Lähdin muuttoavuksi, MITÄÄN ei ole pakattu!!
Siis kämppä kuin mitään muuttoa ei olisikaan. Mietin tässä lähtisinkö menemään. Miten joku voi tehdä tuollaisen oharin?
Kommentit (814)
Vierailija kirjoitti:
Edellisen muuton tein muuttofirman kanssa ja päätin hoitaa niin myös kaikki tulevat muutot. Muuttopäivä oli tiedossa pari kuukautta etukäteen, joten pakkasin tavaroita hiljalleen ja kun varsinainen muuttopäivä koitti, kaikki oli valmiina. Ostin kunnollisia pahvisia laatikoita (vuokraaminen ei nyt ollut mahdollista, koska tavaroita piti säilyttää laatikoissa remontin ajan ja itse asuin miesystävän luona pari viikkoa), silkkipapereita, suojapussit huonekaluille ja muutenkin kunnolliset pakkaustarvikkeet. Niihin oli hyvä pakata, ne oli helppo kantaa ja kaikki säilyi ehjänä. Muutamalla muuttofirman työntekijällä kesti puolitoista tuntia tyhjätä asuntoni ja kantaa tavarat uuteen asuntoon. Molemmat asunnot olivat hissittömissä taloissa, ja osa huonekaluista todella painavia.
Yllättävän paljon menee aikaa jokapäiväisessä arjessa tarvittavan pikkutavaran pakkaamiseen. Sitä ei voi tehdä paljoa etukäteen, mutta siihen kannattaa varata oma aikansa juuri ennen muuttokuorman siirtämistä.
Tämä! Viimeisin muuttomme 8 vuotta sitten hoidettiin muuttofirman kautta - muutto kaupungista toiseen ei olisi onnistunut mitenkään muuten. Pakattiin itse lähes kaikki, mutta firma olisi sen myös tehnyt, he laskuttivat kuluneen ajan mukaan perustaksan jälkeen. Uudessa paikassa kantoivat tavarat niihin huoneisiin mihin pyysimme. Aikaa meni pari tuntia kummassakin päässä vaikka muutettiin omakotitalon verran tavaraa.
Ihan paras muutto koskaan!
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää se "teillähän on pakettiauto!" -huudahdus, kun tuttava/sukulainen on muuttamassa. Meillähän on juu, se on firmamme auto, joka on täynnä työkaluja. Miksi meidän pitäisi käyttää tunteja auton tyhjentämiseen, siivoamiseen ja myöhemmin taas työkalujen takaisin laittoon ja menettää samalla työtunteja, kun se muuttava voisi vuokrata pakun? Vuokrapaku maksaa paljon vähemmän kuin mitä kustannuksia ja vaivaa meille koituu automme lainaamisesta. Ai niin ,mutta ne rahathan meneekin meiltä..
Tällaisesta on ihan ok sanoa, monet ei oikeasti ymmärrä jos itsellä ei ole pakua ja/tai yritystä. Sanoo vaikka että auton purkamiseen ja kuntoon laittamiseen menee 3 tuntia työtä joka on laskutettavasta työstä pois, että jos on halukas maksamaan kaverihintaan 60€/tunti niin voi tulla pakun kanssa paikalle. Asian voi esittää ihan ystävällisesti.
Parasta oli kun jälkeen päin kyseltiin minne olin pakannut toimistovaatteet ja miksi ne olivat eri säkeissä ja missä ne olivat. Mä olen hoitanut ihan itse kaikki pakkaamiseni aina. Tarvinnut vain kantoapua. Nämä uuvatit ovat sitten tyyliin toimareita. En edes halua miettiä, miten hoitavat työnsä :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi muutossa auttamista vihataan niin paljon. Itse voisin tehdä sitä vaikka joka päivä, kivaa puuhaa. Ihan vilpittömästi kysyn, että mikä siinä niin kovasti ottaa päähän?
Muutossa auttamiseen varataan tietty tuntimäärä. Minä oletan, että kaikki tavara on pakattu valmiiksi. Kannan mielelläni laatikoita autoon ja autosta, mutten ala pakkamaan kenenkään tavaroita. Jos pyydetään erikseen siivousapua, sekin on ok, mutta se vasta vaatii aikaa. Osan siivouksesta voi tehdä etukäteen, esim. lieden pesu takaa ja uunista. Sitä ei todellakaan jätetä muuttopäivään. Samoin ikkunat voi pestä monta viikkoa aiemmin.
Tehtävien jakamisella ja ennakoinnilla muuttokin voi olla ihan siedettävää. Muuttoväki tarvitsee ruokaa ja juomaa myös.
Siis kyllähän siivota voi sitten paremmalla ajalla, sieltä lieden takaa ja ties mistä, ei kai sellaisia ennen muuttoa tai muuton aikana kukaan tee? Sitten siivotaan vasta kun on ihan tyhjää eikä enää likaannu. Seuraavina päivinä.
Hoidan aina lieden ja uunin pesut, ikkunanpesut, kaappien pesut ym ennen muuttoa sitä mukaa kun kaapit tyhjenee. Ei niitä nyt muutamassa päivässä saa uudestaan likaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt monta kertaa niin, että en ole ehtinyt pakata läheskään kaikkia tavaroita ja apulaiset ovat joutuneet auttamaan pakkaamisessa. Muuttaessa tulee aina niin kova kiire, että aika loppuu aina kesken. Nyt olen yrittänyt konmarittaa tavaroita, ettei sitten seuraavassa muutossa (milloin ikinä se lieneekin) olisi niin paljon pakattavaa.
Ymmärrän tämän jos ei ole kovin kokemusta muutosta. Itselläni on, ja työmäärä silti aina jotenkin yllättää. Alkuun näyttää sujuvan nopsaa ja kivasti, kun pakkaa ns. selkeitä asioita kuten kirjoja tai astioita. Vaan se lopun sekalainen tavara tuntuu vievän aina 80% koko ajasta ja viimeisinä päivinä vain mättää sitä paniikissa sekaisin laatikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen oma muutto tapahtui hissittömän talon neljännen kerroksen asunnosta omakotitaloon. Meillä oli paljon painavia huonekaluja, kirjoja, levyjä ja astioita. Aivan kaikki oli pakattuna lainalaatikoihin ja vaatteet henkareilla jätesäkkien suojaamina kun muuttoauto tuli. Niemen kaverit siinä kommentoivat, että eipä tässä kauan nokka tuhise kun on noin hyvin pakattu. Eikä mennyt kuin vajaa neljät tuntia kun kaikki oli purettuna 20 km päässä. Oli ihan joka euron väärti se palvelu.
Minulle muutto on niin ahdistava ja stressaava juttu, että en edes harkitsisi mitään muuta firmaa kuin Niemeä.
No jaa, oma huonoin kokemukseni muuttofirmoista on juuri Niemi. Tulivat myöhässä paikalle eivätkä meinanneet hiffata, miten isoa sohvaa pitää käännellä, jotta sen saa ovesta. Menin sitten avuksi.
Muuttofirman kanssa on kyllä vielä kaverimuuttoakin enemmän niin, että kannattaa olla kaikki ajoissa pakattuna.
Mietin tuota aloittajan tapausta. Kyllä minäkin olisin ajatellut, että jos muuttoavuksi pyydetään, se tarkoittaa kantamista. Mutta miksei se voisi olla pakkaamistakin? Täytynee varmistaa kysymällä, jos vielä joskus pyydetään.
Olisikohan ap:n ollut parasta kysyä, mihin avun tarvitsija tarvitsee apua?
Jos toinen kuvittelee muuttoavun olevan jotain all inclusive-palvelua, mutta toinen ajattelee kantavansa valmiiksi pakattuja laatikoita autoon ja siirtää ne paikasta A paikkaan B, niin tässähän se ongelma on.
Vierailija kirjoitti:
Mun viimeisin muutto oli sellainen jossa olin rv 20 raskaana ja kolmevuotias pyöri jaloissa. Pyydettiin kavereita tosiaan muuttoavuksi eli kantamaan kamoja kummassakin päässä, mutta lopputulos oli se, että minut istutetiin katsomaan leffaa esikoisen kanssa ja kaverit purki kaikki muuttolaatikot paikoilleen. Eli aivan ihana apu siinä tilanteessa, ihan pyytämättä ja kysymättä. Lopputulema tosin oli, että eka puoli vuotta meni niin, että soittelin kavereille, että satutko tietämään missä mun kinkkuvati on, jne...
No tämähän oli ihan ok, kun he itse halusivat näin tehdä. Ongelma ovat ne ihmiset jotka OLETTAVAT että toiset pakkaavat ja jopa purkavat heidän muuttokuormansa, eivätkä edes pyydä tähän apua etukäteen vaan kyselevät jos voisit pari muttokuormaa ajaa tms.
Olin lupautunut muuttoavuksi. Muutoon tekemiseen oli 3 kk aikaa, omakotitalo josta jo toinen puoli tavaroista oli lähtenyt pois. Muuton aikaan selvisi, että muutto oli jo tehty mutta talon voisin siivota. En mennyt, olisi muuttajalla ollut se 3 kk aikaa siivota huone kerrallaan itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Aaarh miten tuttuja tarinoita!
Menin auttamaan silloista parasta ystävääni muutossa ja vieläkin vtuttaa muistella sitä. Muuton oli määrä alkaa lauantaina heti aamusta, joten heräsin kuudelta, tein silmät ristissä välttämättömimmät aamutoimet ja hyppäsin bussiin.
Perillä kaveri heräsi ovikellon rimputukseeni ja kun astuin asuntoon sisälle, mitään, siis mitään ei oltu tehty. Tiskit lojuivat likaisina altaassa, pyykit likaisina korissa, koriste-esineet paikoillaan, edes poistoon meneviä roinia ei oltu eroteltu pois.Varttia myöhemmin muut talkoolaiset (2 kantomiestä ja 1 kuski) tulivat paikalle todistamaan kaverin aamukahvihetkeä. He alkoivat samantien purkamaan painavimpia huonekaluja ja raahaamaan niitä autoon, minä ryhdyin pakkaamaan. Kaveri joi kaikessa rauhassa pannullisen aamukahvia, kävi pesulla, meikkasi, poltti puoli askia tupakkaa siinä välissä jne. Siinä vaiheessa kun hän oli vihdoin päättänyt mitä pukee päälleen, minä olin hoitanut keittiössä aivan kaiken limatiskeistä jääkaapin ja pakastimen kautta kaapiston pesemiseen ja keittiötarvikkeiden pakkaamiseen ja 3 muuta olivat lähteneet uudelle asunnolle painavimpien romujen kanssa.
Kaveri alkoi auttamaan minua vasta kun mutisin, että puhelimen selaaminen ei nopeuta muuttoa yhtään, ja sittenkin hän ravasi vartin välein tupakkatauolla ja pysähteli valitsemaan uutta biisiä kolmen minuutin välein. Tähän vetelään maleksimiseen päättyi hänen vaivannäkönsä koko muuton suhteen. Kaikki muut pakkasivat, purkivat, kantoivat, kokosivat ja siivosivat. Sottainen 63 neliöinen kämppä täynnä tavaraa, pakun hankkinut tai omistanut kuski ei voinut kantaa mitään ja osa huonekaluista piti purkaa, joten viimeistä pakullista tavaraa purettiin viiden-kuuden välillä. Kantajat ja kuski olivat jossain käyneet syömässä, minä olin juonut vettä nälkääni koko päivän, päätä särki, olin aivan hikinen ja vtutti kun kaveri vaan istui ja ohjasi muita.Olisi pitänyt tajuta koko kuvio jo etukäteen, koska tiesin että kaveri on mukavuudenhaluinen passuuttaja, joka usein naamioi esim. kauppareissut kahvittelukutsuiksi, mutta olin aivan liian sopuisa ärähtääkseni.
Vuotta myöhemmin skippasin kaverin uuden muuton, mutta aivan hiljattain sain kuulla kunniani uusimmasta muutosta.
Olin hakemassa hänen asunnoltaan (avain kukkaruukussa, kaveri asui käytännössä jo uudessa osoitteessaan) hänelle lainaamaani tavaraa. Perille saavuttuani kaveri laittoi viestin, jossa pyysi minua "vähän auttamaan", koska hänellä olisi lopullinen muutto parin viikon päästä. Vastasin, että voin siivota asunnolla hetken, kunnes kyytini (mieheni) saapuu.
Miehellä venyi töissä ja olin hyvällä tuulella, joten siivosin ihan mielelläni. Pyykkäsin ja kuivasin kaikki likapyykit pesutuvalla, jynssäsin kylppärin ja keittiön lattiasta kattoon, vein roskat ja pesin ikkunat.
Muuttopäivänä tuli vihaista viestiä siitä, miten pettynyt ja järkyttynyt hän oli kun asunnossa _ei oltu tehty MITÄÄN_. Alkushokin jälkeen tajusin, että kaveri oli olettanut minun pakanneen hänen puolestaan ja että hänen kiukuttelunsa johtui siitä, että hän ymmärsi että joutuukin näkemään vaivaa. Tämän muuton hän hoiti uudella talkooporukalla, koska kukaan edellisestä kokoonpanosta ei suostunut tulemaan.
Oot ihan varmasti ollut muuttamassa mun pikkusiskoa, hänellä nimittäin oli tapana pyytää mua kahville ja sitten pistää perästä viestiä "toisitko samalla lähikaupasta sitä ja sitä ja tätä ja tuota", koska ei viitsinyt kävellä 250m loivaa ylämäkeä ylös lähikauppaan :D rahoja saa aina pyytää takaisin useammin kuin kerran ja sitten tyyppi vielä huokailee, että "no nyt mulle jäi 8 euroa loppukuulle".
Jos nyt ootte enää väleissä niin sano sille possuprinsessalle että vieraita hemmotellaan eikä passuuteta ja että jos ei viitsi ruokansa eteen paria sataa metriä kävellä, niin sitten kärsii nälkää :D
Mätät vaan kaikki vaatteet ja tekstiilit jätesäkkeihin sikin sokin. Jos tavaroita ei ole pakattu etukäteen, on vain pääasia saada kämppä tyhjäksi määräaikaan mennessä ja rojut seuraavaan osoitteeseen. Asukkaat saavat pakata tarkemmin pakattavat tavarat itse.
Katastrofaalisin muutto josta olen itse kuullut, oli sellainen että tavaroita oli kyllä pakattu valmiiksi, mutta asukas oli unohtanut kokonaan valtavan varastokoppinsa sisällön. Aikataulu kusi pahasti. Varasto oli noin kymmenen neliöinen huone täynnä tavaraa ja vei toisen päivän muuttaa sen sisältö.
En olisi muuten mennyt koko muuttoon, mutta kun maksun saa luonnossa.
Mua ärsyttää ihan hulluna muuttoavun pyytäjät. Yksi kaveri on keskituloinen 40 vuotias nainen, jolla on kyllä varaa ostella kaikkea sisustusjuttuja, huonekaluja, telkkareita, tietokoneita, vaatteita, kenkiä, kosmetiikkaa jne. eikä silloin olla köyhiä ja kipeitä. Mutta auta armias, jos pitää muuttaa! Silloin muutofirmat on jotain ihan budjetin ulottumattomissa ja vieläpä kauheita riistofirmoja. Ei auta, vaikka lähetän hänelle linkit mitä pk-seudun muuttofimat laskuttaa keskimäärin yksiön tai kaksion muutoista (hänellä aina ollut joko yksiö tai kaksio). Ei, ei, on kuulemma ihan liian kallista ja tottakai kaverit ja sukulaiset tulee auttaan. Minä en tule, kerron hänelle ihan suoraan että vihaan muuttamista yli kaiken ja omat muutot hoidan juuri siksi muuttofirmojen kautta ja maksan ammattilaisille oikein mielelläni. Avaimet käteen muuttomiehille, käyn pitkällä lounaalla ja parin tunnin päästä treffataan uudessa osoitteessa, jossa tavarat odottaa minua valmiina. Helppoa.
Kaikkeen sitä osa porukasta suostuukin. No ei se hullu ole joka pyytää vaan hullu on se joka suostuu passaamaan ja palvelemaan ja usein ilman mitään kiitosta. Palkkana vitutus.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että oma kokemukseni oli jotenkin ainutlaatuinen, mutta näköjään ei ollutkaan.
Säntillistä mielikuvaa itsestään antava kaverini (tuolloin n. 35-vuotias, eli ei mikään teini enää) pyysi minua ja yhteistä kaveriamme muuttoavuksi. Ajattelin, että kai sitä nyt pari tuntia voi uhrata kantamiseen.
Lievästi krapulassa menin aamuvarhain paikalle todetakseni, että kaveri ei ole tehnyt yhtään mitään. Sanoi, että laatikoita ei ole. Hain lähi-Siwasta kolme pientä lootaa, enempää ei ollut (kaveri taisi luottaa, että kyllä Siwasta saa..). Tiskasin tiskivuoren. Hain paperinkeräyslaatikosta sanomalehtiä pakkausmateriaaliksi. Kaveri oli koko ajan aivan lungisti ja pakkaili painavia kirjojaan joihinkin hauraisiin paperipussukoihin.
Lopulta minä ja avuksi tullut kaveri roiskittiin ihan mitä tahansa ei-särkyvää jätesäkkeihin ja mietittiin, että setviköön muuttava toveri niitä sitten ihan keskenään. Joku tutuntuttu tuli sitten pakettiautolla pihaan ja kanniskelimme hissittömän talon yläkerrasta sitä sun tätä roipetta autoon. Illansuussa lähdin kotiini. En mennyt uuteen paikkaan purkamaan kuormaa.
Kontrollifriikkinä pitämäni kaveri olikin täysi leväperä.
Se on kumma mutta totta, jollakin ei ole tuumaakaan käytännön asioiden käsityskykyä. Tiedon Portaat ja muut Ensyklopediat hauraaseen muovikassiin. Itse hävitän kaikki kirjat (jätän noin 7 kpl) kun muutan. Siinäkin on oma hommansa, kirjankansia ei paperinkeräykseen.
Ikään kuin olisi kahdeksantoistavuotiaana kannettu vanhempien ostamaan kaksioon ja tavarat hankittu sinne etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan aina muutettu niin että muuttoapuna toimivat pakkaavat tavarat muuttolaatikoihin kun muuttofirma vie huonekalut kuormuriin. Viimeiseksi menee lastikot. Toisessa päässä sitten puretaan ensin tavaroita laatikoista kaappeihin kun muuttomiehet kantavat huonekalut sisään. Muutto hoituu helposti päivässä ja laatikot ei loju asunnossa päiväkaupalla.
Miten te pystytte purkaamaan tavaroita kaappeihin ennen kuin muuttomiehet ovat kantaneet kaappeja uuteen kotiin?
No esimerkiksi keittiön kaapit on yleensä siellä uudessa asunnossa valmiina. Keittiötarvikkeet ekana sisälle ja meillä ainakin keittiö aina ollut täydessä tällingissä todella nopeasti. Suomessa yleensä on vaatekaapit tai vaatehuone myös asunnossa/talossa ainakin osittain valmiina niin niihin saa nopeasti laitettua tavarat. Sitten kalusteet paikoilleen ja lopuksi muu tavara. Me ollaan aina siivottu uudessa ennen muuttopäivää eli ollaan sovittu muutot niin vuokranantajien kanssa että meillä on ollut vähintään kolme päivää vanha ja uus asunto käytössä. Ja viety etukäteen mitä autossa voinut viedä, yleensä just niitä heti kaappiin laitettavia. Viimeinen yö vanhassa asunnossa on sänky ja sänkyvaatteille sekä kylppärikamalle ( hammasharja, meikkipussi, pyyhkeet) varattu iso kassi/kassit jonne ne laitetaan aamulla ennen muuttoa. suihkussa käyty illalla ja kaappiin hankittu tilanteeseen sopiva valmisaamupala vaikka täytetyt sämpylät tms. Muuttovaatteet valmiina. Hyvin toiminut aina.
Jep. Jos viikonloppuna muuttaa, jopa tulevan maanantain työ/kouluvaatteet voi laittaa johonkin pussukkaan. Kahvia, suodatinpusseja ja kertakäyttömukeja voi olla myös survival kitissä.
Itse kerran muuttolaatikoiden keskellä mietin, missä on kahvi ja suodatinpaperit. Suljin silmäni ja käytin selvänäköäni - täällä niiden täytyy olla... oli, mutta lähtiessä napattu roskis, jossa käytetty suodatinpussi poroineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää se "teillähän on pakettiauto!" -huudahdus, kun tuttava/sukulainen on muuttamassa. Meillähän on juu, se on firmamme auto, joka on täynnä työkaluja. Miksi meidän pitäisi käyttää tunteja auton tyhjentämiseen, siivoamiseen ja myöhemmin taas työkalujen takaisin laittoon ja menettää samalla työtunteja, kun se muuttava voisi vuokrata pakun? Vuokrapaku maksaa paljon vähemmän kuin mitä kustannuksia ja vaivaa meille koituu automme lainaamisesta. Ai niin ,mutta ne rahathan meneekin meiltä..
Tällaisesta on ihan ok sanoa, monet ei oikeasti ymmärrä jos itsellä ei ole pakua ja/tai yritystä. Sanoo vaikka että auton purkamiseen ja kuntoon laittamiseen menee 3 tuntia työtä joka on laskutettavasta työstä pois, että jos on halukas maksamaan kaverihintaan 60€/tunti niin voi tulla pakun kanssa paikalle. Asian voi esittää ihan ystävällisesti.
No en minä sitä epäystävällisesti olekaan selittänyt. Purin vain tässä harmistustani siitä, että sitä pidetään itsestäänselvyytenä, että meiltä saa auton. Olen selittänyt asian juuri noin kuin sanoit. Siinä on vielä sekin, että sen aikaa, kun se auto olisi mahdollisesti lainassa muutossa, se olisi poissa työstä - eli sovitut työt pitäisi siirtää. Eli auton lainaamisen ajaksi ottaisimme palkattoman vapaan.. Lainaa haluava ei ajattele nenäänsä pidemmälle, mitä työauton lainaaminen käytännössä merkitsee.
Ihmettelen samaa kuin 254. Keskituloiset ihmiset eivät raaski tilata muuttopalvelua, vaan yrittävät saada ilmaista apua ja ilmaisen kuljetuksen ystäviltä, tuttavilta ja sukulaisilta. Ihmiset, jotka muuten matkustelevat, ostavat designia ym.
Kun menimme naimisiin ja muutimme yhteen mieheni kanssa, olimme todella vähävaraisia. Siitä huolimatta tilasimme muuttoauton ja yhden muuttomiehen, ja kaikki sujui ripeästi. Se on sellainen palvelu, josta mielelläni maksan, varsinkin kun ei toistu kovin usein.
Toki silloinkin kaikki pakataan itse valmiiksi! Mä en ainakaan edes haluaisi, että joku toinen pakkaa mun kamojani..
Vierailija kirjoitti:
Katastrofaalisin muutto josta olen itse kuullut, oli sellainen että tavaroita oli kyllä pakattu valmiiksi, mutta asukas oli unohtanut kokonaan valtavan varastokoppinsa sisällön. Aikataulu kusi pahasti. Varasto oli noin kymmenen neliöinen huone täynnä tavaraa ja vei toisen päivän muuttaa sen sisältö.
Joskus näitä käy. Mulla ei ole sentään varastokopin tyhjennys unohtunut, mutta yhdessä muutossa kävi sellainen aivopieru että keittiön yksi kaappi oli jostain syystä unohtunut täysin tyhjentää. Tämä huomattiin siinä vaiheessa, kun oltiin kävelemässä kämppää läpi, ettei mitään jää ... mielenkiintoinen fiilis havaita yhtäkkiä, että yksi kokonainen astiasto seisoi edelleen kaapin hyllyillä.
Onneksi muutto oli saman kaupungin sisällä ja isoimpia tavaroita lukuunottamatta hoidettiin kaksistaan, omalla henkilöautolla.
En todellakaan halua ymmärtää ajatuksenjuoksuasi. Sinä olet se jolle ei nyt kellot oikein soi. Sulla on aikajana jona aikana muutto pitää suorittaa niin siinä ajassa homman on hoiduttava. Kun muutto varmistuu niin valmistelut alkavat sillä hetkellä. Jos on paljon tavaraa niin pakkaaminen aloitetaan heti. Muuton takia tehtäviin pakkaushommiin on Suomessa kaikilla aikaa ainakin kuukausi.