Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!

Vierailija
02.10.2020 |

Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?

Kommentit (814)

Vierailija
201/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus auttanut muiden muutoissa niin usein kaikkea ihan todellista roskaa siirretään paikasta toiseen:/

Siis tää on kyllä ihan käsittämätön juttu! Monilla on tosiaan nurkissa vielä jotain aivan turhaa rojua, jonka muuttoapulaiset saavat ensin raahata sinne uuteen kotiin ja joka siellä sitten päätyy isäntien toimesta roskikseen. Mikseivät ole käyneet kamoja läpi ja heittäneet niitä roskikseen jo ennen muuttoa?

Vierailija
202/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep.Siskolle menin joskus avuksi, sama vastaanotto. Ei mitään pakattuna. Ikäväkseni olin hommannut pari tyyppiä avuksi, he olivat lievästi kettuuntuneita. Muistavat vielä 20 vuotta jälkeenpäin tämän "muuton".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaarh miten tuttuja tarinoita!

Menin auttamaan silloista parasta ystävääni muutossa ja vieläkin vtuttaa muistella sitä. Muuton oli määrä alkaa lauantaina heti aamusta, joten heräsin kuudelta, tein silmät ristissä välttämättömimmät aamutoimet ja hyppäsin bussiin.

Perillä kaveri heräsi ovikellon rimputukseeni ja kun astuin asuntoon sisälle, mitään, siis mitään ei oltu tehty. Tiskit lojuivat likaisina altaassa, pyykit likaisina korissa, koriste-esineet paikoillaan, edes poistoon meneviä roinia ei oltu eroteltu pois.

Varttia myöhemmin muut talkoolaiset (2 kantomiestä ja 1 kuski) tulivat paikalle todistamaan kaverin aamukahvihetkeä. He alkoivat samantien purkamaan painavimpia huonekaluja ja raahaamaan niitä autoon, minä ryhdyin pakkaamaan. Kaveri joi kaikessa rauhassa pannullisen aamukahvia, kävi pesulla, meikkasi, poltti puoli askia tupakkaa siinä välissä jne. Siinä vaiheessa kun hän oli vihdoin päättänyt mitä pukee päälleen, minä olin hoitanut keittiössä aivan kaiken limatiskeistä jääkaapin ja pakastimen kautta kaapiston pesemiseen ja keittiötarvikkeiden pakkaamiseen ja 3 muuta olivat lähteneet uudelle asunnolle painavimpien romujen kanssa.

Kaveri alkoi auttamaan minua vasta kun mutisin, että puhelimen selaaminen ei nopeuta muuttoa yhtään, ja sittenkin hän ravasi vartin välein tupakkatauolla ja pysähteli valitsemaan uutta biisiä kolmen minuutin välein. Tähän vetelään maleksimiseen päättyi hänen vaivannäkönsä koko muuton suhteen. Kaikki muut pakkasivat, purkivat, kantoivat, kokosivat ja siivosivat. Sottainen 63 neliöinen kämppä täynnä tavaraa, pakun hankkinut tai omistanut kuski ei voinut kantaa mitään ja osa huonekaluista piti purkaa, joten viimeistä pakullista tavaraa purettiin viiden-kuuden välillä. Kantajat ja kuski olivat jossain käyneet syömässä, minä olin juonut vettä nälkääni koko päivän, päätä särki, olin aivan hikinen ja vtutti kun kaveri vaan istui ja ohjasi muita.

Olisi pitänyt tajuta koko kuvio jo etukäteen, koska tiesin että kaveri on mukavuudenhaluinen passuuttaja, joka usein naamioi esim. kauppareissut kahvittelukutsuiksi, mutta olin aivan liian sopuisa ärähtääkseni.

Vuotta myöhemmin skippasin kaverin uuden muuton, mutta aivan hiljattain sain kuulla kunniani uusimmasta muutosta.

Olin hakemassa hänen asunnoltaan (avain kukkaruukussa, kaveri asui käytännössä jo uudessa osoitteessaan) hänelle lainaamaani tavaraa. Perille saavuttuani kaveri laittoi viestin, jossa pyysi minua "vähän auttamaan", koska hänellä olisi lopullinen muutto parin viikon päästä. Vastasin, että voin siivota asunnolla hetken, kunnes kyytini (mieheni) saapuu.

Miehellä venyi töissä ja olin hyvällä tuulella, joten siivosin ihan mielelläni. Pyykkäsin ja kuivasin kaikki likapyykit pesutuvalla, jynssäsin kylppärin ja keittiön lattiasta kattoon, vein roskat ja pesin ikkunat.

Muuttopäivänä tuli vihaista viestiä siitä, miten pettynyt ja järkyttynyt hän oli kun asunnossa _ei oltu tehty MITÄÄN_. Alkushokin jälkeen tajusin, että kaveri oli olettanut minun pakanneen hänen puolestaan ja että hänen kiukuttelunsa johtui siitä, että hän ymmärsi että joutuukin näkemään vaivaa. Tämän muuton hän hoiti uudella talkooporukalla, koska kukaan edellisestä kokoonpanosta ei suostunut tulemaan.

Vierailija
204/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että oma kokemukseni oli jotenkin ainutlaatuinen, mutta näköjään ei ollutkaan. 

Säntillistä mielikuvaa itsestään antava kaverini (tuolloin n. 35-vuotias, eli ei mikään teini enää) pyysi minua ja yhteistä kaveriamme muuttoavuksi. Ajattelin, että kai sitä nyt pari tuntia voi uhrata kantamiseen.

Lievästi krapulassa menin aamuvarhain paikalle todetakseni, että kaveri ei ole tehnyt yhtään mitään. Sanoi, että laatikoita ei ole. Hain lähi-Siwasta kolme pientä lootaa, enempää ei ollut (kaveri taisi luottaa, että kyllä Siwasta saa..). Tiskasin tiskivuoren. Hain paperinkeräyslaatikosta sanomalehtiä pakkausmateriaaliksi. Kaveri oli koko ajan aivan lungisti ja pakkaili painavia kirjojaan joihinkin hauraisiin paperipussukoihin.

Lopulta minä ja avuksi tullut kaveri roiskittiin ihan mitä tahansa ei-särkyvää jätesäkkeihin ja mietittiin, että setviköön muuttava toveri niitä sitten ihan keskenään. Joku tutuntuttu tuli sitten pakettiautolla pihaan ja kanniskelimme hissittömän talon yläkerrasta sitä sun tätä roipetta autoon. Illansuussa lähdin kotiini. En mennyt uuteen paikkaan purkamaan kuormaa.

Kontrollifriikkinä pitämäni kaveri olikin täysi leväperä.

Vierailija
205/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi muutossa auttamista vihataan niin paljon. Itse voisin tehdä sitä vaikka joka päivä, kivaa puuhaa. Ihan vilpittömästi kysyn, että mikä siinä niin kovasti ottaa päähän?

Muutossa auttamiseen varataan tietty tuntimäärä. Minä oletan, että kaikki tavara on pakattu valmiiksi. Kannan mielelläni laatikoita autoon ja autosta, mutten ala pakkamaan kenenkään tavaroita. Jos pyydetään erikseen siivousapua, sekin on ok, mutta se vasta vaatii aikaa. Osan siivouksesta voi tehdä etukäteen, esim. lieden pesu takaa ja uunista. Sitä ei todellakaan jätetä muuttopäivään. Samoin ikkunat voi pestä monta viikkoa aiemmin.

Tehtävien jakamisella ja ennakoinnilla muuttokin voi olla ihan siedettävää. Muuttoväki tarvitsee ruokaa ja juomaa myös.

Vierailija
206/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti tajua miksi työssä käyvät ihmiset edes harrastaa näitä amatöörimäisiä muuttoja, joissa söhelletään joidenkin banaanilaatikoiden ja vuokrapakun kanssa ja orjuutetaan lauma kavereita kantoavuksi. Siinä on ihan tarpeeksi hommaa siinä pakkaamisessakin, miksi tehdä asiaa niin vaikeaksi? Kun tilaa ne muuttolaatikot ja muut tarvikkeet kotiin, pakkaa ajan kanssa ja huolella, niin muuttopäivänä ei tarvii muuta kuin katsoa vierestä kun Niemen pojat hoitaa ne laatikkopinot kärryillä autoon ja kantavat painavat huonekalut. Hengareissa oleville vaatteille on hengaritelineet olemassa ja jos muutossa lähtee lattialla seisovia Elfa-korihyllyjä uuteen kotiin, niihin tulee vaan kelmut päälle ja ne kulkee sellaisenaan uuteen kotiin. Paljon vähemmän säätöäkin kun on ammattilaiset mukana!

Ja juu, pikkuisen siitä joutuu maksamaan, mutta johan siitä uudesta kodista on maksanut itsensä kipeäksi ja varainsiirtoveroakin menee valtiolle härskisti. Miksi sitten ruveta pihistelemään tuossa kohtaa? Tai jos muuttaa vuokra-asukkaana, niin silloinhan ei oo tarvinnu siitä asunnosta satoja tuhansia maksaa, joten kai nyt muuttoon voi sen pari kolme tuhatta heruttaa? Muuton voi maksaa myös 6kk osamaksuna ilman korkoja ja kuluja. 

Kun ei itse muuta amatöörimäisesti, niin ei tarvitse osallistua muidenkaan amatöörimuuttoihin! Näissä vielä vitsauksena, ettei osata hoitaa sitä pysäköintiä fiksusti ja sitten perkuloidaan kun tulee pelastustieltä 60€ lappu lasiin.

Juuri näin.  Kela kysyi kun hain muuttoavustusta, ettet pyytänyt tuttavia?  Vastasin että he ovat ikäihmisiä, itsekin selkävaivainen.  Ei tuttujakaan kehtaisi ilmaiseksi pyytää.

Vierailija
207/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti usko, että näillä tyypeillä on mitään sen kummempia psykologisia syitä tän takana kuin laiskuus ja ylioptimistiset kuvitelmat, että kyllä kaikki järjestyy, joku tekee minun puolesta. Sitten tulee suurinpiirtein itkuraivarit, kun käy ilmi että no eipä tee.

Tähän nimenomaan perustuu se hulda huolettomien omituinen uskomus että "kyllä kaikki aina järjestyy": joku muu lopulta tekee sen, minkä tämä rento ei-jännittäjä on jättänyt tekemättä. Sitten onkin helppo taas tulla valmiiseen pöytään latteilemaan että "mähän sanoin ettei kannata jännittää, kaikki järjestyy aina :)))"

Hulda Huolettomien muutot onnistuu, kun ympärillä on niitä vastuullisia ihmisiä, jotka homman tekee ja ymmärtävät sen, että jos muutto viivästyy niin siinä on toiset ihmiset kärsijöinä. Eli uusien vuokralaisten oma muuttaminen saattaa viivästyä, ja myös vuokranantajalle voi aiheutua lisäharmia. Mutta eihän nämä huolettomat itse paljoakaan tätä puolta ajattele.

Vierailija
208/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti tajua miksi työssä käyvät ihmiset edes harrastaa näitä amatöörimäisiä muuttoja, joissa söhelletään joidenkin banaanilaatikoiden ja vuokrapakun kanssa ja orjuutetaan lauma kavereita kantoavuksi. Siinä on ihan tarpeeksi hommaa siinä pakkaamisessakin, miksi tehdä asiaa niin vaikeaksi? Kun tilaa ne muuttolaatikot ja muut tarvikkeet kotiin, pakkaa ajan kanssa ja huolella, niin muuttopäivänä ei tarvii muuta kuin katsoa vierestä kun Niemen pojat hoitaa ne laatikkopinot kärryillä autoon ja kantavat painavat huonekalut. Hengareissa oleville vaatteille on hengaritelineet olemassa ja jos muutossa lähtee lattialla seisovia Elfa-korihyllyjä uuteen kotiin, niihin tulee vaan kelmut päälle ja ne kulkee sellaisenaan uuteen kotiin. Paljon vähemmän säätöäkin kun on ammattilaiset mukana!

Ja juu, pikkuisen siitä joutuu maksamaan, mutta johan siitä uudesta kodista on maksanut itsensä kipeäksi ja varainsiirtoveroakin menee valtiolle härskisti. Miksi sitten ruveta pihistelemään tuossa kohtaa? Tai jos muuttaa vuokra-asukkaana, niin silloinhan ei oo tarvinnu siitä asunnosta satoja tuhansia maksaa, joten kai nyt muuttoon voi sen pari kolme tuhatta heruttaa? Muuton voi maksaa myös 6kk osamaksuna ilman korkoja ja kuluja. 

Kun ei itse muuta amatöörimäisesti, niin ei tarvitse osallistua muidenkaan amatöörimuuttoihin! Näissä vielä vitsauksena, ettei osata hoitaa sitä pysäköintiä fiksusti ja sitten perkuloidaan kun tulee pelastustieltä 60€ lappu lasiin.

Juuri näin.  Kela kysyi kun hain muuttoavustusta, ettet pyytänyt tuttavia?  Vastasin että he ovat ikäihmisiä, itsekin selkävaivainen.  Ei tuttujakaan kehtaisi ilmaiseksi pyytää.

Uteliaisuuttani kysyn, että millaiset kriteerit muuttoavustuksen saamiseen on?

Vierailija
209/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi muutossa auttamista vihataan niin paljon. Itse voisin tehdä sitä vaikka joka päivä, kivaa puuhaa. Ihan vilpittömästi kysyn, että mikä siinä niin kovasti ottaa päähän?

Muutossa auttamiseen varataan tietty tuntimäärä. Minä oletan, että kaikki tavara on pakattu valmiiksi. Kannan mielelläni laatikoita autoon ja autosta, mutten ala pakkamaan kenenkään tavaroita. Jos pyydetään erikseen siivousapua, sekin on ok, mutta se vasta vaatii aikaa. Osan siivouksesta voi tehdä etukäteen, esim. lieden pesu takaa ja uunista. Sitä ei todellakaan jätetä muuttopäivään. Samoin ikkunat voi pestä monta viikkoa aiemmin.

Tehtävien jakamisella ja ennakoinnilla muuttokin voi olla ihan siedettävää. Muuttoväki tarvitsee ruokaa ja juomaa myös.

Siis kyllähän siivota voi sitten paremmalla ajalla, sieltä lieden takaa ja ties mistä, ei kai sellaisia ennen muuttoa tai muuton aikana kukaan tee? Sitten siivotaan vasta kun on ihan tyhjää eikä enää likaannu. Seuraavina päivinä.

Vierailija
210/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai siinä, kai joku voi pyytää tarkoituksellakin apua pakkaamiseen? Ehkä itse toteaisin, että ai me pakataan, okei, mulla on sitten x aikaa tälle, että katsotaan mitä ehditään. En sitten välttämättä menisi enää kantoavuksi, jos se on eri aikana: päättäisin ihan oman ajan ja halun mukaan, että minkä verran aikaa annan apuani ja autettavat voivat sitten itse päättää, käytetäänkö se pakkaamiseen vai kantamiseen vai siivoamiseen (tosin viimeisestä jos ei olisi etukäteen kerrottu, niin olisi ehkä vähän kusetettu olo).

Joku sen jo sanoi, mutta itsekin olen sitä mieltä että muuttoapu = apua niissä hommissa missä menee aikaa ja vaaditaan voimaa. Ts. kalusteiden ja laatikoiden kantaminen. Se menee aika paljon näppärämmin porukassa kuin esim. kahdestaan, eikä ainakaan yksin kaikkia kalusteita saa edes siirtymään.

Kyllä mulle tulis hemmetin tyhmä olo jos pitäisi auttaa kaveria pakkaamaan omia tavaroitaan tai siivoamaan tyhjää asuntoa. Ne on asioita jotka onnistuu mainiosti myös yhdeltä ihmiseltä, pariskunnasta nyt puhumattakaan. En mäkään kysele kavereita apuun siivouspäivänä, tai kun käyn vaatekaappeja läpi saadakseni tavaraa pois.

Muuttofirma on sitä varten että nostavat painavat sohvat ja mööpelit. Joku muuttolaatikko voi painaa 20-30 kg. Aika harvalla on voimamiehiä kaverina. Ja kuitenkin tarvitset kuorma-auton niiden kuljettamiseen.

Jopa on voimamieslaji, jos oikein 30 kg tekee tiukkaa. Yhteenkään muuttoon ei ole kuorma-autoa tarvittu vaan pakulla on hoitunut.

30 kg on painoltaa kolme 10 litran vesiämpäriä.

Saa nekin kannettua kerralla. Ämpäri kumpaankin käteen ja yksi oksalle.

Vierailija
211/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt monta kertaa niin, että en ole ehtinyt pakata läheskään kaikkia tavaroita ja apulaiset ovat joutuneet auttamaan pakkaamisessa. Muuttaessa tulee aina niin kova kiire, että aika loppuu aina kesken. Nyt olen yrittänyt konmarittaa tavaroita, ettei sitten seuraavassa muutossa (milloin ikinä se lieneekin) olisi niin paljon pakattavaa.

Vierailija
212/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku näistä avuttomista muuttajista sanoa jotain puolustukseen? ei kai kaikilla voi olla adhd tai masennus tai joku diagnoosi. Riittäisik öihan laiskuus ja ystävien hyväksikäyttö. Jos näin, älkää ihmetelkö miksi kaverit on harvassa nykyisellään.

Vierailija
213/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaan ottaen se oli toimeentulotukihakemus, oli liikaa tuloja.  Summa olisi ollut 180 e.

Vierailija
214/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on käynyt monta kertaa niin, että en ole ehtinyt pakata läheskään kaikkia tavaroita ja apulaiset ovat joutuneet auttamaan pakkaamisessa. Muuttaessa tulee aina niin kova kiire, että aika loppuu aina kesken. Nyt olen yrittänyt konmarittaa tavaroita, ettei sitten seuraavassa muutossa (milloin ikinä se lieneekin) olisi niin paljon pakattavaa.

Etkö tiedä jo viikkoja ennen milloin muuttosi tapahtuu? Silloinhan on koko tuo aika käytettävissä pakkaamisen ja kaikki muut, harrasteet yms., pannaan syrjään ja keskitytään pakkaamaan.

Vierailija
215/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tuntuu kuuluvan joillekkin muuttajille siihen muuttoapuun, että pakataan yhdessä ja sitten myös laitetaan tavarat paikalleen. Tsemppiä! Toisaalta voit sanoa: jaa, te ette olekkaan vielä ehtineet pakkaamaan, koitetaanko huomenna uudelleen?

Mistä näitä hurskastelijoita riittää? Neuvotaan aikuista ihmistä puhumisessa.

Jos olen varannut ajan muuttoavuksi tulemiseen peruen ehkä muita menoja tai varaten lapsenvahdin niin tule yksinäsi huomenna avuksi.

Vierailija
216/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän luulen, että mun muuttoavustajat saapuu samaan tilanteeseen, en vaan saa aikaiseksi pakata 😫

Voitko pyytää jotain kaveria tai sukulaista auttamaan pakkaamisessa ? Ainakin alkuun? Joku seurana ja apuna, niin pääset aloittamisen kynnyksen yli.

Vierailija
217/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa tämä pakkaamattomuuden psykologinen puoli.

Kun muuttopäivä lähestyy, itse tulisin hulluksi jos tavarat ei olisi pakattu. En pystyisi nukkumaan jos homma olisi kuin Elmerin eväät levällään.

Millaisella hermorakenteella on varustettu nämä ei-pakkaajat, ja eikö heitä häiritse, että toiset penkovat ja käpelöivät heidän vaatteitaan ja astioitaan, ruokiaan...?

Mä olin alle parikymppinen kun jouduin muuttamaan ensimmäisestä omasta kodista uuteen. Muuttoavuksi kaksiooni oli tullut vanhempani, siskoni miehensä kanssa ja yksi tuttava. He tulivat sovitusti puolenpäivän aikaan lauantaina.

Olin nukkunut pitkään enkä ollut pakannut kuin pari laatikkoa. Tiskejä altaassa, roskat viemättä. Lähdin viemään koiraani ulos että vien sen sitten naapuriin hoitoon muuton ajaksi. Lenkki venyikin melkein tunnin mittaiseksi, eikä mulla ollut kännyä mukana. Muuttoporukka oli aika raivona.

Alettiin sitten nopeasti siivota ja pakata tavaroita jätesäkkeihin ja laatikoihin. Onnistui lopulta melko nopeasti.

Hävettää ja ihmetyttää miten olen voinut toimia noin. Olin tuolloin masentunut ja elämänhallinta aika hukassa.

Yletöntä laiskuutta ja saamattomuutta kuvataan nykyään todella usein masennuksena. Kyse ei ole masennuksesta vaan saamattomuudesta. Kummasti kuitenkin ehtii ja jaksaa tehdä kaikenlaisia kivoja ja mukavia asioita ja ottaa osaa erilaisiin kivoihin juttuihin. Masentunut ei jaksa tehdä niitäkään. Suomessa masentuneisuudesta on tullut selitys ihan kaikkeen kun ei jakseta eikä viitsitä. Ja yleensä nimenomaan alle kolmekymppiset tuntuvat olevat kovin masentuneita aina kun pitäisi jonkun sortin töitä tai velvollisuuksia suorittaa eikä mitenkään pysty mutta sitten illalla voi mennä pitämään hauskaa kavereitten kanssa ja sitä ennen vaikka käydä vielä shoppailemassa vähän jotakin. . . 

Vierailija
218/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivulta löytyy vastaus, ainakin siihen, milloin sitä voi saada 120-180€. Tuo siis omatoimiseen/talkooapumuuttoon. Esim. työn perässä toiselle paikkakunnalle...

Kuuluu osana perustoimeentuloturvaan.

Erityistapauksissa maksusitoumus muuttofirman käyttöön.

Vierailija
219/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiedä jo viikkoja ennen milloin muuttosi tapahtuu? Silloinhan on koko tuo aika käytettävissä pakkaamisen ja kaikki muut, harrasteet yms., pannaan syrjään ja keskitytään pakkaamaan.

Juuri niin olen tehnytkin, mutta aika on silti loppunut kesken.

Vierailija
220/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin olen tehnytkin, mutta aika on silti loppunut kesken.

Kuulostaa uskomattomalta. Miten on voinut aika loppua kesken? Ei silloin katsella telsua iltaisin tai touhuta muuta jos muutto tulossa ja tavarat levällään. Uskomatonta todellakin!