<3 Syyskuiset *2014* <3
Heippa!
Ajattelin, että voisin perustaa meille tuleville mammoille oman keskustelun, kun en sellaista löytänyt. Täällä LA 2.9.2014 ja nyt raskausviikot 4+6. Jotenkin todella varma olo tästä pikkuisesta (ja siitä että hän kyydissä pysyy), että uskallan olla jo onnessani :)
Toivottavasti joukkoon liittyy paljon porukkaa :)
Eli, vapaata keskustelua raskaudesta ja muustakin!
Mä odottelen kuumeisesti oireita, mitään muuta ei ole kuin kamala turvotus. Kaiken lisäksi syön koko ajan jotain kun tupakkia ei saa enää polttaa :( Paisun ku pullataikina!
Millamarianna & Pirpana 4+6
Kommentit (285)
Hei!
Täälläkin varovainen lupaus syysvauvasta... Ekan raskaustestin tein joulupäivänä, puhdas nega, ja plussatestin nyt 3.1. Tämä tuli tuon negatestin jälkeen vähän yllätyksenä, kun vielä sain perään valemenkatkin, joten ihan siveellisesti ei joulua ja uuttavuotta juhlittu :/ Tästä johtuen siis keskenmenon mahdollisuus on tavallista korkeampi :/ Harmittaa aika lailla...
Jos kaikki menee kuitenkin niinkuin toivotaan, laskettu aika on laskurin mukaan 7.9.2014 :) Tällä hetkellä mennään viikolla 5+1. Vauva olisi toivottu, meilläkin kävi niin että kun lopetimme yrittämisen tärppi kävi ja plussa tuli ihan puskista. Katsotaan miten meidän käy...
Täällä on jo aika paljon syysodottajia, tosi mukavaa :)
Taivaanlahja, olen pahoillani :( Jospa kaikesta huolimatta pieni olisi pysynyt mukana? Peukut on teille pystyssä! Henk.koht. olen yhden keskenmenon kokenut ihan alkuviikoilla, arvasin silloin kyllä heti mistä on kyse. Ruskeaa/mustaa vuotoa noin viikon verran. Kivut eivät olleet ollenkaan kovia. Toivotaan kuitenkin teidän kohdalle että kyse ei ole keskenmenosta!
-Appletree
Tosiaan minun taipaleeni tällä palstalla päättyy tältä erää. Se minkä jo arvasinkin selvisi tänään..eli en ole enään raskaana. Sain km vko:lla 5+3. Olo on tyhjä, vaikka tiedän että elämä jatkuu ja kaikki elämässä on mahdollista. Kiitos tsempeistä ja onnea teille kaikille odotukseen! ❤️
Heippa!
Ilmoittautuisin mukaan. Positiivinen raskaustesti tuli 28.12. Laskettu aika noin 7.9.
Jatkoa edelliseen viestiin. Kyseessä toinen lapsi. Esikoinen on 2,5 vuotta. Takana on enemmän ja vähemmän vauvan yrittämistä vuoden verran. Välillä pidetty ihan kunnolla taukoa elämän muiden menojen vuoksi. Takana myös keskenmeno, joka oli todella surullinen ja rankka kokemus henkisesti ja fyysisesti. Kyseessä oli keskeytynyt keskenmeno, joka todettiin vasta raskausviikolla 12 nt-ultrassa. Varhaisraskauden ultrassa kävin rv 6, ja siellä oli vielä kaikki kunnossa ja syke näkyi. Vauva oli kuollut mahaan rv 8-9. Keskenmenosta nyt neljä kuukautta aikaa, mutta kovin rennosti ja iloiten en tätä plussaa vielä ole osannut ottaa. Aika skeptinen olen. Suoraan sanoen pelottaa, miten jaksaisin taas uuden pettymyksen. Varmaan vasta jos nt-ultrassa olis sitten kaikki ok, niin sitten uskaltaa varmaan alkaa jo nostamaan hymyä huulille :)
Tällä palstalla on mukava vaihtaa kokemuksia ja tunteita muiden odottavien kanssa! Onnellista odotusta meille kaikille :)
Voi, pahoitteluni vielä Taivaanlahja :'( Tervetuloa joukkoon Appletree, Zirpa ja muut, koitetaan pitää peukkuja kaikille, jotta mahdollisimman monen pieni pysyy matkassa! Sitten omaan napaan: Ostan itselleni mielenrauhaa ja varasin itselleni varhaisultran tammikuun loppuun, jolloin viikkoja pitäisi olla jo liki 8. Oireita ei oikein ole kuin heikotus pitkin päivää, ja jonkin verran turvottaa mahaa (paineen tunne). Meidän neuvolassa (ja neuvoloissa totisesti on eroja...) ei ole ultraa, ja sydänääniä kuunnellaan vasta ekan kunnallisen ultran jälkeen, käytännössä siis vasta suunnilleen rv 12 paikkeilla. Kolmatta odottava myös hylätään oman onnen nojaan koska tämänhän pitäisi olla jo tuttu olotila. Neuvolakertoja on tosi vähän ja lääkäriä ei näe kuin kerran koko aikana! Pyh sanon minä, selkeä heitteillejättö ;) Tosin tällä kertaa fiilikset on ihan eri kuin edellisessä raskaudessa, jossa itkeä pillitin tutun neuvolatädin luona mielenmyllerrystä (päättyi elokuiseen km). Silloin en käynyt yksityisellä varhaisultrassa, ja se on jäänyt vähän vaivaamaan. Eihän se takaa yhtään mitään, mutta jos jotain on pielessä jo tuolloin, eipä tarvitse odotella montaa viikkoa. Ja toisaalta, jos asiat on toistaiseksi hyvin, mikäs sen parempaa! Miten muut?
Onnea kaikille uusillekin mukaantulijoille!
Reksijakeittäjä, itse aloin myös tänään harkitsemaan tuota yksityiselle menoa. Ensimmäisen kunnallisen neuvolakäynnin sain varattua vasta 10.2. ja terveydenhoitaja sanoi, että tuosta käynnistä menee noin pari-kolme viikkoa ennen ensimmäistä ultraa eli käytännössä se on vasta maaliskuun puolella. Tuntuu jotenki tosi kaukauselta. Odotan ensimmäistä, joten kaikki on uutta. Mietin, että se varhaisultra voisi rauhoittaa mieltä, jos näkisi että kaikki on kunnossa. Täytyy myöntää, etten edes ole vielä täysin sisäistänyt koko raskaus-asiaa. Viikkojakin on kyllä tosi vähän vielä, vasta 4+2, mutta jos näkisi pikkuisen, niin ehkä asiasta tulisi hieman enemmän konkreettisempi.
Onko muilla ollut vatsakipuja? Mulla on noin viikonverran tuntunut samanlaiselta kuin menkat olisi tulossa, välillä kivut kovenee, ja välillä häipyy.
Tsemppiä kaikille, etenkin pikkuasukeille että pysyvät mukana!
T. Jännääjä + möykky
Heippa!
Minä myös haluan ehdottomasti varhaisultraan, jotenkin epätodellinen olo siitä onko tuolla oikeasti joku... Viikkoja saisi ilmeisesti olla 7-8, mutta olen lukenut että aikaisemminkin on moni käynyt? Kellään kokemuksia, onko esim. viikolla kuusi aivan liian aikaista? Ei jaksaisi odotella :)
Jännääjä, mulla on kyllä noita vatsakipuja. Just sellaisia että menkat alkais, ja välillä toispuoleisia. Myös rinnat on ollut tosi arat, väsyttänyt hulluna, viluttaa ja repäisykipuja alavatsalla. Nyt oireet ovatkin sitten lieventymään päin. Jokainen raskaus on kai erilainen, mutta silti mietityttää että tarkoittaako tämä nyt jotain... :/ Meillä odotetaan myös ensimmäistä, joten kaikki on täälläkin uutta. Ei pitäisi vissiin kauheesti stressailla...
Minkälaisia oireita teillä on ollut, ovatko välillä kovempia/selkeämpiä ja sitten taas lievenevät? :)
-Appletree
Moikka! Ilmottautuisin myös mukaan! Plussasin sunnuntaina 5.1
ja kk-kierron mukaan nyt mennään viikoilla 4+2. Varovaisen onnellinen toive raskauden jatkumisesta ja vauvan saamisesta syliin asti. Nettilaskurin mukaan LA 14.9. :D
Toinen lapsi tulossa, miehelle ensimmäinen. Esikko on 5v ja välissä oli yksi kohdunulkoinen raskaus. Nyt jännittääkin kovasti onko asukki löytänyt oikealle paikalle. Vatsakivut huolestuttaa, vaikka on kuulemma normaaliakin olla alkuraskaudessa kipuja. Silti pitänee käydä oman mielenrauhankin vuoksi tarkistuttamassa. Raskausoireita on jo lupaavasti, kuvottaa ja tänä aamuna heräsin rinnat arkoina. Lisäksi tietysti nuo vatsakivut. :) Ja se julmettu väsymys alkaa nostaa päätään! Apua. :D
Voi, haleja Taivaanlahja, Surullista :((
Mun on nyt pakko avartaa mun tietopankkia, mua häiritsee ihan vietävästi ku tiiän niiin liian vähä näistä asioista enkä löytäny netistäkään tarvittavaa tietoa.
Eli siis käytännössä, millon mä oisin tullu raskaaksi, kun 15.11 harrastettiin suojaamatonta seksiä, ja siitä kahden viikon päästä eli kuun lopussa alkoi menkat. sitten taas joulukuussa ollaan kans oltu suojaamattomassa yhdynnässä, menkat ei sit alkanukkaa ja 2.1 tein positiivisen testin.
Viimesin vuodon alkamispäivä on siis n. 27.11..
Oisinko siis sillon tullu sillon 15.11 vai joulukuun puolella raskaaks vai mitä hittoa?
Osaiskohan joku tähän jotenki vastata? :D
sorry jos oli vähän sekava ja tyhmä kysymys mut kysymättä ei opi ;)
Rosanainen, ei tyhmiä kysymyksiä ole :) maallikkovastaus: olet raskautunut joulukuussa. Raskaus tarvitsee alkaakseen ovulaation, jolloin munasolu irtoaa, ja se tapahtuu pari viikkoa ennen kuin kuukautiset pitäisi alkaa. Eli kun katsot laskureiden ilmoittamia raskausviikkoja, ne alkavat ajanlaskun viimeisten kuukautisten ekasta päivästä. Silloinhan et ole vielä raskaana oikeasti, mutta koska tarkkaa hedelmöitymisaikaa ei voi tietää, on varmaan siksi päädytty tämmöiseen laskutapaan. Raskausviikolla 4 voit saada testiin plussan, eli olet hedelmöitynyt noin 2 viikkoa aiemmin. Toivottavasti auttoi :) Kannattaa seurata vauva-sivujen viikkolaskuria, jossa kerrotaan alkion kehitysvaiheista.
Kiitos Reksijakeittäjä! Joo auttoi kovasti, juuri sen vastauksen sain mitä hainki.
Toi oliki se aukko mulla että millon oon tullu raskaaksi , ennen vai jälkee menkkojen:)
Mulla on nyt loppunu se pahaolo (toistaseks ;D) ja kuume laskenu normaaliks. Välillä vähän vihlasee mutta nyt uusin oire on et rinnat on turvonnu ja tosi pinkeet. Ja melko aratkin.
Toivottavasti säästyn siltä kamalalta oksentelulta mitä mun sisko ja äiti koki.. :D
onko teillä millasia oloja ollut:)
Täällä myös tulossa syysvauva mikäli pysyy matkassa mukana <3 viikkoja 5+2 ja LA laskurin mukaan olis 8.9 :)
Pikkuhiljaa alkaa tässä sisäistään, että niin vain sitä on raskaana :o Oon kyl sekä innoissani että samalla kauhuissani, kun kaikkea mahdollista pyörii päässä, mikä voi mennä vikaan vielä. Olen itsekin tuota alkuraskauden ultraa miettinyt. Viimeksi kävin Meri-Oulun neuvolassa, jossa tosiaan todettiin se kkm ja jotenkin ei huvittaisi mennä sinne enää. Itsellä on myös opintojen puolesta mahdollista ultrata itse, mutta en oikein vielä luota omiin taitoihin, että löydänkö edes koko alkiota. Luultavasti aion kuitenkin kokeilla tuossa 2-3 viikon päästä ja sen mukaan sitten miettiä, et käynkö vielä jossain muualla.
Itsellä noista oireista voimakkaimmat varmaan rintojen arkuus ja pikkunippailut/jomottelut alavatsalla. Ja kunnon flunssa iski myös samointein, vaikka en oo juuri ikinä sairaana. Pahoinvointia ei onneksi ole (ainakaan vielä!) ollut :)
Heippa!
En malta olla osallistumatta keskusteluun! :) Eli siis olen 25 v. naimisissa, Lappeenrannassa asutaan, (eli sairaala olisi EKKS) ja ensimmäistä odotellaan :)
Itse plussailin ensimmäisen kerran 5.1. Clearblue digitalilla ja kun en oikeen osannut uskoa asiaa (kauhean vainoharhaiseksi se ihmismieli voi muuttuakkin :D ) tein eilen 7.1. toisen testin myöskin Clearbluella ja edelleen näytti että raskaana ollaan <3 :) Yritetty oltiin viime syyskuusta asti ja nyt jo onneksi tärppäsi :) Toivotaan että pieni pysyy matkassa ihan loppuun asti <3 Ensimmäinen neuvolakäynti olisi edessä 30.1. nyt jo vähän jänskättää!
Miulla ensimmäisenä oireena tuli unettomuus, mitä en osannut heti yhdistää mahdolliseen raskauteen, kun rytmit oli muutenkin sekaisin. Sitten seurasi hurja väsymys ja päivittäinen päänsärky, hengästyn normaalia helpommin, kipeät nännit, rinnat turposi ja niitä särki, ulkosivutkin kipeytyi niin ettei voinut enään kyljellään nukkua, melkein koko ajan on ihan huutava nälkä, hetkittäistä lievää pahoinvointia, tänään on tullut alavatsaan menkkamaista särkyä/painon tunnetta ja oon turvoksissa kun pullasorsa. Siinä ne tällä kertaa oikeestaan :D
Laskurin mukaan la olisi 8.9. ja rv 5+2, mutta miun kierto on niin epätasainen että kalenterin mukaan jos laskee, niin olisin jo rv 6+6. Mene ja tiedä, myöhemmin se sitten selviää :)
Hurjasti onnea ja tarrasukkia kaikille plussanneille! <3 :)
Tillikka88: Meillä myös sairaalana EKKS ja suht samoilla viikoilla mennää :)
Pia87, kiva juttu :) Tiiä vaikka viereisiin huoneisiin satutaan sitten aikanaan ;D
Huojentavaa, että muillakin on alussa alavatsakipuja! En ole yksin näiden tuntemusteni kanssa. :D
Neuvolaan olin esikoisen asioissa yhteydessä eilen ja samalla kysyin näistä vatsakivuista ja selitin, että siksikin oon näin hermostunut näistä, kun tosiaan se edellinen raskaus oli kohdunulkoinen ja meinasi käydä todella köpelösti. Terkkari totesi vaan, ettei "noin pienillä viikoilla pitäisi mitään kipuja olla, ne tulee sitten pidemmällä.".. Kyllä mä oman kroppani tunnen ja sen kivut myös. Ihmeellinen kommentti kyllä, ja tuntui jotenkin että se vähätteli mun huoltani. Äh.
Vai liekö sitten ylireagoin. Jokatapauksessa eka neuvola on vasta 11.2. Mietin tuota varhaisultraa, mutta eihän sielläkään mitään näin pienillä viikoilla näy. Että kai tässä sitten vaan seuraillaan, niinkuin terkkari käski. :)
-Haraigoshi ja Nöpsy (4+4)
Alavatsakipuja täällä myös, vähintään joka toinen päivä..mikähä sen aiheuttaa näin alkuvaiheessa? Mietityttäny kovasti :/
Miun kaveri meni vatsakipujen takia aikoinaan lääkäriin ja lääkäri totesi heti, että on mahdollista että on raskaana ja niin olikin. Samoiten toinen kaveri osasi ruveta epäilemään, että on raskaana juuri sen takia että oli alavatsakipuja. Joten ei se mitenkään epätavallista pitäisi olla :)
http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/mista-alkuraskauden-alavatsakivut-ja-nipistely-johtuvat
On todellakin ikävä uutinen, Taivaanlahja :( Itsellä yksi keskenmeno takana, mutta kyseessä siis keskeytynyt sellainen, rv 7+. Minulla ei siis vuotoa ollut lainkaan, mutta todella kovat "supistavat" kivut, jotka provosoituivat yhdynnästä/orgasmista (en itse asiassa tajunnut, että kyse keskenmenosta, vasta jälkeen päin laskin 1+1). Lääkkellinen tyhjennys sitten tehtiin rv 9+, ja vuoto oli aivan tolkutonta, mutta ei onneksi kestänyt kuin sen 6-7 vuorokautta, vaikka lääkäri pelotteli jopa kahden viikon mittaisella vuodolla. Kuukautiset tulivat melko ajallaan sitten, olikohan kierto jotain 30 vrk eli pari päivää pitempi kuin normaalisti.