niitä orpoja maailma pullollaan, niin ensin pitäisi hankkia niille koti. Ja että hoidoissa käyminen on sinusta helppouden ja halpuuden itsekästä tavoittelua.
Ja kuvitelma siitä, että julkisellakaan puolella saisi lapsia ilmaiseksi ja tosta vaan, oli niin todellisuudenvastainen, että mitäpä tuohon muuta voi sanoa kuin että päässäsi vippaa.
Totta kai lopputulos on tärkein, sen takia en ymmärräkään mitä VÄLIÄ sillä on, miten se lapsi on aikaan saatu, hormoneilla vai IVF:llä. Sinulle sillä näkyy olevan iso ero, ei minulle. Oma, rakas vauva sylissä!
Jos sinä olet tietty vastaaja, laita ekan kommenttisi numero tähän loppuun, ei sua muuten kukaan voi yhdistää mihinkään.
Kas näin:
33
[/quote]
Sulla viiraa päässä ja pahasti... MÄ en ole missään sanonut tuollaista. Joten jätän kommenttisi omaan arvoonsa, olet selkeästi traumatisoitunut jostain niin pahasti että et pysty muutakuin haukkumaan ja laittamaan sanoja toisen suuhun.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:34"]
Mulla on kaksi lasta ja olen saanut ne ihan luomusti. Siitä huolimatta voisin kyllä kuvitella eläväni ihan normaalia elämää ilman lapsiakin. En oikein tajua, millä tavalla lapsettomuus heikentäisi mahdollisuutta elää täysipainoisesti?
Minkälaisia haittoja ja esteitä elämälle siitä olisi, ettei olisi lapsia? Siis oikeasti? Surettaisi tietysti, mutta mitä konkreettisia haittoja? En kysy ilkeyttäni, mutta kun tiedän kokemuksesta, mitä haittaa on pahasta allergiasta ja mitä haittaa tuli kun jalka meni kolmesta kohtaa poikki ja senkin tiedän, mitä haittaa oli syöpähoidoista (ja olen kiitollinen että niitä sain).
[/quote]
Lisääntymisvietti on kaikkien nisäkkäiden voimakkaimpia viettejä, myös ihmisen. Jos et olisi saanut lapsia luomusti, ymmärtäisit, miten pahasti se rajoittaa sun elämääsi, että joudut luopumaan unelmasta perustaa ikinä perhettä.
[/quote]
Joo kyllä mä tiedän, etten voi ymmärtää kun olen ne omani kuitenkin saanut. Ja jollakin tasolla mulla on käsitystä siitä surustakin, kun lapsia ei saa, omalla siskolla on tämä tilanne. On todella surullista munkin mielestä. Mutta sitä yhä mietin, että miten se konkreettisesti haittaa tai rajoittaa elämää? Kun tietyssä mielessähän se on päin vastoin, esimerkiksi mun sisko on nyt voinut ottaa sellaisen työn joka on yhtä matkustamista. Ei voisi jos olisi pieniä lapsia kotona.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:38"]
[/quote]
[/quote]
Joo kyllä mä tiedän, etten voi ymmärtää kun olen ne omani kuitenkin saanut. Ja jollakin tasolla mulla on käsitystä siitä surustakin, kun lapsia ei saa, omalla siskolla on tämä tilanne. On todella surullista munkin mielestä. Mutta sitä yhä mietin, että miten se konkreettisesti haittaa tai rajoittaa elämää? Kun tietyssä mielessähän se on päin vastoin, esimerkiksi mun sisko on nyt voinut ottaa sellaisen työn joka on yhtä matkustamista. Ei voisi jos olisi pieniä lapsia kotona.
[/quote]
Vastaan sulle tästä sivusta, että ei se lapsettomuus haita tai rajoita, vaan se suru ja tuska siitä, että ei saa tyydytetyksi yhtä elämän suurista perusvieteistä. Come on, et voi olla noin yksinkertainen :)) Mitä varten meille naisille on suotu kohtu ja tissit?
No, maailmassa monta on ihmeellistä asiaa. Ne hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.
Oletko kuullut äidittömyyshoidoista,isättömyyshoidoista,vanhemmattomuushoidoista. Niitä ei hoideta vaikka kipeästi olisi tarvis. Pienet lapset eivät voi vaatia oikeuksia. Aikuinen nainen voi vaatia itselleen mitä milloinkin ja halutessaan sen saakin jos oikein yrittää.
Tällaisia hoitoja on kehitelty vaikka kuinka ja isolla rahalla. Silti maailma on täynnä lapsia joista ei kukaan välitä myös Suomessa.
Sanotte tietysti että se on eri asia. Lapsettomuus ja hylätyt apset. Ei ole. Ennen lapsettomat ihmiset saattoivat helposti saada kasvattilapsen. Näin lapsi sai turvallisen kodin ja lapsi vanhemmat. Itsekin tunnen muutamia tällaisia ihmisiä.Nyt lapset tungetaan laitoksiin ja sitten kotiin ja taas eri laitoksiin ja taas kotiin sitä rataa aikuiseksi asti.Parempi olisi kaikille jos lapsettomat pariskunnat saisivat näistä lapsista itselleen oman lapsen.
Minulla on kaksi lasta ja olen tyytyväinen ja onnellinen kun heidät sain ja myös hoitaa kotona.
Jos en olisi saanut, olisin ihan yhtä tyytyväinen vain hieman erilaiseen elämään.
En olisi koskaan ryhtynyt miohinkään lapsettomuushoitoihin, minusta se on luionnotonta, jos ei lasta ei olisi tullut niin sitten ei.
Kaikkein typerintä on sellaisia tehdä yhteiskunnan piikkiin, maksakoon jokainen itse huvinsa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:32"]
olen vastaan siksi että ylikansoittuminen on todellinen ongelma ja orpoja + heti laitokselta adoptioon meneviä on NIIN paljon maailmassa. Ensin niille koti sitten uusia lapsia maailmaan.
luonnonmukaisuus on minulle aivan yhdentekevää jos ei olisi niin paljon orpoja niin sais vaikka kaikki tehdä hoidoilla lapsensa.
[/quote]
Tiedätkö, miten vaikeaa niitä adoptiolapsia on saada? Ei mitään jakoa suomalaislapsiin, ja ulkomailta adoptointi on myös hyvin vaikeaa ja kallista - ja sopeutuminen toiseen kulttuuriin ei sekään ole helppoa.
Eiköhän hoideta mieluummin maailman orpoja jollain ihan muulla menetelmällä kuin rahtaamalla heitä tänne, jos vaihtoehtona on vaikkapa nyt ihan vaan Clomifen-kuuri apteekista (maksaa muuten huikeat 63,77 euroa...)
[/quote]
AINA vedotaan tähän "nyyh niin vaikeaa ja kallista". Onhan se joo, mutta mitä sitä ei tekisi lapsen saamiseksi? Vai onko niin että ei kelpaa kun ei ole biologisesti oma lapsi, on ehkä vähän vanhempi kuin ihan sylivauva ja hui, meneehän siihen rahaakin kamalasti! Eikä sitä saa heti. Onhan se toki helpompaa kun saa verorahoilla pistää hoitajat tekemään alkioita jotka sisälle survaistaan, oma, ilmainen ja suht nopea.
[/quote]
Totta kai enemmistö naisista haluaa ihan oman vauvan. Kokea raskauden ja synnytyksen. Vai olisitko kieltämässä luomuraskaudetkin, niinhän ne pitää sitten nekin kieltää, jos susta ainoa oikea moraalisesti oikea tapa on adoptoida orpoja...
Lapsettomuushoidot ovat usein kalliita ja aikaa viepiä, meilläkin meni niihin henkilöauton hinta. Puhumattakaan nyt tuskasta, pettymyksistä, fyysisestä kivustakin. Siitä oli helppous kaukana.
AP:n tapauksessa hoito oli tosiaan hyvin helppo ja halpa. Enkä ymmärrä, miten tosiaan jonkun Clomifenkuurin ottaminen on sinulta pois, ap todennäköisesti maksoi yhteiskunnalle parin clomifen-kuurin hinnan eli joitain kymppejä...
33
[/quote]
Missäköhän mä olen sanonut että ainoa moraalisesti oikea tapa saada lapsia on adoptoida? Tottakai ihmiset haluaa kokea asioita mutta eikös se lopputulos ole se pääasia? Ja mä olen se vastaaja jolle tuollainen kuuri oli ok mutta alkionsiirrot jne ei.
[/quote]
Tuossahan sinä sen sanoit, moneenkin otteeseen. Että kun kerta on niitä orpoja maailma pullollaan, niin ensin pitäisi hankkia niille koti. Ja että hoidoissa käyminen on sinusta helppouden ja halpuuden itsekästä tavoittelua.
Ja kuvitelma siitä, että julkisellakaan puolella saisi lapsia ilmaiseksi ja tosta vaan, oli niin todellisuudenvastainen, että mitäpä tuohon muuta voi sanoa kuin että päässäsi vippaa.
Totta kai lopputulos on tärkein, sen takia en ymmärräkään mitä VÄLIÄ sillä on, miten se lapsi on aikaan saatu, hormoneilla vai IVF:llä. Sinulle sillä näkyy olevan iso ero, ei minulle. Oma, rakas vauva sylissä!
Jos sinä olet tietty vastaaja, laita ekan kommenttisi numero tähän loppuun, ei sua muuten kukaan voi yhdistää mihinkään.
Kas näin:
33
[/quote]
Sulla viiraa päässä ja pahasti... MÄ en ole missään sanonut tuollaista. Joten jätän kommenttisi omaan arvoonsa, olet selkeästi traumatisoitunut jostain niin pahasti että et pysty muutakuin haukkumaan ja laittamaan sanoja toisen suuhun.
[/quote]
Kuulehan, jos pomppaat kesken johonkin ketjuun, kuten tuossa teit, tapana on ilmaista, että kirjoitat ohiksena. Tämä noin vastaisena neuvona, niin ei tarvitse jälkikäteen selitellä.
33
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Se rajoittaa elämänvalintoja siinä missä joku allergia tai liikuntaestekin. Aina voi syödä jotain muuta, jos viljat tai maidot ei käy... mutta aika paha haitta se silti on.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:48"]
Oletko kuullut äidittömyyshoidoista,isättömyyshoidoista,vanhemmattomuushoidoista. Niitä ei hoideta vaikka kipeästi olisi tarvis. Pienet lapset eivät voi vaatia oikeuksia. Aikuinen nainen voi vaatia itselleen mitä milloinkin ja halutessaan sen saakin jos oikein yrittää.
Tällaisia hoitoja on kehitelty vaikka kuinka ja isolla rahalla. Silti maailma on täynnä lapsia joista ei kukaan välitä myös Suomessa.
Sanotte tietysti että se on eri asia. Lapsettomuus ja hylätyt apset. Ei ole. Ennen lapsettomat ihmiset saattoivat helposti saada kasvattilapsen. Näin lapsi sai turvallisen kodin ja lapsi vanhemmat. Itsekin tunnen muutamia tällaisia ihmisiä.Nyt lapset tungetaan laitoksiin ja sitten kotiin ja taas eri laitoksiin ja taas kotiin sitä rataa aikuiseksi asti.Parempi olisi kaikille jos lapsettomat pariskunnat saisivat näistä lapsista itselleen oman lapsen.
[/quote]
Minustakin olisi hyvä helpottaa adoptioita, mutta katsos kun toisaalta huostaanottoja ei usein tehdä heti pysyvästi, vaan siinä yritetään palauttaa perhe yhteen vielä. Olisi aika kamalaa, jos se lapsi lähtisi vieraan perheen lapseksi heti, kun perhe vähän tarvitsee apua.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:50"]
Minulla on kaksi lasta ja olen tyytyväinen ja onnellinen kun heidät sain ja myös hoitaa kotona.
Jos en olisi saanut, olisin ihan yhtä tyytyväinen vain hieman erilaiseen elämään.
En olisi koskaan ryhtynyt miohinkään lapsettomuushoitoihin, minusta se on luionnotonta, jos ei lasta ei olisi tullut niin sitten ei.
Kaikkein typerintä on sellaisia tehdä yhteiskunnan piikkiin, maksakoon jokainen itse huvinsa.
[/quote]
Miksi sinä et sitten maksanut kotihoitoa itse, vaan nostit kotihoidontukea? Maksakoon jokainen itse huvinsa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 15:50"]
[/quote]
Miksi sinä et sitten maksanut kotihoitoa itse, vaan nostit kotihoidontukea? Maksakoon jokainen itse huvinsa.
[/quote]
Hih, tuli muuten ihan sama mieleen. Että jännän valikoiden tässäkin ketjussa mammat haluaa säästää yhteiskunnan rahoja. Kaikki, mitä he itse ovat terveyskeskuksessa hoidattaneet, on moraalisesti oikein hoidattaa yhteiskunnan varoilla. Kaikki tuet, joita he itse ovat nostaneet Kelasta tai sossusta, ovat moraalisesti oikein.
Mutta kaikki, mitä he itse eivät ole tarvinneet, on turhaa ja väärin.
No, tämä on ihan inhimillistä, mutta minusta se on vähän sivistymätöntä, sellaista viidakkomeininkiä - ettei edes yritetä tuntea empatiaa ja kuvitella, miten itse tietyssä tilanteessa toimisi.
Onko tosiaan esim. valmis omille lapsilleen aikanaan sanomaan, että jos lapsia ei tule, ei saa mennä lapsettomuushoitohin, koska ne ovat yhteiskunnan rahojen tuhlaamista, itsekkäitä ja ne lapsenlapsetkin ihan LUONNOTTOMIA!
Tämäkin olisi voinut olla hyvä ketju, jos pari jankkaajaa olisi malttanut pysyä asiallisuuksissa ja alkuperäisessä aiheessa. Tai hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 13:55"]
Tukossa olevat munajohtimet ovat tavallinen syy, jossa lapsi ei luomusti tule.
[/quote]
Juuri näin. Lisääntynyt nuorten klamydia aiheuttaa lisääntynyttä lapsettomuutta.
Joten pakatkaapa niiden teinityttöjenne matkaan kondomipaketti
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.01.2014 klo 13:55"]
Tukossa olevat munajohtimet ovat tavallinen syy, jossa lapsi ei luomusti tule.
[/quote]
Juuri näin. Lisääntynyt nuorten klamydia aiheuttaa lisääntynyttä lapsettomuutta.
Joten pakatkaapa niiden teinityttöjenne matkaan kondomipaketti
[/quote]
Jep. Totta. Toisaalta, jälkikäteen asialle ei kauheasti muuta voi kuin hoitaa seuraukset.
Hyväksyn, ilman muuta. Kohdunvuokraus tms. menee mulla jo vähän etiikan yli, koska se tuntuu varsinkin jossain kehitysmaassa orjuuttamiselta. Jos se kotimaassa hyväksytään, se on toinen juttu.
Täällä on ihan oikein sanottu, että lapsen saaminen ei ole mikään ihmisen perusoikeus. Ei tietysti olekaan, kuka semmoisen oikeuden olisi voinut antaa? Ja että nykyajan hedonistinen ihminen tahtoo itselleen kaiken, totta totta, mä olen valmis myöntämään ensimmäisenä että oon just tuollainen. Kalliiksi ne lapsettomuushoidot tulee yhteiskunnalle, totta on sekin. Ihminen voi takuulla myös elää erittäin hyvää elämää ilman lastakin.
Ja silti mä, erinomaisen fiksuna ja järkevänä itseäni pitävä ihminen menin sinne hoitoihin. Miksi? No koska mä haluamalla halusin sen lapsen ja koska pystyin mennä. Miksi halusin - no ihan tasan yhtä itsekkäistä syistä kuin jokainen mamma, siksi koska halusin lapsen. Käsi pystyyn joka hankki oman lapsensa epäitsekkäistä syistä, esimerkiksi ajatellen isänmaan etua??
Niin että ihminen ei ole looginen olento (tai voi olla mutta on enemmän kuitenkin se hedonisti). Onnekkaana länsimaisena ihmisenä sain ne hoidot ja ne vieläpä onnistui, tuossa toi tulos taapertaa ja ensi viikolla viettää ekaa syntymäpäiväänsä. Lapsettomuushoidot voi olla isossa kuvassa väärin mutta sille yhdelle (itsekkäälle) ihmiselle kuitenkin niin hieno juttu.
Ap, lapsettomuus ei ole sairaus, joka vaatii hoitoa. Toki hoitoja saa ottaa, mutta pitää myös maksaa ne sitten itse. Yhteiskunnan varoja tarvitaan nyt muualle paljon kipeämmin.
Minä olen lapseton enkä lähtenyt hoitorumbaan mukaan. Mitään luonnotonta tai pahaa niissä ei ole minusta.
Huvittaa vain, ettei minun kaltaistanikaan lapsetonta oikein suvaita, mutta ei sellaistakaan joka käy kaikki hoidot läpi ja purskahtaa itkuun jos saa lapsikuvan joulukortiksi. Täytyy käsittää, että nyt on jäänyt paitsi kaikkein tärkeimmästä asiasta elämässä, mutta toisaalta sen suremistakaan ei hyväksytä.
Joo, täytyisi muistaa että kaikki ihmiset on yhtä arvokkaita. Ne joilla on lapsia ja ne joilla ei ole. Kaikkien ratkaisut ja kaikkien ilot ja surut pitäisi muiden ymmärtää hyväksyä. Kamalaa, kun lapsetonkin on joskus "väärin" lapseton. Lapsettomuushoitoja saa mun puolestani ottaa kuka tahtoo ja myös olla ottamatta, eikä ole kumpikaan ihminen huonompi toista.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
33
[/quote]
[/quote]
Kas näin:
33