Tottuukohan ihmisen keho vähitellen helteisiin?
Itse väittäisin niin, että tottuu. Ainakin minä. Vaikka kotona on 25 astetta lämmintä, niin nukun silti täkin alla. Helteet kun alkoi niin ei ollut puhettakaan, että nukkuisin täkin alla.
Kommentit (46)
Itse teen useamman kuukauden reissuja Aasiaan ja kyllä siihen +30c lämpötilaan tottuu nopeasti.
Vissiin parissa päivässä tottuu, joten kuten. Nyt huoneilma minulla lämpimämpi kuin alkuviikosta, mutta ei enää hiki valu kuten silloin. Minulla nyt pelkkä lakana, täkin otin pois mutten osaa nukkua ilman mitään peitettä.
Juu, kyllä tottuu. Ilmastointi laitetaan päälle vasta yli 30 asteen lämmöissä. Öiksi. Jos on koko ajan ilmastoiduissa sisätiloissa, niin ulos mennessä on vielä tukalampaa. 30-35 on normaali lämpötila Välimeren maissa, ihmiset alkavat valittaa kuumuudesta vasta, kun lämpö kohoaa 40 asteen tuntumaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen useamman kuukauden reissuja Aasiaan ja kyllä siihen +30c lämpötilaan tottuu nopeasti.
Jeph mutta se vaatii sen verran aikaa mitä suomen ilmasto ei anna. Siksi meillä jatkuva vatutus koska on huono olla.
Perusterveet ihmiset tutkitusti sopeutuvat n. kahdessa viikossa helteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Perusterveet ihmiset tutkitusti sopeutuvat n. kahdessa viikossa helteisiin.
Se on hyvä kun helteet kestää maksimissaan 2 viikkoa sitten taas lämpötila tippuu.
Ainakin itse totun. Ekoina päivinä saattaa tulla rajujakin oireita, jos muutos on äkillinen. Sitten pikkuhiljaa totun, ja alan jopa nauttia lämmöstä. Vettä pitää juoda paljon. Jos se unohtuu, huono olo on varma.
Olen myös huomannut, että hyvä kunto auttaa minua kestämään hellettä. Tällä ei ole tekemistä painon kanssa. Ennen olin laiha ja huonokuntoinen sohvaperuna. Kärsin jo 25 asteen lämmössä. Nykyään olen vähän ylipainoinen mutta treenaan säännöllisesti ja kunto on hyvä. Ei haittaa edes 35 astetta pienen alkushokin jälkeen.
Ei totu, olin perheen mukana Qatarin Dohassa 7 vuotta kaikki kesät isän töiden takia ja paikallisetkin pakenivat sisätiloihin käytännössä heti kun aurinko nousi. Ulos ei menty ennen auringonlaskua.
Jos paikallisella ei ilmalämpöpumppua tai asuinkelpoista kellaria, kärsimys päivällä oli vitivalkoisessa paksussa tiilitalossakin suurta. Pakko olla irtojäätä, tuuletin ja märkiä pyyhkeitä päällä kunnes ilta koittaa.
Ihminen ei koskaan "totu" äärilämpötiloihin, niitä vain oppii sietämään.
Tottuu. Meillä ei ole mitään ilmastointeja eikä tuulettimia. Minusta tuntui jo tänään siltä, että olen alkanut tottua helteeseen. Olin ulkona useamman tunnin, eikä tuntunut enää mitenkään pahalta.
Ihanaa. että Suomessakin on edes joskus lämmintä! Suurin osa vuodesta on kylmää ja sataa vettä, räntää tai lunta.
Vierailija kirjoitti:
Ei totu, olin perheen mukana Qatarin Dohassa 7 vuotta kaikki kesät isän töiden takia ja paikallisetkin pakenivat sisätiloihin käytännössä heti kun aurinko nousi. Ulos ei menty ennen auringonlaskua.
Jos paikallisella ei ilmalämpöpumppua tai asuinkelpoista kellaria, kärsimys päivällä oli vitivalkoisessa paksussa tiilitalossakin suurta. Pakko olla irtojäätä, tuuletin ja märkiä pyyhkeitä päällä kunnes ilta koittaa.
Siellä on päivällä 48 astetta. Ei sellaisessa saunassa Erkkikään liiku ulkona.
Tarkoitin tottuuko joku Suomen 27-30 helteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olin 5 vuotta Oimjakonissa ja ei millään tottunut talvi lämpötiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Qatar on ehkä vähän eri asia kuin Suomi. Mutta miten voisi edes tottua, jos asunto on jäähdytetty eri lämpötilaan? Pointtihan nimenomaan on, että ihminen tottuu lämpötilaan. Ei silloin auta vetää kämppää kylmäksi.
Varmaan, kun ajattelee jotain intialaisia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen maalitolppien siirto, puhuit ensin 25 asteesta. Se ei globaalisti ole hellettä nähnytkään, arabimaissa 25 asteessa jotkut käyttävät vielä kevyttä takkia päällä.
Todella käristävään, musertavaan yli 45 asteen helteeseen ei totu yksikään ihminen Maapallolla eikä ihmisen kehoa ole tehty ulkona liikkumiseen noin korventavassa kuumuudessa.
Luin jostain että kestää n.10vrk tottua uuteen lämpötilaan. Voi olla vähemmänkin, mulla meni nyt noin 4vrk mutta olen asunut mm.Afrikassa ja Välimeren maissa. Ja viihdyn lämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoinen maalitolppien siirto, puhuit ensin 25 asteesta. Se ei globaalisti ole hellettä nähnytkään, arabimaissa 25 astee
Minä en ollut tuo edellinen kirjoittaja. Oli joku muu.
Ap
Olin syksyllä Rivieralla ja siellä oli 20c-25c lämmintä koko ajan. Paikallisilla oli toppatakit päällä, itse kuljin perheen kanssa t paidassa ja sain outoja katseita
Mulla on tuuletin ja nukun ilman peittoa.