Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!

Vierailija
02.10.2020 |

Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?

Kommentit (814)

221/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ei loppunut kesken, sama aika se on kaikilla. Ei sinun aika kulje nopeammin kuin muilla.

Sinä vaan et saanut riittävästi aikaiseksi.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
222/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla päinvastainen kokemus. Oltiin muuttamassa, 2 aikuista, 2 pikkulasta. Olin pakkaillut pikkuhiljaa, mutta aika paljon on tavaraa, mitä vaan tarvii, että arki pyörii. Oli varattu lastenvahti ja sovittu viikonloppu, milloin muutetaan. Miehen kaveri sattui paikalle ja vaimonsa kanssa lupautuivat auttamaan. No jätkät joi sitten kaljaa koko illan, lähtivät vielä baariin juopottelemaan. Minä yritin vielä pakkailla ja koko ajan opastaa tämän kaverin vaimoa, että mitä minnekin pakataan. Nopeammin olisi sujunut yksin, kun koko ajan kädestä pitäen opastaa. Äijät oli seuraavana päivänä niin krapulassa, että me sitten tämän vaimon kanssa kannettiin kamoja autoon ja roudattiin uuteen kämppään. Että sellainen muutto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan aina muutettu niin että muuttoapuna toimivat pakkaavat tavarat muuttolaatikoihin kun muuttofirma vie huonekalut kuormuriin. Viimeiseksi menee lastikot. Toisessa päässä sitten puretaan ensin tavaroita laatikoista kaappeihin kun muuttomiehet kantavat huonekalut sisään. Muutto hoituu helposti päivässä ja laatikot ei loju asunnossa päiväkaupalla.

Miten te pystytte purkaamaan tavaroita kaappeihin ennen kuin muuttomiehet ovat kantaneet kaappeja uuteen kotiin?

No esimerkiksi keittiön kaapit on yleensä siellä uudessa asunnossa valmiina. Keittiötarvikkeet ekana sisälle ja meillä ainakin keittiö aina ollut täydessä tällingissä todella nopeasti. Suomessa yleensä on vaatekaapit tai vaatehuone myös asunnossa/talossa ainakin osittain valmiina niin niihin saa nopeasti laitettua tavarat. Sitten kalusteet paikoilleen ja lopuksi muu tavara. Me ollaan aina siivottu uudessa ennen muuttopäivää eli ollaan sovittu muutot niin vuokranantajien kanssa että meillä on ollut vähintään kolme päivää vanha ja uus asunto käytössä. Ja viety etukäteen mitä autossa voinut viedä, yleensä just niitä heti kaappiin laitettavia. Viimeinen yö vanhassa asunnossa on sänky ja sänkyvaatteille sekä kylppärikamalle ( hammasharja, meikkipussi, pyyhkeet) varattu iso kassi/kassit jonne ne laitetaan aamulla ennen muuttoa. suihkussa käyty illalla ja kaappiin hankittu tilanteeseen sopiva valmisaamupala vaikka täytetyt sämpylät tms. Muuttovaatteet valmiina. Hyvin toiminut aina. 

Vierailija
224/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin täällä pääni puhki että miksi tässäkin ketjussa on niin paljon ihmisiä jotka ovat aivan liian kilttejä. Siis kilttejä sillä huonolla tavalla, ts. lapatossuja.

Jos kaverille on tarkoitus mennä muuttoavuksi seitsemältä aamulla, ja kaveri herää ovikelloon kun kaikki on pakkaamatta ja tiskit paskaisena, niin ainoa edes teoreettisesti järkevä teko on huikata ovelta heipat ja lähteä menemään. Itse sanoisin että soittele uudestaan kun kantoapua tarvitaan, mutta en kyllä todellakaan toisena päivänä enää menisi. Miksi te suostutte orjiksi ihmisille jotka eivät arvosta aikaanne tai apuanne tippaakaan? Vaikea samaistua.

Vierailija
225/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se "teillähän on pakettiauto!" -huudahdus, kun tuttava/sukulainen on muuttamassa. Meillähän on juu, se on firmamme auto, joka on täynnä työkaluja. Miksi meidän pitäisi käyttää tunteja auton tyhjentämiseen, siivoamiseen ja myöhemmin taas työkalujen takaisin laittoon ja menettää samalla työtunteja, kun se muuttava voisi vuokrata pakun? Vuokrapaku maksaa paljon vähemmän kuin mitä kustannuksia ja vaivaa meille koituu automme lainaamisesta. Ai niin ,mutta ne rahathan meneekin meiltä..

Vierailija
226/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti tajua miksi työssä käyvät ihmiset edes harrastaa näitä amatöörimäisiä muuttoja, joissa söhelletään joidenkin banaanilaatikoiden ja vuokrapakun kanssa ja orjuutetaan lauma kavereita kantoavuksi. Siinä on ihan tarpeeksi hommaa siinä pakkaamisessakin, miksi tehdä asiaa niin vaikeaksi? Kun tilaa ne muuttolaatikot ja muut tarvikkeet kotiin, pakkaa ajan kanssa ja huolella, niin muuttopäivänä ei tarvii muuta kuin katsoa vierestä kun Niemen pojat hoitaa ne laatikkopinot kärryillä autoon ja kantavat painavat huonekalut. Hengareissa oleville vaatteille on hengaritelineet olemassa ja jos muutossa lähtee lattialla seisovia Elfa-korihyllyjä uuteen kotiin, niihin tulee vaan kelmut päälle ja ne kulkee sellaisenaan uuteen kotiin. Paljon vähemmän säätöäkin kun on ammattilaiset mukana!

Ja juu, pikkuisen siitä joutuu maksamaan, mutta johan siitä uudesta kodista on maksanut itsensä kipeäksi ja varainsiirtoveroakin menee valtiolle härskisti. Miksi sitten ruveta pihistelemään tuossa kohtaa? Tai jos muuttaa vuokra-asukkaana, niin silloinhan ei oo tarvinnu siitä asunnosta satoja tuhansia maksaa, joten kai nyt muuttoon voi sen pari kolme tuhatta heruttaa? Muuton voi maksaa myös 6kk osamaksuna ilman korkoja ja kuluja. 

Kun ei itse muuta amatöörimäisesti, niin ei tarvitse osallistua muidenkaan amatöörimuuttoihin! Näissä vielä vitsauksena, ettei osata hoitaa sitä pysäköintiä fiksusti ja sitten perkuloidaan kun tulee pelastustieltä 60€ lappu lasiin.

Juuri näin.  Kela kysyi kun hain muuttoavustusta, ettet pyytänyt tuttavia?  Vastasin että he ovat ikäihmisiä, itsekin selkävaivainen.  Ei tuttujakaan kehtaisi ilmaiseksi pyytää.

Uteliaisuuttani kysyn, että millaiset kriteerit muuttoavustuksen saamiseen on?

Kelan sivulta löytyy vastaus, ainakin siihen, milloin sitä voi saada 120-180€. Tuo siis omatoimiseen/talkooapumuuttoon. Esim. työn perässä toiselle paikkakunnalle...

Kuuluu osana perustoimeentuloturvaan.

Erityistapauksissa maksusitoumus muuttofirman käyttöön.

Että ensin muuttoporukka tekee työn ilmaiseksi talkoohengessä tai pelkillä polttoainekuluilla ja sitten muuttaja käykin kelalta nostamassa tilin vähin äänin.

No voi saatana!

Vierailija
227/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole noin huonoja kokemuksia majanmuutosta. Omassa ystävä- ja tuttavapiirissä on ollut silloin tällöin majanmuuttoja, joissa on ollut ideana se että valmiiksi pakatut tavarat siirtyvät sopivan tiiviillä porukalla muuttoautoon ja siellä toisessa päässä muuttoautosta uuteen asuntoon. Muuttofirmojen kuskit tekevät työnsä tuntipalkalla joten auttamalla kavereita ne tavarat siirtyvät nopeammin eteenpäin eikä muuttoautoa tarvitse turhaan pihassa seisottaa.

Vierailija
228/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerrankin muuttoapuun menossa ja henkilö joka muutti asui kolmen huoneen asunnossa ja täynnä tavaraa. Hän lupasi että pakkaa itse kaikki ja laittaa tavarat muuttokuntoon. Asui eri paikkakunnalla kuin minä.

Meinasi palaa käämit minulla jo alkumetreillä kun hän kerran ilmoitti että on ostanut pakkaustarvikkeet jo valmiiksi mihin laittaa kaiken.

Oli ostanut 10 Ikean sinistä laukkua.

Järjestin sitten hänelle 80 Bilteman pahvista muuttolaatikkoa jotka justiinsa riittivät irtotavaroiden ja kirjojen jne. muuttamiseen.

Vierailija
229/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin täällä pääni puhki että miksi tässäkin ketjussa on niin paljon ihmisiä jotka ovat aivan liian kilttejä. Siis kilttejä sillä huonolla tavalla, ts. lapatossuja.

Jos kaverille on tarkoitus mennä muuttoavuksi seitsemältä aamulla, ja kaveri herää ovikelloon kun kaikki on pakkaamatta ja tiskit paskaisena, niin ainoa edes teoreettisesti järkevä teko on huikata ovelta heipat ja lähteä menemään. Itse sanoisin että soittele uudestaan kun kantoapua tarvitaan, mutta en kyllä todellakaan toisena päivänä enää menisi. Miksi te suostutte orjiksi ihmisille jotka eivät arvosta aikaanne tai apuanne tippaakaan? Vaikea samaistua.

Vaikea ymmärtää. Ehkä se tilanne tulee vaan niin yllättäen kun on odottanut että tavaraa on jo laatikoissa ja eikun kantamaan, ja sitten kun kaverin ovi aukeaa, tuleekin ihan puskista että mitään pakkaamista ei ole edes aloitettu vielä. Kiltit ihmiset jotka on on valmiiksi kavereita noiden huithapelien kanssa ei heti osaa ottaa jyrkkää linjaa. Voivat jopa alkuun ajatella hiljaa mielessään ITSE ymmärtäneensä väärin, ja että olivat oikeastikin lupautuneet tekemään huithapelin puolesta kaiken.

Eipä tässä muuta voi kuin neuvoa että älkää enää auttako tuollaista ihmistä missään, tai ainakaan ennenkuin olette sopineet millin tarkkuudella mitä teidän toivotaan tekevän. Tehkää suunnitellusta poikkeamisen seuraukset selväksi etukäteen- i.e. te häivytte paikalta heti. Tehkää muille kavereille palvelus ja kehoittakaa heitä toimimaan samoin tuon ihmisen ollessa kyseessä. Jos homma ei sujukaan kuten sovittu, kävelkää kylmästi ulos. Ja kyllä, on lupa suuttua ja kertoa se huithapelikaverille. Nuo ihmiset eivät usein tajuakaan kuinka paljon he oikeasti hankaloittavat toisten elämää.

Vierailija
230/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lupautusin aikanaan mun kaverille loppusiivouskaveriksi ja järkytys oli aikamoinen, vaatehuone oli kokonaan läpikäymättä ja tavaraa oli lattiasta kattoon, eteisen kaapit oli kaikki täynnä ja mattokin vielä lattialla. Muuallakin oli vaikka mitä tavaraa ja asuntoa ei oltu yhtään pesty. Kaverin vuokraisäntä oli tulossa hakemaan avaimia parin tunnin päästä ja samalla tekemään lopputarkastuksen. Mun kaveri ei ollut edes paniikissa.

Voin kertoa, että laitoin sen vähän hemmetin äkkiä pakkaamaan loput tavaransa ja kuskaamaan niitä meidän autoihin ja itse tein pikasiivouksen. Varmasti jäi likaa johonkin, mutta olin kyllä tyytyväinen lopputulokseen ja kaverikin ehti pakkaamaan. Mut oli se järjetöntä, ilman mua se ei olisi onnistunut.

Vierailija
231/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on käynyt monta kertaa niin, että en ole ehtinyt pakata läheskään kaikkia tavaroita ja apulaiset ovat joutuneet auttamaan pakkaamisessa. Muuttaessa tulee aina niin kova kiire, että aika loppuu aina kesken. Nyt olen yrittänyt konmarittaa tavaroita, ettei sitten seuraavassa muutossa (milloin ikinä se lieneekin) olisi niin paljon pakattavaa.

Etkö tiedä jo viikkoja ennen milloin muuttosi tapahtuu? Silloinhan on koko tuo aika käytettävissä pakkaamisen ja kaikki muut, harrasteet yms., pannaan syrjään ja keskitytään pakkaamaan.

Juuri niin olen tehnytkin, mutta aika on silti loppunut kesken.

Kuulostaa uskomattomalta. Miten on voinut aika loppua kesken? Ei silloin katsella telsua iltaisin tai touhuta muuta jos muutto tulossa ja tavarat levällään. Uskomatonta todellakin!

En puhunut mitään telkkarin katselusta tai muun touhuamisesta. Tiedät varmaan itsekin, että pakkaamisessa on todella paljon tekemistä, eikä etukäteen voi edes tietää tarkalleen miten paljon aikaa siihen kuluu. Mutta et ymmärrä tätä, koska et halua ymmärtää.

Vierailija
232/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lupautusin aikanaan mun kaverille loppusiivouskaveriksi ja järkytys oli aikamoinen, vaatehuone oli kokonaan läpikäymättä ja tavaraa oli lattiasta kattoon, eteisen kaapit oli kaikki täynnä ja mattokin vielä lattialla. Muuallakin oli vaikka mitä tavaraa ja asuntoa ei oltu yhtään pesty. Kaverin vuokraisäntä oli tulossa hakemaan avaimia parin tunnin päästä ja samalla tekemään lopputarkastuksen. Mun kaveri ei ollut edes paniikissa.

Voin kertoa, että laitoin sen vähän hemmetin äkkiä pakkaamaan loput tavaransa ja kuskaamaan niitä meidän autoihin ja itse tein pikasiivouksen. Varmasti jäi likaa johonkin, mutta olin kyllä tyytyväinen lopputulokseen ja kaverikin ehti pakkaamaan. Mut oli se järjetöntä, ilman mua se ei olisi onnistunut.

Niin ilman sinua se ei olisi onnistunut. Eli teit kaverillesi karhunpalveluksen.

Ilman sinua se olisi ku se ssa ja ehkä olisi oppinut tästätilanteesta jotain. Mutta nyt se vain ymmärsi, että näin pitää toimia jatkossakin.

Vierailija
233/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on käynyt monta kertaa niin, että en ole ehtinyt pakata läheskään kaikkia tavaroita ja apulaiset ovat joutuneet auttamaan pakkaamisessa. Muuttaessa tulee aina niin kova kiire, että aika loppuu aina kesken. Nyt olen yrittänyt konmarittaa tavaroita, ettei sitten seuraavassa muutossa (milloin ikinä se lieneekin) olisi niin paljon pakattavaa.

Etkö tiedä jo viikkoja ennen milloin muuttosi tapahtuu? Silloinhan on koko tuo aika käytettävissä pakkaamisen ja kaikki muut, harrasteet yms., pannaan syrjään ja keskitytään pakkaamaan.

Kuulostaa uskomattomalta. Miten on voinut aika loppua kesken? Ei silloin katsella telsua iltaisin tai touhuta muuta jos muutto tulossa ja tavarat levällään. Uskomatonta todellakin!

En puhunut mitään telkkarin katselusta tai muun touhuamisesta. Tiedät varmaan itsekin, että pakkaamisessa on todella paljon tekemistä, eikä etukäteen voi edes tietää tarkalleen miten paljon aikaa siihen kuluu. Mutta et ymmärrä tätä, koska et halua ymmärtää.

En ole se jolle vastasit, mutta olet oikeassa. On olemassa ihmisiä jotka eivät kertakaikkiaan koskaan tiedä paljonko mihinkin kuluu aikaa. Suurin osa ihmisistä saa tarpeelliset kamansa pakattua päivässä tai muutamassa. Osa maleksii ympäri kämppää viikkoja mutta edelleen kamat on kaapeissa kun muuttoapu saapuu hanskat kädessä pihalle. Sitten levitellään käsiä että ei onnistunut kun ei voinut tietää.

Vierailija
234/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ilman sinua se ei olisi onnistunut. Eli teit kaverillesi karhunpalveluksen.

Ilman sinua se olisi ku se ssa ja ehkä olisi oppinut tästätilanteesta jotain. Mutta nyt se vain ymmärsi, että näin pitää toimia jatkossakin.

Tämä. Näemmä on olemassa ihmisiä jotka ottavat hirveästi vastuuta asioista jotka eivät todellakaan ole heidän vastuullaan.

Mitä tapahtuisi jos tuollaisesta tilanteesta lähtisi pois? Kaveri saisi itse vastata teoistaan (tässä tapauksessa tekemättä jättämisistään) ja saattaisi tosiaan jopa oppia läksynsä. Mutta ei, paikalle saapuu toinen joka pakkaa, siivoaa ja touhuaa vaikka voisi ihan hyvällä omatunnolla painua vaikka lähipubiin vetämään pikku päiväkännit.

Muistakaa aina että mielenrauhaan ei tarvita kuin 4 sanaa: not my f .u.c.k.ing problem.

Vierailija
235/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin näkee vanhan viisauden voiman: älkää tulkitko.

jos joku pyytää muuttoavuksi, kysykää tarkennus, että kantoavuksi vai pakkaamisavuksi.

Ja te jotka muutatte ja selittelette, että aika ei vain riittänyt:höpöhöpö. Teidän on kuitenkin pitänyt irtisanoa vuokrakämppänne kuukausi etukäteen, joten teillä on ollut kuukausi aikaa pakata ja siivota.

Vierailija
236/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen on muuttanut monta kertaa, pakkaamisen kuluva aika ei voi joka kerralla tulla yllätyksenä. Kyse on vain saamattomuudesta. Olen itsekin hyvin saamaton ja ymmärrän kyllä että kiire tulee mutta pitää vain joko aloittaa ajoissa tai olla tehokkaampi.

Minun viimeisin muuttoni oli yksin 1- ja 3-vuotiaiden kanssa ja siinä meinasi kyllä itku tulla kaikilla. Onneksi äitini otti lapset muuttoa edeltäväksi päiväksi ja yöksi, jotta sain rauhassa edes jotain pakattua. Muuttolaatikot pitää vuokrata ajoissa ja ottaa riittävästi. Mitään banaanilaatikoita ei kannata käyttää kuin ehkä kukkien siirtoon. Se muuttofirmojen suosittelema laatikko/asunnon neliöt on aika hyvä, lapsiperheissä tosi kannattaa varata vieläkin enemmän. Itse en enää käytä kuin muuttofirmoja. Meillä viimeksi kaksiosta muutto hissittömään taloon, toiseen kerrokseen, otti muuttofirmalta kaksi tuntia ja siinä siirtyi pianokin samalla. Eikä se edes montaa satasta maksanut.

Toki jos rahaa ei ole niin sitä ei ole mutta itse mielelläni säästän hiukan jostain muusta ja saan edes yhden osan muutosta (=kunnon laatikot ja muuttofirma) itselleni stressittömäksi.

Vierailija
237/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtui ehkä 10 v sitten.

Asuin aika kanta Helsingissä ja sellainen iso paku yritti tulla sisälle, portti lukossa.

Tiesin miten portin saa auki sisäpuolelta ja jeesasin muuttajia.

Heillä oli vain avain asuntoon, laitettiin ulko-oveen puupalikka jne.

Heillä oli iso auto ja asukas muutti pieneen kaksioon.

Näytin kellarin ja vintin ja seuraavana päivänä, kun lähdin ulos, näin hänen parveke on ihan täynnä.

Huvikseen kävin katsomassa kellarin ja vintin. Kummassakin oli kopin ulkopuolella kymmeniä laatikoita ja muutama huonekalu.

Avolaatikoita oli paljon. Ihan roskaa oli laatikot täynnä.

Siinä oli järkeä 0%

Vierailija
238/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse muutan, samalla heitän pois tavaraa valtavasti ja sitä arviointia ei kukaan muu osaa tehdä.

Tavaroita on moneen tasoon. Kirpputorille, hyötykäyttöasemalle, lahjoituskamat, voi seassa olla palautettavia juttuja kuten joku mehumaija.

Siksi tuollainen odottamaton pakkaamisvelvollisuus vie voimat.

Vierailija
239/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti tajua miksi työssä käyvät ihmiset edes harrastaa näitä amatöörimäisiä muuttoja, joissa söhelletään joidenkin banaanilaatikoiden ja vuokrapakun kanssa ja orjuutetaan lauma kavereita kantoavuksi. Siinä on ihan tarpeeksi hommaa siinä pakkaamisessakin, miksi tehdä asiaa niin vaikeaksi? Kun tilaa ne muuttolaatikot ja muut tarvikkeet kotiin, pakkaa ajan kanssa ja huolella, niin muuttopäivänä ei tarvii muuta kuin katsoa vierestä kun Niemen pojat hoitaa ne laatikkopinot kärryillä autoon ja kantavat painavat huonekalut. Hengareissa oleville vaatteille on hengaritelineet olemassa ja jos muutossa lähtee lattialla seisovia Elfa-korihyllyjä uuteen kotiin, niihin tulee vaan kelmut päälle ja ne kulkee sellaisenaan uuteen kotiin. Paljon vähemmän säätöäkin kun on ammattilaiset mukana!

Ja juu, pikkuisen siitä joutuu maksamaan, mutta johan siitä uudesta kodista on maksanut itsensä kipeäksi ja varainsiirtoveroakin menee valtiolle härskisti. Miksi sitten ruveta pihistelemään tuossa kohtaa? Tai jos muuttaa vuokra-asukkaana, niin silloinhan ei oo tarvinnu siitä asunnosta satoja tuhansia maksaa, joten kai nyt muuttoon voi sen pari kolme tuhatta heruttaa? Muuton voi maksaa myös 6kk osamaksuna ilman korkoja ja kuluja. 

Kun ei itse muuta amatöörimäisesti, niin ei tarvitse osallistua muidenkaan amatöörimuuttoihin! Näissä vielä vitsauksena, ettei osata hoitaa sitä pysäköintiä fiksusti ja sitten perkuloidaan kun tulee pelastustieltä 60€ lappu lasiin.

Juuri näin.  Kela kysyi kun hain muuttoavustusta, ettet pyytänyt tuttavia?  Vastasin että he ovat ikäihmisiä, itsekin selkävaivainen.  Ei tuttujakaan kehtaisi ilmaiseksi pyytää.

Uteliaisuuttani kysyn, että millaiset kriteerit muuttoavustuksen saamiseen on?

Kelan sivulta löytyy vastaus, ainakin siihen, milloin sitä voi saada 120-180€. Tuo siis omatoimiseen/talkooapumuuttoon. Esim. työn perässä toiselle paikkakunnalle...

Kuuluu osana perustoimeentuloturvaan.

Erityistapauksissa maksusitoumus muuttofirman käyttöön.

Että ensin muuttoporukka tekee työn ilmaiseksi talkoohengessä tai pelkillä polttoainekuluilla ja sitten muuttaja käykin kelalta nostamassa tilin vähin äänin.

No voi saatana!

Voihan siinä noinkin käydä, enkä voi muuta sanoa, kuin että tuollainen olisi todella perseestä !

Referoin vain osan Kelan sivulta, fiksu muuttaja tietysti tarjoaa talkooporukalle safkat, saunaillan+juomat (siellä toisella paikkakunnalla muuton jälkeen), maksaa ne henkilöautojen bensat, vuokraa tarvittaessa pakettiauton jne. 

No, kaikki eivät ole fiksuja, johan se tästä ketjusta on selvinnyt.

Vierailija
240/814 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen muuton tein muuttofirman kanssa ja päätin hoitaa niin myös kaikki tulevat muutot. Muuttopäivä oli tiedossa pari kuukautta etukäteen, joten pakkasin tavaroita hiljalleen ja kun varsinainen muuttopäivä koitti, kaikki oli valmiina. Ostin kunnollisia pahvisia laatikoita (vuokraaminen ei nyt ollut mahdollista, koska tavaroita piti säilyttää laatikoissa remontin ajan ja itse asuin miesystävän luona pari viikkoa), silkkipapereita, suojapussit huonekaluille ja muutenkin kunnolliset pakkaustarvikkeet. Niihin oli hyvä pakata, ne oli helppo kantaa ja kaikki säilyi ehjänä. Muutamalla muuttofirman työntekijällä kesti puolitoista tuntia tyhjätä asuntoni ja kantaa tavarat uuteen asuntoon. Molemmat asunnot olivat hissittömissä taloissa, ja osa huonekaluista todella painavia.

Yllättävän paljon menee aikaa jokapäiväisessä arjessa tarvittavan pikkutavaran pakkaamiseen. Sitä ei voi tehdä paljoa etukäteen, mutta siihen kannattaa varata oma aikansa juuri ennen muuttokuorman siirtämistä.