Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä päiviin, jolloin on järkyttävän väsynyt, mutta pitää jaksaa pienen lapsen kanssa?

Vierailija
01.10.2020 |

Välillä kaksivuotiaani nukkuu ihan hyvin yön, mutta välillä heräilee tunnin välein. Sellaisten öiden jälkeen olen itse niin väsynyt, että en meinaa pysyä hereillä päivällä, pyörryttää, oksettaa, päätä särkee, ja nukahtelen istualteen ruokapöytään. Olen lapsen kanssa kotona, mies pitkät päivät töissä. Ja pitäisi keksiä keinoja miten selvitä lapsen kanssa tällaisista päivistä. Kahvi ja ulkoilu ei auta ja lapsi ei suostu hetkeäkään katsomaan mitään piirrettyjä tai vastaavia. Jos olen pirteä niin suostuu välillä leikkimään yksin leluillaan, mutta jos lapsi aistii, että olen vähänkin väsynyt, niin ei suostu pientäkään hetkeä leikkimään yksin edes niin, että istun siinä ihan vieressä.

En varmaan ole ainoa äiti, joka on välillä väsynyt, joten olisiko kellään antaa vinkkejä millä selvitä tällaisista päivistä?

Kommentit (265)

Vierailija
161/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun silloin kun lapsikin nukkuu. Jos olen kovin väsynyt, teen sitten itselleni ruokaa mikrolla. Mies saa tehdä omat ruokansa.  Toisen lapsen kanssa sitten käytän hyväksi kaveri- ja sukulaisapua: käyttävät häntä mielellään ulkona ja erilaisissa aktiviteeteissa.

Vierailija
162/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen räkänokan pakotti hankkimaan? Oman soppasi olet keittänyt, eli sen ku syöt. Ei kannata ulista palstalla yhtään mitään, broplem solvde!

Ällöttävä kommentti, yök

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päikkärit. Lapsi rattaisiin ja ulos kävelylle, ehkä lapsikin nukahtaa. Kahvia ja suklaata. Laita yhteen huoneeseeen lapselle leluja ja katso että muutenkin turvallista. Sitten ovi kiinni ja torkut vaikka siinä oven edessä, niin heräät jos lapsi pyrkii pois. Siis itse tietysti olet siinä samassa huoneessa.

Itse kyllä muistan, että runsas liikkuminen vain pahensi tilannetta, eli sai kamalan väsymyksen vain pahenemaan.

Ei ole oikein muuta vinkkiä kuin se, että joku hoitamaan lasta siksi aikaa, että äiti saa pahimman väsymyksen nukuttua.

Vierailija
164/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yhyyy.. Nykyajan naiset. Ei osata edes yhtä lasta hoitaa. Miehen pitäisi sekin tehdä toki työn ohessa. Miehen pitäisi työpäivän jälkeen hoitaa lapsi ja tottakai heräillä öisinkin ja sitten vaan aamulla reippaana töihin pääasia, että vaimo saa nukkua niin jaksaa olla kotona. Olette te kyllä onnettomia tapauksia ei voi muuta sanoa..

Vierailija
165/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pahimpana aikana virikehoidossa mutta jouduttiin se lopettamaan koska lapsi ei sopeutunut päiväkotiin.

Vierailija
166/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on jo 5-vuotias mutta heräilee edelleen öisin ja huutaa äitiä ainakin kahdesti. Parivuotiaaksi asti nukkui tuskin ollenkaan. Olen edelleen niin väsynyt, että otan joka päivä kolmen tunnin päikkärit, että ylipäänsä selviän illasta. Ja meillä mies tekee kaikki ruuat ja hoitaa huushollia. En ollenkaan käsitä, miten äidit jaksavat noin ylipäänsä, puhumattakaan, että nauttisivat elämästään jollain lailla. 

Mutta tästä ei saa puhua missään. Haukutaan heti vain vain huonoksi äidiksi. Ihan sama. Haluan vain nukkua.

Vierailija
167/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on jo 5-vuotias mutta heräilee edelleen öisin ja huutaa äitiä ainakin kahdesti. Parivuotiaaksi asti nukkui tuskin ollenkaan. Olen edelleen niin väsynyt, että otan joka päivä kolmen tunnin päikkärit, että ylipäänsä selviän illasta. Ja meillä mies tekee kaikki ruuat ja hoitaa huushollia. En ollenkaan käsitä, miten äidit jaksavat noin ylipäänsä, puhumattakaan, että nauttisivat elämästään jollain lailla. 

Mutta tästä ei saa puhua missään. Haukutaan heti vain vain huonoksi äidiksi. Ihan sama. Haluan vain nukkua.

Komenna sitä kersaas kunnolla niin loppuu se öisin huutelu. Ilmanen neuvo. Nykyajan hyssyttelijät ilman auktoriteettia siinä ongelma.

Vierailija
168/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mies tekee kaiken ja sinä vaan kitiset etkä saa lasta edes komennettua olemaan hiljaa. On siinä taas oikein arjen sankari.

Vierailija
169/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vie päivähoitoon että saat levätä? Lapsi saisi siellä kunnollista hoitoa ja rytmiä päivään. Ole itse työttömänä vähän aikaa että saat levättyä itsesi kuntoon.

Vierailija
170/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että lapsen päiväunet rauhoittaisi öitäkin. Jos lapsi laitettaisiin päivähoitoon veikkaan että päiväunet palautuisi välittömästi kun muukin ryhmä tuhisee ja pitää rauhassa pötkötellä.

Eli yrittäisin saada lapsen kanssa päiväunirutiinista uudestaan kiinni. Ja samalla vaikka itse pötköttölisin vieressä ja ehkä torkahtaisin..

kun päiväunet lapsella sujuu, aloittaisin mieheni tuella, tai miehen suorittamana unikoulun.

Vierailija
171/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin sen niin etten aio ikinä hankkia lasta. Se on suurimmaksi osaksi yhteiskunnan painostusta et pitäis lapsi hankkia. Tarvii kuunnella itseään, eikä muita.

Vierailija
172/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko AP nukkua eri huoneessa ne korvatulpat korvissa ja mies hoitaisi lapsen yöheräilyn vaikka viikon ajan esim. syyslomalla, jos työviikolla ei onnistu . Ymmärsin siis, että lapsi herää enää vain muutaman kerran ja käy nopeasti nukkumaan, mutta ongelma on , että sinä et saa enää unta. Jos mies saisi unenpäästä nopeammin kiinni?

Ootteko kokeilleet mitään unikouluja?

Vierailija
173/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein paljon tsemppiä, hyviä vinkkejä jo tullutkin..  Mulla lapset 1,5v ikäerolla niin muistan hyvin tuon väsymyksen! Tuo on kuitenkin ohimenevä vaihe, onneksi. Meillä tosin kävi niin että nuorin sairastui diabetekseen joten nyt mittaillaan sitten sokereja öisin ja pistetään inskaa. Väsymys vaan jatkuu..

Vierailija
174/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotias ei tarvi yösyöttöjä enää ja osaa useimmiten kyllä hoitaa ongelmat, joiden takia heräsi (jano, vessahätä: vesilasi viereen pöydälle ja potta lattialle, tai yövaippa), niin mitä tekemään heräilet hänen kanssaan? Arvaan, että lapsesi herää muuten vain ja herättää sinut seurakseen, eikö? Älä opeta taaperolle, että öisin heräillään porukalla hengaamaan, vaan herätessä käännetään kylkeä ja jatketaan unia. Luultavasti hän oppii itsekin nukkumaan vähemmän katkonaisesti, kun huomaa, että yöllä ei olekaan enää toimintaa.

Vierailija
175/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota päiväunet kun mies tulee töistä kotiin

Vierailija
176/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne! Meillä tilanne on helpottanut paljon kun lapsi on jo 4v, mutta edelleen muistissa on nuo äitiysvapaan/vanhempainvapaan/hoitovapaan pitkät päivät kun huonosti nukuttujen öiden jäljiltä päivät kuluivat ihan sumussa.

Minua auttoi armollisuus itseäni kohtaan. Jos on aivan jäätävän väsynyt, ei tarvitse lähteä muskariin, lenkille, jatkuvasti aktivoida lasta, laittaa kotiruokaa ja siivota kotia (ellei saa niistä energiaa). Sohvalla makaaminen ja lapsen hengissä pitäminen riittää, jos on tosi väsynyt.

Toki pidemmän päälle sohvalla vetelehtiminen ei välttämättä ole paras ratkaisu ja siihen lienee haetkin ratkaisua.

Meillä mies otti usein viikonlopun univuorot kun minä heräsin viikolla, joskus mies myös lähti lapsen kanssa mummolaan yöksi. Kokonaiset yöt ja lepo auttoivat paljon.

Käytännön kikkoja:

-Makasin lattialla ja yritin levätä, lapsi sai kiipeillä päälläni

-Mentiin yhdessä suihkuun, minä istuin suihkun alla ja lapsi touhusi kylpyammeen ja lelujen kanssa

-Vaunulenkit olivat elämän pelastus

-Deitit hyvän äitiystävän kanssa. Vertaistuki auttoi ja oli ihana maata toisen sohvalla kun lapset vähän konttailivat yhdessä

-Autoajelut. Lapsi nukkui hyvin autossa joten usein vain ajeltiin

-Usein menin vanhemmilleni viettämään päivää. Sain itse ottaa päikkärit tai lukea lehteä, kun vanhempani touhottivat lapsen kanssa

-Kun lapsi nukkui, en nukkunut enkä siivonnut, vaan koomasin sohvalla, lueskentelin lehtiä jne

-laitettiin lapsi aikaisin nukkumaan silläkin uhalla että hän herää aikaisin. Aikuisten aika illalla auttoi jaksamaan

Tsemppiä raskaaseen vaiheeseen! Meillä on kohta tulossa toinen lapsi ja tuo osa äitiyttä on mielestäni tosi raskas, en odota lainkaan innolla.

Vierailija
177/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhetyö apuun! Keskusteluapua, vinkkejä sekä käytännön apua- hoitavat lasta.

Eivät vahdi, mutta raportoivat kyllä joka haukotuksen ja likaiset astiat.

Vierailija
178/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiva Omakannasta tai kysy sairaalasta synnytyskertomuksesi, luultavasti siinä lukee hemoglobiinisi (jos mitattiin kun lähdit kotiin vauvan kanssa) ja kuinka paljon verta menetit, noin puoli litraa on vielä normaalia ja monilla menee enemmänkin, ilman että siihen saa mitään hoitoa. Lisäverta tai rautainfuusio annetaan vasta "vakavassa" tapauksessa. Itselläni jäi hemoglobiini hipomaan jotain raja-arvoa, vaikka reilusti alle sadan se oli, ja ferritiini oli käytännössä nolla. Sitten jälkivuotoa kahdeksan viikkoa ja ihmettelin kotona kun olin kuin haamu: silmissä näkyi tähtiä ja nukkuminen ei auttanut väsymykseen. Olin ihan kuiviin laskettu. 

Kuopus on syntynyt alkuvuodesta ja yhä jatkuu taistelu neuvolan/terveydenhuollon kanssa, että saisin jotain hoitoa tai apua. Raskaus itsessään laskee jo nämä arvot, mutta niin vaan äidit jätetään pärjäämään yksin, korkeintaan jotain mielialakyselyä. Kun se mieliala olis ihan korkealla jos olisin kunnossa!

https://www.satakunnankansa.fi/a/0c6001db-626d-4dcc-b567-a40dbffb3aa1

Kai syöt nyt rautaa? Se imeytyy parhaiten jos sitä ottaa joka toinen päivä ja aamuisin yksi annos. Elimistö blokkaa sen iltaraudan imeytymisen.

"Vuoden 2018 kokousabstraktin yhteenvedossa todetaan, että raudan annostelu joka toinen päivä kohotti hemoglobiinia parhaiten ja oli paremmin siedetty verrattuna annosteluun joka päivä tai kaksi ja kolme kertaa päivässä. Tässä retrospektiivisessa tutkimuksessa oli aneemisia raudanpuutteisia naisia. Kirjoitus ei kuitenkaan ilmoita annoksen suuruutta tai vaihteluja (5).

Tietoa joka toinen päivä -annostelusta tulee myös osaltaan lisäämään vuonna 2021 päättyvä aneemisilla raudanpuutepotilailla tehty tutkimus, jossa käytetään 300 mg:n rautasulfaattitabletteja (60 mg alkuaineellista rautaa) ja 500 mg C-vitamiinia (6).

"https://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/uutismaailma.duodecimapi.n…

Kahvia ei pidä nauttia samaan aikaan /tuntiin ennen/jälkeen jotta kaikki mahdollinen rauta imeytyy.

Vierailija
179/265 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 v sain vauvan ja hyvin jaksoin ja oli aviomies.

Vierailija
180/265 |
12.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämö vain osa apu: menkää sänkyyn vierekkäin lapsen /lasten kanssa ja lue tai katselkaa kirjaa, himmennä valot. Usein pienet tykkäävät. Saat itsekin lepoa. Levollinen äänesi rauhoittaa.

Voimia!! Olet ihana äiti, korvaamaton lapsillesi.