<3 Syyskuiset *2014* <3
Heippa!
Ajattelin, että voisin perustaa meille tuleville mammoille oman keskustelun, kun en sellaista löytänyt. Täällä LA 2.9.2014 ja nyt raskausviikot 4+6. Jotenkin todella varma olo tästä pikkuisesta (ja siitä että hän kyydissä pysyy), että uskallan olla jo onnessani :)
Toivottavasti joukkoon liittyy paljon porukkaa :)
Eli, vapaata keskustelua raskaudesta ja muustakin!
Mä odottelen kuumeisesti oireita, mitään muuta ei ole kuin kamala turvotus. Kaiken lisäksi syön koko ajan jotain kun tupakkia ei saa enää polttaa :( Paisun ku pullataikina!
Millamarianna & Pirpana 4+6
Kommentit (285)
Iippananäiti: Soittelin eilen neuvolaan ja varasin aikaa sinne, kerroin neuvolantätille että edellinen raskaus päättyi km:n 8+2 (v.2011) ja tässä oli epäilys mahdollisesta kohdunulkoisesta raskaudesta. Lisäksi mulla todettiin nyt joulukuussa n.4cm kysta oikeassa munasarjassa, jota täytyisi raskauden aikana seurata. Ainakaan mulle ei lähetettä näillä tiedoilla neuvolan kautta alkuraskauden ultraan tullut, täti sanoi, että lääkäri sitten neuvolassa ultraa ja ensimmäinen lääkärikäynti varattiin rv 9:lle (tais olla 8+1).
Eli tuskin kovin helposti neuvolasta alkuraskauden ultraan lähettävät.
Itsellä menossa nyt 5+2 ovulaatioplussan mukaan laskettuna ja oireet väsymystä ja palelua lukuunottamatta vähäiset. Tästä kuitenkin nautin täysin rinnoin niin kauan kun tätä riemua kestää! Sitähän ei koskaan tiedä koska pahoinvointi päätään nostaa...
Appletreelle hurjasti jaksamista! :(
Liinu1983, täällä ollaan kans yhdellä tuuballa mukana! Jotenkin kiva, että täällä on muitakin :)
Tänään selvisi syy mun vuotoihin. Iski ihan älytön kipukohtaus tänään töissä. 20min makasin vaan kippurassa sohvalla, en voinu haaveillakaan liikkumisesta saati töiden tekemisestä. Sen jälkeen lirahti taas pönttöön punertavanruskeaa vuotoa. Päivystykseen lähdin huolineni, kun en saanut neuvolasta ketään kiinni.
Ultrassa löytyi kohdusta hematooma, pyöreä 2,5cm halkaisijaltaan ja vieressä niiiin pikkuruinen viikkoja vastaava sikiöpussi. Onneksi ei ollut kyse kohdunulkoisesta. Vuoto siis todennäköisesti johtuu hematoomasta. Lääkäri sanoi, että keskenmenoriski on kohonnut, mutta toistaiseksi kaikki hyvin. Ylihuomenna hCG kontrolli, samoin viikon päästä vielä hCG kontrolli + uusi ultraus. Hematooma ja sikiöpussi onneksi (lääkärin mukaan) oli vastakkaisilla puolilla kohtua.
Jännän äärellä tässä raskaudessa siis mennään täällä. Päivän teema on siis ollut huoli ja suurempi huoli.
Hei. Nyt ollaan oikean ryhmän puolella, laitoin saman viestin kuumeilijoille, hupsista. Täällä Rv 5+6 tänään meneillään. Haluaisin nyös liittyä ryhmään. Laskurin mukaan 11.9 olis la. Minun toinen lapsi olisi tulossa ja miesystäväni ensimmäinen eli meidän ensimmäinen yhteinen <3 Esikoinen täyttää maaliskuussa 3v. Keski-Suomessa asutaan ja yhteenmuuttokin on edessä :) Lapselle annettiin "lupa tulla, jos on tullakseen" ja heti ensimmäisestä kierrosta tärppäsi. ( ekastakin tärppäsi ekalla) nyt toivon että pieni pysyisi matkassa, olen pelotellut itseäni kaiken maailman keskenmenoilla, kohdunulkoisilla ja tuulimunilla lukemalla nettipalstoja ja tajunnut sitten että ehkä ei olisi kannattanut :D Raskausoireita on ihan riittämiin, rinnat turvoksissa, välillä mahan nippailuja, muutenkin turvottaa, jano, pissahätä ja nälkä. Mutta eniten vaivaa kamala pahoinvointi joka on häirinnyt n. Viikon ajan, eikä oikein helpotusta löydy :( Ensimmäisessä raskaudessa pahoinvointi kesti synnytykseen asti, muutenkin raskausajasta on jäänyt paljon huonoa vaan mieleen kuten synnytyksestäkin, joten siksi tämä raskaus kaiken ilon keskellä myös pelottaa paljon. Ainiin olen 21 ja mies 32. :)
Heippa taas! Ja kaikille jotka elää jänniä hetkiä ja huoli painaa, jaksamista ja peukkuja! Mullakin toi pahoinvointi on varmaan nyt vasta oikeasti alkanut! Ajattelin jo että eihän tää niin kauheeta ole. Lääkkeenä pahoinvointiin on toiminut jatkuva syöminen, mutta nyt se ei enää auta. Eikä muutenkaan varmaan kovin kestävä ratkaisu kokoajan jotain mussuttaa :D tissit on entistä isommat ja kipeemmät. Siinä nyt ne tämänhetkiset pahimmat oireet.
Tänään on jännä päivä tulossa; miehen isällä synttärit ja ajateltiin jo nyt antaa tämä tieto lahjaksi avoapille ja -anopille :) tuntuu vähän "väärältä" kertoa heille ennen omia vanhempia, mutta kun on niin sopiva hetki. Varmaan kuitenkin jo ennen varhaisultraa kerron myös omille, kunhan sopiva tilaisuus sattuu kohdalle.
Mun uusi harrastus on ruokapäiväkirjan pito! Oon siihen ihan koukussa! Näkee mitä ja kuinka paljon syö ja JUO! En ollut tajunnutkaan että helposti juon 2-3l. Olen kasvissyöjä ja kätilökaverinikin sanoi että ruokapäiväkirja on hyvä "todiste" neuvolantädille (usein valitettavasti kivikautiset tiedot ja ennakkoluulot tähän asiaan liittyen) jos rupeaa tiedustelemaan saanko kaiken tarvittavan. Samalla kaveri kommentoi että syön paljon monipuolisemmin kuin heidän sekasyöjäperheensä :p onko muita vegejä tai ruokahifistelijöitä/fiilistelijöitä?
Sitruunakookos ja papu rv5+6
Kiva nähdä täällä pikkue ja khameleon, ja mukavaa kun joukko kasvaa! Paljon tsemppiä appletreelle. Peukut on pystyssä ihan kaikkien pikkuisten puolesta! Itse sain rohkaisevat lukemat labran verikokeesta, että tuhdisti plussalla. Lääkärin määräyksestä jouduin antibioottikuurille, koska korvatulehdus on pakko saada hoidetuksi. Onneksi se tuntuu jo hellittävän, jotenkin on ketuttanut panadolin popsiminen viisi pitkää päivää. Ei huvittais ottaa lääkkeitä, mutta ilmankaan en olis pärjännyt. Sitä paitsi, lääkäri korosti, että tulehdus on myös riski samoin kuin stressi, joten ne vaan pitää hoitaa ja pitää positiivinen mieli :) Täällä on puun takaa hyökännyt väsy, heikotus ja nänniarkuus tuon mahassa vellovan paineen tunteen lisäksi. Ei oikeen tee mieli syödä tai laittaa ruokaa, rakastan syömistä... Pöh. Voi että tuli hyvä mieli, kun tuttu terkkari toivotteli onnea varatessani ekaa neuvolaa, hän on niin hyvä tyyppi että on ilo mennä tapaamaan. Silloin onkin jo 8+5, ja puheeksi tuli jälleen seulat. Aiotteko mennä, tähän pitää kuitenkin vastata terkkarille pian jotta kokeet ehtii tehdä? Me luultavasti jätetään veriseulat väliin, mutta mennään ultriin. Luin thl:n sivujen kautta löytyneen infon, enkä tässä viidennessäkään raskaudessa usko, että saisin seuloista oikein mitään sellaista tietoa joka hetkauttaisi meitä suuntaan tai toiseen. Terkuin Reksijakeittäjä & pikkukivi 5+6
tyydelille vielä: nautiskele juustostasi, ei elämä siihen kaadu oikeasti! Jos jotain kamalaa tapahtuu, se tapahtuu, eikä varmasti pastöroidusta maidosta tehdyn juuston vuoksi! Sanon näin, vaikka itse olen mitä karmeimman keskenmenon kokenut, syyttänyt itseäni ties minkä asian takia, tuntenut itseni vialliseksi jne. Ja lopulta oivaltanut, että tein niin tai näin, en voi asialle mitään. Ei nyt ihan tyhmiä riskejä varmaan tarvitse ottaa (tempaista esim kännit, syödä epämääräisessä paikassa tms.), mutta ajatelkaapa vaikka eri kulttuurien ohjeita odottajille, ja muuallakin maailmassa syntyy lapsia. Nautitaan nyt vaan :)
Heippa!
Minäkin voisin liittyä joukkoon, viikkoja kasassa tällä hetkellä noin 6+2 mutta jotenkin epäilyttää hieman, että jospa olisi vähän enemmän. Tein joulukuussa digitestin, ja jo muutamaa päivää ennen oletettuja menkkoja tuli näyttöön 2-3 viikkoa, ja yli viikko sitten näytti jo 3+ mutta eka ultra ensi kuussa kertoo sitten enemmän :)
Kyseessä esikoinen ja yllärivauva, joka päätti tulla pillereistä huolimatta. Oulussa asun ja ikä 23 vuotta. Eilen tuli ihan pikkuisen rusehtavaa vuotoa, ja totta kai sitä sydän syrjällään on sen jälkeen oltu, vaikka mitään kipuja ei olekaan... On se stressaavaa :') Meilläkin lähipiiri tietää jo, lähinnä juuri sen oman voinnin vuoksi, helpottaa kummasti kun saa asiasta puhua, ja jos käy huonosti, niin eipä tarvitse apeaa olotilaa selitellä. Minun äiti on ihan yli-innoissaan, saa varmaan hermoromahduksen ennen sitä maagista 12 viikon rajaa!
Voi että kun itseäkin kuumottelisi yksityiseltä varata se varhaisultra, vaikka se iso raha onkin.. Olisi muitakin menoreikiä, mutta tämä henkinen puoli alkaa olla vähän heikoilla, haha.
Tyydelille, eikö suomalaisesta pastöroidusta maidosta tehtyä mitä vaan juustoa saa mussuttaa? Mun käsittääkseni siinä oli kyse vaan pastöroimattomasta tehdyistä.. Esikoista o
dottaessa ainakin vetelin fetaa(aka salaattikuutioita, kun ei ollut sitä aitoa tavaraa) ihan huolella. Tässä raskaudessa ei oo tehnyt yhtään mieli ja ensimmäistä kertaa varmaan ikinä jäi fetasalaatti syömättä koska ne juustopalat ällötti. Vastavasti nyt tunnen suunnatonta himoa omenoita ja maitoa kohtaan, sekä suolasia ruokia. Makea ei meinaa upota, mikä tällästä yleensä niin sokerin perään olevaa ihan ihmetyttää..Mikä mua vaivaa :D ja mun (nyt entinen) lempi deodorantti haisee nykyään aivan kammottvalta! En voi käyttää sitä enää :(
Täällä voidaan hyvin, ei vuptoa eikä kipuja. Huomimen hCG koe jännittää vähän, mutta kun oireet voimistuu niin tuskin se ainakaan laskusuunnassa on. :) Neuvolan th tänään soitteli mulle ja rauhoitteli, kuulemma saattaa kaikki mennä oilein hyvinkin. :)
Jaadajaadajaa.. Taas tuli jaariteltua mitä sattuu. :)
-Haraigoshi
Päivitin hieman listaa, korjailkaa, jos huomaatte virheitä omalla kohdalla. Yritin olla mahd. tarkka, mutta aina sitä tekevälle sattuu :D
LA/Ikä/Paikkakunta/Sairaala/monesko
Millamarianna 2.9./23/Helsinki/1.
Oonali 2.9./20/ Vantaa/1.
Tuulia81 2.9./32/Helsinki/1.
Rosamainen 3.9./21/Helsinki- Oulu/1.
Meikkupeikko 4.9./ / /3.
Tyydeli40 4.9./40/Helsinki/2.
Nipa87 5.-6.9./26/ /1.
Bluevelvet 6.9./23/Espoo/1.
Waahtis 6.9./28/ /1.
Appeltree 7.9./ / /
Zirpa 7.9./ / /2.
Kirsikkakarkki 8.9./ / /
Pia87 8.9./ /EKKS /
Päpättinen 8.9./23/Oulu/OYS/1.
Tillikka88 8.9./25/Lappeenranta/1.
Luftslottet 10.9./25/ /1.
Christabel79 11.9./34/Turun seutu/4.
Hentiira 11.9./30/Oulu/OYS/1.
Iippanäiti 11.9./38/ /3.
Pömpöti 11.9./21/Keski-Suomi/2.
Reksijakeittäjä 11.9./34/Lohjan sairaala/3.
Sitruunakookos12.9./24/Espoo/1.
Tintti98 14.9./30/K-HKS/3.
MiaMaria76 14.9./37/Etelä-Savo/Mikkelin KS/2.
Jännääjä 14.9./ /Kotka/1.
Haraigoshi 14.9./ / /2.
Jojo75 15.9./ / /6.
Weka13 16.9./29/ /1.
Liinu 20.9./30/ /1.
Khalemeon 24.9./25/ /2.
Pikkue x.9./ / /
Eesarja x.9./39/ /5.
Ketjusta poistuneet
Taivaanlahja
Jaa, heittelipä tyhmästi tuon listan :O No jos siitä jotain selvää saisi :D
Tervetuloa uusille ketjulaisille minunkin puolesta!
Täällä voidaan edelleen paksusti, rinnat menneet nyt toooosi araksi. Pahoinvointia ei edelleenkään, mutta ihan mahdoton hengästyminen (olen tosin flunssassakin) ja vatsa jumittaa jo toista viikkoa...Ja turvotus on ihan järjetön, ei meinaa housut mennä kiinni, liekö se pitää jo kohta lähteä niitä mammafarkkuja ostaan :D
Ja tosiaan, kun kyselit Iippanäiti tuosta varhaisultrasta, niin ainakaan Oulussa ei keskenmeno käy perusteesta eli yksityisellä joudun itsekin käymään.
Päpättinen Oulussa muuten toimii sellainen yksityinen neuvola, jossa kätilö tekee varhaisultria, olisikohan ollut noin 50 €. Ihan tarkalleen en muista, kun itse kävin vuonna 2011, mutta kannattee ehdottomasti kysyä :) Tammikuun loppuun asti on tosin lomalla vielä. Löytyy internetistä googlaamalla Meri-Oulun neuvola.
Mun tietoja voi päivitellä siten että LA 19.9, ikä 32, paikkakunta Keski-Suomi, 2 raskaus.
Täällä jotenkin tuskainen olo, tekisi mieli tehdä lisää testejä, mennä johonkin ultraan tai jos kuulisi edes sydänäänet.. Ihan kun raskaus ei olisikaan totta. Todella omituista! Hengästymistä myös täällä, samoin vatsaa nippailee edelleen. Alavatsa on ihan turvonnut, tänään piti olla farkkujen napit auki. Yritän kiinnittää huomiota syömiseen, ekasta painoa tuli 21 kg, vaikka liikuin koko raskauden ajan paljon. En halusisi nyt todellakaan samoja kiloja, on paljon helpompi olla ilman noin suurta lisäpainoa. Olen vaan mahdoton syömäri ilman raskauttakin. Liikkua meinaan, kuntosaliohjelmaa laitan vähän uusiksi, meinaan myös joogata, ainakin kotona. Halusisin jo kertoa kaikille..
Uusi yritys, Pikkuen tiedot päivitetty myös :)
Meikkupeikko 4.9./ / /3.
Nipa87 5.-6.9./26/ /1.
Waahtis 6.9./28/ /1.
Appeltree 7.9./ / /
Zirpa 7.9./ / /2.
Kirsikkakarkki 8.9./ / /
Pia87 8.9./ /EKKS /
Iippanäiti 11.9./38/ /3.
Sitruunakookos 12.9./24/Espoo/1.
Haraigoshi 14.9./ / /2.
Jojo75 15.9./ / /6.
Weka13 16.9./29/ /1.
Pikkue 19.9./32/Keski-Suomi/2.
Liinu 20.9./30/ /1.
Khalemeon 24.9./25/ /2.
Eesarja x.9./39/ /5.
Ketjusta poistuneet
Taivaanlahja
Pikkue, täällä ihan sama fiilis sen suhteen, että tuntuu ettei koko raskaus olisi edes totta. Todella ahdistavaa. Eilen jo laitoin miehelle viestiä, että tuo digital testin tullessaan kotiin.. Sitten aloin miettiä, että mitä sekin hyödyttää. Mittasin lämmön ja oli normaalia korkeempi. Mutta kun ei muita oireita ole kun edelleen tissit vaihtelevasti kipeät. Häiritsevää. Vaikka suurin osa oireista onkin ikäviä, niin kyllä niitä silti kaipaa että osaisi olla varma, että siellä mahassa todella asustaa joku.
Ylihuomenna meinaamme kertoa äidilleni ja koko ajan ajattelen, että ehkä ei kannatakkaan, kun en ole kahden plussan lisäksi saanut mitään muuta konkreettista todistetta että tosiaan olen raskaana.. Huoh. Ihme vainoharha. Ihmismieli on kummallinen :D
Hentiira, aionkin tuonne Merioulun yksityiselle varata aikaa heti helmikuun alussa! Sen verran tyyristä on kaikkialla muualla. Harmittaa vaan kun tuo lomailuaika on juuri silloin, kun MINÄ tarvitsen huojennusta elämääni x)
Täällä mukaan ilmoittautuu kanssa hämillisestä plussasta onnellinen äiti. Lapsiaon enbestään omia jo 5j miehen puolelta 2 eli uusioperheen arkea pyöritetään. LA on mulla 16.9. :)
Varasin ensimmäisen neuvolan 4.2. Jännää, en malta odottaa sinne pääsyä! Kaikki ajatukset pyörii raskauden ympärillä. Meillä on töissä aika sekamelska parhaillaan päällä organisaatiomuutosten takia, työtoverit panikoi muutoksista. Itseä ei kyllä tällä hetkellä ihan kauheasti työjutut stressaa, ajatukset on josaain aivan muualla... :)
Mun oireet on myös tällä hetkellä hyvin vähäiset. Oikeestaan selvin oire on jatkuva pissalla ramppaaminen. Onkohan raskausoireet periytyviä? Toivottavasti. Äidin ja kahden siskoni alkuraskaudet olivat melko helpot oireiden puolesta. Myös synnytykset sujuivat ongelmitta ja suht nopeasti.
Tervetuloa taasen. Meitä yksituubaisia näytti olevan useampikin. Itse kävin jo viikko sitten ultrassa kun kohdunulkoinen pelottaa. Sijainti oli erittäin hyvä ;) ja kohtu kaunis (tää vanha mies on ihana gyne). Neuvolaan en ole vielä soitellut, varmaan ensi viikolla tai sitten käyn vielä uudestaan yksityisellä jos sydänäänet saisi kuulumaan ensin..
äidille on kerrottu, halasi ja onnitteli. esimiehelle kerroin myös, kun entisenä himoyötyöntekijään pyysin laittamaan max 2 yötä putkeen enää..
Niin joo, waahtiksen synnäri on Vks (Vaasan keskussairaala)
Meikkupeikko 4.9./ / /3.
Nipa87 5.-6.9./26/ /1.
Waahtis 6.9./28/Vaasan KS/1.
Appeltree 7.9./ / /
Zirpa 7.9./ / /2.
Kirsikkakarkki 8.9./ / /
Pia87 8.9./ /EKKS /
Iippanäiti 11.9./38/ /3.
Sitruunakookos 12.9./24/Espoo/1.
Haraigoshi 14.9./ / /2.
Jojo75 15.9./ / /6.
Pöllöpöö 16.9./ / /6.
Weka13 16.9./29/ /1.
Pikkue 19.9./32/Keski-Suomi/2.
Liinu 20.9./30/ /1.
Khalemeon 24.9./25/ /2.
Eesarja x.9./39/ /5.
Ketjusta poistuneet
Taivaanlahja
Vaude, jotenkin helpottaa että yksituubaisetkin näyttävät raskautuvan hyvin, se oli mulle aika iso pelko laparoskopian jälkeen.
Waahtis, millä viikoilla sua oli neuvottu käymään ultrassa ton ku-riskin vuoksi?
En ole vieläkään uskaltanut soittaa neuvolaan ja varata tota ultraa kun en ole saanut tikkuun vahvaa viivaa. Ihan karsee ajatus, että jos varaan ajan nyt epävarmoilla viivoilla ja sitte pilvilinna taas romahtaakin. Toisaalta toi ku-mahdollisuus pitäis sulkea pois. Viikkoja nyt vasta niin vähän, joten eipä sielä varmaan mitään näy vielä hetkeen!
Oireet puuttuu vieläkin ja viimeyönä heräsin ihan kauhee tuskahiki päällä, siihen sitten seuraavaksi iski vilu. Huoh, mitähän tääkin nyt oli.. Tulipa taas vuodatettua!
Jaksamista kaikille oireiden ja oireettomuuksien kanssa tuskaileville!
Liinu 4+5, sairaala on muuten SeKs
Tervetuloa uudet! Ja erityisen kivaa, on että teitä lähemmäks nelikymppisiäkin ilmaantuu. Ei ole niin yksinäinen olo! :D
Ja eiköhän täällä kaikki ole niin onnensa kukkuloilla ja niin saman asian ääressä, ettei kai kenellekään tule mieleenkään kettuilla. Ja mikä parasta, täällä saa asiasta puhua niin paljon kun sielu sietää. Johan sitä kohta pää räjähtäisi, jos ei missään saisi puhua.
Tänään ilahduin siitä, kun hyvä ystävänikin ilmoitti olevansa raskaana, ihan samoilla päivillä. Pakkohan sitä oli omastakin kertoa. Ja voi sitä oireiden vertailujen määrää sen jälkeen! Tai oireettomuuden. Edelleen sellainen olo, kun se pahoinvointi puuttuu ja rinnatkaan ei kovin oireile, niin ei muka ole oireita. Vaikka on pieniä oireita kuitenkin (valkovuotoa, turvotusta niin ettei housut mahdu kiinni, vähän nännit kipeänä, hajuaisti pelaa ja tänään särkee päätäkin...)
Varhaisultraani edelleen yli viikko. Huh. Odottavan aika on tosiaan pitkä.
Ai niin, oli mulla yks kysymyskin, siis saako pastoroidusta maidosta tehtyä pehmeää juustoa, eli fetajuustoa syödä?! Suomessa maito lakisäääteisesti pastoröidaan, niin eikö kaikki pehmeät juustot silloin tehdä pastoröidusta maidosta? Niin mitkä pehmeät juustot sitten on kiellettyjä?!
En kyllä kyennyt olemaan viime raskaudessakaan ilman fetaa... enkä nytkään ole ollut. Saisin vain mielenrauhan tuostakin....
Tyydeli ja pieni 6+ 4