<3 Syyskuiset *2014* <3
Heippa!
Ajattelin, että voisin perustaa meille tuleville mammoille oman keskustelun, kun en sellaista löytänyt. Täällä LA 2.9.2014 ja nyt raskausviikot 4+6. Jotenkin todella varma olo tästä pikkuisesta (ja siitä että hän kyydissä pysyy), että uskallan olla jo onnessani :)
Toivottavasti joukkoon liittyy paljon porukkaa :)
Eli, vapaata keskustelua raskaudesta ja muustakin!
Mä odottelen kuumeisesti oireita, mitään muuta ei ole kuin kamala turvotus. Kaiken lisäksi syön koko ajan jotain kun tupakkia ei saa enää polttaa :( Paisun ku pullataikina!
Millamarianna & Pirpana 4+6
Kommentit (285)
Ihana, kun meitä suuskuun odottajia on näin paljon!
Appletree kyselit varhaisraskauden ultran ajankohdasta. Itse olen käynyt kahdessa edellisessä raskaudessa noin rv 6+4 ja silloin on molemmissa näkynyt jo alkion syke, jolla käsittääkseni poissuljetaan tuulimunaraskaus. Lisäksi lääkäri on tarkistanut kiinnittymispaikan eli että on kohdussa eikä ole kohdunulkoinenraskaus sekä mitannut alkion ja määrittänyt hieman arvioiden
laskettua aikaa. Suosittelen varhaisraskauden ultraa, jos vain on mahdollista käyvä. Ilmankinhan toki selviää :) Siinä saa tavallaan kuitenkin yhden välietapin itselle ja tietoa missä mennään. Minulla toinen näistä raskauksista jatkui onnellisesti loppuun asti ja toinen päätyi myöhemmin keskenmenoon. Mutta joka tapauksessa suosittelen. Itse pääsen tällä kertaa poikkeuksellisesti jo rv 8 neuvolan kautta ultraan edellisen keskenmenon vuoksi ja, että kiertoni on ollut hieman epäsäännöllinen ja la on epäselvä. Joten taidan säästää vähän pennejäni ja odottaa sinne.
Eka neuvola on mulla 29.1. Nyt siis viikkoja omien laskujen mukaan ja tehdyn ovulaatiotestin mukaan 5+4 ja la 7.9. Viimeisistä kuukautisista laskien neuvolan 28 kiertopäivän mukaan la on 1.9. Ärsyttää noi neuvolan säännöt... Eikai kaikilla ole kierto 28 päivää! ja jos vielä itte on tehnyt ovulaatiotestin ja positiivinen raskaustestikin tuli aika myöhään eli juuri tuon 7.9 mukaan. No se siitä. Sori höyryt :D
Haraigoshi, Pia87, Hentiira, Tillikka88 ja muut alavatsakivuista kertoneet. Itsellä kans oikeastaan täysin ainut raskausoire on lievät tuntemukset alavatsalla. Vähän kuin olis menkat alkamassa. Mitään muuta ei ole. Tuota lievaa menkkamaista tuntemusta oli esikoisestakin ja pelkäsin että mitähän lie on, mutta kaikki meni kohdallani hyvin. Kuului positiivella tavalla asiaan, kertoi että jotain siellä kohdussa tapahtuu :)
Nii :( Miulle pari päivää plussan jälkeen tuli menttämisen pelko, mut sit mietin vaan, et kaikelle on aina syynsä ja ite en pysty kuitenkaan mitään sellasta tekemää mikä aiheuttais moista, niin pitää vaan elää normaalia arkea (ja omassa mielessä miettiä jo lastenhuoneen sisustusta. Tiedän, oon aina vähän innokas menemään asioiden edelle :D ) ja toivoa että mini pysyy mukana menossa :)
Kyllä se siitä, yritä olla turhia stressaamatta ja mieti mukavia asioita :)
Tässä taas päivitetty lista. Muistuttan, että kuka vaan voi sen tehdä. Kopioi, liitä vaikka muistilappuun, muokkaa ja liitä. Tai ehkä siihen on helpompiakin tapoja... :D
Meitä on jo monta!!
LA/Ikä/Paikkakunta/sairaala/monesko
Millamarianna 2.9./23/Helsinki/1.
Oonali 2.9./20/ Vantaa/1.
Tuulia81 2.9./32/Helsinki/1.
Rosamainen 3.9./21/Helsinki- Oulu/1.
Tyydeli40 4.9./40/Helsinki/2.
Nipa87 5.-6.9./26/ /1.
Bluevelvet 6.9./23/Espoo/1.
Appeltree 7.9./
Zirpa 7.9./ / /2.
Kirsikkakarkki 8.9.
Pia87 8.9./ /EKKS /
Tillikka88 8.9./25/Lappeenranta/1.
Luftslottet 10.9./25/ /1.
Christabel79 11.9./34/Turun seutu/4.
Hentiira 11.9./30/Oulu/1.
Reksijakeittäjä 11.9./34/ Lohjan sairaala/3.
Tintti98 14.9./30/K-HKS/3.
MiaMaria76 14.9./37/Etelä-Savo/Mikkelin KS/2.
Jännääjä 14.9./ /Kotka/1.
Haraigoshi 14.9./ / /2.
Ketjusta poistuneet
Taivaanlahja
Tännehän ollaan saatu paljon lisää porukkaa ! :) Mulla tänään sittenkin jo varhaisultra. Säikähdin niin kovin kun viime yönä näin painajaista, että alkoi hirveä verinen vuoto. Heräsin sitten siihen ja menin vessaan, pyyhkiessä tuli kuin tulikin hyvin hyvin vähän erittäin haaleaa ''verta''. Sitä on tullut nyt melkein jokaisella WC käynnillä. Tämän takia soitin heti lääkäriin ja kysyin onko mahdollisesti jo tälle illalle aikaa, olihan siellä :) Nyt sitten jännäillään 19.40 saakka.. Mitään kipuja ei ole ollut, joten luultavasti selviän säikähdyksellä..
Niin joo ja meillä sairaala tulee olemaan Kätilöopisto.
Tyydeli40: Mielestäni hyvä idea tuo sinne liittyminen :)
Oonali +pikkuinen rv 6+2
Zirpa, kiitos vastauksesta! Varasin varhaisultran viikolle 7+2, joten silloin pitäisi siis ainakin näkyä jos on näkyäkseen :) Tää on jännittävää!
Oonali, mä vuosin raskauden ekan viikon (siis jolloin en vielä tiennyt raskaudesta ja luulin kuukautisiksi) miltei joka päivä, välillä reilumminkin. Mutta vuoto ei ollut sellaista tyypillistä, vaan vähän haaleampaa ja muutenkin erilaista. Uskon että teillä on kaikki hyvin :) Tuuthan kertomaan mitä siellä näkyi?
Mun oireet on taas vähän palailleet, varsinkin rintoihin, ja kuvottavaa oloakin on hiukan ollut. Jotenkin vaan ihmeellistä miten nämä tuntemukset voikaan vaihdella näin lyhyessä ajassa...
-Appletree
Onko teillä muuten ollut "vaikeuksia" ymmärtää/käsittää olevansa raskaana?
Miusta tuntuu etten jotenkin yhtään osaa ymmärtää vaikka tässä on ollut päiviä aikaa sulatella. Aika monesti unohdan koko asian ennen kun yhtäkkiä taas havahdun, että hetkinen. Miun mies tuli eilen olkkariin ja totes yhtäkkiä "Siis.. Meillehän tulee lapsi.." Nii-in.. Vähän vaikea vissiin sisäistää hänelläkin :D Jotenkin on koko ajan sellanen olo, että voiko tämä olla tottakaan. Ja kun selvin oire miulla ainakin on tuo rintojen kipu, niin vähän väliä painelen niitä ja totean että "Joo-o, kyllä ne vieläkin on kipeät." :D Missähän vaiheessa tämän oikeen edes ymmärtää. Voi ettien että <3 Iltaisin en meinaa saada millään unta, kun mietin vaan hymy korvissa miun äitin ilmettä sitten kun kerromme hänelle :D
Mä teen kans tuota rintojen tarkistelua :D Voisin olla myöhemmin myös kiinnostunut siitä fb-ryhmästä, kunhan tämä raskaus tästä vähän pidemmälle etenee :)
Mulla kans kiinnostusta sinne face ryhmään kuhan selvii että roikkuuko kaveri mukana :)
Musta alkaa ihan vainoharhanen tulla kun kaikkialla lukee keskenmenoista ja tuulimunista ja millon mistäkin.. ei pitäis ehkä lukea niin paljon kaikkee negatiivistä:D
Mua vihloo välillä äksystikin alamahasta, ja pahoinvointia edelleen. Ja rinnat on varmaan 2 kertaa normaalin kokoiset. ja kipeät :D
Ekan neuvolan varasin ens tiistaille :) jännittäääää!!
Mitähän siel tehään? Sen lisäks siis että käydään kaikkea tietojuttuhommia ja pissanäytteitä yms läpi, mut kurkataanko esim masuun olleskaa?
Noniin, täällä todella helpottunut ja onnellinen olo! Siellä näkyi meidän pikkunen ja sydänki sykki :) pari päivää oltiin pidemmällä kun mitä kierron mukaan oltais oltu :) Ei voi olla kattelematta tota kuvaa, on se pieni vielä! :) vuotokin oli luultavasti vaan liikunnasta johtuvaa, oli pari kovempaa treeniä alla niin ehkä sen takia vuosi vähän. Sitten vaan odotellaan lisää viikkoja! Ensimmäinen neuvola sitten kuun vika päivä ja eipä siitäkään sitten enää oo kauaa tuohon Np-ultraan! :)
Mulla noi oireet on kyllä joka päivä vahvasti muistuttanu raskaudesta. Ihan järkyttävä "aamu"pahoinvointi, joka kestää yleensä koko päivän. Yritä siinä sitten töissä salailla asiaa kun vähän väliä vessan ovi käy :D
Okei, tää tulee olemaan jo mun kolmas lapsi, mutta silti. Olen vähän jäljessä.
Tein ekan testin pari päivää sen jälkeen kun menkat ois pitäny alkaa. Oli nega. Alotin yhden lääkityksen ja sen takia oletin, että menkat jäivät pois niiden takia. Eivät näemmä jääneet.
Toissailtana yritin käydä nukkumaan. Yritin, mutta kun normaalisti nukun mahallani ja rinnat olivat suorastaan kipeät, ni ei siitä mitään tullut. Silloin päätin tehdä uuden testin. Kahdelta aamuyöllä. Se oli positiivinen.
Friikkiä. Yön tuijotin seinää enkä meinannut pysyä nahoissani. Pelotti, innostutti, raivostutti, kaikkea kerralla. Kunnon tunnemyrsky ja minä yksin siinä keskellä, kun en edes miestä saanut hereille.
Aamulla soitin neuvolaan ja sain ajan labraan. Enhän minä voinut uskoa sitä testiä, kun kerran edellinenkin oli nega. Ja siitä lähtien oltiin käytetty ehkäisyä. Enhän minä voinut olla raskaana. Mutta jos kuitenkin olisin, niin se olisi kivaa. Tai pelottavaa. Tai kamalaa.
Tänä aamuna soitin uudestaan neuvolaan saadakseni labratulokset. Nyt se sitten on virallista. 4.9. on laskettu aika meidän kolmannelle vauvalle. Eihän edellisestä olekaan ku 8 vuotta. Onneks sentään toi lääkitys on sellainen, ettei haittaa raskautta. Tällä selittyykin monta juttua parilta viime viikolta. Itkupotkuraivarit ja himo omenoihin selittyy aika hyvin. Jatkuva väsymyskin kuuluu pakettiin. Onneks ei ainakaan vielä oo ollu pahoinvointia, niinku noiden kahden edellisen kanssa.
Mulla ei ole kiire. Eka neuvola-aika on 30.1. Se on ihan jees. Kun oikeasti oireet on selvät ja testikin niin sanoo, niin kyllä se silloin on mulle varmaa. Nyt vaan odotellaan rauhassa. Eikä tässä kyllä edes ehdi friikkailla samalla tavalla ku ensimmäisen kanssa, koska lapsiperheen arki vie aikaa.
Moikka kaikki! Ilmoittautuisin mukaan jengiin :) täällä 24-vuotias Espoolainen mimmi jolla pikku papu ekaa kertaa mahassa, nyt rv 5+1 ja LA 12.9. Mies 27v. ja takana n.8kk suojaamatonta, tulee jos on tullakseen-ajatuksella, joka sitten ainakin mun osalta aika nopeasti muuttui vähän vakavammaksi laskeskeluksi ;) arvasin jo todella aikaisin että nyt on tärpännyt kun oli huono olo, hengästytti, väsytti, vilutti, arat ja isot tissit, välillä hedaria ja huimaustakin. Pari yötä meni valvoessa ja hikoillessa kunnes tajusin syödä jotain ja paha olo helpotti ja uni tuli. Tällaisen yön jälkeen tein ekan testin 4.1. kp.30/n.29 ja plussahan sieltä tuli. Seuraavana aamuna 5.1. vielä Clearblue digital näytti "raskaana 2-3"!
Oon jo varannut yksityiseltä varhaisultran rv 7+1 (24.1.), eka neuvola on rv 7+5 (28.1.) ja np-ultra rv 12+4 (3.3.). En kyllä ollenkaan vielä tajua tätä, tuntuu että kaveritkin ovat enemmän innoissaan kun minä :D oon siis kertonut lähimmille kavereillex3, miehen siskolle ja sen miehelle ja kohta varmaan jo tuleville isovanhemmillekin. Ajatus tämän takana on juurikin se että jos kaikki ei menekkään putkeen, on mulle tärkeää että voin puhua asiasta lähimmäisten kanssa. Kavereille oon kertonut suojaamattomasta menosta ja muutenkin aina ollaan oltu todella avoimia kaikkien asioiden kanssa, eli tällainen ratkaisu on mulle aika luonnollinen.
Tämänhetkiset oireet on alaselän kipu ja alavatsassa joku tunne. Välillä hikoiluttaa ja viluttaa, mutta oon muutenkin vilukissa että en nyt osaa sanoa onko oire.
Todella paljon oon miettinyt ruokailuja, että olis eväitä mukana yms. ja paha olo onkin pysynyt poissa. Salilla alkuviikosta hengästytti paljon. Muuten ei nyt oikeen kauheesti ole. Saas nähdä mitä tulevan pitää!
Rosamainen, miulla ihan sama ton vainoharhan kanssa! :D Mies kielsi jo lukemasta kaikenmaailman tuulimuna juttuja, kun vähän väliä huokailin sohvalla että "mitä jos" :D Eli samoilla linjoilla ollaan, ehkä niitä ei kannata lukea :D
Sitruunakookos, meillä oli sama meininki, että tulee jos on tullakseen mutta jotenkin kummasti mie aina vaan tuijottelin kalenteria ja laskeskelin :D
Miekin päätin, että kerron läheisimmille ystäville sekä omalle äitille juurikin samasta syystä, että jos jotain sattuu, niin on sitten sitä tukiverkostoa ympärillä ketkä on ajantasalla asioista :)
Ensin meinasin että myö ei mennä varhaisultraan, mutta näitä teidän juttuja kun täällä lukee, niin tulee kyllä hurja hinku sinne. Että kiitosta vaan ;D
Miun mies sanoi tänää, että eihän myö kauaa enää pystytä tätä piilottelemaan jos miun tissit kasvaa tätä vauhtia. Iha itteeäki kauhistuttaa! :D
Ootteko muuten huomanneet, että oisitte alkaneet kiinnittää enemmän huomiota siihen mitä syötte? Itse syön kyllä normaalistikkin suht monipuolisesti ja terveellisesti, mutta kyllä sitä silti tarkemmin on alkanut seuraamaan, että tuleehan joka päivä syötyä tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä jne. :) Se miuta kyllä vähän huolestuttaa, kun en voi käyttää maitotuotteita, että saanko kalsiumia tarpeeks, mutta siitä varmaan keskustellaan sitten neuvolassa :)
Oi, ihania uutisia Oonali! Tulee niin hyvä fiilis :) kiva kun on jo mukavasti porukkaa. Kiitos tyydeli kun viitsit kasata listan, tän lelupuhelimen päästä kirjoittaminen käy ihan harrastuksesta joten en ole listaan puuttunut ;) Noista puhutuista kipuiluista: mun kahdessa ekassa raskaudessa olin niin kipee että pyörin lattialla kaurapussi kainalossa. kukaan ei ottanut mua tosissaan, vaan puhuivat vaan että n normaalia kun "nipistelee". Kolmessa seuraavassa ei sellaista ole ollut, liekö paikat jo niin repsahtaneet... Tsemppiä kärvistelijöille! Omaa napaa: mua piinaa korvatulehdus :( voi että voi ihminen olla kipee...sain vain korvatippoja ja käskyn syödä panadolia. On tästä se ilo, että ottivat labratestin raskautta varmistamaan, mut tulos irtoo vasta maanantaina eikä sitä ennen siis tuhdimpaa lääkitystäkään tähän piinaan ole luvassa.
Liityn tänne myös. Olen 28v, naimisissa.. Takana km 7/13 (rv 10), ei lapsia. ennen keskenmenoa meillä oli yritystä takana jo 3vuotta ja hoitoja oli tarkoitus aloittaa. Niinkuin nytkin, kunnes plussasin :)
plussan sai 31.12, la on 6.9, eli rv 6 pyörähti käyntiin. Alavatsa on kipeä, ilman rintsikoita on turha kuvitella olevansa kun rinnat särkee, närästää ja jatkuvasti saa syödä ettei voi pahoin. Niin ja turvotus on valtava; omat housut ei ole menneet kiinni viikkoon. Ostin sitten mammahousut eilen :) työkaveri kysyi tänään kuinka pitkällä olen - että piilottele tätä sitten...
eilen kävin jo yksityisellä ultrassa. Kohdun takaosassa näkyi sikiöpussi mutta muuta ei vielä nähnyt.. Itselleni kohdunulkoinen saattaa olla lapsettomuustuomio, kun mulla ei ole kuin toinen tuuba tallella niin pakko tarkistaa asia heti kun mahdollista. Luullakseni varaan tosin ultran kuitenkin vielä rv 8-9. Vaikka ei se mitään sano, syke näkyi viimeksikin vaikka menikin kesken. Sen vuoksi omat tunteet on niin ristiriitaiset, en jotenkin uskalla olla iloinen vielä.. Anteeksi vuodatuksesta, toivotaan että päästään kaikki syksyyn :)
saattaa olla että vietän sitten laitoksella omat 29v synttärit!
koska te olette ajatelleet kertoa raskaudesta?
Porukka vain kasvaa, hienoa! :)
Waahtis Älä turhaan pahoittele vuodattamista, eikös tämä paikka ole juuri sitä varten :) Minulla on hieman samanlainen tausta, eli esikoista odotetaan ja takana yksi keskenmeno, ja tunteet ovat todellakin ristiriitaiset! Toisaalta haluaisi heittäytyä täysin siihen raskaana-moodiin ja vain nauttia, mutta takaraivossa jyskyttelee edelleen pelko keskenmenosta. Odotan niin sitä nt-ultraa, vaikka liekö osaan senkään jälkeen täysin rentoutua, toivottavasti kuitenkin sen verran, että pystyisin loppuraskaudesta nauttimaan. Juuri tuosta syystä mietittiin ensin, että ei kerrota vielä kenellekään ennen sitä nt-ultraa, mut enhän mä osaa olla kertomatta, omaa perusluonnetta se avoimuus, kaikki ilot ja surut pakko jakaa aina koko maailman kanssa :D Eli melkein kaikille on kerrottu jo :)
Tillikka88 Itse aloitin plussauksen jälkeen 1 x Multivita Raskaus- ja imetys ja 1 x Omega-3. Itse myös käytän verrattain vähän maitotuotteita, joten aion tuohon lisätä vielä kalsiumlisän. Muuten kyllä syön suht terveellisesti ja monipuolisesti (mitä nyt välillä tulee herkuteltua, mm. eilen kauhee kassi irtokarkkeja :D ), joten uskoisinpa, että noilla pärjään melko pitkälle ja loppuviilaukset sitten veriarvojen mukaan (lähinnä siis rautalisän osalta), jos tarvetta.
Hentiira, Kiitos "vinkistä", voisin itekkin käydä ostamassa noita molempia. Omega-3:sta on ollut tarkotus ruveta ottamaan jo aikoja sitten, mutta jotenkin se on aina jäänyt. Nyt on hyvä syy muistaa :) Luulenpa että miulla on kanssa kalsiumlisä paikallaan (kynsiin on ilmestynyt valkoisia viiruja), oon vaan tosi huono napsimaan mitään "nappeja", kun tykkäisin niin kovin saada kaiken tarpeellisen ruuasta (koska syöminen on kivaa ja ruoka on hyvää! :D ) mutta olen melko varma että neuvolassa kuitenkin asiasta miulle mainitaan :)
Aaarg! Miulla on niiiiiin ikävä herkkuja! Oon tän tammikuun tipattomalla (yllättävää! Tämä lupaus siis ennen kun tiesin raskaudesta :D) ja herkuttomalla. Vähän tiukkaa kyllä tekee herkuttomuuden osalta :D Oon kyllä niin onnellinen, että ihan yleisesti julisitin, että nyt alkoi tipaton niin ihmiset ei missään kissan ristiäisissä ihmettele, kun en ota alkoholia :D
Heipsan!
Täällä poppoo vaan lisääntyy, hienoa! :)
Täällä on ollut etovaa oloa tämän viikon ajan, tänään sitten aamusta oksensin kahteen kertaa ja saikkua piti lähteä hakemaan :( Saikulla olen nyt siis tiistaihin asti, kesiviikkona onkin vapaa, joten torstaina yrittelen tuota työrintamaa taas uudestaan... Pakko oli aamulla kertoa kahdelle läheisimmälle työkaverille, ihan vaan jos tää pahoinvointi jatkuu pitkäänkin. Tarkoitus oli kertoa vasta rv 12, mutta muille ei vielä kerrota...paitsi pomolle ajattelin käydä maanantaina kertomassa, se on onneksi ymmärtäväinen :) Mulla tää pahoinvointi on ollut pahinta aamuisin ja asiaa ei helpota yhtään, että meen lähes joka aamu töihin kello kuudeks... Toivottavasti tää etova olo/oksentelu loppuis piakkoin.
Onkos muilla etovaa oloa, joka on kenties edennyt jo oksenteluun?
Nipa87 + Nasu rv 6+1
Hei,Täällä yks syysvauvan odottaja myös..LA 15.9.2014..oireina tällä hetkellä ollut vain turvotus,vessassa ramppaaminen ja väsymys..olen siis uusperheen äiti..itsellä 5 lasta edellisestä ja miehellä 3 lasta edellisestä liitosta..tämä vauveli meiän yhteinen ja olen niin onnellinen :)
Nii, tiiän kyl et tollanen voi kuulua asiaan mut jotenkin sitä ajattelee et kohta varmaa alkaa vuotokii..ei pitäis stressata :(