Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!
Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?
Kommentit (814)
Tv ssä tulee ohjelmia hamstraajista, jotka ovat (usein ymmärrettvistä elämänkohtaloista) alkaneet elää tavara/romu/roska paljouden keskellä. Siinä on jotakin samaa kuin tilanteessa, jossa pyydetään muuttoapua kun oikeastaan tarvittaisiin kaiken tavaran läpikäyntiä, karsimista ja sitten pakkaamista ennen kuin päästään muuttamaan.
Aikaansaamattomuus on osin ymmärrettävää. Mutta olen havainnut, että ne jotka koittavat hoitaa asiansa ja kotinsa itse sekä pitävät yllä suht yksinkertaista materiamäärää, tekevät sen vaikka olisi vaikea elämä, masennustakin.
Kaikkea ei siis voi selittää masennuksella, haastavalla elämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa muuttoa suunnitellessa luin tätä ketjua välttääkseni pahimmat virheet, ja hyvin meni! Muuttofirma kyllä hoiti kantamisen ja kuljetuksen, sillä arvelin tuttujen olevan muuttoapuna juuri yhtä luotettavia kuin ketjun tyypit.
Muuttofirmasta on kokemusta siinä muodossa, että valtasivat koko päiväksi hissin samalta päivältä, jolloin olin itse muuttamassa. Jouduin sitten kantamaan tavarani portaita pitkin alas, kun muuttofirman "reippaat" sankarit kuskasivat tavaroita hissillä toisesta asunnosta.
Tuollaisessa tilanteessa kannattaa avata suu ja sanoa, että vuorotellaan. En usko, että muuttofirmalla olisi ollut mitään sitä vastaan.
Eivätpä vaan käytännössä halunneet hissivuoroja omatoimimuuttajalle antaa. Pyyntöön tuli vaan epämääräistä selittelyä: "Meiltä on tilattu 3 tunnin muutto"...
Tiedän yhden tuollaisen,oli kaikessa muussakin uskomattoman avuton.
Vierailija kirjoitti:
Mun patalaiskalla enolla on ollut tapana kysyä "mitä teet sillon ja sillon", ei siis koskaan kysy suoraan mihinkään, mutta monesti esim puhelu alkaa noin ja jos erehtyy sanomaan, että ei mulla mitään, niin sitten tulee pyyntö suurinpirtein työnkuvaltaan pyramidin rakennus. Älkää siis koskaan luvatko mitään, ennen kuin koko homman määrä on selvä.
Mulle on käynyt tämä sama todella monta kertaa. Tulee se kysymys "Mitä teet ens perjantaina?" ja sitten jos erehdyt sanomaan ettäen mitään ihmeellistä tms. niin oishan siinä muuttoa tai jotain muuta ihmeellistä outoa puuhaa.
Olen oppinut sanomaan aina jotain että on hommia tai meen jonnekin ja OLEN SIELLÄ KOKO VIIKONLOPUN, jotta eivät sopivasti siirrä seuraavalle päivälle..
Tätä on tapahtunut niin monta kertaa, ettäon kehittynyt jokin kuudes aisti joka varoittaa että nyt se aikoo jotain nakkia iskeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun patalaiskalla enolla on ollut tapana kysyä "mitä teet sillon ja sillon", ei siis koskaan kysy suoraan mihinkään, mutta monesti esim puhelu alkaa noin ja jos erehtyy sanomaan, että ei mulla mitään, niin sitten tulee pyyntö suurinpirtein työnkuvaltaan pyramidin rakennus. Älkää siis koskaan luvatko mitään, ennen kuin koko homman määrä on selvä.
Mulle on käynyt tämä sama todella monta kertaa. Tulee se kysymys "Mitä teet ens perjantaina?" ja sitten jos erehdyt sanomaan ettäen mitään ihmeellistä tms. niin oishan siinä muuttoa tai jotain muuta ihmeellistä outoa puuhaa.
Olen oppinut sanomaan aina jotain että on hommia tai meen jonnekin ja OLEN SIELLÄ KOKO VIIKONLOPUN, jotta eivät sopivasti siirrä seuraavalle päivälle..
Tätä on tapahtunut niin monta kertaa, ettäon kehittynyt jokin kuudes aisti joka varoittaa että nyt se aikoo jotain nakkia iskeä.
Mulla on kans tämä sama kokemus yksien sukulaisten kanssa. Nyt ei olla enää (miksiköhän?) niin paljon tekemisissä, mutta aikaisemmin monet monituiset pyynnöt alkoi juuri noin. Yllättäen sitä sitten löysi itsensä, milloin lapsenhoitajana, milloin muussa hommassa. Vähitellen opin esittämään vastakysymyksen Miten niin? ennen kuin vastasin mitään muuta.
Mieheni sisar, tottahan toki yksinhuoltaja, pyysi mieheni avuksi joka muuttoon ja muuttikin aika usein, kunnes mieheni totesi, että tilaapas seuraavalla kerralla muuttopalvelu. Muutot loppuivat siihen.
Itse emme muutta koskaan, mutta jos muuttaisin, en todellakaan viitsisi ketään pyytää avuksi. Itse pitää tuollaiset hoitaa ja maksaa ammattilaisille esim. huonekalujen siirroista.
Jotkut vain ovat röyhkeitä joka asiassa. Tuollaisista kannattaa pysyä kaukana.
Sama koskee autottomien sukulaisten kuljettaminen milloin minnekin.
Nainen kun pyytää muutto apua se tarkoittaa aina muuton lisäksi myös pakkaamis apua. Jokainen nainen joka on pyytänyt minua auttamaan muutossa on tarkoittanut että minun pitäisi pakata ne kamat kanssa ja jokainen nainen on suuttunut kun olen ovella todennut että soittele sitten kun aletaan muuttamaan kun lupasin auttaa muutossa en pakkaamisessa
Tuttu naapuri pyysi muuttoapuun, kun hän muuttaa 300km:n päähän pysyvästi. Ei puhunut korvauksesta mitään. "Sattumalta" oli muuta menoa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon nykyään kaikille muuttoavuksi kyselijöille että tulen vain jos on nokkakärryt, pakettiauto ja kunnolliset pinottavat muuttolaatikot. Ei maksa paljoa vuokrata päiväksi tai pariksi ja helpottaa muuttoa ihan suunnattomasti. Aikaa kuluu ehkä 10% siitä mitä banaanilaatikoilla, henkilöautolla ja ilman kärryjä. Järki käteen muuttajat!
Nuo nokkakärryt on yleensä kyllä täysin turhat, paitsi jos muutto tehdään jollain urheilukentän tapaisella avoimella alueella. Jos kantomatkaa on joku parikymmentä metriä, niin aivan turhat kapistukset ja enemmänkin hidastaa hommaa.
Saahan niillä jo kuskattua kätevästi laatikkopinot esim sisältä hissiin ja hississä ulos tai omakotitalossa huoneesta toiseen. Tosi paljon nopeampaa kuin nostella yksitellen jokainen laatikko. Olettaen tietysti että käytetään kunnollisia pinottavia laatikoita eikä jotain banaanilaatikko-nyssäkkä-virityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa muuttoa suunnitellessa luin tätä ketjua välttääkseni pahimmat virheet, ja hyvin meni! Muuttofirma kyllä hoiti kantamisen ja kuljetuksen, sillä arvelin tuttujen olevan muuttoapuna juuri yhtä luotettavia kuin ketjun tyypit.
Muuttofirmasta on kokemusta siinä muodossa, että valtasivat koko päiväksi hissin samalta päivältä, jolloin olin itse muuttamassa. Jouduin sitten kantamaan tavarani portaita pitkin alas, kun muuttofirman "reippaat" sankarit kuskasivat tavaroita hissillä toisesta asunnosta.
Tuollaisessa tilanteessa kannattaa avata suu ja sanoa, että vuorotellaan. En usko, että muuttofirmalla olisi ollut mitään sitä vastaan.
Eivätpä vaan käytännössä halunneet hissivuoroja omatoimimuuttajalle antaa. Pyyntöön tuli vaan epämääräistä selittelyä: "Meiltä on tilattu 3 tunnin muutto"...
Sehän ei ole teidän ongelma mitä joku muu on tilannut firmalta minkä kanssa teillä ei ole mitään sopimusta. Firma neuvottelee tilanteen oman asiakkaan kanssa ja ottaa tarvittaessa lisää hintaa tai mihin ratkaisuun päätyvätkään, ei teitä voi vetää siihen mukaan. Molemmilla on ihan samanlainen oikeus käyttää hissiä.
Pitäkää ihmiset puolenne!
Kerran olen ollut apuna tuommoisessa muutossa. Vähän hämmästyi kun mitään ei oltu pakattu, ei edes tiskejä tiskattu kun menin paikalle.
Pakkailin siinä sitten apuna jonkin aikaa. Ei saanut sinä päivänä muuttoaan valmiiksi.
Toinen omituinen talkookokemus oli kun menin maalaustalkoisiin kun oli pyydetty. Meitä oli siellä 4 ihmistä paikalla. Talkoot oli sovittu pari viikkoa aikaisemmin ja osallistujamäärä oli tiedossa jo silloin. Mutta niillä oli vain 3 pensseliä.
Minulle työnsivät haravan käteen ja neuvoivat hatavoimaan sammaloitunutta nurmikkoa. Kesken haravointi tulivat sanomaan, että varo sitä sammalta, älä sen kohdalta haravoi 😣 Siis se koko piha oli sammaleen peitossa.
Miksi jotkut kutsuvat ihmisiä tuommoisiin mukatalkoisiin.
Ensi kerralla keskityn vaan vetämään viinaa jos vielä tulee tuommoista vastaan. Ostan omat juomat talkooeväiksi tilaan pitsan itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Nainen kun pyytää muutto apua se tarkoittaa aina muuton lisäksi myös pakkaamis apua. Jokainen nainen joka on pyytänyt minua auttamaan muutossa on tarkoittanut että minun pitäisi pakata ne kamat kanssa ja jokainen nainen on suuttunut kun olen ovella todennut että soittele sitten kun aletaan muuttamaan kun lupasin auttaa muutossa en pakkaamisessa
Ihmeellinen yleistys. Muuttoapuna ollessani on useimmin näyttänyt siltä että nainen on se järjestelmällisempi tyyppi joka organisoi että kaikki on valmiina, pakattuna ja merkittynä, muuttoavulle on vissyä ja voileipiä molemmissa päissä ja kaikki tietävät mitä tehdä. Mies sitten kantaa raskaita tavaroita ja ehkä irrottelee lamput ja pesukoneet.
Sekin on nähty että muuttopäivän aamuna poikamies tulee avaamaan muuttoväelle oven bokserit jalassa, juuri heränneenä hirveässä krapulassa, mitään ei ole pakattuna ja lakanoiden lisäksi sängyssä on vielä edellisen yön hoitokin! En edes uskoisi tätä jos ei olisi oma tuttu kyseessä. Onneksi muuttoväki suhtautui huumorilla ja kyseinen mies (nyt jo perheellinen) saa kuulla kuittailua tuosta muutosta edelleen vuosien jälkeen.
ei pidä osallistua tuollaisiin dorkien muuttoihin. jos ei itse kyetä hoitamaan, niin sitten ei passaa muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen yleistys. Muuttoapuna ollessani on useimmin näyttänyt siltä että nainen on se järjestelmällisempi tyyppi joka organisoi että kaikki on valmiina, pakattuna ja merkittynä, muuttoavulle on vissyä ja voileipiä molemmissa päissä ja kaikki tietävät mitä tehdä. Mies sitten kantaa raskaita tavaroita ja ehkä irrottelee lamput ja pesukoneet.
Sekin on nähty että muuttopäivän aamuna poikamies tulee avaamaan muuttoväelle oven bokserit jalassa, juuri heränneenä hirveässä krapulassa, mitään ei ole pakattuna ja lakanoiden lisäksi sängyssä on vielä edellisen yön hoitokin! En edes uskoisi tätä jos ei olisi oma tuttu kyseessä. Onneksi muuttoväki suhtautui huumorilla ja kyseinen mies (nyt jo perheellinen) saa kuulla kuittailua tuosta muutosta edelleen vuosien jälkeen.
Mulla on pahvilaatikot painavuus järjestyksessä ja vielä koon mukaan järjestettynä ja tasapainotettuna pinoihin niin että jokainen pinoista on saman painoinen ja ergonomisesti helppo siirtää. Viimeksi muutto kesti kokonaisuudessaan alusta loppuun 45min alkaen muuttoauton tulosta pihaan ja siitä kun lasku lähti ovella sähköpostiin. Silloin muutin kilometrin päähän kolmiosta kaksioon. Huom kumpikin hissittömiä taloja. Kaksi miestä muutossa. Minä vain seisoin katsomassa. En ole yhtään näin järjestelmällistä miestä tavannut. Miehillä tuntuu olevan rajattomasti aina aikaa ja pakka täysin sekaisin. Viime hetkellä vaan kamat kokoon ja selviää ehjänä jos selviää.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tämä pakkaamattomuuden psykologinen puoli.
Kun muuttopäivä lähestyy, itse tulisin hulluksi jos tavarat ei olisi pakattu. En pystyisi nukkumaan jos homma olisi kuin Elmerin eväät levällään.
Millaisella hermorakenteella on varustettu nämä ei-pakkaajat, ja eikö heitä häiritse, että toiset penkovat ja käpelöivät heidän vaatteitaan ja astioitaan, ruokiaan...?
Niinpä, itte viimeseks illalla katon että onko jotain pakattavaa ja sama aamulla ensimmäiseks.
Minä muistan ikäni kun krapulainen kaveri pyöri aamutakissa paniikissa kun mitään ei oltu pakattu ja serkkunsa olisi pakun kanssa pihassa just. Hellalla oli täysi kattilallinen italianpataa jonka tämä neiti oli kankkusnälkään vääntänyt muistamatta että samana päivänä on muutto. Katsottiin miehemme kanssa epäuskoisina toisiamme. Alettiin sitten pakkailla tavaroita laatikoihin jotka olivat odottaneet muuttopäivää PARVEKKEELLA ja olivat ihan vettyneet. Sitten se serkku eli se pakukuski ilmestyi ovelle,suuttui kun tajusi tilanteen ja kääntyi kannoillaan.
Me miehen kanssa koetettiin kasata tavaraa kosteisiin pahvilaatikoihin samalla, kun kaveri ravasi röökillä ja soitteli äidilleen että käskee "Pekan" tulla vit tu heti takaisin saa tana koska tavarat vit tu. Lopulta "Pek
ka" palasikin mutta sitten nähtiin lisää draamaa kun kattilat levisivät pitkin pihaa,se vettynyt pahvilaatikko petti. Kaveri juoksenteli siinä edelleen aamutakki päällä hiuksiaan repien ja mietin että kohta joku soittaa valkotakkiset paikalle. No lopulta kamat olivat autossa ja kaverikin sai farkut ja paidan ylleen. Se italianpata jäi varmaan ylläriksi seuraavalle asukkaalle.
avun pyytäjä tarvii apua kirjoitti:
Tuossa taitaa olla kyse siitä, että muuttoajatus on saanut muuttajat paniikin valtaan, ja toimintakyky on täysin kadonnut. Jos avun tarpeessa on ystävä, eikä vain tuttu, silloin rauhoitetaan tilanne, istutaan hetki yhdessä, jutellaan, mistä vaan oikeastaan, joka voi keskeyttää kehää kiertävät ajatukset ja otetaan ohjat käsiin, jaetaan tehtäviä, yksinkertaisia, vähän kerrallaan. Ota tuosta muuttolaatikko, pakkaa tuosta hyllystä/kaapista nuo särkymättömät, kirjoita etiketti, jonka teippaat laatikon päätyyn, suljet laatikon, kannat eteiseen. Siihen päälle voi laittaa sitten muitakin laatikoita, joissa on tavaraa, joka ei mene rikki. ...sitten: kääri nuo lasit paperiin, minäpä näytän, näin, ja pakkaat toiseen laatikkoon näin. Sitten keittiön veitsen käärit sanomalehtiin. Vähitellen paniikki hellittää ja muuttajat osaavat itsekin ajatella ja toimia.
Tuollaisessa muuttotilanteessa apu on kaikkein tärkein. Puolison kanssa tyhjennettiin kaksistaan kaksi asuntoa ja lastattiin kuorma-autoon, kun lyötiin pussit yhteen. Pää kylmänä se sujuu!
Kerran vastaavassa tilanteessa minun rajani ylittyi. Olen rauhallinen ihminen ja ymmärrän tällaisen selkeän selittämisen, tyyliin tee näin ja sitte otat tuon harmaan laatikon ja viet sen keittiöön ja tuossa on sanomalehteä johon käärit nämä mukit.
Kaveri erosi ja menin auttamaan muutossa mukanani litattuja pahvilaatikoita. Joita tarvittiin, olin arvannut oikein, laatikoita ja jätesäkkejä ei ollut tarpeeksi ja pakkaaminen oli kesken. Asuntoon jäävä puoliso ei ollut suostunut lähtemään pois muuton ajaksi, vaan sabotoi koko hommaa huutelemalla hävyttömyyksiä ja pitämällä huolta siitä, että toinen ei vie mitä hänen tavaroitaan. Siinä riitelivät tavaroita ulos kannettaessa, kenelle keittiökakkara kuuluu. Toinen huutaa kurkku suorana, että "se on mun raastinrauta!" Rauhoittelin raivoavaa puolisoa, pakkasin tavaroita ja katsoin että ne päätyvät autoon. Onneksi lähtijä sentään osallistui kantamiseen.
Mutta uudessa kämpässä... Muutoapuna oli täysiä tomppeleita, jotka jättivät laatikoita eteiseen perässä tulevien tielle. Yksi kaveri ei ymmärtänyt, että jos laatikossa lukee "keittiö", se pitää viedä keittiöön, siis ei tosiaankaan tajunnut. Joskus tulee mieleen, että kaikkein suurimmat törpöt ovat miehiä.
Ei ruokaa, ei juotavaa, alkoi väsyttää. Sitten tämä lukutaidoton sankari tuo maalaustelineen ja asettaa se *keskelle* olohuoneen lattiaa jossa se on taatusti kaikkien tiellä. Jää itse seisomaan siinä kirjaimellisesti tumput suorina suu auki. Siinä olisi pitänyt olla pinnaa alkaa yksityiskohtaisesti neuvoa, että nyt otat tämän laatikon ja viet sen tuonne. Siinä vaiheessa loppuivat voimat ja ääliöiden paimentaminen. Sanoin ystävälleni, että nyt pitää mennä, etteköhän te nyt pärjää. Kiitosta en koskaan kuullut.
Vaikka olisivat omat, aikuiset lapset auttamassa laatikoiden ja huonekalujen kantamisessa kodista autoon ja autosta uuteen kotiin, haluan aina maksaa vähintään bensakulut ja jotakin purtavaa lopuksi.
Muutaman muuton tehnyt aivan yksin, kun pystyin vähän kerrallaan kuljettamaan autoni kyydissä. Vain jenkkisänky vaati apuvoimia.
Kyllä tiedän rouvan, joka sen verran pitää ystävyyksiä yllä että saa muita passuuttaa esim. muutoissa. Ei tee itse muuta kuin valittaa.
Muuttofirma oli kerran, sekin on ok. Ei tarvitse kysellä läheisiä.
Näissä muuttokäytännöissä tulee erittäin hyvin esiin ihmisen asenne elämää ja muita kohtaan.
Luopukaa turhasta tavarasta. Olen antanut ilmaiseksi pois arvokasta tavaraa. Se on ollut suuri ilo saajalle ja minulta pois muuttourakassa.