Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä päiviin, jolloin on järkyttävän väsynyt, mutta pitää jaksaa pienen lapsen kanssa?

Vierailija
01.10.2020 |

Välillä kaksivuotiaani nukkuu ihan hyvin yön, mutta välillä heräilee tunnin välein. Sellaisten öiden jälkeen olen itse niin väsynyt, että en meinaa pysyä hereillä päivällä, pyörryttää, oksettaa, päätä särkee, ja nukahtelen istualteen ruokapöytään. Olen lapsen kanssa kotona, mies pitkät päivät töissä. Ja pitäisi keksiä keinoja miten selvitä lapsen kanssa tällaisista päivistä. Kahvi ja ulkoilu ei auta ja lapsi ei suostu hetkeäkään katsomaan mitään piirrettyjä tai vastaavia. Jos olen pirteä niin suostuu välillä leikkimään yksin leluillaan, mutta jos lapsi aistii, että olen vähänkin väsynyt, niin ei suostu pientäkään hetkeä leikkimään yksin edes niin, että istun siinä ihan vieressä.

En varmaan ole ainoa äiti, joka on välillä väsynyt, joten olisiko kellään antaa vinkkejä millä selvitä tällaisista päivistä?

Kommentit (265)

Vierailija
121/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tyhmä kysymys, älkää nyt heti kivittäkö. Mitä se lapsi tekee silloin yöllä sitten kun herää? Alkaako tunnin välein parkua täyttä kurkkua vai töniä äitiä hereille vai höpötellä itsekseen? Ja miten aloittaja reagoi siihen?

Vierailija
122/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni samanlainen kaksivuotias, tosin isosisarukset kuopusta 2v ja 3,5v vanhempia joten leikkiseuraa toisistaan.

Oletko ap miettinyt pk kerhoja? Iltapäiväkerho oli tuossa iässä hyvä paikka purkaa lapsen ylimääräistä energiaa ja aina kerhopäivän päätyttyä lapset nukahtivat rattaisiin kotimatkalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaisitko kysymyksiin lapsen nukkumisjärjestelyistä? Mitä lapsi tekee, kun herää öisin?

Voisitte ottaa käyttöön lepoajan. Tietty aika päivästä levätään. Jos ei tule uni, voi lukea kirjoja. Päiväkodissakin ollaan tietty aika sängyssä, nukahti lapsi tai ei. Kun tästä tulee rutiini, ehkä lapsi oppii nukkumaankin tai ainakin lepäämään.

Vai millä tavalla olette yrittäneet päiväunia aiemmin? Milloin lapsi on viimeksi nukkunut päikkäreitä?

Anteeksi en ole ehtinyt koneelle moneen tuntiin, joten en ole ehtinyt vastaamaan tänne kaikkiin kysymyksiin. Mutta lapsi siis nukkuu meidän kanssa samassa makuuhuoneessa omassa sängyssään. Kun lapsi herää öisin, niin saattaa pyytää unilelua, jota ei itse löydä jostain peiton uumenista tai ihan vain tarkistaa, että olen siinä paikalla tms. Ei ole pitkään hereillä vaan nukahtaa heti takaisin, mutta minä en koskaan saa heti uudelleen unta. Ja vaikka nukkuisin korvatulpat korvissa niin herään siihen kun lapsi etsii sitä unileluaan tms. 

Meillä on tarkka päivärytmi, josta pidetään johdonmukaisesti kiinni. Osittain siksikin, että se on minullekin helpompaa kun en joudu miettimään väsyneenä, että koska tänään söisi ja menisi ulos, vaan ne kaikki noudattaa samaa rytmiä. Uskon että lapsi kyllä hyötyy rytmin olemassaolosta myös. Laitan lapsen yhä päiväunille, vaikka hän lopetti ne jo keväällä, mutta nykyään ei nukahda vaan ns. lepää jonkin aikaa. Itse menen samalla makaamaan omaan sänkyyn ja yritän levätä. Mutta lapsi höpöttää ja touhuaa eikä rauhoitu, joten meistä kumpikaan ei oikein saa levättyä siinä, vaikka huoneenkin pimennän ja meillä on kotona hiljaista eikä mitään häiriöitä. 

Ap

Vierailija
124/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksivuotis herää tunnin välein? Kannattaa selvittää heräilyn juurisyy. Jos tulee hampaita niin anna kipulääkettä lapselle. Lapsikin ansaitsee hyvät yöunet.

Heräilyyn on varmaankin jokin syy, sen selvittäminen on tärkeää. Ei miettiä siis asiaa äidin väsymisen näkökulmasta pelkästään.

Kaikki hampaat on tullut jo aikoja sitten, ja muutenkin lapsi on sekä minun mielestä että neuvolankin mielestä terve eikä lääkärikään hänestä mitään vikaa löytänyt. Olen puhunut alusta saakka neuvolassa, että vauva nukkuu huonosti ja vain lyhyissä pätkissä, en minä koe sieltä koskaan mitään apua siihen saaneeni. Empatiaa itselleni kyllä. Mutta ei se oikein ole auttanut väsymykseen. Ap

Vierailija
125/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kaksivuotiaan kanssa helpottanut kun ottanut mukaan kotitöiden tekoon

Vierailija
126/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei hyvin nukkuvien lasten vanhemmat oikein tajua mutta huonounisen lapsen kanssa tarkat rutiinit ovat todella tärkeät. Minun lapseni oli juuri tällainen huono nukkuja vauvasta saakka. Öisin heräili jatkuvasti 3 v ikään saakka.

Vastasyntyneestä sinne vajaan vuoden ikään hän nukkui ”vartteja” eli tasan 15 min kerrallaan ja sitten heräsi. Ihan sama mitä kokeili, ulkona, sisällä, vaunuissa, kantorepussa, se oli vartti ja hereille. Neuvolassa mulle valitettiin että kyllä tuonikäisen pitäisi nukkua enemmän mutta minkäs teet kun ei vaan nukkunut. Pirteä oli juu toisin kuin minä. Öisin usein sama homma tosin silloin osan unipätkistä saattoi olla jopa 2 tuntia kerrallaan. Yhteensä yöllä nukkui max 10 tuntia, siis vauvana ja päälle ne muutamat vartin pikkutorkut päivällä. Lapsi nukkui vuorokaudessa 10-11 tuntia, heräsi joka aamu viimeistään viideltä. Siis vauvana. Se oli kamalaa aikaa, tuntui että järki lähtee väsymyksestä. Usein itkin illat miehelle että en pysty tähän. Nuo vartin päiväunetkin jäivät pois 1,5 vuotiaana. Vasta 3,5 vuotiaana alkoi öisin nukkua niin ettei herättänyt meitä jos sattui havahtumaan hereille.

Ja auta armias jos meni rutiinit puolellakin tunnilla pieleen. Ihan silkkaa helvettiä eikä nukkumisesta tullut sitäkään vähää.

Itselleni jäi tästä ajasta niin pahat uniongelmat että vasta nyt kun lapsi on menossa kouluun, olen päässyt takaisin siihen pisteeseen että pystyn nukkumaan öisin. Korvatulpilla mutta kuitenkin. Tuosta ajasta jäi niin kamalat traumat että ei tullut koskaan toista lasta eikä tule. Tekisin varmaan itsemurhan jos vielä joutuisin saman kokemaan, oli se niin hirveää.

En oikein osaa sanoa mitään apua muuta kuin että miehen olisi nyt pakko tinkiä omista unistaan pidemmän aikaa jotta pääsisit kunnolla edes yrittämään nukkumista. Ja lääkäristä lääkkeitä nukkumiseen jos ei auta.

Toivotan sulle tosi paljon voimia, toivottavasti saat apua!

Kiitos sinulle, ihanaa että joku ymmärtää. Vähän tuontapainen meidän tilanne on. Ja tosiaan itsekään en enää osaa nukkua kunnolla vaikka olen järkyttävän väsynyt. Ihan kuin minun kyky olla unessa olisi mennyt jotenkin rikki. Ap

Vierailija
127/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua läpi, mutta tuossa tilanteessa kunta/kaupunki voisi tulla vastaan. Virikepaikka taaperolle päiväkodista (ilmainen siis), jotta äidin terveys ei romahda. Ota varhaiskastatuksesta selvää miten virikepaikkaa haetaan ja tarvittaessa neuvolasta tukea, että apua saat. Lapsi kävisi parina päivänä hoidossa ja äiti saisi silloin rauhassa nukkua, hyvällä omalla tunnolla ja lapsi saisi turvallista hoitoa ja leikkiseuraa.

Vierailija
128/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta tarvitse palvella yöllä. Jos kerran nukutte samassa huoneessa, hän näkee, että kaikki on kunnossa. Pidät silmät kiinni ja vastaat vain, että nyt nukutaan.

Vierailija
129/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että sinun työsi on tällä hetkellä lapsenhoito. Siitä ei ole edes kahvi- tai lounastaukoja, toisin kuin miehelläsi varmaankin. Eli voisiko mies hoitaa kuitenkin useamman yön viikossa, vaikka 3? Samalla tavalla sinunkin pitäisi jaksaa tässä tärkeässä hommassa lapsen kanssa kotona.

Mutta miksi me vaan hyväksytään että se on näin? Että se kotona oleva vanhempi näännytetään lähes kuolleeksi? Tähän pitäisi olla joku helppo ratkaisu, että lastenhoitoapua saa nopeasti ja edullisesti heti jos alkaa väsähtää. Niin paljon ihmisiä on työttöminä että luulisi ettei tämän järjestäminen ole mikään ongelma.

Nykyään ei eletä monen sukupolven talossa jossa joku piika rientää apuun kun äiti pyörtyy.

Vierailija
130/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei hyvin nukkuvien lasten vanhemmat oikein tajua mutta huonounisen lapsen kanssa tarkat rutiinit ovat todella tärkeät. Minun lapseni oli juuri tällainen huono nukkuja vauvasta saakka. Öisin heräili jatkuvasti 3 v ikään saakka.

Vastasyntyneestä sinne vajaan vuoden ikään hän nukkui ”vartteja” eli tasan 15 min kerrallaan ja sitten heräsi. Ihan sama mitä kokeili, ulkona, sisällä, vaunuissa, kantorepussa, se oli vartti ja hereille. Neuvolassa mulle valitettiin että kyllä tuonikäisen pitäisi nukkua enemmän mutta minkäs teet kun ei vaan nukkunut. Pirteä oli juu toisin kuin minä. Öisin usein sama homma tosin silloin osan unipätkistä saattoi olla jopa 2 tuntia kerrallaan. Yhteensä yöllä nukkui max 10 tuntia, siis vauvana ja päälle ne muutamat vartin pikkutorkut päivällä. Lapsi nukkui vuorokaudessa 10-11 tuntia, heräsi joka aamu viimeistään viideltä. Siis vauvana. Se oli kamalaa aikaa, tuntui että järki lähtee väsymyksestä. Usein itkin illat miehelle että en pysty tähän. Nuo vartin päiväunetkin jäivät pois 1,5 vuotiaana. Vasta 3,5 vuotiaana alkoi öisin nukkua niin ettei herättänyt meitä jos sattui havahtumaan hereille.

Ja auta armias jos meni rutiinit puolellakin tunnilla pieleen. Ihan silkkaa helvettiä eikä nukkumisesta tullut sitäkään vähää.

Itselleni jäi tästä ajasta niin pahat uniongelmat että vasta nyt kun lapsi on menossa kouluun, olen päässyt takaisin siihen pisteeseen että pystyn nukkumaan öisin. Korvatulpilla mutta kuitenkin. Tuosta ajasta jäi niin kamalat traumat että ei tullut koskaan toista lasta eikä tule. Tekisin varmaan itsemurhan jos vielä joutuisin saman kokemaan, oli se niin hirveää.

En oikein osaa sanoa mitään apua muuta kuin että miehen olisi nyt pakko tinkiä omista unistaan pidemmän aikaa jotta pääsisit kunnolla edes yrittämään nukkumista. Ja lääkäristä lääkkeitä nukkumiseen jos ei auta.

Toivotan sulle tosi paljon voimia, toivottavasti saat apua!

Kiitos sinulle, ihanaa että joku ymmärtää. Vähän tuontapainen meidän tilanne on. Ja tosiaan itsekään en enää osaa nukkua kunnolla vaikka olen järkyttävän väsynyt. Ihan kuin minun kyky olla unessa olisi mennyt jotenkin rikki. Ap

Nukkuminen menee tosiaan rikki kun tarpeeksi kauan jatkuu joku kidutus. Etsi joku lastenhoitaja läheltä, joku opiskelija vaikka.

Vierailija
131/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä MLL:än. Saat luotettavaa hoitoapua!

Et välttämättä tarvitse lääkärin määrämiä nukahtamislääkkeitä, otat Melatoniinia (käsikauppalääke) tuntia ennen MLL:n lapsenhoitaja-apua. Saat ylivirityneen tunteesi "laukaistua" ja pystyt lepäämään/nukkumaan sen ajan, kun hoitaja on lapsesi kanssa.

Mitä lapsesi syö illalla? Hitaasti sulava ravinto voi myös auttaa unessa "pysymiseen".

Omani heräsi tissille eka vuoden lopulla 1-2 tunnin välein (-80-luvulla) kunnes tajusin, että pelkkä tissimaito illalla ei riitä. Puuro illalla auttoi, heräsi senjäkeen vain 1-2 kertaa yössä.

Vierailija
132/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka käy töissä herää puolet öistä. Lähes mikä vaan työ on helpompaa kuin vauvan hoito.

Vierailija
133/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen superväsynyt äiti vinkkaa nukkumisesta. Kokeilkaa niin että otatte parin yön jaksot esim kaksi peräkkäistä yötä miehelle, kaksi peräkkäistä yötä sinulle jolloin toinen hoitaa heräämiset. Itse otat omalla vapaayöllä patjan ja korvatulpat ja menet eri huoneeseen, vaikka olkkarin lattialle jos on pieni asunto, nukkumaan. Jos yhtään ei pysty näin nukkumaan niin samantien lääkärille ja jotakin lääkkeellistä apua. Itsellä oli käytössä atarax (mieto väsyttävä lääke, ollut ennen allergialääke mutta todettu aikanaan että koska väsyttää niin paljon niin ei sovellu allergian hoitoon).

Tuossa tilanteessa olisi pakko saada sinun omaa uniasiaa korjattua pikkuhiljaa.

Vierailija
134/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lasta tarvitse palvella yöllä. Jos kerran nukutte samassa huoneessa, hän näkee, että kaikki on kunnossa. Pidät silmät kiinni ja vastaat vain, että nyt nukutaan.

En minä mitenkään palvelekaan. Saatan sanoa vaikka vain että "sshhhh" ja se on siinä. Mutta olen jo herännyt enkä saa uudelleen unta välttämättä edes tuntiin. Unilääkkeet ei tällaiseen auta. Nukahdan nukkumaan mennessä hyvin, siihen en tarvitse lääkkeitä. Mutta jos lapsi herättää klo 03 jälkeen niin en meinaa millään nukahtaa uudelleen. Ap

Vierailija
135/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä MLL:än. Saat luotettavaa hoitoapua!

Et välttämättä tarvitse lääkärin määrämiä nukahtamislääkkeitä, otat Melatoniinia (käsikauppalääke) tuntia ennen MLL:n lapsenhoitaja-apua. Saat ylivirityneen tunteesi "laukaistua" ja pystyt lepäämään/nukkumaan sen ajan, kun hoitaja on lapsesi kanssa.

Mitä lapsesi syö illalla? Hitaasti sulava ravinto voi myös auttaa unessa "pysymiseen".

Omani heräsi tissille eka vuoden lopulla 1-2 tunnin välein (-80-luvulla) kunnes tajusin, että pelkkä tissimaito illalla ei riitä. Puuro illalla auttoi, heräsi senjäkeen vain 1-2 kertaa yössä.

Olen elämäni varrella kokeillut monta kertaa melatoniinia, sillä ei tunnu olevan minuun mitään vaikutusta. Olen myös joskus kauan sitten joutunut turvautumaan stressitilanteessa nukahtamislääkkeisiin, ja ne silloin hieman auttoi, mutta nyt kyllä nukahdan yöunille ilmankin helposti. Päiväunille en nukahda, enkä voi ottaa päivällä unilääkkeitä, koska niistä jää monen tunnin tokkura.

Lapsi on siis kaksivuotias jo, en ole imettänyt aikoihin. Syö ihan tavallisen kunnon iltapalan, jossa on proteiiniakin ja sellaista jonka pitäisi pitää kyllä nälkä aamuun asti loitolla. Yleensä jonkun juustovoileivän, viilin ja banaanin tms. Tai puuron marjoilla ja maustamattoman jugurtin. Ap

Vierailija
136/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat lapset on huonoja nukkujia. Esikoinen valvotti säännöllisesti 3,5 vuotta ja nuorempi yhä joka yö nyt 1,5v. Mua on aina ärsyttänyt nämä muista rutiinit ja ulkoilu yms. Meillä on aina ollut säännölliset rutiinit ulkoilut ja muut. Esikoisen kanssa kokeiltiin kaikki mahdollinen myös kotiunikoulut useampaan kertaan. Ei auttanut muu kuin aika. Tuntuu näin jälkeenpäin että ahdistuin enemmän siitä kun ressasin ja yritin kaikkeni että yöt ois parempia. Nyt toisen kanssa hyväksyin asian, ja vaikka lapsi heräilee yhä öisin, toisina öinä enemmän toisina vähemmän, en ole ollut yhtä väsynyt ja ahdistunut nyt kuin esikoisen aikana. Uskon että myös tämä lapsi alkaa ajallaan nukkumaan yöt läpi.

Vierailija
137/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei saatu mitään apua neuvolasta vaikka lapsi heräsi vielä yli 2v tunnin parin välein. Silmät suurena vaan ihmettelivät.

Lääkäriin esim. Yksityiselle tutkimaan esim. Refluksin mahdollisuus. Jos neuvolasta ei saa apua, niin pitää itse etsiä seuraava taho.

Lapsi on jo 4v.

Eikä siinä väsymyksessä ollut voimia etsiä itse yhtään mitään.

Vierailija
138/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluissa mua ärsyttää yli kaiken nämä menkää kerhoon, menkää kaupungille, museoon, puistoon jne.

T. Maalla asuva

Vierailija
139/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa mua ärsyttää yli kaiken nämä menkää kerhoon, menkää kaupungille, museoon, puistoon jne.

T. Maalla asuva

Ja vaikka olisikin näitä virikkeitä lähellä, ei se poista sitä ongelmaa, että on jatkuvasti univajeessa.. Jos taaperoikäinen heräilee toistuvasti 1,5h välein kävisin ensin lääkärissä, jossa suljettaisiin pois lapsen refluksi, allergiat, korvatulehdus sekä D-vitamiinin ja raudanpuute. Myös äidiltä olisi hyvä ottaa rauta-arvot ja D-vitamiini. Vaikka pystyisikin nukkumaan lyhyet päiväunet, ei se kyllä pidemmän päälle korvaa rikkonaisia yöunia.

Minulla oli lasten saannin jälkeen ainakin 10 vuotta hoitamaton raudan-, D-ja B12-vitamiinien puute. Olin tajuttoman väsynyt ja varsinkin esikoinen valvotti öisin vauvaiässä. En aina edes pystynyt nukkumaan päivällä jos vauva nukkui, vaan kävin aivan ylikierroksilla.. Lähdin töihin kun lapset olivat 5.v ja 1,5.v, pienempi lapsi heräili silloin n.2 tunnin välein. Syyksi paljastui lopulta korvatulehdukset ja maidosta johtuva refluksi sekä vatsavaivat. Töissä käyminen oli kauhean rankkaa, ja meinasin joskus kotimatkalla nukahtaa auton rattiin. Tästä uupumuksesta kesti toipua pitkään, ja edelleenkin nukun unta syventävän lääkkeen avulla.. (lapset nyt jo 14.v ja 10.v)

Vierailija
140/265 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynpä vaan mitä tahoa on kiittäminen siitä loistavasta suomalaisesta kodinhoitaja järjestelyn lopettamisesta? Näille ammattilaisille uskalsi jättää perheensä kun itse oli ihan loppu ja olisi saanut levätä ilman huolta lapsistaan eli nukkua edes yhden kokonaisen yön niinä vuosina.

Aikoinaan tunsin parikin ihanaa kodinhoitajaa ja kyllä he ovat olleet pätevä ja toimiva aarre nimenomaan perheille äkillisissä tarpeissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme