Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä päiviin, jolloin on järkyttävän väsynyt, mutta pitää jaksaa pienen lapsen kanssa?

Vierailija
01.10.2020 |

Välillä kaksivuotiaani nukkuu ihan hyvin yön, mutta välillä heräilee tunnin välein. Sellaisten öiden jälkeen olen itse niin väsynyt, että en meinaa pysyä hereillä päivällä, pyörryttää, oksettaa, päätä särkee, ja nukahtelen istualteen ruokapöytään. Olen lapsen kanssa kotona, mies pitkät päivät töissä. Ja pitäisi keksiä keinoja miten selvitä lapsen kanssa tällaisista päivistä. Kahvi ja ulkoilu ei auta ja lapsi ei suostu hetkeäkään katsomaan mitään piirrettyjä tai vastaavia. Jos olen pirteä niin suostuu välillä leikkimään yksin leluillaan, mutta jos lapsi aistii, että olen vähänkin väsynyt, niin ei suostu pientäkään hetkeä leikkimään yksin edes niin, että istun siinä ihan vieressä.

En varmaan ole ainoa äiti, joka on välillä väsynyt, joten olisiko kellään antaa vinkkejä millä selvitä tällaisista päivistä?

Kommentit (265)

Vierailija
41/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pauton = peiton. Korjaus viestiin40.

Vierailija
42/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menethän iltaisin nukkumaan heti kun lapsikin, etkä jää valvomaan ja esimerkiksi hoitamaan parisuhdetta?

Kysyn, koska mulle se oli huonoina uniaikoina hands down paras keino pysyä tolpillani ja järjissäni. Lapsi kumminkin nukkuu aika pitkän yön. Jos itse nukkuu sen saman, vaikka katkonaisestikin, niin en mä nyt ihan niin väsynyt ollut, että olisi oksettanut.

(Parisuhteen hoitaminen on toki myös tärkeää, mutta yleensä nää unikriisiajat ovat väliaikaisia ja pikkulapsiaika joka tapauksessa lyhyt.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kamalaa, kun lapsi ei nuku kunnolla. Välillä oli väsynyttä menoa meilläkin, mutta se oli niin kamalaa, että tein kaikkeni, jotta lapset nukkuvat yönsä hyvin. Ja pääsääntöisesti he niin tekivät, kun asiaan oikein satsattiin.

Eli:rytmi arkeen, jokaiseen päivään. Aamulla herätään, aina suurin piirtein samaan aikaan. Joka päivään ulkoilua, mielellään kahdesti, myös sateella. Säännöllinen ateriarytmi: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ei karkkeja, limsoja tai muutakaan sokerimättöä arkeen eikä edes joka pyhäänkään. Telkkariakin säästeliäästi eikä ennen nukkumaanmenoa mitään sinivaloa/ruutuja. Illalla kylpy. Joka ilta. Luetaan iltasatu, joka ilta samat rutiinit. Joka päivään pitäisi saada myös ainakin yhdet hyvät naurut, yhdessä.

Ja yöllä sitten nukutaan, viileähkössä huoneessa pauton alla mieluiten melko pimeässä huoneessa.

Kun tätä jaksaa ylläpitää, nukutaan yöt hyvin. Tsemppiä!

Tämä konsti tepsii, jos lapsi ei ole sairas.

Vierailija
44/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko selvitetty miksi lapsi ei nuku öisin? Eikö siis tosiaan ulkoilu, puistossa remuaminen yms auta uneen?

Vierailija
45/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin edelleen lopenuupunut vauvavuodesta, joka päättyi meillä puoli vuotta sitten. Univelat raahaa perässä päivästä toiseen, vaikka heräämmekin nykyään vain pari krt yössä. Aamut ovat aina aikaisia. Liian aikaisia minulle.

Lapsi aloittaa puolipäivähoidossa (jos korona ei vie sitäkin mahdollisuutta=tartunnat vain kasvaa maassamme) pian. Väsymys on niin kova, etten jaksaisi enää leikkiä, ulkoilla tai toimia lapsen kanssa, mutta pakkohan se on. Ei vanhemmuutta voi laitaa pauselle. Tukiverkot on heikot, minkäs teet.

Pikkulapsiaika on rankkaa. Mielestäni useamman lapsen vanhemmat ovat sankareita. En itse jaksaisi mitenkään tätä samaa rumbaa alusta toisen lapsen kanssa.

Vierailija
46/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kamalaa, kun lapsi ei nuku kunnolla. Välillä oli väsynyttä menoa meilläkin, mutta se oli niin kamalaa, että tein kaikkeni, jotta lapset nukkuvat yönsä hyvin. Ja pääsääntöisesti he niin tekivät, kun asiaan oikein satsattiin.

Eli:rytmi arkeen, jokaiseen päivään. Aamulla herätään, aina suurin piirtein samaan aikaan. Joka päivään ulkoilua, mielellään kahdesti, myös sateella. Säännöllinen ateriarytmi: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ei karkkeja, limsoja tai muutakaan sokerimättöä arkeen eikä edes joka pyhäänkään. Telkkariakin säästeliäästi eikä ennen nukkumaanmenoa mitään sinivaloa/ruutuja. Illalla kylpy. Joka ilta. Luetaan iltasatu, joka ilta samat rutiinit. Joka päivään pitäisi saada myös ainakin yhdet hyvät naurut, yhdessä.

Ja yöllä sitten nukutaan, viileähkössä huoneessa pauton alla mieluiten melko pimeässä huoneessa.

Kun tätä jaksaa ylläpitää, nukutaan yöt hyvin. Tsemppiä!

Kuulostaa kaamealta natsimeininkiltä...

Vierailija
47/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista että saisit lapsen isovanhemmille tai muille sukulaisille hoitoon hetkeksi? Tai vaikka menisitte molemmat, siten että itse lepäisit?

Voisiko päiväkoti olla vaihtoehto? Voithan vaikka kokeilla 2 päivää/vko, tai perhepäivähoitoa. Ja nämäkin voi lopettaa, jos ei tunnukaan hyvältä.

Entä jos isä pitäisi vanhempainvapaata hetken ja sinä voisit mennä töihin?

Vierailija
48/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset nukkumisjärjestelyt teillä on, nukkuuko lapsi omassa huoneessa vai teidän kanssanne? Meidän esikoinen oli sellainen, että hän ei millään nukkunut omassa sängyssä ennen 5v ikää, ja silloinkin hänen sänkynsä oli meidän makkarissa. Juuri tämän päivän Helsingin sanomissa oli juttu siitä, miten yksin nukkuminen johtaa vähäisempään syvän unen määrään, siis aikuisilla. Luulen että lapsilla vaikutus voi olla isompi, eli jos lapsi on yksin, niin uni jää kevyemmäksi. Tämä on tietysti yksilöllistä, meidänkin toinen lapsi sitten taas on aina nukahtanut helposti ja nukkunut heräämättä omassa sängyssä jo 8kk ikäisestä. Tarkoitan vaan sitä että joillekin lapsille voi joutua sallimaan nukkumisen esimerkiksi vanhempien välissä tai sivuvaunussa, ja se on ihan suositeltavaa jos se mahdollistaa kaikille yöunet.

Vierailija
49/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista että saisit lapsen isovanhemmille tai muille sukulaisille hoitoon hetkeksi? Tai vaikka menisitte molemmat, siten että itse lepäisit?

Voisiko päiväkoti olla vaihtoehto? Voithan vaikka kokeilla 2 päivää/vko, tai perhepäivähoitoa. Ja nämäkin voi lopettaa, jos ei tunnukaan hyvältä.

Ei meillä ole ketään, joka auttaisi lastenhoidossa. Eikä rahaa laittaa lasta päiväkotiin/perhepäivähoitoon osapäiväisesti jotta saisin vain levätä päivät, sillä silloin en saa euroakaan mistään, kotihoidon tuki on meille välttämätön tulo. 

En oikein ymmärrä miten minun työhön meneminen auttaisi väsymystä, koska en ole ollenkaan työkunnossa edes ja sittenhän työ väsyttäisi minua vielä lisää sen lisäksi, että en saa nukuttua öisin.

Yritin äsken nukkua päiväunia, laitoin lapsen lelujen kanssa sänkyyn ja oven kiinni ja menin samassa huoneessa korvatulpat korvissa maate ja yritin nukkua. En saanut millään unta vaikka muuten nukahdan istualteen vaikka ruokapöydässä tai puiston penkillä. Olen varmaan niin yliväsynyt, että kun yritän saada unta niin se ei enää tule. Ap

Vierailija
50/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen nukkumiseen auttoi omaan huoneeseen siirtäminen ja se että joka ilta juteltiin että voi itse laittaa tyynyn hyvään asentoon/nostaa pudonneen peiton ja äiti ja isi on nukkumassa omassa huoneessa eikä ole mitään hätää. Meidän huoneessa nukkuessa heräili ~7 kertaa yössä, mutta omassa huoneessa herää kerran yössä niin että pyytää apuun. Yleensä silloin on tiputtanut lelun niin ettei sitä löydä tms. Toinen mikä auttoi paljon oli liian riekkumisen rajaaminen päivistä. Aluksi olin yrittänyt käyttää vain enemmän puistossa ja antaa riehua miten lystää, mutta lapsi vain tuli yliväsyneeksi ja nukkui entistä huonommin. Lisättiin rauhallista puuhaa ja unet alkoivat maistua paremmin. Muutenkin käyttäytyminen on parantunut valtavasti. Monesti tarjotaan vastaukseksi sitä että lapsi liikkuu liian vähän niin ei väsytä, mutta suosittelen pohtimaan voisiko ratkaisu olla ihan toinen.

Vierailija
51/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä lapsi alkoi vasta päälle 6 vuotiaana nukkumaan kokonaisia öitä. Kaksi vuotiaaksi asti herätti kymmeniä kertoja yössä. Ja puoliso yöt töissä + aamun ja päivän nukkui. Hieman raskaaksi kävi, mutta selvittiin!

Puoliso vaan jeesaamaan voimavarojen mukaan, ei työ ole syy skipata lastenhoitohommia. 1-2 tuntia kun katsoo lasta ja SÄ nukut! Muista myös turvautua sukulaisten apuun mikäli hoitojeesiä tarjoavat. Ei tarvi olla "superäiti" joka kaiken hoitaa yksin. Terveellinen ruoka ja ulkoilu helpottaa myös sekä positiivinen ajatus siitä että kyllä se lapsi kasvaa ja alkaa ennemmin tai myöhemmin nukkumaan.

Nimenomaan. Töissä käyminen on paljon rennompaa kuin kotona olo ainakin suurimmaksi osaksi 8-16 duuneja. Saa syödä lounasta ja juoda kahvit rauhassa jne. Se on prkl myös sen miehen lapsi! Aikuinen mies kyllä pystyy menemään koodarihommiinsa vaikka olisi nukkunut välillä huonommin. Ja illat miehen vastuulle kun tulee töistä. Sano nyt että hoidat ruuan ja kotityötkin yksin "kun mies käy töissä"...

Vierailija
52/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sinun käydä lääkärissä? Ei ole normaalia olla noin rikki silloin tällöin valvotun yön jälkeen.

Olen koko vauvavuoden joutunut heräämään joka yö monta kertaa ja yhä edelleen vähintään parina yönä viikossa. Eli kyllä tällainen väsymys on normaalia, kun ei ole pariin vuoteen saanut nukkua kunnolla. Ap

Ei todellakaan ole normaalia, jos taloudessa on toinen terveen papereilla liikkuva aikuinen! Missään tapauksessa tilanne ei ole normaali, että äiti kidutetaan kuoliaaksi unenpuutteella. Missä se mies on töissä, ettei voi ottaa välillä koppia?

Vierailija
53/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kamalaa jos ei saa nukkua, se oikeasti vaikuttaa niin henkiseen kuin fyysiseen terveyteen. Tsemppiä, kokemusta on! Kyllä vauvvavuosi kun meillä valvottiin joka yö, ne päivät kului semmoisessa sumussa, kahvia, energiajuomaa ja suklaata söin. Jälkeenpäin mietin olisi pitänyt oikeasti syödä paljon enemmän ja terveellisesti varsinkin proteiinia! Muuta vinkkiä en osaa antaa kuin että ota apua vastaan jos sitä on tarjolla läheisiltä, nuku päiväunet aina kun voit. Ulkoile kun jaksat se piristää.

Vierailija
54/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Ei voi kuin kunnioittaa sitä miten monet äidit jaksaa tuollaisessa paineessa ja väsymyksessä.

Joo, lapsen etu pitää mennä äidin edelle koska on niin riippuvainen hoidosta, mutta silti!

Miten terveys ja mielenterveys kestää viikkoja kuukausia ja vuosia jos joku herättelee pitkin yöunien? Miten voi olla niin paljon järjissään olevia äitejä, kun meininki kuulostaa kidutukselta....

Voimia tosi paljon, ei oo antaa vinkkejä ku oon lapseton, ja toivottavasti sellaisena pysynkin...

Vierailija
55/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi missähän olisi sellainen palvelu, että vapaaehtoinen hoitaja ja avun tarvitsija voisivat kohdata. Olen itse tehnyt yli 20 vuotta lastenhoitotyötä ja nykyään vaihtanut sen muuhun. Mutta lasten kanssa olemista rakastan yhä.

Olisi ihana päästä silloin tällöin hoitamaan sellaisia pieniä, joiden vanhemmat kaipaisivat muutaman tunnin silloin tällöin omaa aikaa ja apua arkeen.

Mutta toki ymmärrän miten vaikeaa olisi luottaa uuteen , tuntemattomaan ihmiseen. Auttaisiko päiväkotisuositukset ?

Tästä nyt ei ollut apua, mutta jos jollain on tietoa, onko jotain tahoa missä voisi ilmoitella itsestään niin kertokaa.

Vierailija
56/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi missähän olisi sellainen palvelu, että vapaaehtoinen hoitaja ja avun tarvitsija voisivat kohdata. Olen itse tehnyt yli 20 vuotta lastenhoitotyötä ja nykyään vaihtanut sen muuhun. Mutta lasten kanssa olemista rakastan yhä.

Olisi ihana päästä silloin tällöin hoitamaan sellaisia pieniä, joiden vanhemmat kaipaisivat muutaman tunnin silloin tällöin omaa aikaa ja apua arkeen.

Mutta toki ymmärrän miten vaikeaa olisi luottaa uuteen , tuntemattomaan ihmiseen. Auttaisiko päiväkotisuositukset ?

Tästä nyt ei ollut apua, mutta jos jollain on tietoa, onko jotain tahoa missä voisi ilmoitella itsestään niin kertokaa.

MLL

Vierailija
57/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo oli vaikein vaihe. Vapaa-ajan jaksoin (Miten jaksoin) jormonien ansiosta, mutta parin-kolmen vuoden kohdalla unen tarve alkoi vetää pidempää kortta.

Kaikki mahdollisuudet nukkumiseen piti käyttää. Kokkasin helppoja ja nopeita ruokia, sekä laitoin lapsen kerhoon.

Vierailija
58/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole ketään, joka auttaisi lastenhoidossa. Eikä rahaa laittaa lasta päiväkotiin/perhepäivähoitoon osapäiväisesti jotta saisin vain levätä päivät, sillä silloin en saa euroakaan mistään, kotihoidon tuki on meille välttämätön tulo. 

En oikein ymmärrä miten minun työhön meneminen auttaisi väsymystä, koska en ole ollenkaan työkunnossa edes ja sittenhän työ väsyttäisi minua vielä lisää sen lisäksi, että en saa nukuttua öisin.

Yritin äsken nukkua päiväunia, laitoin lapsen lelujen kanssa sänkyyn ja oven kiinni ja menin samassa huoneessa korvatulpat korvissa maate ja yritin nukkua. En saanut millään unta vaikka muuten nukahdan istualteen vaikka ruokapöydässä tai puiston penkillä. Olen varmaan niin yliväsynyt, että kun yritän saada unta niin se ei enää tule. Ap

Saatko sä unta öisin silloin, jos mies on vapaalla ja pystyy hoitamaan lapsen heräilyt? Jos et saa, kannattaa pyytää näitä öitä varten nukahtamislääkettä. Lääkkeen avulla saatu uni on parempi kuin ei unta ollenkaan.

Mun masennukseen sairastunut ystävä sai viedä lapsensa päiväkotiin ilmaiseen osapäivähoitoon menettämättä kotihoidontukea (lääkäri teki jonkun lausunnon, jossa tätä suositeltiin). Lisäksi hän sai neuvolan kauttaa kotipalvelusta hoitoapua. Sun uupumus kuulostaa niin pahalta, että kannattaa mennä lääkäriin.

Jos juot paljon kahvia, yritä vähentää. Runsas kahvinjuonti voi aiheuttaa huonoa oloa ja levottomuutta myöhemmin päivällä, kun yrittää levätä.

Vierailija
59/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitko jostain lapselle kaverin? Kaksivuotias alkaa jo pikku hiljaa hyötyä muiden lasten seurasta. Kun lapset touhuavat keskenään, voit vähän hengähtää itse. Ja saat ehkä lapsen kaverille kylään joskus niin pääset päiväunille. Lapsi nukkuu paremmin, kun päivisin on virikkeitä.

Pidentäisikö painopeitto lapsen unia? Saisiko esim seurakunnasta perheapua?

Tsemppiä, muistan tuon ajan. Kaksivuotiaita ei vain uskalla jättää vahtimatta. Jonain päivänä se yhtäkkiä vaan muuttuu helpommaksi.

Vierailija
60/265 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä tietysti ilmoittaudut työttömäksi ja lapsi hoitoon. Muutaman kuukauden keräät voimia ja nukut päivät ja sitten alat oikeasti etsiä sitä työtä. Vai onko sulla työpaikka johon palata? Olisiko silloin osa-aikatyö mahdollista, mutta lapsi kuitenkin koko päiväisesti hoidossa? Varmasti olisi vaihtoehtoja, mutta olet selvästi päättänyt, että mikään ei auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän