Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä päiviin, jolloin on järkyttävän väsynyt, mutta pitää jaksaa pienen lapsen kanssa?

Vierailija
01.10.2020 |

Välillä kaksivuotiaani nukkuu ihan hyvin yön, mutta välillä heräilee tunnin välein. Sellaisten öiden jälkeen olen itse niin väsynyt, että en meinaa pysyä hereillä päivällä, pyörryttää, oksettaa, päätä särkee, ja nukahtelen istualteen ruokapöytään. Olen lapsen kanssa kotona, mies pitkät päivät töissä. Ja pitäisi keksiä keinoja miten selvitä lapsen kanssa tällaisista päivistä. Kahvi ja ulkoilu ei auta ja lapsi ei suostu hetkeäkään katsomaan mitään piirrettyjä tai vastaavia. Jos olen pirteä niin suostuu välillä leikkimään yksin leluillaan, mutta jos lapsi aistii, että olen vähänkin väsynyt, niin ei suostu pientäkään hetkeä leikkimään yksin edes niin, että istun siinä ihan vieressä.

En varmaan ole ainoa äiti, joka on välillä väsynyt, joten olisiko kellään antaa vinkkejä millä selvitä tällaisista päivistä?

Kommentit (265)

Vierailija
101/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti lääkäriin ja sairaslomaa. Isä vavomaan osan öistä. Lapsi hoitoon.

Vierailija
102/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä selkeä päivärytmi? Aina samaan aikaan samat jutut, ulkoilut, leikit, ruokailut, lepotauko jne.

Kirjojen lukeminen pötkotellen sohvalla on myös hetken helpottava asia, saa ainakin olla vaakatasossa... Sen piirretyn voi laittaa siihen taustamölyksi, jos jossain vaiheessa hetken sitä katsoisi ja itse voisi salaa sulkea silmiä.

Pohjaton väsymys on tuttua täälläkin, mutta millintarkat rutiinit sentään jossain vaiheessa alkoivat kantaa hedelmää ja yöt alkoivat rauhoittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnan tai muun tahon päiväkerho 2-3 kertaa viikossa. On ilmainen eikä vaikuta kotihoidontukeen.

Vierailija
104/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa oikein voi kuin kärvistellä päivästä toiseen. Ikävä sanoa, mutta jollei ole rahaa hoitajaan/hotelliöihin tms. eikä lapsi nuku, niin näin se on. Itsekin saman kokenut eikä oppinut enää koskaan nukkumaan (itse siis) koko yötä putkeen.

Vierailija
105/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksivuotis herää tunnin välein? Kannattaa selvittää heräilyn juurisyy. Jos tulee hampaita niin anna kipulääkettä lapselle. Lapsikin ansaitsee hyvät yöunet.

Heräilyyn on varmaankin jokin syy, sen selvittäminen on tärkeää. Ei miettiä siis asiaa äidin väsymisen näkökulmasta pelkästään.

Vierailija
106/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei saatu mitään apua neuvolasta vaikka lapsi heräsi vielä yli 2v tunnin parin välein. Silmät suurena vaan ihmettelivät.

Vierailija
107/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun keino huono mutta toimiva: energiajuomaa pahimpaan väsymykseen.

Energiajuoma, cocis ja kahvi vain niille jotka ei imetä. Kofeiini välittyy rintamaitoon ja lapsi ei todellakaan nuku.Tosin ap tuskin imettää 2 vuotiasta.

Vierailija
108/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni päätti alle kolmivuotiaana lopettaa päiväunet. Se ei sopinut minulle, sillä kuopus oli 1 v. ja minä tarvitsin ne päiväunet, jotka lapset olivat siihen mennessä nukkuneet yhtä aikaa lounaan jälkeen. Syyttäkää vaan vaikka mistä, mutta pakotin kiukuttelevan ja rääkyvän lapsen kainalooni ja punkkaan, enkä päästänyt pois, ennen kuin pikkuveli heräsi. Tätä tappelua kesti viikon, ja kamalaa oli kummallakin. Sitten poika alkoi kuin alkoikin nukkua taas päiväunia, ja siellä sitten vetelimme päiväunia kaikki kolme yhtä aikaa. Ilman päikkäreitä meillä olisi tullut ruumiita. Niin totaalista se väsymys silloin oli. Ap: älä anna lapsen hallita! Nukkumattomuus voi olla vain välivaihe. Älä luovuta! Oikeasti noin pieni lapsi tarvitsee päiväunet.

Vierailija
109/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei saatu mitään apua neuvolasta vaikka lapsi heräsi vielä yli 2v tunnin parin välein. Silmät suurena vaan ihmettelivät.

Lääkäriin esim. Yksityiselle tutkimaan esim. Refluksin mahdollisuus. Jos neuvolasta ei saa apua, niin pitää itse etsiä seuraava taho.

Vierailija
110/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että sinun työsi on tällä hetkellä lapsenhoito. Siitä ei ole edes kahvi- tai lounastaukoja, toisin kuin miehelläsi varmaankin. Eli voisiko mies hoitaa kuitenkin useamman yön viikossa, vaikka 3? Samalla tavalla sinunkin pitäisi jaksaa tässä tärkeässä hommassa lapsen kanssa kotona.

Ohis ehdotus, että mies hoitaa lasta useamman yön viikossa, vaikka 3 on sbsurdi. Ap:n mies tekee 8 h työpäivää, 2 h työmatkaa päälle per pv.

Meillä alakouluikäiset lapset, mutta kun lapset kipeitä vaikka yöllä niin mies hoitaa, en minä. Minulla sama työmatka kuin ap:n miehellä. Ja miehen on työmatka 10 min.

Vierailija
111/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikoulu - lue kirja unihiekkaa etsimässä.

Lapsi hoitoon - saa mielekästä ja tekemistä päiväksi ja nukkuu paremmin.

Vierailija
112/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en jaksa lukea koko ketjua, mutta oletko ottanut neuvolaan yhteyttä lapsen heräilystä? Meillä ainakin saa tarvittaessa uniohjausta, jos heräily on jakuvaa.

Vierailija
113/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei hyvin nukkuvien lasten vanhemmat oikein tajua mutta huonounisen lapsen kanssa tarkat rutiinit ovat todella tärkeät. Minun lapseni oli juuri tällainen huono nukkuja vauvasta saakka. Öisin heräili jatkuvasti 3 v ikään saakka.

Vastasyntyneestä sinne vajaan vuoden ikään hän nukkui ”vartteja” eli tasan 15 min kerrallaan ja sitten heräsi. Ihan sama mitä kokeili, ulkona, sisällä, vaunuissa, kantorepussa, se oli vartti ja hereille. Neuvolassa mulle valitettiin että kyllä tuonikäisen pitäisi nukkua enemmän mutta minkäs teet kun ei vaan nukkunut. Pirteä oli juu toisin kuin minä. Öisin usein sama homma tosin silloin osan unipätkistä saattoi olla jopa 2 tuntia kerrallaan. Yhteensä yöllä nukkui max 10 tuntia, siis vauvana ja päälle ne muutamat vartin pikkutorkut päivällä. Lapsi nukkui vuorokaudessa 10-11 tuntia, heräsi joka aamu viimeistään viideltä. Siis vauvana. Se oli kamalaa aikaa, tuntui että järki lähtee väsymyksestä. Usein itkin illat miehelle että en pysty tähän. Nuo vartin päiväunetkin jäivät pois 1,5 vuotiaana. Vasta 3,5 vuotiaana alkoi öisin nukkua niin ettei herättänyt meitä jos sattui havahtumaan hereille.

Ja auta armias jos meni rutiinit puolellakin tunnilla pieleen. Ihan silkkaa helvettiä eikä nukkumisesta tullut sitäkään vähää.

Itselleni jäi tästä ajasta niin pahat uniongelmat että vasta nyt kun lapsi on menossa kouluun, olen päässyt takaisin siihen pisteeseen että pystyn nukkumaan öisin. Korvatulpilla mutta kuitenkin. Tuosta ajasta jäi niin kamalat traumat että ei tullut koskaan toista lasta eikä tule. Tekisin varmaan itsemurhan jos vielä joutuisin saman kokemaan, oli se niin hirveää.

En oikein osaa sanoa mitään apua muuta kuin että miehen olisi nyt pakko tinkiä omista unistaan pidemmän aikaa jotta pääsisit kunnolla edes yrittämään nukkumista. Ja lääkäristä lääkkeitä nukkumiseen jos ei auta.

Toivotan sulle tosi paljon voimia, toivottavasti saat apua!

Vierailija
114/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tuttavapiirissä kuitenkin joku, joka voisi katsoa lasta silloin tällöin että saisit nukuttua?

Tiedän, että kynnys avun pyytämiseen on korkea, mutta 2-vuotiaan kanssa touhuaminen on monen mielestä oikein mukavaa puuhaa! Mun ainokainen on jo isompi eikä lisää lapsia tule joten hoidan oikein mielelläni lähipiirin pikkuisia. Aika harvoin heitä vaan raaskitaan hoitoon antaa, vaikka ehkä tarvettakin olisi. Esim. nyt syyslomalla voisin mielelläni hoitaa päivän tai kaksikin jonkun lasta.

Vierailija
115/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei vie väsymystä, mutta mun lapsi tykkäsi maalata. Sitä voi tehdä aivosumussakin. Ostin rautakaupasta ison rullan ruskeaa paperia ja levitin lattialle. Saippuakuplat myös kova juttu, voi puhaltaa kylppärissäkin.

Keksit vaan lapselle kaikkea tekemistä, mitä itse voi tehdä keskittymättä. Ja sit unikoulu tai vaikka Unijunan maksullinen uniohjaaja.

Vierailija
116/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli hirveää aikaa. Jotenkin sitä oli ihan ylivirittynyt yliväsymyksestä, ettei pystynyt nukkumaan kunnolla edes silloin, kun puoliso hoiti yöheräämiset ja aamun. Ja, jos taapero sattuikin nukahtamaan päiväunille, itse koki jonkin ihmeellisen virkistymisen eikä millään saanut unta samaan aikaan.

Niin totta tuo ’ihmeellinen virkistyminen’ ja olen kokenut saman! Tsemppiä!

Vierailija
117/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein näitä öitä on? Jos nää on satunnaisia niin ei ole normaalia että aikuinen kokee seuraavan päivän ylivoimaisen vaikeaksi väsymyksen takia... Kannattaa ainakin tutkittua kilpirauhasarvot ja ferritiini...

Vierailija
118/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on seurakunnalla/kaupungilla 2-veestä alkaen kerhoja😊Katso onko siellä niin saat hetken omaa aikaa. Itse otan monesti kahvia termariin ja suunnataan puistoon tai perhekahvilaan, niitten jälkeen lapsi onneksi nukkuu päikkärit..kotona jos ollaan ei nuku.

Vierailija
119/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että lääketieteelliset syyt pitäisi poissulkea (raudanpuute? nuo refluksit ym) ja sitten jos ei ole mitään syytä niin unikoulua kehiin... Meillä lapsi jostain syystä nukkuu paremmin omassa huoneessaan vaikka olisin itse kyllä pitänyt ”perhepedissä” varmaan teini-ikään saakka 😂 Vahingossa tehtiin tämä havainto että paremmat unet omillaan. Minun vieressä heräilee.

"perhepedissä" teini-ikään saakka? Hyvä "ehkäisykeino"!

Vierailija
120/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä 114 kommentoi. Tiedän tosi hyvin että ei jaksaisi millään kun väsyttää, mutta kokeile jos jaksaisit lähteä lapsen kaupungille. Itselle se oli tottakai raskasta mutta silti teki jotenkin hyvää päästä vähän ihmisten ilmoille, käytiin esim museoissa ja kahvilla. Vaikka nukkuminen ei onnistunut niin lapsi oli erinomainen seuralainen kahvilassa, saattoi mutustella ja murustella croissanttia kaksikin tuntia ja se että oli jotain kivaa tekemistä yhdessä lapsen kanssa auttoi siihen fiilikseen ettei kaikki lapseen liittyvä ollut raskasta ja vaikeaa.

Ja sitten vaikka olin tosi väsynyt niin mies säännöllisesti patisti kaupungille myös yksin illalla arkisin. Sitten kun nurisin etten jaksa ja ei huvita enkä jaksa tavata ketään niin sanoi että meet sitten vaikka yksin kahville tai viinilasilliselle ja istut hiljaa jossain. Ja ihme kyllä myös se piristi henkisesti. Eli kannattaa edes kokeilla.

Ja kannattaa myös tsekata ne kilppari ja ferritiiniarvot, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Tsemppiä vielä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi