Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On absurdia väittää, että kaikilla olisi sama mahdollisuus menestyä

Mies ihan oikeassa
07.10.2020 |

Usein kuulee väitettävän, että kaikilla on Suomessa samat mahdollisuudet menestyä. Voi käydä kouluja ym. Kuten otsikossa todettua, tämähän on täysin absurdi väite. Ensinnäkin meillä pitäisi olla jo samat vanhemmat kaikilla, jotta oltaisiin edes suunnilleen samalla viivalla. Eihän kukaan voi esimerkiksi geenejään syntyessään valita. Onhan se nyt täysin eri asia, jos saat lähtökohtiaan älyllisesti hyvät geenit kuin se, että saat huonot. Se on sama kuin sinulla olisi hyvä tai huono tietokone. Huonosta tietokoneesta ei saa tehokasta millään, koska jossain välissä suorituskyky tulee vastaan.

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisesta ei tarvitse tulla lääkäri tai korkeakoulutettu. Tärkein on, että löytää sen oman polun kulkea tässä elämässä. Eli jokaisesta voi tulla onnellinen, olisi se sitten siivoja tai ydinfyysikko.

Omat rajoitukset ovat hyvin usein omassa päässä, eli jos oikeasti haluaa, on aina mahdollisuus saavuttaa sitä mitä haluaa.

Etsimällä löytyy aina syy olla tekemättä mitään, välillä tai hyvin usein on hankala löytää se vika omassa ajatusmallissa. Monesti peiliin katsominen on haastavaa, mutta jos joskus on rehellinen itselle ja tekee päätöksen niin se palkitsee.

Itse olen syyllistynyt samaan, syytin vanhempia monesta asiasta. Vihdoin tajusin, että jos jatkan samaa mallia niin tulen olemaan samassa kuopassa vuosia. Oli pakko keksiä ratkaisu ja pyytää apua. otin vastuuta ja otin myös ikäviä kommenttia vastaan, se sattui välillä mutta hyvin usein ne oli ihan oikeita. Mietin kaikki aina negatiiviseen sävyyn, eihän se onnistu, koska minulla on x syy jne. Kun huomasin ajatuksen muuttuvan, no näin tämä ei onnistu, mikä olisi seuraava polku, jolla pääsisin määränpäähän. Yksinkertaisesti vaikka minulla ei ole nyt rahaa maksaa tätä laskua, en saa lainaa. vanha minä, jätän laskun maksamatta, jos vaikka ensi kuussa tulisi lottovoitto, toinen ajattelu oli ”annetaan mennä perintään, ei tässä muukaan auta”. Uusi minä otin puhelimen käteen ja soitin laskun kirjoittajalle. tehtiin maksu suunnitelma ja pääsin eteenpäin.

Toinen oli unelma ammatti, vanha minä, en voi hakea koska minulla ei ole koulutusta ja ne ei palkkaa minua kuitenkaan. Uusi minä, miten saisin tuon työn, onko minun mahdollista käydä joku kurssi. Jos vaikka soittaisin sinne ja keskustelen eri vaihtoehdoista.

Meillä kaikilla on oikeus haaveilla, haaveista voi tulla ihan totta jos vaan joskus ajattelee positiivisesti.

Minun ainoa harras haaveeni oli tulla laulajaksi. Pääsinkin opiskelemaan musiikkia, mutta opinnot takkusivat ja syy selvisi viimeisenä vuotena: traumataustan aiheuttava paha yöpurenta ja lihasten jatkuva ylikireys yhdistettynä astmaan ja refluksitautiin. Mahdoton yhtälö laulajalle etenkin kun kehoni reagoi kaikkeen stressiin jännittymällä äärimmilleen. Kiskoista huolimatta ääniongelmat ovat ja pysyvät, eli lauluhaaveet piti kuopata täysin.

Nämä rajoitteet eivät ole vain omassa päässäni, vaan ovat konkreettisia ja todellisia. Olisi utopistista jatkaa haaveiden toteutumisen tavoittelemista, kun pelkästään lihasjännitysten sulattaminen traumataustan työstämisellä ja rentoutusharjoituksilla tulisi viemään vähintään kymmenen vuotta. Siis olosuhteissa, jossa mitään isompaa kriisiä ei tapahtuisi, joka laukaisisi taas kehon traumareaktion.

Juuri tällaisia asioita ihmiset eivät tajua. Ei kaikki rajoitteet ole omassa päässä, vaan esimerkiksi surkealla matemaattisella älykkyydellä varusteltu ei voi päästä lääkikseen, vaikka se olisi unelma. Siinä olet kyllä oikeassa, että periaatteessa onnellinen elämä voi silti olla monilla mahdollista, vaikka unelmat eivät toteudu. Onnellisuuteen taas vaikuttaa aika monta osatekijää, kuten stressitekijät, ympäristö, läheiset, temperamenttipiirteet, fyysiset sairaudet jne jne.

Harmillinen tilanne. Se on varmasti ollut haastava hetki. En sano, että kaikista voi tulla ihan mitä vaan. Minusta ei voi tulla missi tai näyttelijä. Sen sijan miettisin siten toisia vaihtoehtoja, jolla pääsisin edes lähelle. Laulajan ympärillä on mielettömästi muita töitä, voisiko niistä olla joku kiinnostavia homma. Lääkärin tehtäviä, kävisikö sairaanhoitaja tai lähihoitaja. Mikä lääkärin ammatissa kiehtoo? Asettamalla kysymyksiä ja miettimään positiivisesti antaa enemmän. Toki se on vaikea, se on todella vaikea joskus.

Onnellisuus ei välttämättä ole se unelma ammatti, joskus se on jotain sinä lähellä.

Vierailija
82/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisesta ei tarvitse tulla lääkäri tai korkeakoulutettu. Tärkein on, että löytää sen oman polun kulkea tässä elämässä. Eli jokaisesta voi tulla onnellinen, olisi se sitten siivoja tai ydinfyysikko.

Omat rajoitukset ovat hyvin usein omassa päässä, eli jos oikeasti haluaa, on aina mahdollisuus saavuttaa sitä mitä haluaa.

Etsimällä löytyy aina syy olla tekemättä mitään, välillä tai hyvin usein on hankala löytää se vika omassa ajatusmallissa. Monesti peiliin katsominen on haastavaa, mutta jos joskus on rehellinen itselle ja tekee päätöksen niin se palkitsee.

Itse olen syyllistynyt samaan, syytin vanhempia monesta asiasta. Vihdoin tajusin, että jos jatkan samaa mallia niin tulen olemaan samassa kuopassa vuosia. Oli pakko keksiä ratkaisu ja pyytää apua. otin vastuuta ja otin myös ikäviä kommenttia vastaan, se sattui välillä mutta hyvin usein ne oli ihan oikeita. Mietin kaikki aina negatiiviseen sävyyn, eihän se onnistu, koska minulla on x syy jne. Kun huomasin ajatuksen muuttuvan, no näin tämä ei onnistu, mikä olisi seuraava polku, jolla pääsisin määränpäähän. Yksinkertaisesti vaikka minulla ei ole nyt rahaa maksaa tätä laskua, en saa lainaa. vanha minä, jätän laskun maksamatta, jos vaikka ensi kuussa tulisi lottovoitto, toinen ajattelu oli ”annetaan mennä perintään, ei tässä muukaan auta”. Uusi minä otin puhelimen käteen ja soitin laskun kirjoittajalle. tehtiin maksu suunnitelma ja pääsin eteenpäin.

Toinen oli unelma ammatti, vanha minä, en voi hakea koska minulla ei ole koulutusta ja ne ei palkkaa minua kuitenkaan. Uusi minä, miten saisin tuon työn, onko minun mahdollista käydä joku kurssi. Jos vaikka soittaisin sinne ja keskustelen eri vaihtoehdoista.

Meillä kaikilla on oikeus haaveilla, haaveista voi tulla ihan totta jos vaan joskus ajattelee positiivisesti.

Minun ainoa harras haaveeni oli tulla laulajaksi. Pääsinkin opiskelemaan musiikkia, mutta opinnot takkusivat ja syy selvisi viimeisenä vuotena: traumataustan aiheuttava paha yöpurenta ja lihasten jatkuva ylikireys yhdistettynä astmaan ja refluksitautiin. Mahdoton yhtälö laulajalle etenkin kun kehoni reagoi kaikkeen stressiin jännittymällä äärimmilleen. Kiskoista huolimatta ääniongelmat ovat ja pysyvät, eli lauluhaaveet piti kuopata täysin.

Nämä rajoitteet eivät ole vain omassa päässäni, vaan ovat konkreettisia ja todellisia. Olisi utopistista jatkaa haaveiden toteutumisen tavoittelemista, kun pelkästään lihasjännitysten sulattaminen traumataustan työstämisellä ja rentoutusharjoituksilla tulisi viemään vähintään kymmenen vuotta. Siis olosuhteissa, jossa mitään isompaa kriisiä ei tapahtuisi, joka laukaisisi taas kehon traumareaktion.

Juuri tällaisia asioita ihmiset eivät tajua. Ei kaikki rajoitteet ole omassa päässä, vaan esimerkiksi surkealla matemaattisella älykkyydellä varusteltu ei voi päästä lääkikseen, vaikka se olisi unelma. Siinä olet kyllä oikeassa, että periaatteessa onnellinen elämä voi silti olla monilla mahdollista, vaikka unelmat eivät toteudu. Onnellisuuteen taas vaikuttaa aika monta osatekijää, kuten stressitekijät, ympäristö, läheiset, temperamenttipiirteet, fyysiset sairaudet jne jne.

Harmillinen tilanne. Se on varmasti ollut haastava hetki. En sano, että kaikista voi tulla ihan mitä vaan. Minusta ei voi tulla missi tai näyttelijä. Sen sijan miettisin siten toisia vaihtoehtoja, jolla pääsisin edes lähelle. Laulajan ympärillä on mielettömästi muita töitä, voisiko niistä olla joku kiinnostavia homma. Lääkärin tehtäviä, kävisikö sairaanhoitaja tai lähihoitaja. Mikä lääkärin ammatissa kiehtoo? Asettamalla kysymyksiä ja miettimään positiivisesti antaa enemmän. Toki se on vaikea, se on todella vaikea joskus.

Onnellisuus ei välttämättä ole se unelma ammatti, joskus se on jotain sinä lähellä.

En mä kyllä tiedä tästä sun teoriasta. Mä haluaisin työskennellä yliopistolla tutkijana. Mies ehdotti, että jos tekisin jotain muuta yliopistolla kuten olisin joku talkkari vai mitä ne juoksevia asioita hoitavat tyypit ovat nimeltään. Mietin, että sehän vaan alleviivaisi mun epäonnistumista elämässä. Saisin kaikki päivät katsoa yliopistolaisia, jotka ovat matkalla toteuttamaan unelmiaan ja tekevät unelmiahommiani, kun itse teen jotain turhaa talkkaripaskaa. Mä en halua auttaa toisia elämään mun unelmia, vaan haluan olla tekemässä itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä viitsi Suomessa valittaa siitä että kaikilla ei samat mahdollisuudet. Tietenkään ei ole koska eri geenit, historia, jne. Mutta on meillä jokaisella tässä maassa -paljon- mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja vaikka mihin.

Itsellä rikkinäinen lapsuus josta varmasti on traumoja jäänyt. luulenpa että suurimmalla osalla on kaikennäköistä traumaattista tapahtunut. Opiskeluun ei ole kannustettu, mutta silti olen ihan kohtuudella kouluttautunut ja se miksi en ole kouluttautunut vielä enemmän on ollut kiinni omista valinnoista, mukavuudenhalusta, saamattomuudesta jne.

Vierailija
84/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ei menesty koska on tyhmä eikä kapasiteetti siitä oppimiseen, niin mitä tälle pitäisi tehdä? Tarjota silti lääkärin palkkataso, jotta olisi reilua? Tämä kai tällaisissa vänkäyksissä on aina takana.

Ja toisekseen, harvassa ovat ne huonosta asemastaan valittajat, jotka OIKEASTI olisivat yrittäneet parantaa elämäänsä. Kyllä 95% näistä on niitä, joilla tekosyitä löytyy loputtomiin, mutta mitään ei oikeasti itsensä eteen tehdä - ei voi opiskella, ei voi lähteä harjoittelijaksi, ei voi muuttaa, ei voi tehdä vuorotöitä, ei voi juuri mitään. Se hyvä työpaikka ja hyvä palkka pitäisi tulla ihan itsestään, niin että aina vaan saa tehdä Kivoja Hommia silloin kun itse haluaa, siellä missä itse haluaa. Vähän niinkuin se myyjätyttö ylen sivuilla pari päivää sitten.

Jos se nyt ei tästä ketjusta ole vielä käynyt ilmi, niin voisi yksinkertaisesti lopettaa paskanjauhamisen siitä miten kaikilla on sama mahdollisuus menestyä. Siinä se.

Vierailija
85/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se taival menestyjille ole välttämättä ole ollut helppo. Se on voinut sisältää aivan järettömän määrän opiskelua, sinnikkyyttä ja itsekuria.

Moni luovuttaa helpommin.

Vierailija
86/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sama mahdollisuus, mutta kaikilla on mahdollisuus menestyä jos on valmis ja kykenee tekemään töitä sen eteen. Ei niin älykäskin voi opiskella yliopistossa ja menestyä urallaan sen avulla jne. Mutta onhan se vaikeampaa ”menestyä” jos esim. tietynlaisia traumoja ja mt-ongelmia tms.

Jos sun muisti ei riitä, niin et saa tenttejä läpi. Lukeminen yötäpäivää ei lisää sun muistikapasiteettia tippaakaan. Sieltä valuu entinen pois samaa tahtia kun uutta luet. Sama vaikka asetetuissa aikarajoissa. Jos et kykene siihen aikaan, niin sitten et kykene. Se ei tarkoita, että ei voisi oppia niitä asioita, vaan se tarkoittaa, että et opi niitä asioita tutkintovaatimukselle asetetuissa vaatimuksissa ja rajoissa.

No, silloin voi keksiä jonkun muun keinon hyödyntää potentiaaliaan jos motivaatiota on. Ja jos ei ole, turha kadehtia muita marttyyrina, se ei ainakaan auta mihinkään.

T. Epämenestynyt

Sehän ikävää, että sinä olet muita kadehtiva marttyyri. Onneksi kaikki epämenestyjät eivät ole samanlaisia kuin sinä. Voimia sinulle!

Vierailija
87/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se taival menestyjille ole välttämättä ole ollut helppo. Se on voinut sisältää aivan järettömän määrän opiskelua, sinnikkyyttä ja itsekuria.

Moni luovuttaa helpommin.

Ei, et ymmärrä. 2 henkilöä voi olla saman määrän tunteja töitä tehden ja silti se toinen ei saavuta puoliakaan siitä mitä se toinen. Ei edes, vaikka työskentelisi 3 kertaa enemmän. Ei siinä ole kysymys luovuttamisesta.

Vierailija
88/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset vaan on luotu voittajiksi, toiset ei !

Zinc

Vierailija
89/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on harhaluulo, että menestymiseen tarvittaisiin enempää kuin keskivertoäly. Päinvastoin poikkeuksellisen älykkäät ihmiset eivät välttämättä menesty tässä yhteiskunnassa. Älyn puutteeksi menestymistä ei tule laittaa. Kyse on enemmänkin luonteesta, jota ympäröivä yhteiskunta suosii. Nykyään tuntuu olevam muotia ns. ekstrovertit, jotka saavat usein ansaitsematonta menestystä. Menestykseen vaikuttaa yhteiskunnassa vallalla olevat " ideaalikäyttäytymisen" normistot, joita suositaan. Ahkeruutta ei menestymiseen tarvita normaalia enempää. Sattuma ja tuuri vaikuttaa myös. Vallalla olevat yhteiskunnan ihanteet. On täysin hölmöä ajatella että menestyneimmät olisivat niitä kaikkein älykkäimpiä ihmisiä.

Vierailija
90/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpeukkuja tulee mutta jos kirjoitat faktan, että älykkyys riippuu rodusta niin joku ei halua tietää siitä, eikä haluaisi muidenkaan tietävän

Vierailija
91/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä video on tehnyt minuun vaikutuksen eli Equality Race for 100$. Kisassa lähdetään samalta viivalta, joukkko nuoria ja nuoria aikuisia. Tarkoitus on päästä maaliin ja saada 100$. Kisassa edetään väittämien mukaan. Jos väittämä ei pidä paikkaansa, saa ottaa kaksi askelta eteenpäin. Jos se pitää paikkaansa, täytyy pysähtyä. Väittämät ovat tyyliin "Olen työskennellyt elättääkseni vanhempiani ja sisaruksiani", "Kasvoin kodissa, jossa oli isähahmo", "Minun ei koskaan ole tarvinnut miettiä mistä saan seuraavan ateriani".

Kisassa osa etenee tuulen lailla ilman mitään esteitä, osa jämähtää lähtoviivalle.

Vierailija
92/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat nousseet menestykseen PALJON huonommista olosuhteista kuin mitä yksikään tämän foorumin kirjoittaja on koskaan kokenut.

Kaikilla ei ole sama mahdollisuus menestyä (eikä pidäkään olla), mutta kaikilla on mahdollisuus menestyä.

Vierailija
93/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläpeukkuja tulee mutta jos kirjoitat faktan, että älykkyys riippuu rodusta niin joku ei halua tietää siitä, eikä haluaisi muidenkaan tietävän

Nyt hävisi jonnekin bittiavaruuteen vastaus, yritetään uudestaan:

Aikaisempia tieteellisesti todistettuja faktoja ihmisistä ovat olleet seuraavat ehdottoman tieteelliset totuudet:

- Suomalaiset ovat tyhmiä, osaamattomia eläimiä ja polveutuvat mongooleista, toisin kuin muut jalot skandinaaviset "rodut"; ruotsalaiset, norjalaiset, tanskalaiset. Suomalaiset ovat holhottavaa karjaa, koska muuhun niistä ei ole. Heillä ei ole omaa kulttuuria, uskontoa tai muutakaan, koska he ovat alkeellisia ja eläimellisiä.

- Naiset ovat tyhmiä, osaamattomia eläimiä tai pikkulapsia, jotka vaativat miehen holhousta läpi elämänsä. Naisen sekoilut ovat normaali osa häntä, ja syynä on milloin vaeltava kohtu (fakta vielä 1800-luvulla tosi, tosi kauan), milloin puuttuva sielu tai yksinkertaisesti vain se fakta, että nainen on nainen.

Olen vielä 2000-luvulla törmännyt joidenkin miesten täysin totena pitämiin faktoihin naisista mm. naiset päättävät itse milloin pitävät kuukautiset ja voivat sekä vuotaa verta että lopettaa vuodon pelkällä tahdollaan. Naiset käyttävät kuukautisia tekosyynä lomailuun ja laiskotteluun sen sijaan, että päättäisivät olla vuotamatta verta. Ja kyseessä oli ihan valkoihoinen, menestynyt mies.

Vierailija
94/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä viitsi Suomessa valittaa siitä että kaikilla ei samat mahdollisuudet. Tietenkään ei ole koska eri geenit, historia, jne. Mutta on meillä jokaisella tässä maassa -paljon- mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja vaikka mihin.

Itsellä rikkinäinen lapsuus josta varmasti on traumoja jäänyt. luulenpa että suurimmalla osalla on kaikennäköistä traumaattista tapahtunut. Opiskeluun ei ole kannustettu, mutta silti olen ihan kohtuudella kouluttautunut ja se miksi en ole kouluttautunut vielä enemmän on ollut kiinni omista valinnoista, mukavuudenhalusta, saamattomuudesta jne.

"Jokaisella mahdollisuuksia vaikka mihin... suurimmalla osalla vaikeuksia... omista valinnoistani kiinni."

Puretaampa osiin tämä hyvin perinteinen oman onnensa sepän selviytymistarina.

Oletko saanut tukea lapsuutesi käsittelyyn? Onko sinulla ollut muuten joku henkilö, johon tukeutua? Ehkä olet selviytynyt täysin yksin, ei helppoa.

Oli miten oli, sinulla on ollut tavalla tai toisella saavutettua toimintakykyä, joka on mahdollistanut senkin opiskelun, mitä nyt olet jaksanut tehdä. Olisitko kouluttautunut vielä enemmän, osannut ja jaksanut tehdä erilaisia valintoja, jos olisit saanut kannustusta? Oli miten oli, olet voinut valita.

Miksi nostat jonkun rikkinäisen lapsuuden mainittavaksi haasteeksi, kun a. olet selviytynyt siitä huolimatta ja b. se on relatiivisesti tarkasteltuna pienempi este kuin vaikka neliraajahalvaus valinnanmahdollisuuksien kannalta. Sinä puhut traumoista, joiden kanssa voi elää, ihmisille, joilla mitään mahdollisuutta edes saavuttaa itsenäistä elämää. Ikävää, että sinulla on ollut haastava lapsuus. Mahtavaa, että sinulla on ollut tästä huolimatta toimintakykyä, ehkä terveyttä, päämääriä ja onnistumisia. Se ei tarkoita, että kaikilla muilla olisi näitä, kuten ei joillakin ole niitäkään haasteita, mitkä itse olet selättänyt.

Mistään edeltävistä ei voida vetää mitään johtopäätöksiä siitä, oletko sinnikkäämpi, älykkäämpi tai päämäärätietoisempi, kuin joku halvaantunut. Ainoa johtopäätös on, etteivät tasa-arvoiset mahdollisuudet aina toteudu, Suomessakaan, eikä tällä välttämättä ole tekemistä yksilön ominaisuuksien tai valintojen kanssa. Tarvitseeko ollakaan tosin. Mutta höpöttämisen voisi lopettaa yhtenään aiheesta. Ei tehdä uskomuksista itseään toteuttavia rakenteita, jolloin ihmiset joilla todella on rajalliset mahdollisuudet, saavat niiden lisäksi kannettavakseen häpeän.

Vierailija
95/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa tietenkin että jokaisella jolla on edellytykset voi menestyä jos tekee paljon töitä sen eteen.

Samanlailla, jos on rikkaasta perheestä voi kaiken laittaa haisemaan huumeisiin ja viinaan, jos katsoo sen olevän tärkeämpää.

Valinta on aina sinun.

Vierailija
96/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisuuksien tasa-arvoa tulee tarkastella ryhmätasolla.

Suomessa on kaksi törkeää mahdollisuuksien tasa-arvon loukkausta:

1. Liian suuret kiintiöt Ruotsinkielisille. Rautalangasta: Itä-Suomalaisen lapsen/nuoren on todella tehtävä töitä saavuttaakseen sellaine ruotsikielen taso, jolla voisi opiskella yliopistossa. Rannikkoruotsinkielisen lapsen/nuoren tulee tehdä todella paljon töitä välttääkseen oppimasta suomen kieleä yliopisto-opiskelun edellyttämälle tasolle.

2. Armeija on pakollinen vain pojille. Pitäisikö se nähdä pikemminkin mahdollisuutena? Ei pitäisi, sillä naiset tulvisivat sinne joukoittain, jos sen käymisestä olisi jotain hyötyä opiskelu- ja työelämässä.

Sitten on vielä tapaus Ahvenanmaa. Siihen en tällä kertaa jaksa paneutua.

Mitä tulee kohtaan 1 niin ei se niin työlästä ole päästä ruotsinkieliselle linjalle. Ehkä sellaisille jotka ei viitsi  nähdä mitään vaivaa. Jos joku on etuoikeutettu niin se, joka ajattelee, että mitään ei tarvitse tehdä ja joka myöhemmin huomaa että hänen ei tarvitsekaan.

Arvasin että rautalanka ei riitä. Mitäs muuta sinne Hanasaaren hautomoon kuuluu? No mites ratakiskosta: Vertaa "ruotsinkielisiä" muihin kielivähemmistöihin, joilla kuitenkin Suomen kansalaisuus. Joko alkaa mahdollisuuksien tasa-arvon kuilu hahmottua?

Vierailija
97/97 |
07.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Kun oltiin nuoria ja lukiossa, johon pääsi vain hyvillä arvosanoilla, joskus illanvietossa kaikki kertoivat vanhempiensa ammatit. Monilla oli tuomari ja kirurgi, tai konsernijohtaja ja professori. Joillakin oli työtön tai alkoholisti. Kyllä siinä vaan niin kävi, että kaikilla, joista ”tuli jotakin”, oli ne hyvän jalansijan antavat perhetaustat. On muutkin pärjänneet elämissään, mutta onhan se nyt ihan selvää että voi ottaa ihan erilaisia riskejä, jos on varaa epäonnistua ja yrittää useita kertoja eri tavoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan