Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä päiviin, jolloin on järkyttävän väsynyt, mutta pitää jaksaa pienen lapsen kanssa?

Vierailija
01.10.2020 |

Välillä kaksivuotiaani nukkuu ihan hyvin yön, mutta välillä heräilee tunnin välein. Sellaisten öiden jälkeen olen itse niin väsynyt, että en meinaa pysyä hereillä päivällä, pyörryttää, oksettaa, päätä särkee, ja nukahtelen istualteen ruokapöytään. Olen lapsen kanssa kotona, mies pitkät päivät töissä. Ja pitäisi keksiä keinoja miten selvitä lapsen kanssa tällaisista päivistä. Kahvi ja ulkoilu ei auta ja lapsi ei suostu hetkeäkään katsomaan mitään piirrettyjä tai vastaavia. Jos olen pirteä niin suostuu välillä leikkimään yksin leluillaan, mutta jos lapsi aistii, että olen vähänkin väsynyt, niin ei suostu pientäkään hetkeä leikkimään yksin edes niin, että istun siinä ihan vieressä.

En varmaan ole ainoa äiti, joka on välillä väsynyt, joten olisiko kellään antaa vinkkejä millä selvitä tällaisista päivistä?

Kommentit (265)

Vierailija
81/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisitko kysymyksiin lapsen nukkumisjärjestelyistä? Mitä lapsi tekee, kun herää öisin?

Voisitte ottaa käyttöön lepoajan. Tietty aika päivästä levätään. Jos ei tule uni, voi lukea kirjoja. Päiväkodissakin ollaan tietty aika sängyssä, nukahti lapsi tai ei. Kun tästä tulee rutiini, ehkä lapsi oppii nukkumaankin tai ainakin lepäämään.

Vai millä tavalla olette yrittäneet päiväunia aiemmin? Milloin lapsi on viimeksi nukkunut päikkäreitä?

Vierailija
82/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että sinun työsi on tällä hetkellä lapsenhoito. Siitä ei ole edes kahvi- tai lounastaukoja, toisin kuin miehelläsi varmaankin. Eli voisiko mies hoitaa kuitenkin useamman yön viikossa, vaikka 3? Samalla tavalla sinunkin pitäisi jaksaa tässä tärkeässä hommassa lapsen kanssa kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että lääketieteelliset syyt pitäisi poissulkea (raudanpuute? nuo refluksit ym) ja sitten jos ei ole mitään syytä niin unikoulua kehiin... Meillä lapsi jostain syystä nukkuu paremmin omassa huoneessaan vaikka olisin itse kyllä pitänyt ”perhepedissä” varmaan teini-ikään saakka 😂 Vahingossa tehtiin tämä havainto että paremmat unet omillaan. Minun vieressä heräilee.

Vierailija
84/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja. Itse olisin seonnut muuten. Ja mies hoitaa osan öistä. Sinäkö vain joudut valvomaan, miksi? 

Minä hoidan arkiyöt, koska mies on päivisin töissä. Viikonloppuisin mies hoitaa yhden yön, mutta olen niin herkkäuninen, että korvatulpista huolimatta herään silloin kun lapsi herää kesken yön. Enkä saa unta uudelleen heti. Eikä meillä ole rahaa siihen, että olisin joka kuukausi saati viikko yön hotellissa. Ap

Itse samassa tilanteessa käytin päivisin kertakäyttöastioita, ettei aikaa mennyt tiskaamiseen ja pystyin nukkumaan päikkärit lasten kanssa. Lisäksi kävin suihkussa samalla, kun lapsi oli vieressä kylpyammeessa, niin siitäkin sain säästettyä omaa aikaa lapsen kanssa nukkumiseen.

Nykyään ongelma on lähinnä kännykkä, kun väsyneenäkin tekisi mieli roikkua netissä sen sijaan, että nukkuisin silloin kuin voi.

Vierailija
85/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut mitään merkitystä missä lapsi nukkui. Heräsi joka ikinen yö 30min-2h välein. Tätä kesti yli 2v.

Vierailija
86/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli patja lapsen huoneen lattialla ja siinä makailin ja seurasin lapsen leikkejä. Joskus saatoin minuutiksi torkahtaakin ennenkuin lapsi alkoi riivata.

Vierailija
87/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni lapsiperheiden kotiavulle.

Vierailija
88/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin. Kun se mies tulee kotiin, on syönyt ja hetken istunut sohvalla, niin se ottaa lapsen ja lähtee sen kanssa puistoon, kauppaan, kahvilaan, hoploppiin tai mihin nyt meneekin pariksi tunniksi ja sen ajan sä nukut.

Lisäksi teet teistä lastensuojeluilmoituksen, jotta saat lapsiperheiden kotipalvelulta käynnit joiden aikana saat nukkua.

Tässä välissä selvitellään kaikki unikoulumahdollisuudet neuvolasta ja lähdetään opettamaan lasta nukkumaan.

Tsemppiä!

Vierailija
89/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheiden kotiapu ei vaadi lastensuojeluilmoitusta. Mutta samaa mieltä!

Vierailija
90/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näitä "makaa lattialla" jne, että miten se voi onnistua:) Meillä lapset (2v ja 4v) alkavat heti hyppiä mun päällä jos menen makaamaan lattialle, ja se ihan oikeasti sattuu. Kiellot ei auta, se makaamaan meneminen on kuin kutsu hyppimään.

Vierailija
91/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sinun käydä lääkärissä? Ei ole normaalia olla noin rikki silloin tällöin valvotun yön jälkeen.

Olen koko vauvavuoden joutunut heräämään joka yö monta kertaa ja yhä edelleen vähintään parina yönä viikossa. Eli kyllä tällainen väsymys on normaalia, kun ei ole pariin vuoteen saanut nukkua kunnolla. Ap

Jaattehan puolison kanssa valvomisyöt? jos saisit muutaman yön viikosta nukkua, niin palaudut paljon nopeammin!

Vierailija
92/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ollut mitään merkitystä missä lapsi nukkui. Heräsi joka ikinen yö 30min-2h välein. Tätä kesti yli 2v.

Meilläkin oli näin, kunnes 2v iässä selvisi refluksi ja sai siihen lääkkeet. Lapsi voi olla myös kipeä, ilman että sitä on tajuttu aiemmin!

Toki uniongelmat oli sitten jo muutenkin, mutta niitä päästiin hoitamaan kun ensin oli sairaus hoidossa...

Vierailija
93/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja. Itse olisin seonnut muuten. Ja mies hoitaa osan öistä. Sinäkö vain joudut valvomaan, miksi? 

Minä hoidan arkiyöt, koska mies on päivisin töissä. Viikonloppuisin mies hoitaa yhden yön, mutta olen niin herkkäuninen, että korvatulpista huolimatta herään silloin kun lapsi herää kesken yön. Enkä saa unta uudelleen heti. Eikä meillä ole rahaa siihen, että olisin joka kuukausi saati viikko yön hotellissa. Ap

Siis mitä, mies nukkuu kuusi yötä viikosta ja sinä yhden!!! Ei ihme että väsyttää!

Nyt mies mukaan yörumbaan. Tarvittaessa sulle lääkitystä että saat nukkua silloin kun mies hoitaa yöt.

Tsemppiä!

Vierailija
94/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös hankalia ne päivät, kun lapsi oli valvottanut, koska olin itse väsynyt mutta niin oli lapsikin yön jäljiltä.

Meillä oli apuna kaikki pötköttelyleikit, ja lisäksi minulla oli pari lelukoria jotka sai vain noina päivinä, niin pysyi mielenkiinto yllä. Myös sanomalehteä ym sai leikkiin vain silloin.

Mutta oleellisinta olisi saada sinulle lisää unta, siihen pitäisi panostaa. Onko lapsi varmasti terve? Allergiaa, refluksia? Kuulostat myös niin väsyneeltä, että miehen pitäisi hoitaa useampi yö ja antaa sinun nukkua.

Vierailija
95/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon tilanteeseen tarvitsee ulkopuolisen hoitajan. Kyllä varmaan löytyy joku pariksi tunniksi joka toinen päivä. Ihmisen pitää saada nukkua, on aivan käsittämätöntä että vanhempien oletetaan pystyvän hoitamaan vauvaa ilman kohtuullista unituntimäärää "kun se nyt vaan on aina ollut niin ja kyllä olisi pitänyt tietää tämä ennen kuin alkoi niitä lapsia hankkimaan".

Ja te jotka nukahdatte helposti ja joiden lapsikin nukkuu hyvin ja nukahtaa helposti - ette tiedä mistä on kyse, voitte olla hiljaa.

Vierailija
96/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päikkärit. Lapsi rattaisiin ja ulos kävelylle, ehkä lapsikin nukahtaa. Kahvia ja suklaata. Laita yhteen huoneeseeen lapselle leluja ja katso että muutenkin turvallista. Sitten ovi kiinni ja torkut vaikka siinä oven edessä, niin heräät jos lapsi pyrkii pois. Siis itse tietysti olet siinä samassa huoneessa.

Miksi alapeukut? Itse ajattelin ehdottaa samaa. Esim.paksu, leveä peitto tai patja lattialle oven eteen. Siihen nukkumaan ja peitto päälle. Joku lapsen pehmolelu viereen. Saattaa olla, että lapsi haluaa tulla viereen ja nukahtaakin ehkä siihen. Tietysti järjestettävä niin, että huoneessa ei ole mitään lapselle vaarallisia tavaroita. Itseni kohdalla tämä auttoi mutta eihän sama sovi aina kaikille. Kohdallani oli niin, että huone oli lähes tyhjä tavaroista ja huonekaluista niin, että pystyin rentoutumaan.Ja jo rentoutuminen ilman unta palautti vähän voimia.

Vierailija
97/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaat kun palaat töihin, että siellä saat levättyä. Ihan oikeasti, töissä saa kuitenkin olla aikuisessa seurassa eikä joku kokoajan roiku kiinni. Ja työmatkat, mikäli menet bussilla, voit torkkua.

Mutta siihen asti täytyy pärjätä näillä neuvoilla, joita on jo tänne tullutkin.

Hyvä olisi myös varmistaa että lapsen nukkumisolosuhteet ovat otolliset. Sopiva yövaippa, lämmintä päällä, hyvin tuuletettu viileä huone ja ne pimennysverhot. Voi myös käyttää Whisbearia tai vastaavaa, laittaa rauhoittavaa ääntä taustalle jne.

Myös äidin jaksamiseen pitää panostaa, vaikka saattaa tuntua siltä että rahat eivät riitä, voisi se päiväkoti tosiaan olla hyvä pikkuhiljaa aloitella, vaikka vain yhtenä päivänä viikossa. Saisit palautua ja saada itsesi takaisin.

Hurjasti tsemppiä! Sinä pärjäät, tämäkään vaihe ei kestä loputtomiin.

Tuo on kyllä niin totta että töissä on helpompaa, vaikka olisikin huono yö takana.

Sinulla ap on vielä vakipaikka, niin ei tarvitse etsiä uutta työtä ja esittää liian tarmokasta alkuun. Talouskin korjaantuu samoin tein jos palaat töihin.

Vierailija
98/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä "makaa lattialla" jne, että miten se voi onnistua:) Meillä lapset (2v ja 4v) alkavat heti hyppiä mun päällä jos menen makaamaan lattialle, ja se ihan oikeasti sattuu. Kiellot ei auta, se makaamaan meneminen on kuin kutsu hyppimään.

No kyllä niitä lapsia, pieniäkin, voi ihan napakasti kieltää jos vanhempaa satuttavat. Hyvänen aika sentään.

Viereen saa tulla nätisti, pomppimaan ja repimään tms ei.

Vierailija
99/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mäkin täällä mietin. Mulla 3-vuotias päiväkodissa joka päivä 7h ja itse olen ollut kotona sairaslomalla muutaman kuukauden. Olen vieläkin väsynyt. En pysty nukkumaan päivisin yhtään ja yöt on katkonaisia. Tänään mummi otti lapsen yöksi että saan kokonaisen yön nukuttua. Olin 3 vuotta lapsen kanssa kotona ja paloin täysin loppuun. Tämä on varmaan joku tabu, että äiti palaa loppuun eikä ole enää työkykyinen.

Tsemppiä sulle ap. En rupea sua neuvomaan muuten kuin sen itsestäänselvän asian: Jonkun on toisinaan hoidettava sun lasta, että saat nukuttua.

Vierailija
100/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakakaa yöt. Ja jos et osaa nukkua,  löytyy myös halpaa majoitusta esim airbb:n kautta tai tori.fi voi kysellä. Moni varmasti lainaisi asuntoaan tuohon tarkoitukseen mielellään jos vain tietäisi tarpeestasi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi