Aamu tv:ssä kuultua; "bensa-auton verotuksella KANNUSTETAAN sähköauton hankintaan"
" ”Minikokoinen Seat Mii electric on Suomen halvin ja tällä hetkellä halutuin sähköauto 15 400 euron hinnallaan. Autoa on parin viikon aikana tilattu jo yli 400 kappaletta.", "Seat löi luut kurkkuun muille sähköautomerkeille, kun se ilmoitti pienen Mii electric-sähköauton hinnaksi vajaat 19 400 euroa. Kun siitä vähentää valtion 2 000 euron sähköauton hankintatuen ja maahantuojan saman suuruisen tuen, modernin sähköauton hinta on yhtäkkiä uskomattomat 15 400 euroa. " seat.fi
Eli minulla on +10 vuotta vanha bensa-auto, ajettu 170 000 kilsaa, hyvinpidetty ja uskon että sillä voi vielä ajaa useamman vuoden, ellei tyyliin moottori hajoa. Arvoa autolla on 2000-3000e. Pieni farmari, jolla kulkee koko perhe (minä + lapset). Tulot on n. 2200e/kk nettona, sisältäen ihan kaikki tulot (lapsilisät, elarit, pieni asumistuki). Maksan ajoneuvoveroa vuodessa n. 230e + toki verot mitä maksan joka kerta bensaa tankatessani.
Jatkossa siis ainakin ajoneuvovero tulee nousemaan. Todennäköisesti bensankin. Miten tämä "kannustus" näkyy minun tuloissani, siten että sähköauton hankinta tulisi kaltaiselleni (mielestäni melko keskiverto palkansaaja kuitenkin) yhtään sen realistisemmaksi? En ymmärrä yhtälöä.
Ja tuleeko tuon Seatin valmistus oikeasti ekologisemmaksi, kuin tämän nykyisen, jo olemassaolevan, bensa-auton ajaminen paaluun asti?
Kommentit (7)
Asiaahan ei pidäkään ajatella järjellä, vaan tunteella.
Tunne ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Asiaahan ei pidäkään ajatella järjellä, vaan tunteella.
Tunne ratkaisee.
Mulla on sellainen tunne, että tämä on perzeestä
Kallein auto mitä ikinä olen ostanut, on maksanut 7 000e ja siihenkin meni parin vuoden säästöt. Akun vaihto sähköautoon maksaa kuulemma 10 000-35 000 euroa, joten yksikään autoni ei ole ikinä ollut edes sähköauton akun arvoinen.
En ihan ymmärrä mistä tässä pitäisi repiä rahat sen hintaiseen autoon, mihin ei koskaan aiemminkaan ole ollut varaa. Ja etenkin kun polttoaineisiin menee koko ajan enemmän ja enemmän rahaa, niin ei säästöjäkään ehdi kertyä. Ja kaikkien muidenkin asioiden hinnat vain nousevat.
Virkamiehet ja poliitikot ovat täydellisessä psykoosissa eivätkä ymmmärrä ettei tavallisella suomalaisella ole mitenkään varaa sähköautoon, lisäksi nuo hinnat-alkaen sähköautot eivät todellakaan sovi perheellisille ihmisille, ne on suunniteltu miellyttämään vain jotain trendikkäitä sinkku-aikuisia jotka asuvat kaupungin keskustassa ja käyvät trendikahviloissa. Jos haluaa sähköauton joka sopii omiin tarpeisiin hinta pomppaa reilusti yli 50 tonnin.
Joko kaikilla hallitus puolueiden edustajilla on sähköautot? Pitäisi näyttää itse esimerkkiä kun tulotkin on tähtitieteellisiä tavan duunarin hankkeisiin verrattuna.
Ei taida tuollaiset halvat ritskut kauan toimia suomen pakkasissa. Kesä autoja. Golf kärryjä on ollut myynnissä jo aiemminkin.
Minä arvostan luontoa sen verran, että en sähköautoa hanki.
Sähköautoilijat on pahimman luokan ympäristörikollisia.